..: ČD ukončily 3 tendry – jídelní vozy opraví ŽOS Vrútky :..

Bistrovůz ARmpee832.001 ČD, Praha Masarykovo n., 16. 3. 2010, foto: Josef Petrák Praha/Vrútky — České dráhy uzavřely další 3 výběrová řízení ohlášená během března letošního roku; všechna se týkají vozů pro dálkovou dopravu. Na řadu se dostaly dlouho slibované revitalizace zánovních rychlíkových vozů východoněmecké provenience a kompletní modernizace starších jídelních vozů ze stejné produkce, které posílí zejména vlaky vyšší kvality. Ačkoliv dle původních prohlášení se měly revitalizace začít provádět již v průběhu letošních prázdnin, došlo k jejich zahájení až v těchto dnech; zdrželo se i vyhlášení díky „stop stavu“ na velké zakázky, který se pokusil na dráhy uvalit ministr Vít Bárta. Jídelní vozy se původně měly rekonstruovat na bistrovozy s oddílem první třídy, stejně jako první šestikusová série řady ARmpee. Odklon od záměru zpět k plnohodnotným jídelním vozům nebyl vysvětlen.

S Bautzeny na věčné časy… ale bez koženky

První dvě výběrová řízení se týkala revitalizací vozů z bývalé východoněmecké vagonky VEB Waggonbau Bautzen, které jsou cestujícím českých rychlíků notoricky známé a pramálo jimi oblíbené. První zahrnovalo 52 vagonů, z toho 14 kusů 1. třídy, 24 kombinovaných 1. a 2. třídy a 14 kombinovaných 2. třídy se služebním oddílem. Druhé pak 58 vozů 2. třídy. Obě zakázky získala za částky 55,7 mil. korun (1,07 mil. korun/vůz) a 72,9 mil. korun (1,25 mil. korun/vůz) společnost Janoza CZ. Ta v minulosti již realizovala jednu sérii revitalizací vozů 1. třídy a prototypové obnovy vozů 2. třídy. V provozu se také objevily vozy, zkušebně vybavené LED osvětlením a zásuvkami na 230 V v jednotlivých oddílech. Zdali se tato úprava objeví i v sériových revitalizacích, zatím nevíme. Dále totiž nebudou nijak vybočovat z toho, co již bylo Českými dráhami prezentováno. „Oba tyto kontrakty vycházejí z pilotních revitalizací běžných rychlíkových vozů představených veřejnost letos na jaře,“ uvádí náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek a konkretizuje změny, kterými vozy v dílnách projdou: „Opraveny budou sedáky a ve vozech 2. třídy koženku nahradí příjemnější a pohodlnější textilní potahy. V celém voze budou nové povrchy podlah a stěn. Komplexní rekonstrukci prodělají okna a nástupní dveře, což zlepší tepelnou pohodu ve vozech především v zimním období. Velkou pozornost věnujeme rekonstrukci záchodů včetně výměny velké části jejich vybavení.“

Všech 110 vozů by mělo být zrevitalizováno do poloviny příštího roku s tím, že první vozy již procházejí dílenskými pracemi. První série by měla být hotova do 4 a druhá do 8 měsíců od podepsání kontraktu. Cestující se s výsledky setkají nějdříve na rychlících z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic, z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary či z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic. Část vozů, zejména kombinované vozy 1. a 2. třídy, bude nasazena také na rychlíky Praha – Brno – Olomouc – Jeseník. Vozy se tak stanou záplatou silně nevyhujícího stavu většiny vnitrostátních dálkových spojů.

Jídelní vozy - již brzy kulturní stolování

Třetí výběrové řízení se týká modernizace 21 restauračních vozů, které za částku 728,4 mil. korun (34,7 mil korun/vůz) získaly slovenské ŽOS Vrútky. Vozy by se měly postupně objevovat ve 3 sériích v průběhu následujících 36 měsíců. Projdou, podobně jako bistrovozy řady ARmpee, komplexní modernizací, která kromě vnitřního vybavení citelně zasáhne do technických parametrů těchto vozů. Náměstek Blažek k tomu dodává: „Chceme co nejvíce sjednotit podobu všech těchto vozů, které v minulosti prošly různým stupněm oprav a rekonstrukcí. Všechny restaurační vozy bez klimatizace dostanou nový centrální zdroj energie, který umožní dosazení výkonné klimatizace, zásuvek 230 V pro napájení elektrických přístrojů nebo PC cestujících v jídelní části a nového kuchyňského vybavení. Místo plynových sporáků budou ve vozech nové elektrické. Kompletní rekonstrukcí projdou u všech 21 vozů podvozky typu Görlitz V, na které budou dosazeny kotoučové brzdy místo současných špalíkových. Díky tomu se zvýší povolená rychlost vozů ze současných 140 km/h na 160 km/h.“ Maximální povolená rychlost byla loni snížena na 140 km/h na základě negativního posudku brzd, které se při vyšší rychlosti přehřívaly. Vozy také dostanou nové vstupní a přechodové dveře, audiovizuální informační systém, nebo přemostění záchranné brzdy.

Vozy, které byly původně vyrobeny již v roce 1978, patřily mezi nejmodernější vozy v tehdejším východním bloku a staly se doporučením mezinárodní železniční unie UIC v Paříži, se budou objevovat na všech obvyklých spojích s jídelními vozy. Cestující se tak s nimi setkají především na spojích EuroCity a InterCity z Prahy do Bohumína, Žiliny, Košic, Bratislavy, Budapešti nebo Vídně.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


JiříK. | 17.11.2010 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   
18.11.2010 (15:13)  
slibované revitalizace zánovních rychlíkových vozů východoněmecké provenience
Aha, takže 40 let staré vozy jsou zánovní, víte co to slovíčko znamená?
registrovaný uživatel Pjetro 
18.11.2010 (15:11)  
Taky přihodím pár svých dojmů z prázdních JV. Mě osobně odrazuje (jak mnozí podotýkají) několikanásobně vyšší cena produktů. Sám jsem byl v jídelňáku 2x v životě, jednak jsem z té porce moc nenajedl, jednak mě pivo (lahvové) za 29,-Kč zrovna moc nerajcuje. To raději obětuju půl hodiny před odjezdem vlaku nějakému Albertu a vybavím se tam (samozřejmě tam zase nedostanu teplé jídlo, ale cenový rozdíl mi celkový užitek plně kompenzuje). Samozřejmě pro někoho je takový užitek z času pěněžně vyjádřený jiný, tudíž jemu se od jisté výše návštěva jídelňáku vyplatí. Tudíž jídelňák ano, ale ne v přemrštěných cenách (možná by to taky chtělo nalákat lidi v dobu, kdy jsou jídelní vozy prázdné nějakou akcí, češi na slovo AKCE a SLEVA docela slyší:))
18.11.2010 (14:19)  
Já se přikláním k názoru, že lepší řešení jsou bistrovozy. Podle mě, třeba z toho, co nabízí v Pendolínu, se najíst dá, i když Polreich by tam samozřejmě nešel :-)
Do první třídy pak se sevis ná místo (nejen v rámci bistrovozu, ale i do dalšího/dalších vozů první třídy, které by samozřejmě měly připojeny u bistrovozu ze strany první třídy, ne naopak!!!), do dvojky Take away.

