Vídeň — Škoda Transportation čelí nekalým praktikám konkurenčního boje – alespoň tak si výrobce třísystémové lokomotivy 109E vysvětluje kroky rakouských úřadů. V současné době finišuje proces homologace těchto strojů na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Získání osvědčení interoperability v řadě evropských zemí je zároveň předpokladem toho, aby se nová lokomotiva Škodovky mohla stát konkurentem pro více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Přestože tato společnost srovnatelnou lokomotivu nevyrábí, obvinila plzeňskou Škodovku z neoprávněného užití know–how a přišla s velmi originálním řešením – na její žádost včera rakouské úřady lokomotivu zabavily.
Stroj je nyní ve finálním stadiu zkoušek dle norem TSI a rakouských národních předpisů, nutných pro uvedení do běžného provozu u našich jižních sousedů. Cílový stav předpokládá schválení typu v Německu, České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku teď ale může způsobit další zpoždění nasazení lokomotiv do provozu, a ohrozit tedy i účast Škody Transportation v řadě připravovaných zahraničních tendrů.
„Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají Německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ dodává Tomáš Krsek, předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation.
Zabavení lokomotivy je poněkud zarážejícím krokem ve sporu, který Škoda Transportation a Bombardier vedou již téměř deset let. Spor vznikl na základě přihlášky Škody Transportation do tendru na dodání lokomotiv pro České dráhy, k jejichž výrobě mělo dojít v rámci licence Bombardieru. Soutěž však byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže drah se plzeňská Škodovka nakonec hlásila již samostatně s vlastním výrobkem, který vyvíjí a schvaluje dodnes. Po společnosti Bombardier poté požadovala vrácení části zaplacených peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier však striktně reagoval požadavkem na vyplacení více než dvojnásobku původní ceny jako penále za vypovězení smlouvy.
O oprávněnosti tohoto požadavku se nyní vede spor u rakouských soudů, které zatím svůj verdikt dosud nevynesly. Na probíhající testy lokomotivy Škoda 109E reagovali právníci Bombardieru, kteří vznesli požadavek u vídeňského soudu na vydání předběžného opatření na zabavení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Lokomotiva tak má sloužit jako záruka na zaplacení požadované částky. Ačkoliv je spor veden o částku v jednotkách milionů korun, tedy zlomek hodnoty zabavené lokomotivy, zabaven byl majetek v hodnotě řádově vyšší. Z pohledu plzeňské Škodovky se jedná o šikanu ze strany Bombardieru, která má za cíl zpomalit uvedení lokomotivy na trh, neboť je nemožné předpokládat, že by Škoda Transportation nedostála případným závazkům, které by vzešly z vedeného soudního sporu. Právníci plzeňské Škodovky jsou momentálně na cestě do Vídně, kde se budou snažit rozhodnutí soudu zvrátit.
Škoda Transportation chce mezitím podniknout všechny dostupné kroky k tomu, aby se lokomotiva vrátila zpět co nejdříve. Zváží i podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit českého konkurenta. Škodovka bude zároveň od rakouských úřadů žádat záruku, že přístup k lokomotivě nebude umožněn žádnému z konkurenčních výrobců. Největší obavy totiž představuje fakt, aby několikaletá práce stovek techniků nebyla zbytečná a lokomotiva se nedostala do rukou konkurence. „Je to jediný vysokorychlostní stroj splňující nejvyšší standardy TSI, který bude současně schválen pro provoz v uvedených zemích. Je naprosto nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než jí uvedeme na trh,“ protestuje proti kroku Bombardieru a rakouských úřadů předseda představenstva Škody Transportation Tomáš Krsek.
Zdroj: Škoda Transportation

to SYN: "Nejsem právník" - to teda nejsi když tu kecáš takové nesmysly.
Tak to opravdu sedí od člověka, který tvrdí, že lokomotiva bude zapečetěna a ve skutečnosti není a "náhodou" je na nádraží, kde má servis Bombardier. :)
Zatím to vypadá na průmyslovou špionáž se spolučastí Rakouska.
Když je to takhle tak by mělo jít poslat na pokračování testů jinou loko, případně dohodnout složení jistiny (nejspíš finanční) místo zadržené lokomotivy.
Zůstáváme u toho že vzhledem k výši (níži) částek o které se soudí (nějak si nedokážu představit že by se (samozřejmě teprve po právoplatném rozsudku soudu) některá ze stran snažila vyhnout zaplacení soudem přiřčené částky - jsou to pro ně spíš drobné) jde ze strany Bobardieru o využití příležitosti hodit Škodě zajímavým způsobem klacek pod nohy v průbehu schalovacího procesu v Rakousku (a připomeňme si že schválení v okolních zemích je zatím jedna z věcí které stále nejsou v rámci dodávky 20ks 380 pro ČD splněny, a už má celkem dost velké zpoždění)...
Hele neví někdo kdy bude příště Bombardier posílat něco na zkoušky do Velimi? Že by si mohla Škoda též zažádat o předběžné opatření (které doufám též NEBUDE oznamováno protistraně?), anebo bysme jim to mohli apsoň hanlivě posprejovat :)
Doufám, že Škoda Transportation z této kauzy vytěží maximum. Odvolání, dovolání, žaloby, protesty, evropská komise, atd. Toto je přece prvotřídní reklama zadarmo! Jen to kluci škodováčtí rozjeďte naplno - každá koruna do těchto sporů se mnohonásobně vrátí v eurech.
Jinak pokud se bude organizovat nějaká demonstrace za propuštění nespravedlivě vězněné 109 tak jedu bez váhání i do rakous...
Zippich (8147) 21.05.2011 (22:14)
ještě poznámka k tématu "česká firma":
Hawkey (50) 22.05.2011 (9:47)
Zippich přece ví a zná všechno nejlépe, tak to tak asi musí být tak jak Zippich tvrdí,
Zippich (8147) 22.05.2011 (11:31)
Hawkey, nezištný advokáte naší ctnostné kyperské společnosti,
Hawkey (50) 22.05.2011 (15:45)
Zippich: A já jsem se Tě na něco ptal a nebo reagoval na nějaký Tvůj příspěvěk, že si mě bereš do úst?
Pánové, mám vás pomazat jako flame (viz bod 1, stačí říct), nebo se spokojíme s fotbalovým pojmem "žlutá" a od příště si budete líp pamatovat, co jste kdo kam napsal, kor když to máte prakticky na očích?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











