..: ČD ukončily 3 tendry – jídelní vozy opraví ŽOS Vrútky :..

Bistrovůz ARmpee832.001 ČD, Praha Masarykovo n., 16. 3. 2010, foto: Josef Petrák Praha/Vrútky — České dráhy uzavřely další 3 výběrová řízení ohlášená během března letošního roku; všechna se týkají vozů pro dálkovou dopravu. Na řadu se dostaly dlouho slibované revitalizace zánovních rychlíkových vozů východoněmecké provenience a kompletní modernizace starších jídelních vozů ze stejné produkce, které posílí zejména vlaky vyšší kvality. Ačkoliv dle původních prohlášení se měly revitalizace začít provádět již v průběhu letošních prázdnin, došlo k jejich zahájení až v těchto dnech; zdrželo se i vyhlášení díky „stop stavu“ na velké zakázky, který se pokusil na dráhy uvalit ministr Vít Bárta. Jídelní vozy se původně měly rekonstruovat na bistrovozy s oddílem první třídy, stejně jako první šestikusová série řady ARmpee. Odklon od záměru zpět k plnohodnotným jídelním vozům nebyl vysvětlen.

S Bautzeny na věčné časy… ale bez koženky

První dvě výběrová řízení se týkala revitalizací vozů z bývalé východoněmecké vagonky VEB Waggonbau Bautzen, které jsou cestujícím českých rychlíků notoricky známé a pramálo jimi oblíbené. První zahrnovalo 52 vagonů, z toho 14 kusů 1. třídy, 24 kombinovaných 1. a 2. třídy a 14 kombinovaných 2. třídy se služebním oddílem. Druhé pak 58 vozů 2. třídy. Obě zakázky získala za částky 55,7 mil. korun (1,07 mil. korun/vůz) a 72,9 mil. korun (1,25 mil. korun/vůz) společnost Janoza CZ. Ta v minulosti již realizovala jednu sérii revitalizací vozů 1. třídy a prototypové obnovy vozů 2. třídy. V provozu se také objevily vozy, zkušebně vybavené LED osvětlením a zásuvkami na 230 V v jednotlivých oddílech. Zdali se tato úprava objeví i v sériových revitalizacích, zatím nevíme. Dále totiž nebudou nijak vybočovat z toho, co již bylo Českými dráhami prezentováno. „Oba tyto kontrakty vycházejí z pilotních revitalizací běžných rychlíkových vozů představených veřejnost letos na jaře,“ uvádí náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek a konkretizuje změny, kterými vozy v dílnách projdou: „Opraveny budou sedáky a ve vozech 2. třídy koženku nahradí příjemnější a pohodlnější textilní potahy. V celém voze budou nové povrchy podlah a stěn. Komplexní rekonstrukci prodělají okna a nástupní dveře, což zlepší tepelnou pohodu ve vozech především v zimním období. Velkou pozornost věnujeme rekonstrukci záchodů včetně výměny velké části jejich vybavení.“

Všech 110 vozů by mělo být zrevitalizováno do poloviny příštího roku s tím, že první vozy již procházejí dílenskými pracemi. První série by měla být hotova do 4 a druhá do 8 měsíců od podepsání kontraktu. Cestující se s výsledky setkají nějdříve na rychlících z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic, z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary či z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic. Část vozů, zejména kombinované vozy 1. a 2. třídy, bude nasazena také na rychlíky Praha – Brno – Olomouc – Jeseník. Vozy se tak stanou záplatou silně nevyhujícího stavu většiny vnitrostátních dálkových spojů.

Jídelní vozy - již brzy kulturní stolování

Třetí výběrové řízení se týká modernizace 21 restauračních vozů, které za částku 728,4 mil. korun (34,7 mil korun/vůz) získaly slovenské ŽOS Vrútky. Vozy by se měly postupně objevovat ve 3 sériích v průběhu následujících 36 měsíců. Projdou, podobně jako bistrovozy řady ARmpee, komplexní modernizací, která kromě vnitřního vybavení citelně zasáhne do technických parametrů těchto vozů. Náměstek Blažek k tomu dodává: „Chceme co nejvíce sjednotit podobu všech těchto vozů, které v minulosti prošly různým stupněm oprav a rekonstrukcí. Všechny restaurační vozy bez klimatizace dostanou nový centrální zdroj energie, který umožní dosazení výkonné klimatizace, zásuvek 230 V pro napájení elektrických přístrojů nebo PC cestujících v jídelní části a nového kuchyňského vybavení. Místo plynových sporáků budou ve vozech nové elektrické. Kompletní rekonstrukcí projdou u všech 21 vozů podvozky typu Görlitz V, na které budou dosazeny kotoučové brzdy místo současných špalíkových. Díky tomu se zvýší povolená rychlost vozů ze současných 140 km/h na 160 km/h.“ Maximální povolená rychlost byla loni snížena na 140 km/h na základě negativního posudku brzd, které se při vyšší rychlosti přehřívaly. Vozy také dostanou nové vstupní a přechodové dveře, audiovizuální informační systém, nebo přemostění záchranné brzdy.