Už mě ani nepřekvapuje, že prakticky všechny přicházející zprávy , i když by měly být pozitivní - zde modernizovaná vozidla, se mi moc nelíbí, nebo mají aspoň nějaké háčky...
registrovaný uživatel bugear 
18.11.2010 (13:48)  
Mi to trochu přijde jako offsety pro Škodovku za prachy ČD, aneb my jsme si u vás koupili jánošíky, tak vy si u nás musíte taky něco koupit.
registrovaný uživatel Anowis 
18.11.2010 (13:26)  
Jestli by to nějak, toho času panu ministrovy Bártovy pomohlo, tak bych jako mnohaletý gastarbaitr z trati 090 poradil, spíše než investovat do Buffetů, vrazit co nejdříve a co možná největší možnou částku do vozů jež by nahradily vozy řady B. Víte k nám mají EC takt dvě hodiny což je málo a těma Větrušema, Bílinama, Ohřema či jak se to všechno jmenuje se opravdu jezdit nedá!!!!
18.11.2010 (12:46)  
pozorný cestující-já mám s wagon slovakia jen ty nejhirší zkučenosti. PS - klepat steak? Zdravíme Pana Pohlreicha (to je snad ten nejhorší zločin v gastronomii)
registrovaný uživatel mohac 
18.11.2010 (11:18)  
zánovních rychlíkových vozů východoněmecké provenience - děkuji, pobavilo :)
18.11.2010 (11:12)  
Frantisek: Ano, cesta vlakem často trvá více než 2-3 hodiny, ale tady se musíme bavit o cestě jedním vlakem bez přestupu, kdy se musí cestující stihnout najíst. Bohužel mám pocit, že z relací, kde byly restaurační vozy dobře vytížené, povětšinou zmizely, konkrétně mám na mysli ty podřadnější rychlíky Praha - Cheb (přes Ústí i Plzeň), Praha - Luhačovice a Praha - Vsetín.
Také tady někdo psal, že by tím ČD měly konkurovat SA, ale kde? Z Prahy do Liberce a Varů to nejde už z principu, do Hradce by to šlo, nicméně se to nedělá (asi vadí že vlaky pokračují z Hradce dál) a kašle se i na minibary, které alespoň do těch Budějovic jezdí. Do Brna zase jídeláky jsou, ale s takovými cenami (zvláště až frivolní ceník Utasellátó), že to konkurovat nemůže...
A proč je Railjet modla, když to jsou "pouhé" nové vozy? Není to třeba proto, že v počtu 16 souprav by se jednalo o více nových vozů pro dálkovou dopravu, než ČD nakoupily za celou dobu své existence? Nehledě na to, že vratné soupravy pro dálkovou dopravu u nás stále nejezdí (jako dálkové nepočítám 943, 954 ani řidičák z CityShuttlu).
registrovaný uživatel chio 
18.11.2010 (9:37)  
Tomáš Vrabec: problém reštauračných vozňov je v tom, že veľa ľudí ich má spojené s vyjadrením "málo muziky za veľmi veľa peňazí". Pokiaľ menu stojí vyše dvojnásobok toho, čo v priemernej reštaurácii (zdravím JLV) iba preto, že vlak ide do Rakúska/Nemecka, netreba sa čudovať, že ľudia tam veľmi chodiť nechcú.

pozorný cestujúci: WSK by som doporučil si konečne opraviť jedálny lístok. Zaradiť "smažený syr so šunkou" medzi bezmäsité jedlá je pekný trapas. A prežilo to aj aktualizáciu stránky.
registrovaný uživatel SYN 
18.11.2010 (9:17)  
Railpic: No když už jste to rozhrábl, tak já se přidám, a to hned ve dvou bodech. Jednak mě fakt zaujalo, jak mi k příspěvku z 01:10 (popravdě řečeno byl z 01:00 o deset minut později cirka byl drobný edit) stihlo do 01:22 (kdy jsem se ještě koukl) naskákat hodnocení na -5, to je fakt neuvěřitelné - to si dokážu vysvětlit jen jako jeden mulťák (5 různých loginů) kterému se ten příspěvek FAKT nelíbil. To jsme to teda dopracovali, mulťáci na fórku, ještě by na to mohl někdo začít psát klikací skripty...

Druhá věc je ta ekonomická bilance těch hospod - normálně na nějakou tu "drobnost" vytahovanou z mé kapsy kašlu (je jich stejně spousta), ale když si uvědomím že provoz vlaků je ztrátový, dotuje se z daní, a tedy se z nich dotuje i vožení hospody kterou jsem doposud za celý život užil asi tak dvakrát no tak se můj názor na ně začíná citelně zhoršovat! A rozhodně si myslím že do toho máme jako platící (z daní, NE z jízdného, či případně z výtěžku z jídel a nápojů, neboť daně (cestou dotací ZDO) tvoří převážnou část platby) občané co mluvit.
TAKŽE, jídelní vůz je věc zbytná a jako taková si zaslouží velice přísnou kontrolu zda peníze na něj vynakládané z dotací na provoz ZDO jsou účelně využité! V tomto smyslu bych OPRAVDU rád věděl jaké strategické uvažování stálo za náhlou ZMĚNOU dlouhodobého plánu od bistrovozů k velkým jídelnám, a ještě k tak drahým!
Jak říkám, rozleželo se mi to a toto bych fakt rád věděl. Ovšem k dispozici nebude jako vždy vysvětlení žádné, maximálně PR řezanka...
Dotaz na Bártu - TOHLE ministerstvo objednává a platí?? V době kdy se šetří všude???
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko