Vídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.
Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.
„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.
Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.
O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.
Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.
Zdroj: Škoda Transportation
http://www.vlaky.net/zeleznice/kratke-spravy/1910-Skoda-109E-ve-vezeni-na-fotografiich/
Zippich: Klid, konspirační teorie to bude až ve chvíli, kdy Škoda oznámí, že dostala výhružný dopis slepený z novin a v krabici společně s ním pravý nárazník... ;)
Hele, tak se zkuste kouknout třeba na Vlaky.net, ne?
Tam je obrázků několik, včetně vyfocené boudičky s cedulí "Bombardier".
a) v roce 2002 dodal Bombardier Škodě výkresy na multisystémovou lokomotivu pro ČD
b) v roce 2004, pár dní před podáním nabídky, Škoda smlouvu o spolupráci vypověděla a nabídku podala sama a od té doby se vleče spor
c) mezitím od roku 2006 vyrobil Bombardier asi 380 multisystémových lokomotiv, které jezdí v celé Evropě, včetně Polska, Maďarska, Slovinska...
Šikovným hochům ze Škodovky se nicméně daří kolem případu šířit konspirační teorie jak zlý západní imperialista opět ubližuje nevinnému slovanskému národu. Čekám, kdo první vysloví heslo o tom, že republiku si rozvracet nedáme.
A to je podle mě potencionální díra na východ a mimo hlavní tahy, protože zastaralou zabezpečovačku nemáme jen my. A tohle nikdo z konkurentů zatím nemusel ve velkém řešit.
Protože 1) "západní" zabezpečovačka na rozdíl od naší neumí detekovat přerušení kolejového pásu a 2) Soustava 15kV/16,6Hz je postavená jako lichá harmonická k 50Hz v síti, takže rušením se při konstrukci od nikdo nezabýval protože až tak nevadí, že jdou do kolejí pulzy jak kráva.
V neposlední řadě ja na řešení toho problému přece dost času, vždyť kdo z východu má dnes na to, aby koupil 100 nových Vectronů/Traxxů/... Jenže jestli nějaká taková objednávka přijde, tak najednou reálně hrozí, že Škodovka bude "ready".
Opět...pouze mé názory :)
Ja bych to pochopil, kdyby diky tomu mohli udelat svoji loko a to driv nez Skoda a tim ji vyfouknou vsechny obchody. Jakmile ale Skoda proda prvni kus, tak to bude moct rozebrat kdokoliv.
OK, jeste porad se ladi, ale snad se nebude ladit jeste dalsich let. Jinymi slovy - ty veci ze spionaze (a plany a vyrobni postupy snad v te loko nejsou) nelze vyuzit tak, aby se tim neco vyfouklo...
Pozn.1: tu kradeni know-how nechvaluji
Pozn.2: nemyslim si, ze toto je pripad kradeni know-how
To je otázka. Záleží na zabezpečení. Třeba software z IS RN (TacoLinux) jsem vytahl za slabou ctvrt hodinu. Hrabat se v nem pak muze clovek v klidku doma u kafe a s papucema na nohou. A kdyz to tak vezmu, co jsem se dozvedel... Formát grafikonu, písma a skripty na detekci otevřených dveří. Plus samozřejmě hrubý přehled jak je to asi zapojené a jak to zhruba funguje. A to nejsem zadnej pirat, jen jsem ty same udaje pro prihlaseni pres FTP pouzil pro SSH protokol...
Jinymi slovy, myslim ze neni problem behem par minut ukrast cely software (udelat si jeho kopii 1:1) a hrabat se v nem az pozdeji. Jestli je podobnym zpusobem dostupny kod pro rizeni motoru nebo jine dusevni vlastnictvi, pak je to realny problem. Spekulace o oprani konstrukcniho reseni necham nekomu z Vas, ja tomu totiz nerozumim...
Proč by Bombardier potřeboval peníze od Škody natolik, že kvůli nim musel požádat o zabavení několikanásobně vyšší hodnoty? Proč by to dělali, když se (jak už zde několikrát zaznělo) jedná jen o pár "drobných"? Myslím, že za tím stojí minimálně úmyslné házení klacků Škodovce pod nohy. Přijde mi to jako dobře promyšlený trik, který má za cíl zpomalit vývoj a obchodování ŠT.
Ano, já chápu konkurenční boj, ale není trochu moc, aby si firmy nechávaly vzájemně zabavovat majetek?
Pojďme si to shrnout:
1) Š109E byla zabavena rakouskými úřady
2) ŠT se bojí špionáže ze strany Bombardieru
3) Bombardier možnost špionáže popírá
4) Rakouské soudy potvrzují, že lokomotiva je řádně zapečetěna
5) Z Rakouska přicházejí informace, že a) lokomotiva NENÍ zapečetěna b) lokomotiva je odstavena HNED VEDLE servisního místa Bombardieru
No není to nějaké divné?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.