..: Rakouské úřady zabavily na žádost konkurence stroj 109E :..

380.004/Škoda 109E při testech v Hohenau, foto: Škoda TransportationVídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.

Podvozek 109E, foto: Hrady Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.

„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.

Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.

Trojice lokomotiv řady 380 na ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.

Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.

Zdroj: Škoda Transportation


Dominik Jaroš | 19.5.2011 (15:48)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Legislativa Vozidla

Weitere aus Rakousko Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 21      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer EMD 
22.05.2011 (17:50)  
Diskuzi jsem nečetl, ale nebylo by z konečného podledu nejlevněšjí, kdyby urychleně poslala požadovanou částku a rozběhla se homologace lokomotivy?
Registrierter Benutzer Bartisko  mail  
22.05.2011 (17:30)  
Ty zmiňované náhradní Railjety jsem viděl v pátek v Břeclavi čekající v závěsu brejlovce tuším OKD či nově AWT. Akorát jeden neměl na čele Tauruse a u toho druhého jsem se na to nepodíval dostatečně rychle. Takže zřejmě jenom soupravy bez lokomotiv.
Korrespondent oder ŽP Mitglied Hawkey  mail  
22.05.2011 (15:45)  
Zippich: A já jsem se Tě na něco ptal a nebo reagoval na nějaký Tvůj příspěvěk, že si mě bereš do úst? Nevím o tom. Takže si mě laskavě neber do úst, navíc mě neoslovuj titulem, který mi nebyl předán. O Tvoje rádobychytré přípsěvky často obsahující informace nezakládajících na pravdě nemám zájem...

Je hezké že řekneš a) ale už neříkáš b) a to b) že firmy vedou spor a výší částky za vypovězení licenční smlouvy. Škoda s výší této částky nesouhlasí, Bombardier na ní trvá a tak ať rozhodne soud, na čí straně je pravda.. Jinak Tvoje tvrzení, že by si Škodovka něco vzala a nezaplatila za to, se asi taky nezakládá na pravdě, kdyby nic nezaplatili, proč by požadovali po BT vrácení části peněz za licenci, když licence nebyla využita??? Takže opět je to stejné jako Tvé tvrzení ohledně Taurusu, že ...
22.05.2011 (13:21)  
Zippich neako som zle precital ten datum...ale vazne by to chcelo neaky graf kto koho vlastny, lebo som sa stratil asi v druhom odstavci... vyplinula z toho otazka kto vlastni SKODA INDUSTRY, podla mna to bude niekto z CR, uz len preto ze sa potrebuje chovavat za Cyprus (u nas to je rovnake...)
Registrierter Benutzer Dusanh 
22.05.2011 (11:39)  
Mě neskutečně zaráží, jak tu každej stále dokola připomíná, že společnost Škoda nemá jasného majitele či co....
Ale sakra lidi...pořád tak pracujou v Plzni především češi, to znamená, že je to česká firma. Sice bych chápal námitky skrz daně a stát a kdesi cos, ale prostě primárně zaměstnává české zaměstnance tak to je nejdůležitější.


Z toho si nic nedělej. Siemens na Zličíně s 1100 českými zaměstnanci také byl podle mínění místních šoto-ultras jen zlý Siemens...
22.05.2011 (11:34)  
matus7532: srovnejme stáří obou tiskových zpráv...
22.05.2011 (11:31)  
Hawkey, nezištný advokáte naší ctnostné kyperské společnosti, co si myslí Zippich a jaké k tomu má důkazy je zcela lhostejné. Zippich nikomu žádnou mašinku neobstavil. Udělal to mezinárodní nezávislý soud a podle mluvčího protistrany na základě letitého sporu o "dodání konstrukčních dat pro novou lokomotivu". A o tom si každý z nás udělá obrázek sám...
Korrespondent oder ŽP Mitglied Hawkey  mail  
22.05.2011 (9:47)  
quido.speedy A k tomu máte důkazy? Jaké? Aby z toho nebyla další nehynoucí pověst jako třeba že 363.001-002 mají tyristory od Siemensu...

Zippich přece ví a zná všechno nejlépe, tak to tak asi musí být tak jak Zippich tvrdí, stejně tak, jako jeho tvrzení, že HSS Tauruse OeBB 1216 splňuje TSI v oblasti pasivní bezpečnosti a odpovídá EN 15 227, stejně jako lokomotiva ČD 380, Alstom Prima II, Siemens Vectron atd. ... Nechť si tedy každý o důvěryhodnosti tvzení Zippicha udělá obrázek sám...
22.05.2011 (0:14)  
21.05.2011 (22:28)  
Zatím se ale zdá, že škodovka si podle českého zvyku něco vzala a nezaplatila za to a nebyla to "jen propiska".
A k tomu máte důkazy? Jaké? Aby z toho nebyla další nehynoucí pověst jako třeba že 363.001-002 mají tyristory od Siemensu...
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 21      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko