..: České dráhy soutěží rámcovou smlouvu na rychlíkové soupravy :..

ČD 650/651.001 RegioPanter, dveře 1500 mm, Škoda TS, 3. 11. 2011, foto: Juraj Kováč Praha — Na přelomu roku 2013 vypsaly České dráhy soutěž na rámcový kontrakt, jehož plněním by získaly až 14 jednotek pro rychlíky na území České republiky. Pro dráhy zatím netradiční je forma rámcové smlouvy, která umožňuje odebrat konkrétní vozidla až podle potřeb jednotlivých soutěží i dálkové linky vypisované Ministerstvem dopravy. Rámce jsou běžné např. u německých DB, které odebírají jednotky PESA LINK z rámce na 470 vozidel, či ÖBB, které vysoutěžily cenu až za 200 jednotek Siemens Desiro ML.

Nabídky lze zasílat do 6. února. Poptáváno je až 14 dvousystémových elektrických jednotek, z nichž 4 mají mít kapacitu cca 200 sedících cestujících a 10 kapacitu 320 sedících cestujících. Rámcová smlouva bude podepsána na čtyři roky, popř. do vyčerpání jejího rozsahu. Při plném vyčerpání rámce by smluvní plnění činilo až 2,63 mld. korun bez DPH. Tedy průměrně 188 mil. korun za jednu soupravu. Vozidla musí být částečně nízkopodlažní, jednopodlažní. Součástí poptávky není plný servis od dodavatele.

Pro technickou kvalifikaci musí uchazeč doložit dodávku alespoň 7 vícesystémových elektrických železničních vozidel v posledních třech letech.

Určení: rychlíkové linky

Jednotka LE 480.002 v Pardubicích, foto: Matouš Danielka Mezi vozidly, které už jsou schválené na území ČR, patří mj. jednotky Stadler Flirt IC dodané pro vlaky dopravce LEO Express či jednotky Škoda 7Ev dodávané Českým drahám, u kterých lze o modifikaci interiéru pro dálkovou dopravu uvažovat také.

Ministerstvo dopravy podle existujícího harmonogramu připravuje mj. soutěž na rychlíkové linky R5 Praha – Ústí n. Labem – Cheb a R20 Praha – Ústí n. Labem – Děčín. V dříve uveřejněných prohlášeních ministerstvo naznačilo, že bude preferovat alespoň částečně nízkopodlažní jednotky v těchto soutěžích a podrobnější specifikace lze usuzovat z neúspěšného tendru na linku R27 Olomouc – Krnov – Ostrava, např. požadavek jednoho WC na každých 120 sedaček v jednom vozidle.

Soutěž na R5/R20 měla být vypsána už před říjnovými volbami do parlamentu, nicméně ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák si na podpis zadání nenašel v předvolebních dnech čas. Není to ale první odklad – ministr Slamečka zpozdil první soutěže už v roce 2010 kvůli nedořešené situaci s vlastnictvím stanic a procesním nejasnostem. Nabízí se tedy jako logický kandidát, kde tyto vozidla v případě výhry Českých drah ve výběrovém řízení ministerstva uplatnit.

„Uvažuje se o jejich případném nasazení například na linky R19 Praha - Česká Třebová - Brno a R13 Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc,“ uvedl magazínu tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Pořízení těchto souprav stejně jako dalších až 11 elektrických jednotek pro regionální dopravu dráhy podmiňují získáním peněz z Operačního programu doprava, popř. Regionálních operačních programů. Uvažovaným nasazením tak nejsou první skutečně soutěžené linky, ale naopak trasy, které se při současném zpoždění liberalizace budou soutěžit až za horizontem účetní životnosti železničních kolejových vozidel.

Zastarávající dálkové soupravy

1215 050 při testech Ampz České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv v prosinci 2009 věnovaly většinu svých financí na obnovu vozidel v regionální dopravě. Zatímco plnění zakázek na soupravy Stadler RegioShuttle RS1, PESA LINK II a Škoda 7Ev RegioPanter jsou ve vysokém stádiu plnění, rychlíkové a expresní soupravy se mění jen pozvolna. Dálkové vlaky se modernizují zejména optimalizací oběhů, větší účastí vozidel zahraničních železničních dopravců, většími i menšími modernizacemi a odkupem vozidel z druhé ruky. Nadále tvoří základ rychlíků vozy B 20-41 z produkce východoněmecké vagonky Bautzen, i když některé interiéry byly nově vymalovány a přečalouněny látkou. V posledních 10 letech bylo k drahám dodáno jen 26 novostaveb pro vlaky EuroCity a 12 lůžkových vozů z produkce koncernu Siemens. Do tohoto časového období už nespadají ani soupravy ČDT680 Pendolino z italského Alstomu.

Soutěž je zároveň první u drah, která se týká vozidel pro dálkovou dopravu. Ojeté vozy od ÖBB byly nakoupeny zadáním zakázky bez předchozího zveřejnění oznámení o zakázce. Bez porovnání konkurenčních nabídek nakoupily České dráhy také 7 souprav Siemens Viaggio Comfort stejně jako poptaly pronájem lokomotiv řady 1216.2 pro jejich provoz. Lůžkové vozy od Siemensu byly nakoupeny přistoupením k rámcové smlouvě Německých drah (DB).

Rámcový kontrakt tak může pomoci předejít situaci, kdy na soutěž o krnovské rychlíky nebyly dráhy schopny kvůli krátkému času a jediné nabídce pořídit potřebná vozidla, přestože nabízené jednotky LINK už nakupovaly z dřívější smlouvy na 31 vozidel. Navíc může být možností pro další výrobce, aby se etablovali na českém trhu.