Vozy, které byly původně vyrobeny již v roce 1978, patřily mezi nejmodernější vozy v tehdejším východním bloku a staly se doporučením mezinárodní železniční unie UIC v Paříži, se budou objevovat na všech obvyklých spojích s jídelními vozy. Cestující se tak s nimi setkají především na spojích EuroCity a InterCity z Prahy do Bohumína, Žiliny, Košic, Bratislavy, Budapešti nebo Vídně.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage


JiříK. | 17.11.2010 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
17.11.2010 (17:59)  
U podobných článků si vždy vzpomenu na ten vtip, že ČD tendry nepotřebují, protože už neprovozují parní lokomotivy.
registrovaný uživatel junkrs 
17.11.2010 (17:51)  
Osobně bych celojídelní vozy taky dnes považoval za zbytný luxus. Spokojil bych se s bistrovozy ARmpee a příjemným doplňkem by mohla být roznáškova služba po vlaku.

Pavel Z:
...Možná mi to uniklo, ale on bude mít Jančura taky extra vůz na jídlo?...
Myslím, že Jančura měl mít extravůz na cokoliv :-)
registrovaný uživatel waszyn 
17.11.2010 (16:57)  
Zasuvky super. Pamatuji si ze tak 2 roky zpatky nejaky upoceny mamlas me v SD, prestoze jsem si objednal za cca 200 Kc, nevybiravym zpusobem zakazal pouzit ve "svem" voze notebook. V kombinaci s tim hnusem co mi pak prines k jidlu si vydelal na zpropitnem 0 Kc, coz nezapomel ohodnotit patricnym gestem. Jidelak teto firmy jiz nikdy vice:)
17.11.2010 (16:12)  
Railpic: Přesně. Zastávám obdobný názor. Co nás v součsné době opravdu trápí, je nedostatek slušných normálních vozů. Že by většinu cestujích trápil stav, nebo nezařazení jidelního vozu, si nemyslím.
Možná mi to uniklo, ale on bude mít Jančura taky extra vůz na jídlo?
Jo, je pěkné se posadit k jídlu a při tom koukat jak za oknem ubíhá krajina, ale je to ekonomicky udržitelné?
17.11.2010 (16:03)  
Nechci kazit veselí, ale opravdu nechápu, jak můžou ČD vrazit přes 700 mil do úplně zbytných jídelního vozů. Kolik polívek a piv se v nich bude muset prodat, aby se ty peníze vrátily? Dokonce i kdyby se uvažovalo, že pár lidí pojede vlakem jen s podmínkou, že tam ten jídelňák bude, tak to návratnost asi moc nevylepší. Pokud byly ty vozy nevyhovující, tak už bych je radši na těch EC a IC vlacích úplně zrušil a ty peníze radši na nákup nebo modernizaci vozů k sezení, což je základ.
registrovaný uživatel karel.f  mail  
17.11.2010 (15:44)  
notoricky známé a pramálo jimi oblíbené Je rekonstrukce a rekonstrukce. Já osobně si nestěžuji na staré vozy. U některých po rekonstrukci si připadám jako bych jel na motorce ne vlakem.
V pondělí jsem se až styděl jak špinavý vůz (sedačky) ČD byl ve Wiener Neustadt hned jako první za loko na EC 74.
17.11.2010 (15:32)  
Už jsem myslel, že ty restauráky skončí fiaskem, ale naštěstí se tak nestalo, a snad poprvé v něčem předstihmen DB - budeme mít za 3 všechny restaurační vozy s předsuvnými dveřmi. Teď jen doufat, že těch 105 Görtliz vozů taky projde velkou přeměnou...
Ale jinak - doufám, že nově revitalozovné vozy budou jezdit ve velkém kromě všeho i na expresech Praha - Veselí/Luhačovice, Brno - Břeclav - Olomouc nebo taky na Vsacanovi či Zátopkovi a rychlících Praha - Havlíčkův Brod - Brno a Brno - Bohumín. Tady bych je proritně nasadil. Zbytek bych přenechal jmenovaným tratím...
registrovaný uživatel SYN 
17.11.2010 (15:21)  
Hehe, ty zásuvky 230V v jídeláku jsou docela paradoxní, to se bude chodit dělat na PC do jídeláku? Zajímavé... mohla by se k tomu povinně objednávat aspoň káva, aby se trochu pohnuly kšefty :-)
jinak že se ze všeho nenadělá ARmpee považuju za správné, ale ještě nějaké by být mohly... řekněme z krátkých WR určitě celojídeláky, ale u WRm to zvážit...
Co Mg brzdy, když už se do toho rejpá, nic? Pořád pro nás vyšší bezpečnost není zajímavá?
registrovaný uživatel Busman 
17.11.2010 (15:08)  
Čistit, čistit, čistit. Lepší je čistá koženka než zasviněná humanizace. Investiční politiku bych poupravil takto: více investovat do čistících prostředků a ušetřené peníze dát do nových vozů, jednotek.
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
17.11.2010 (15:08)  
Teď ještě zjistit ty zásuvky 230 V.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko