..: Racionalizace trati Žďárec u Skutče – Svitavy dokončena :..

Vjezdové návěstidlo Skuteč 27.11.2010, foto: Matouš Danielka Svitavy/Žďárec u Skutče — Trať 261, vedoucí ze Svitav do Žďárce u Skutče, procházela od října 2008 takzvanou racionalizací, která zahrnovala především rozšíření zabezpečovacího zařízení a drobné úpravy trati, které si vyžádaly menší, ale i rozsáhlejší výluky s využitím náhradní autobusové dopravy. Ve všech stanicích byla instalována odjezdová návěstidla a stará vjezdová návěstidla ruského typu byla nahrazena novými. Pro potřeby posunu navíc přibyla na zhlavích některých stanic pomocná stavědla. Ve Svitavách pak proběhlo zřízení centrálního dispečerského stanoviště, ze kterého je celá trať nyní řízena. Pro případ mimořádností bylo realizováno nouzové dispečerské stanoviště ve Žďárci u Skutče.

železniční stanice Skuteč 27.11.2010, foto: Matouš DanielkaÚpravy zabezpečovacího zařízení si vyžádaly položení desítek kilometrů nových kabelů na této téměř třiapadesát kilometrů dlouhé trati. Opraveny byly mosty a propusti. Zvýšení bezpečnosti se dočkaly některé frekventovanější přejezdy, u kterých byly nahrazeny výstražné kříže světelným přejezdovým zabezpečovacím zařízením. Většina přejezdů však zůstává i nadále opatřena pouze výstražnými kříži. Z dispečerského stanoviště jsou řízeny nejen vlakové cesty, ale také například hlášení ve stanicích. Elektronicky jsou ovládány také některé výkolejky na kusých kolejích. Výjimečně používané koleje, respektive výhybky, jsou i nadále závislé na lidské síle. Některé z nich mají několikanásobné jištění a informace o jejich stavu se přenášejí také do dispečerského stanoviště. Dispečer má k dispozici i záznam z kamer, které nepřetržitě monitorují všechny stanice na této trati. Spuštění centrálního řízení celé trati proběhlo v pátek 12. listopadu ve večerních hodinách. Plně funkční bude od nového jízdního řádu, nicméně již nyní jsou vlaky řízeny centrálně.

Hlavní přínosem racionalizace je snížení počtu zaměstnanců, respektive mzdových nákladů, na výplatách výhybkářů a výpravčích, dále pak také drobné zvýšení bezpečnosti ve prospěch zaměstnanců drah i účastníků silničního provozu. Vliv na rychlost dopravy je minimální.

vlak Os 15358 ve Skutči 27.11.2010, foto: Matouš DanielkaS příchodem nového jízdního řádu nastává na této trati změna koncepce dopravy. Zvýší se počet vlaků jedoucích v celé délce trati a dojde k minimalizaci pobytů vlaků v Poličce. Zvýší se také počet přímých vlaků mezi Svitavami a Borovou u Poličky. Celkově se drobně rozšíří počet spojů. Zrušeny budou naopak přímé spěšné vlaky Polička – Pardubice hlavní nádraží, které jsou doprovázeny průvodčím. Nahradí je osobní vlaky jedoucí pouze z/do Žďárce u Skutče. Na trati se také nově už nebudou vyskytovat motorové jednotky Regionova, které byly řazeny převážně na těchto spěšných vlacích. Na všech spojích tak potkáme motorové vozy 810, na některých vlacích jedoucí s přípojnými vozy 010. Žádný z vlaků nebude doprovázen průvodčím, neboť bude zaveden takzvaný specifický způsob odbavování cestujících.

Video: Změny na trati Svitavy - Žďárec u Skutče

Zdroj: SŽDC, IDS PK, České dráhy


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 30.11.2010 (15:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Pardubický


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Correspondent or Member of ŽelPage Kluba 
12.12.2010 (12:34)  
IR: Tak jsem se ptal na podrobnosti, jak to s tou Květnou bylo. Jižně od nádraží je vojenský prostor, který je na mapě dobře vidět, a celá krajina se zde zvedá do kopců. A z Květné se měla odpojovat vlečka, která vede do podzemí. Tunely se razily stejným štítem, jako se razilo metro. Fakt je, že žádnou vlečku není na satelitních snímcích vidět, ale trať sousedí s lesem a mělo to snad být tak, že tam měla být "jako" vykládková rampa a někde u ní vjezd do podzemí. Podzemní trať by měla vést směrem na Modřec, tady někde býval komplex továren ADASTu, to už jsem psal. A zde se vyráběly "šicí stroje" - podle toho vtipu, jak si Voloďa, který pracuje v továrně na šicí stroje, nosí domů součástky, že si jeden taky postaví, a: "Ať dělám co dělám, pořád mi z toho vychází kulomet". Fakt ale je, že, na rozdíl od těch silničních věcí z předchozího příspěvku, je tohle už z druhé ruky, strejda to věděl od chlapů, kteří řídili náklaďáky a vyváželi hlínu při stavbě.
Correspondent or Member of ŽelPage IR  mail  
04.12.2010 (23:59)  
M.Zikmund: Ještě jsem mrknul na starší diskusi ... a ejhle, ještě jeden příspěvek... No, máte-li na mysli letiště aeroklubu Polička, tak to - při délce a šířce hlavní dráhy (byť travnaté) - určitě využitelné bylo, zejména pokud se ještě létalo na MiGu-15. Ale později třeba pro L-39, ba i pro dnešní L-159. Určitě pak pro bitevní Su-25, které byly dislokované u 30.bilp v Pardubicích a které byly konstruované pro běžný provoz z travnatých letišť... Takže to dozajista bude pravda. Ostatně takhle využitelná byla řada aeroklubových letišť s delšími drahami a v případě konfliktu se s nimi určitě počítalo.
03.12.2010 (21:18)  
IR : Ono letiště u Poličky bylo vedeno jako záložní letiště pro Pardubice ... To bylo veřejné tajemství ...
Correspondent or Member of ŽelPage IR  mail  
03.12.2010 (9:35)  
Kluba: Díky za informace. S těmi silnicemi a jejich případným nouzovým rozšířením už mi to docela dává smysl. A jinak nepopírám, že ty zdánlivě omšelé baráky můžou skrývat vstupy do rozlelého podzemí. Tak se to opravdu často maskovalo. Jinak to letišťátko... Ono má možná přes 500 m, byl to jen hrubý odhad. Takže by tam přistál tak Antonov An-2 nebo snad An-14. Ale i po prodloužení na dvojnásobek by to bylo tak nejvýš na An-24/26, ale to už dost "s vodřenejma ušima". Asi by se ta dráha musela i rozšířit. Takhle je moc úzká. Ale to jsou jen spekulace. Mě niže zarazila spíš ta možná souvislost s železnicí, která se mi stále zdá málo pravděpodobná. Jo, ve svém komentáři jsem se zmiňoval o linii, po kterou byly rozmístěny posádky sov. vojsk, a pak jsem ji vlastně vůbec neupřesnil, takže pro mladší ročníky a "nepamětníky" dodávám, že když spojíte přímkou Olomouc a Milovice, tak máte velmi zhruba linii, severně od které byly ty stálé posádky a jižně od níž žádné stálé nebyly. Samořejěm až na výjimky (taktický radiový průzkum apod.), ale o těch vím jen "per huba", takže taky spíš jen spekulace. Ale to už jsme dóst daleko od tématu železničního, čili se omlouvám... :-)
Correspondent or Member of ŽelPage Kluba 
03.12.2010 (8:37)  
IR: Já samozřejmě nemohu tvrdit, že to všechno je pravda a osobně jsem tam v podzemí nebyl. Strýc ale pracoval dlouhá léta na silniční správě a ona tajemná asfaltová přistávací plocha je ve Vendolí, kde museli udržovat přístupové cesty tak (např. se museli kácet stromy u krajnice, mít připravený materiál na zasypání příkopů), aby se zde vytočily transportní prostředky armády (a byly to dlouhé prostředky, čili dá se domyslet, na co to zamýšleli...). Letiště bylo částečně asf. s tím, že v případě využití při vojenských operacích byla připravena zásoba šterku na prodloužení na cca dvojnásobek. Jestli má asf. dráha zrovna 500 m nevím, subjektivně si myslím, že je delší, ale vzpomínky na to, jak jsem se zde v patnácti učil řídit Škodylak 120 L, jsou už dost matné :-) Jinak samozřejmě sloužilo pro čmeláky zemědělcům a žádné MIGy 25 tam nebyly. Letiště je zde: http://maps.google.cz/maps?hl=cs&ie=UTF8&ll=49.718459,16.434603&spn=0.009656,0.043945&t=h&z=15&brcurrent=5,0,1
Podle mapy to fakt vypadá na cca 500 m.
Pokud jde o Květnou, ten podzemní komplex by se měl táhnout od Květné směrem na Pomezí a Modřec. Z dětství si pamatuju, že u Modřece byl v lese nějaký "tovární" komplex. Kasárna začínala v Květné hned u nádraží, na mapě je to dobře vidět - jihovýchodně hned u trati.
Nechci tady šířit bludy, jen jsem sám divil rozsáhlé rekonstrukci tratě, a jak jsem koupil, tak prodávám.
03.12.2010 (8:06)  
Nemusel bych se tady vyptávat, kdyby mě hned napadlo podívat se na stránky SŽDC.
Náklady byly 210 mil. Kč, o počtu "ušetřených" zaměstnanců se tam nepíše.
http://www.szdc.cz/modernizace-drahy/prehled-staveb/nefinancovane-z-eu/svitavy-zdarec-u-skutce.html
Correspondent or Member of ŽelPage IR  mail  
01.12.2010 (17:20)  
Kluba: Zaujala mě ta informace o Květné a voj. skladech. No, koukal jsem na to teď na satelitní/letecké mapě a on tam opravdu v těch lesích u Květné vojenský skladový komplex je. Zjevně stále používaný. Moc to ale na nějaké podzemní prostory nevypadá, i když se nedá vyloučit, že z těch povrchových staveb se může sestupovat do podzemí, kde jsou třeba nějaké tunely s nějakou železničkou (viz některé naše pohraniční pevnosti) či kolejemi na nějaké vozíky. Ale k areálu žádná železniční vlečka nevede. Takže mi moc nedává smysl, proč by se kvůli tomu měla rekonstruovat celá trať ze Svitav do Žďárce, když ten areál navíc leží kousek od Svitav. A kde v té Květné ta sovětská vojska byla? Nějak tam nikde není vidět pozůstatky po nějakém rozsáhlejším vojenském areálu jako třeba ve Vys. Mýtě. Pokud tam tedy nebyl jen nějaký strážní oddíl kvůli hlídání těch skladů. A vysídlení Poličky...? No, úvahy u stakanu vodky mohly být různé, ale jak je patrné, všechny sovětské posádky byly - dle jakési nepsané (nebo i psané?) - úmluvy v určité vzdálenosti od hranic SRN a podíváte-li se do mapy, uvidíte, že všechny jejich stálé posádky ležely nejjižněji na linii, která se v určité vzdálenosti táhne paralelně s hranicí SRN. No, celé to s tou Poličkou, Květnou, vojenskými sklady a rekonstrukcí železnice mi připadá spíš jako české lidové pověsti. Kterých ovšem v dobách "dočasného pobytu vojsk" u nás kolovaly spousty. Mj. si pamatuju, že se šuškalo, že někde v lesích u Poličky je vybudované tajné sovětské letiště, kde jsou prý i průzkumné MiGy-25. Pokud vím, tak akorát mezi Květnou a Svitavami byla vyduvána v polích 0,5 km dlouhá asfaltová dráha pro (česká) zemědělská letadla. Atd. atd. atp....
Registered user Busman 
01.12.2010 (17:14)  
Fučida: "cestovní rychlost 60 km/h dosahují osobáky akorát na koridoru, na trati do Havl. Brodu to fakt nehrozí"

