Praha/Vrútky — České dráhy uzavřely další 3 výběrová řízení ohlášená během března letošního roku; všechna se týkají vozů pro dálkovou dopravu. Na řadu se dostaly dlouho slibované revitalizace zánovních rychlíkových vozů východoněmecké provenience a kompletní modernizace starších jídelních vozů ze stejné produkce, které posílí zejména vlaky vyšší kvality. Ačkoliv dle původních prohlášení se měly revitalizace začít provádět již v průběhu letošních prázdnin, došlo k jejich zahájení až v těchto dnech; zdrželo se i vyhlášení díky „stop stavu“ na velké zakázky, který se pokusil na dráhy uvalit ministr Vít Bárta. Jídelní vozy se původně měly rekonstruovat na bistrovozy s oddílem první třídy, stejně jako první šestikusová série řady ARmpee. Odklon od záměru zpět k plnohodnotným jídelním vozům nebyl vysvětlen.
S Bautzeny na věčné časy… ale bez koženky
První dvě výběrová řízení se týkala revitalizací vozů z bývalé východoněmecké vagonky VEB Waggonbau Bautzen, které jsou cestujícím českých rychlíků notoricky známé a pramálo jimi oblíbené. První zahrnovalo 52 vagonů, z toho 14 kusů 1. třídy, 24 kombinovaných 1. a 2. třídy a 14 kombinovaných 2. třídy se služebním oddílem. Druhé pak 58 vozů 2. třídy. Obě zakázky získala za částky 55,7 mil. korun (1,07 mil. korun/vůz) a 72,9 mil. korun (1,25 mil. korun/vůz) společnost Janoza CZ. Ta v minulosti již realizovala jednu sérii revitalizací vozů 1. třídy a prototypové obnovy vozů 2. třídy. V provozu se také objevily vozy, zkušebně vybavené LED osvětlením a zásuvkami na 230 V v jednotlivých oddílech. Zdali se tato úprava objeví i v sériových revitalizacích, zatím nevíme. Dále totiž nebudou nijak vybočovat z toho, co již bylo Českými dráhami prezentováno. „Oba tyto kontrakty vycházejí z pilotních revitalizací běžných rychlíkových vozů představených veřejnost letos na jaře,“ uvádí náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek a konkretizuje změny, kterými vozy v dílnách projdou: „Opraveny budou sedáky a ve vozech 2. třídy koženku nahradí příjemnější a pohodlnější textilní potahy. V celém voze budou nové povrchy podlah a stěn. Komplexní rekonstrukci prodělají okna a nástupní dveře, což zlepší tepelnou pohodu ve vozech především v zimním období. Velkou pozornost věnujeme rekonstrukci záchodů včetně výměny velké části jejich vybavení.“
Všech 110 vozů by mělo být zrevitalizováno do poloviny příštího roku s tím, že první vozy již procházejí dílenskými pracemi. První série by měla být hotova do 4 a druhá do 8 měsíců od podepsání kontraktu. Cestující se s výsledky setkají nějdříve na rychlících z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic, z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary či z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic. Část vozů, zejména kombinované vozy 1. a 2. třídy, bude nasazena také na rychlíky Praha – Brno – Olomouc – Jeseník. Vozy se tak stanou záplatou silně nevyhujícího stavu většiny vnitrostátních dálkových spojů.
Jídelní vozy - již brzy kulturní stolování
Třetí výběrové řízení se týká modernizace 21 restauračních vozů, které za částku 728,4 mil. korun (34,7 mil korun/vůz) získaly slovenské ŽOS Vrútky. Vozy by se měly postupně objevovat ve 3 sériích v průběhu následujících 36 měsíců. Projdou, podobně jako bistrovozy řady ARmpee, komplexní modernizací, která kromě vnitřního vybavení citelně zasáhne do technických parametrů těchto vozů. Náměstek Blažek k tomu dodává: „Chceme co nejvíce sjednotit podobu všech těchto vozů, které v minulosti prošly různým stupněm oprav a rekonstrukcí. Všechny restaurační vozy bez klimatizace dostanou nový centrální zdroj energie, který umožní dosazení výkonné klimatizace, zásuvek 230 V pro napájení elektrických přístrojů nebo PC cestujících v jídelní části a nového kuchyňského vybavení. Místo plynových sporáků budou ve vozech nové elektrické. Kompletní rekonstrukcí projdou u všech 21 vozů podvozky typu Görlitz V, na které budou dosazeny kotoučové brzdy místo současných špalíkových. Díky tomu se zvýší povolená rychlost vozů ze současných 140 km/h na 160 km/h.“ Maximální povolená rychlost byla loni snížena na 140 km/h na základě negativního posudku brzd, které se při vyšší rychlosti přehřívaly. Vozy také dostanou nové vstupní a přechodové dveře, audiovizuální informační systém, nebo přemostění záchranné brzdy.
Vozy, které byly původně vyrobeny již v roce 1978, patřily mezi nejmodernější vozy v tehdejším východním bloku a staly se doporučením mezinárodní železniční unie UIC v Paříži, se budou objevovat na všech obvyklých spojích s jídelními vozy. Cestující se tak s nimi setkají především na spojích EuroCity a InterCity z Prahy do Bohumína, Žiliny, Košic, Bratislavy, Budapešti nebo Vídně.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage
ještě bych dodal,že typičtí češi by chtěli nový a čistý JV, perfektní obsluhu, minutkové jídlo za 10minut v ceně max.60kč, a pivo tak za dvacku.
Pokud řeknete, že by na to stačilo bistro - to možná ano, ale ne to, co se tady vyplodilo. Ty barové židle, to je něco jako mučící nástroj, o kapacitě k sezení ani nemluvě.
K těm provozovatelům:
WSK - prakticky bez výhrad
SD - ostuda
JLV - pánové v managementu by asi potřebovali pár ran palicí do hlavy. "Zlevněné" pivo za 70.- a ty jejich mikrovlnkové hnusy, opravdu díky, nechci. Jako bonus mi v prakticky prázdném JV "servírka" (bez uvozovek to opravdu napsat nelze, něco tak nepříjemného se nepotká ani v nonstopu v pět ráno) zakázala používat notebook, protože to prý podle průzkumů jejich zákazníky obtěžuje. V narvaném JV by mě samozřejmě ani nenapadlo ten notebook vytáhnout, ale v prázdném vagóně sám u stolu tedy opravdu nechápu, koho to obtěžuje.
Proč má stát pivo 70.- Kč jen proto, že ten vlak jede do Rakouska nebo Německa, tomu opravdu nerozumím. Na obranu JLV snad mohu jen podotknout, že ještě stále zaostávají za maďarskými jídelními vozy, kde jsem nikdy neviděl ani nohu, patrně proto, že kávička za 200.- Kč je už trochu moc silná i na Němce a Rakušáky.
- pivo (rekneme G10) koupim v supraci za 10 lahvovy, 15 je za plech, oboji predpokladam pullitr.
- v levny hospode nebo u lacinyho kiosku je lahvovy za 15, toceny nebo plechovka za 20, v normalnim provedeni jsou obe ceny +5
- ceny ve vlaku bych odvijel od toho, za kolik to jde koupit na nadrazi ... pokud mam na nadrazi lahev za 20 a plech za 25, prijde mi rozumne mit ve vlaku ceny +5 az +10 podle toho, jestli mi to prinesou, nebo pro to musim chodit
... ovsem pokud na nadrazi mam lahev za 35 a ve vlaku za 40/45, budu si to kupovat fakt jen v nouzi nejvetsi a proste vyrazim na vlak o 5 minut driv, abych si cestou zasel ke kiosku se sikmookou obsluhou (zde vubec nemysleno ve zlem, naopak!), kde si chlazeny lahvac koupim za polovinu toho, co na nadrazi a pritom je chlazeny.
Ono, co si budem povidat, taky dost zalezi na tom, kolik si jich chci dat - kdyz budu vyprahlej a dam si pivo za 50, dalsi si uz asi davat nebudu, ovsem kdyz bude za 25-30, dam si klidne tri... a je mi jasny, ze prodejci je tohle vicemene fuk, protoze on ma zisk v obou pripadech podobny... takze prestoze prskam, kdyz mi nekdo nabizi pivo za 50, chapu, ze to je naprosto logicke chovani.
Jinak s tou kvalitou bohuzel fakt souhlasim. Kdyz v hospode dostanu hur (od profika) uvareny jidlo, nez to zvladnu ja sam, tak je neco spatne:) Bageta z nadrazi mi chutna vic a ze je studena nevadi. Bramborovej salat taky jim studenej jako "teply jidlo".
Trvanlivejsi veci by se v tom neztratily, napr. bagety by treba pri obratu Praha-Bohumin/Zilina (to je jenom priklad, rozhodne by to reseni bylo univerzalni, kdyby uz bylo) a zpet urcite sly na dracku... a ani to kafe by (za predpokladu pitne vody) nebylo od veci.
Pre porovnanie: u SD/v Hradčanoch/v Pendolíne stojí pivo (Birell/Kozel/Gambrinus) plusmínus 35 Kč, na Prahe stojí 47 Kč, na EC do Nemecka dokonca aj po zľave (Happy Hour 33%) 70 Kč!
Je pravda že kvalita jídla je ubohá, pamatuju si že před pár lety prodávalo "kump pao" a chutnalo stejně hrozně jak ta plastová krabička z marketu co stojí 40 korun. Takova jídla jsou jen na chatu, ale ne na stravování v restauraci. Taky instatní polévky jsou v jideláku fakt katastrofa ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.