Zdroj: Věstník veřejných zakázek, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 2.1.2014 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
04.01.2014 (18:41)  
Jirka Kraťas Mám celkem představu co, kde a pod čím jezdí. :-) Otázka ale leží jinak. Zatím co 7Ev je plně schválená, střídavý Flirt by znamenal návrat do Velimi, protože jeho 25kV AC verze není schválena pro provoz v ČR. (Tím si ovšem nejsem jistý, proto jsem se ptal.)
04.01.2014 (17:34)  
Jednak neexistuje výběr mezi kupé a velkoprostorem.

Ona to je nějaká fyzikální vlastnost ucelené jednotky, že nemůže mít oddíly? V tom případě by to chtělo napsat na Nábřeží, aby to věděli a nepsali do zadávací dokumentace na jednotky pro dálkovku třeba toto:

Prostor pro cestující s dětmi ve 2. třídě s minimálně 4 místy/50 míst kapacity jednotky je oddělen od ostatních prostorů skleněnou příčkou se sklem s 50% průhledností a posuvnými dveřmi ovládanými tlačítkem, které jsou ve stejném provedení jako příčka.
registrovaný uživatel Alex7 
04.01.2014 (16:59)  
Koho napadlo soutěžit na rychlíky jednotky? Je to podle mě pěkná kravina. Jednak neexistuje výběr mezi kupé a velkoprostorem, jednak přidávání vagonů ve špičkách je ekonomicky výhodnější než spřahování. Dělalo by to pěknou neplechu při stanovování kapacity pro cestující, takže by byly časté extrém případy "vzduchovodič" nebo naopak "metro v ranní špičce."

Jezdit do Karlových Varů tramvají místo humanizovaného B? Radši ne.

Další nevýhodou výběrových řízení je nemožnost kombinování, slučování rychlíkových linek křížem krážem a tvorby výjimek z taktu za cílem více přímých spojení, což úspěšně fungovalo zhruba do roku 2006. Tím se úspěšně rozjebe cestování po ČR na dlouhé vzdálenosti.
Už teď se zlikvidovaly rekreační rychlíky a soupravy po víkendech hnijí na nádražích, další lámání ramen klepou na dveře.

Jednotky jsou dobré maximálně tam, kde jsou malé výkyvy v poptávce cestujících. Napadá mě jedině linka Plzeň-Most, tam se hodí naklápěcí jednotka pro vyjezditelnost systémově vhodných jízdních dob.

Jsem radši pro unitární železnici. I v unitárním systému lze dosáhnout určité úspory financí nebo zlepšení komfortu pro cestující. Stačí schválit přísné normy na pohodlí a služby ve vlaku, zapojit do hry NKÚ a vyřvat garantovaný rozsah objednávky; a národní dopravce se tomu přizpůsobí :-)
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
04.01.2014 (14:21)  
Mám dojem, že by klidně mohla dostat řadu 680, protože v UIC kódu je zahrnut i držitel a nikde není psáno, že musí mít vozidlo české označení. Pouze kdyby si tytéž vozidla objednaly ČD, musely by dostat jinou řadu.
04.01.2014 (14:01)  
Honza a quido.speedy: Stadlery, myslím nyní řadu 480 LEO Express, jsou skutečně dělány na 3 kV ss, ale myslím si, že není problém udělat dvousystémovou (3 kV ss/ 25 kV, 50 Hz) či třísystémovou verzi (3 kV ss/ 25 kV, 50 Hz/ 15 kV/ 16,7 Hz). Například Elefanti existují v několika verzích, 471 ČD na 3 kV, 575 LG 25 kV, 50 Hz, 671 ZSSK 3 kV ss/ 25 kV, 50 Hz či 675 UZ na stejné systémy jako verze ZSSK.
Zrovna tak "panteři" - 440 ČD na 3 kV ss nebo 640/650 ČD na 3 kV ss/ 25 kV, 50 Hz.
Akorát nevím, jakou řadu by případní dvousystémoví Stadleři dostali, když řada 680 je už přidělena Pendolinu...
registrovaný uživatel Honza  mail  
04.01.2014 (12:57)  
quido.speedy: když Bdt a 460 jsou nejlepší vozidla co máme (ještě zatím), tak těžko :-)
04.01.2014 (11:09)  
Já se těším až si jednou přečtu Honzův příspěvek bez "Bdt". ;-)

Co se Bp týká, doufám že rekonstrukce celé řady bude nakonec zdařilá, protože s každým jejím odkladem přibudou právě ty předsuvné dveře nebo klima. Přes GP200 se tuším mluvilo o nezvýšení rychlosti (nebo jen na 140km/h) z důvodů nepříliš dobré tuhosti skříně.
registrovaný uživatel Honza  mail  
04.01.2014 (3:23)  
Jak je to vlastně s dodávkou? Ústí už má plný počet, OC také, tak teď zbývá jen Hradec a Budějice (kolik ještě)? A kdy začně Brno?
04.01.2014 (2:46)  
Vyveďte mě někdo z omylu, ale není Flirt schválen jen pro 3kV? Ano, sedí to na míru 7eV a rozbroje z toho dělat nehodlám, jen doufám že tam přidají vnitřní dveře. A 320 lidí, to budou čtyři nebo pět vozů?
registrovaný uživatel KarelF 
04.01.2014 (0:15)  
Martin Grill zkusil jste někdy jet Pražskýmbusem s látkovou ssedačkou kterou tak opěvujte nasazovaným na noční busy? Hnus první třídy kdy návštěva kožního lékaře je v dalším týdnu skoro jistotou. To jentak mimochodem. Jinak posezení v dnešních sedačkách nesplnuje mnoho pohodlí a uvelebení se včetně prostoru pro natažení nohou na plnou délku s tím se mne prostě vybaví vagony z let 80 a 90 tých.
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko