Svitavy/Žďárec u Skutče — Trať 261, vedoucí ze Svitav do Žďárce u Skutče, procházela od října 2008 takzvanou racionalizací, která zahrnovala především rozšíření zabezpečovacího zařízení a drobné úpravy trati, které si vyžádaly menší, ale i rozsáhlejší výluky s využitím náhradní autobusové dopravy. Ve všech stanicích byla instalována odjezdová návěstidla a stará vjezdová návěstidla ruského typu byla nahrazena novými. Pro potřeby posunu navíc přibyla na zhlavích některých stanic pomocná stavědla. Ve Svitavách pak proběhlo zřízení centrálního dispečerského stanoviště, ze kterého je celá trať nyní řízena. Pro případ mimořádností bylo realizováno nouzové dispečerské stanoviště ve Žďárci u Skutče.
Úpravy zabezpečovacího zařízení si vyžádaly položení desítek kilometrů nových kabelů na této téměř třiapadesát kilometrů dlouhé trati. Opraveny byly mosty a propusti. Zvýšení bezpečnosti se dočkaly některé frekventovanější přejezdy, u kterých byly nahrazeny výstražné kříže světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením. Většina přejezdů však zůstává i nadále opatřena pouze výstražnými kříži. Z dispečerského stanoviště jsou řízeny nejen vlakové cesty, ale také například hlášení ve stanicích. Elektronicky jsou ovládány také některé výkolejky na kusých kolejích. Výjimečně používané koleje, respektive výhybky, jsou i nadále závislé na lidské síle. Některé z nich mají několikanásobné jištění a informace o jejich stavu se přenášejí také do dispečerského stanoviště. Dispečer má k dispozici i záznam z kamer, které nepřetržitě monitorují všechny stanice na této trati. Spuštění centrálního řízení celé trati proběhlo v pátek 12. listopadu ve večerních hodinách. Plně funkční bude od nového jízdního řádu, nicméně již nyní jsou vlaky řízeny centrálně.
Hlavní přínosem racionalizace je snížení počtu zaměstnanců, respektive mzdových nákladů, na výplatách výhybkářů a výpravčích, dále pak také drobné zvýšení bezpečnosti ve prospěch zaměstnanců drah i účastníků silničního provozu. Vliv na rychlost dopravy je minimální.
S příchodem nového jízdního řádu nastává na této trati změna koncepce dopravy. Zvýší se počet vlaků jedoucích v celé délce trati a dojde k minimalizaci pobytů vlaků v Poličce. Zvýší se také počet přímých vlaků mezi Svitavami a Borovou u Poličky. Celkově se drobně rozšíří počet spojů. Zrušeny budou naopak přímé spěšné vlaky Polička – Pardubice hlavní nádraží, které jsou doprovázeny průvodčím. Nahradí je osobní vlaky jedoucí pouze z/do Žďárce u Skutče. Na trati se také nově už nebudou vyskytovat motorové jednotky Regionova, které byly řazeny převážně na těchto spěšných vlacích. Na všech spojích tak potkáme motorové vozy 810, na některých vlacích jedoucí s přípojnými vozy 010. Žádný z vlaků nebude doprovázen průvodčím, neboť bude zaveden takzvaný specifický způsob odbavování cestujících.
Video: Změny na trati Svitavy - Žďárec u Skutče
Zdroj: SŽDC, IDS PK, České dráhy


Podle mapy to fakt vypadá na cca 500 m.
Pokud jde o Květnou, ten podzemní komplex by se měl táhnout od Květné směrem na Pomezí a Modřec. Z dětství si pamatuju, že u Modřece byl v lese nějaký "tovární" komplex. Kasárna začínala v Květné hned u nádraží, na mapě je to dobře vidět - jihovýchodně hned u trati.
Nechci tady šířit bludy, jen jsem sám divil rozsáhlé rekonstrukci tratě, a jak jsem koupil, tak prodávám.
Náklady byly 210 mil. Kč, o počtu "ušetřených" zaměstnanců se tam nepíše.
http://www.szdc.cz/modernizace-drahy/prehled-staveb/nefinancovane-z-eu/svitavy-zdarec-u-skutce.html
Lokálka 875 DB Furt v Lese - Labutí Vesnice:
67 km, RB 54 min, cestovní rychlost 74 km/h, zastávky po 7,5 km
Lokálka 905 DB Bayerisch Eisenstein - Plattling:
72 km, RB 70 min, cestovní rychlost 62 km/h, zastávky po 8 km
Ano, u nás máme kratší rozestupy mezi zastávkami. Ale když budu počítat 60 sekund na zpomalení a rozjezd, 30 sekund na pobyt v zastávce, Havl. Brod - Ždárec 12 zastávek (Stružinec a Kouty nepočítám), tak mi vychází traťová rychlost 90 km/h, tj. o 15 km/h vyšší. Nevím, za jakou cenu by jí šlo dosáhnout.
Při současných 75 km/h by šlo zastavit na 8 mezilehlých zastávkách (50 sekund zpomalení/rozjezd, 25 sekund pobyt).
Jsou mé úvahy správné?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