Lokálka 875 DB Furt v Lese - Labutí Vesnice:
67 km, RB 54 min, cestovní rychlost 74 km/h, zastávky po 7,5 km

Lokálka 905 DB Bayerisch Eisenstein - Plattling:
72 km, RB 70 min, cestovní rychlost 62 km/h, zastávky po 8 km

Ano, u nás máme kratší rozestupy mezi zastávkami. Ale když budu počítat 60 sekund na zpomalení a rozjezd, 30 sekund na pobyt v zastávce, Havl. Brod - Ždárec 12 zastávek (Stružinec a Kouty nepočítám), tak mi vychází traťová rychlost 90 km/h, tj. o 15 km/h vyšší. Nevím, za jakou cenu by jí šlo dosáhnout.

Při současných 75 km/h by šlo zastavit na 8 mezilehlých zastávkách (50 sekund zpomalení/rozjezd, 25 sekund pobyt).

Jsou mé úvahy správné?
01.12.2010 (12:30)  
Nejsem železničář a asi proto nechápu, proč s odkazem na racionalizaci provozu tratě (které jako takové rozumím) mizí všechny přímé vlaky do Pardubic, a to i v podobě přímých vozů. Proč nemůže v části trasy vlaku jet průvodčí a v části ne, případně fungovat jen jako revizor? U přímých vozů, proč na jednom vlaku nemůže být jeden motorák s průvodčím (havlíčkobrodský) a druhý bez něj (poličský), což je třeba ve Skandinávii normální, že lístky se prodávají jen v části vlaku? Jinými slovy s racionalizací tratě končí přímé RegioNovy a místo toho se bude přestupovat du šukafonu. To je jako kdyby se zrušila přímá linka kde jezdí Crosswaye a místo toho se v polovině trasy bude přestupovat na Karosu.
01.12.2010 (10:56)  
Josef Petrák: žádnou konkrétní státní organizaci nemyslím, jen mám pocit, že fráze typu "realizace opatření k zajištění" člověk získá nejspíše tam, v soukromé sféře se používají jiné hrůzy. Pokud autor nemá se státními zaměstnanci a jejich mluvou nic společného, tak snad ještě není vše ztraceno :-)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko