..: České dráhy soutěží rámcovou smlouvu na rychlíkové soupravy :..

ČD 650/651.001 RegioPanter, dveře 1500 mm, Škoda TS, 3. 11. 2011, foto: Juraj Kováč Praha — Na přelomu roku 2013 vypsaly České dráhy soutěž na rámcový kontrakt, jehož plněním by získaly až 14 jednotek pro rychlíky na území České republiky. Pro dráhy zatím netradiční je forma rámcové smlouvy, která umožňuje odebrat konkrétní vozidla až podle potřeb jednotlivých soutěží i dálkové linky vypisované Ministerstvem dopravy. Rámce jsou běžné např. u německých DB, které odebírají jednotky PESA LINK z rámce na 470 vozidel, či ÖBB, které vysoutěžily cenu až za 200 jednotek Siemens Desiro ML.

Nabídky lze zasílat do 6. února. Poptáváno je až 14 dvousystémových elektrických jednotek, z nichž 4 mají mít kapacitu cca 200 sedících cestujících a 10 kapacitu 320 sedících cestujících. Rámcová smlouva bude podepsána na čtyři roky, popř. do vyčerpání jejího rozsahu. Při plném vyčerpání rámce by smluvní plnění činilo až 2,63 mld. korun bez DPH. Tedy průměrně 188 mil. korun za jednu soupravu. Vozidla musí být částečně nízkopodlažní, jednopodlažní. Součástí poptávky není plný servis od dodavatele.

Pro technickou kvalifikaci musí uchazeč doložit dodávku alespoň 7 vícesystémových elektrických železničních vozidel v posledních třech letech.

Určení: rychlíkové linky

Jednotka LE 480.002 v Pardubicích, foto: Matouš Danielka Mezi vozidly, které už jsou schválené na území ČR, patří mj. jednotky Stadler Flirt IC dodané pro vlaky dopravce LEO Express či jednotky Škoda 7Ev dodávané Českým drahám, u kterých lze o modifikaci interiéru pro dálkovou dopravu uvažovat také.

Ministerstvo dopravy podle existujícího harmonogramu připravuje mj. soutěž na rychlíkové linky R5 Praha – Ústí n. Labem – Cheb a R20 Praha – Ústí n. Labem – Děčín. V dříve uveřejněných prohlášeních ministerstvo naznačilo, že bude preferovat alespoň částečně nízkopodlažní jednotky v těchto soutěžích a podrobnější specifikace lze usuzovat z neúspěšného tendru na linku R27 Olomouc – Krnov – Ostrava, např. požadavek jednoho WC na každých 120 sedaček v jednom vozidle.

Soutěž na R5/R20 měla být vypsána už před říjnovými volbami do parlamentu, nicméně ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák si na podpis zadání nenašel v předvolebních dnech čas. Není to ale první odklad – ministr Slamečka zpozdil první soutěže už v roce 2010 kvůli nedořešené situaci s vlastnictvím stanic a procesním nejasnostem. Nabízí se tedy jako logický kandidát, kde tyto vozidla v případě výhry Českých drah ve výběrovém řízení ministerstva uplatnit.

„Uvažuje se o jejich případném nasazení například na linky R19 Praha - Česká Třebová - Brno a R13 Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc,“ uvedl magazínu tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Pořízení těchto souprav stejně jako dalších až 11 elektrických jednotek pro regionální dopravu dráhy podmiňují získáním peněz z Operačního programu doprava, popř. Regionálních operačních programů. Uvažovaným nasazením tak nejsou první skutečně soutěžené linky, ale naopak trasy, které se při současném zpoždění liberalizace budou soutěžit až za horizontem účetní životnosti železničních kolejových vozidel.

Zastarávající dálkové soupravy

1215 050 při testech Ampz České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv v prosinci 2009 věnovaly většinu svých financí na obnovu vozidel v regionální dopravě. Zatímco plnění zakázek na soupravy Stadler RegioShuttle RS1, PESA LINK II a Škoda 7Ev RegioPanter jsou ve vysokém stádiu plnění, rychlíkové a expresní soupravy se mění jen pozvolna. Dálkové vlaky se modernizují zejména optimalizací oběhů, větší účastí vozidel zahraničních železničních dopravců, většími i menšími modernizacemi a odkupem vozidel z druhé ruky. Nadále tvoří základ rychlíků vozy B 20-41 z produkce východoněmecké vagonky Bautzen, i když některé interiéry byly nově vymalovány a přečalouněny látkou. V posledních 10 letech bylo k drahám dodáno jen 26 novostaveb pro vlaky EuroCity a 12 lůžkových vozů z produkce koncernu Siemens. Do tohoto časového období už nespadají ani soupravy ČDT680 Pendolino z italského Alstomu.

Soutěž je zároveň první u drah, která se týká vozidel pro dálkovou dopravu. Ojeté vozy od ÖBB byly nakoupeny zadáním zakázky bez předchozího zveřejnění oznámení o zakázce. Bez porovnání konkurenčních nabídek nakoupily České dráhy také 7 souprav Siemens Viaggio Comfort stejně jako poptaly pronájem lokomotiv řady 1216.2 pro jejich provoz. Lůžkové vozy od Siemensu byly nakoupeny přistoupením k rámcové smlouvě Německých drah (DB).

Rámcový kontrakt tak může pomoci předejít situaci, kdy na soutěž o krnovské rychlíky nebyly dráhy schopny kvůli krátkému času a jediné nabídce pořídit potřebná vozidla, přestože nabízené jednotky LINK už nakupovaly z dřívější smlouvy na 31 vozidel. Navíc může být možností pro další výrobce, aby se etablovali na českém trhu.

Zdroj: Věstník veřejných zakázek, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 2.1.2014 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
27.04.2014 (20:42)  
Také si myslím, že jsou na rychlíky lepší klasické soupravy a ne jednotky (které často vypadají jako autobus a oproti soupravám s lokomotivou, které jsou už asi na ústupu mnohdy ani vlak nepřipomínají). Ovšem ty současné vagony typu koženka-žloutenka asi moc kvalitě cestování nepřidají...
registrovaný uživatel Sim 
17.01.2014 (11:44)  
Panove, ja do toho prd vidim, ale nebude to spis souvislost s v Rakousku provozovanymi "Modularwageny", tedy vozy, ktere jsou v podstate nastupci klasickych UIC-Z emzet? Navenek se poznaji podle hranatejsi strechy (tvar jako u Railjetu).

V souvislosti s nakupem vozu od OBB ma pak otazka svuj jasny smysl, v pripade modularnich vozu by slo o podstatne modernejsi vozovy park.
registrovaný uživatel thingie  mail  
08.01.2014 (12:22)  
V takovém případě by ale stálo za to tu otázku formulovat asi jinak, například zda půjde o "modulární" vozy nebo UIC-Z vozy, neboť to je zřejmě ten rozhodující rozdíl... ne zda jsou nějakým způsobem "modulární".

Spřahování rychlíků z Bohumína do Brna s expresy do Břeclavi je samozřejmě blbost :D Jednak jedno jezdí po hodině a druhé po dvou a nevychází to počtem, takže stejně budete vozit i lokomotivu a celou soupravu, aby zase mohla jet zpátky, jednak ty linky jsou obě bohatě využívané samy o sobě a nejsou to krátké vlaky, takže by třeba v pondělí ráno mohl takový vlak úspěšně vézt až 20 vozů a 2 lokomotivy, co se nevejde už ani nádraží v Bohumíně :)
registrovaný uživatel joki  mail  
08.01.2014 (11:45)  
thingie vozy modulární stavby, většinou tlakotěsné vozy Eurofima-Wagen, se vyznačují mudalaritou neboli unifikací clkového pojetí stavby vozu, kde jdou jednotlivé celky přehazovat, mezi různými typy vozů. Např celou buňku WC atd.
http://de.wikipedia.org/wiki/Eurofima-Wagen
strýček gugl skomolí i do češtiny.

VencaM ano souhlesím je to opravdu něco přes 200 možná 250m. ale kdyby přední část na Děčín, odjela okamžitě, tj do 3 min. v olomouci tak rozpřahují zlínský expres http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CD&cislo=551&rok=2014 tak asi zase by to takový problém nebyl. Max 9 spíše 8 vozů +loko. Byly by jiné příklady Praha-Plzeň-Cheb /zadní část na Klatovy.
Bohumín-Přerov-Brno spřahovat s EC na Břeclav jedou 10 min. po sobě. Ale problém je spíše i v infrastruktuře. Např to Ústí krátké nástupiště atd. No a taky je mi jasný že spřažení soupravy EC s R na brno neboli 160 a 140 soupravy, omezí rychlost v úseku Svinov-Suchdol. Jestli se využívá nevím, neb když jsem se ptal fíry, co jsme se vezli na nákladu v rak. taurovi pro moravia transport, tak to nevěděl. Třeba někdo z vás to ví?
Ale je mi jasný, jak se tady ozve určitě někdo jak tady píšu nesmysly o spřahování souprav. Nicméně jinde ve světě to funguje.
registrovaný uživatel VencaM 
08.01.2014 (1:14)  
->joki
Jen tak mimochodem, v Ústí nad Labem máte jen kolej o délce 200 m. To kolej č. 5, na které jediné lze úvraťovat Praha - Cheb. Lehce zaokrouhleno pro úvrať s klasikami je to 6 vozů a 2 mašiny, s řiťičákem je to 7 vozů a mašina a s jednotkou máte plných 200 m. Vše delší vede na posunovou cestu od peronu směrem na Děčín, kde si bez detailní znalosti místních poměrů dovolím odhadnout, že tato posunová cesta zablokuje jízdu přes zhlaví na sousední dopravní koleje.
Celý ten uzel je zajímavý (uzel z pohledu jízdního řádu).
V.
registrovaný uživatel thingie  mail  
07.01.2014 (23:38)  
Já si teda pod pojmem "vůz modulární stavby" v kontextu odkupu osobních vozů od OeBB neumím představit asi tak vůbec nic. Co by to jako mělo znamenat?
07.01.2014 (22:25)  
Když se na brífingu nějak v říjnu zeptali novináři vedení čd vč gen. řed. jestli ojetiny od OBB budou vozy modulární stavby, tak nikdo nebyl schopen odpovědět a myslím že se zapotily, no asi víte kde.


Myslíš to, jak se jeden nejmenovaný šotoušský důchodce z nejmenovaného webu (o žádného novináře nešlo) na konferenci k novému GVD, kde se oznámil nákup ojetých vagonů z Rakouska (kdy všem bylo ihned jasné, že půjde o klasiky), zeptal jestli půjde o "modulární vagony" místo českého výrazu "vozy klasické stavby"? Sorry, ale taky bych v první vteřině netušil, co po mě vlastně chce... já jsem si taky v prvé řadě představil vozy, které jdou během posunu přestavět z dvojky na lůžkové za 5 minut...
registrovaný uživatel joki  mail  
07.01.2014 (22:14)  
Jiří Hovorka
Ano je to tak auto. spřáhlo http://raj-studio.webnode.cz/album/fotogalerie/automaticke-sprahlo-jpg/ je opravdu rychlé a bezvadné řešení, ale já se bavím třeba i o dálkovce a o vozech klasické stavby, a vycházím co čd má.
Třeba relace Praha-Děčín/Cheb v Ústí přední část 5ti vozů pojede dál do děčína rozpojeno za 3 min. a zadní část 5ti vozů po najetí na opačný konec soupravy např. loko 362/363 pokračování směr Teplice, Most, Chomutov, K.Vary a Cheb.
Jak to by bylo s proplácením min. dopravy? Pořád stejně v jízdním řádu by v ůseku Praha Hl.n.-Ústí n.l. byla souprava vedena pod dvěma čísly.

A ne uvahách o regiopanterech či elefantech popř. ze scifi úvahách o flirtech či stadlerech. ČD má tak maximálně elefanty na pokrytí přím. dopravy v okolí Prahy, Ostravy a to Brno krom. 9 ks ř. 560
http://www.atlaslokomotiv.net/loko-560.html
které lze rozpřahovat jen ručně, tak jde především o 3-4 bymáky spojené s plecháčem a max. na konci syslem. Ale třeba se situace změní s dodávkami regiopanterů. Zatím ale asi je to takhle.
https://docs.google.com/spreadsheet/pub?key=0AtkiJ7yIYG75dFNNV1Z4VHZ1SW1BaEJ5cTNmT3lzZVE&gid=3&output=html
07.01.2014 (21:31)  
Probuďte se! V zahraničí je běžné automatické spřáhlo a jednotky menší kapacity. Pro potřeby špičky se spřáhnou dvě dohromady. A na to stačí jedno přehození veksle, spojení a tradá na trať.

Vezmeme-li to na konkrétní S2 (Letovice-Křenovice), mimo špičku (cca 9-13, 19-24, víkendy) stačí jedna třívozovka. A na ten zbytek se bude jezdit po dvou. Odstavení jednotky v Letovicích/Brně/Křenovicích/Sokolnicích je otázkou popojetí a přehození té jedné veksle navíc.

Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě?
registrovaný uživatel joki  mail  
07.01.2014 (21:03)  
Jiří Kocurek
A tak nějak s traťovou lokomotivou by nešlo, vyjet s prvním popř. i druhým vozem a odvěsit je na vedlejší kolej? Najet nazpět na zbytek soupravy, pak provést zkoušku brzdy? Popř u soupravy bez řidičáku odvěsit posl. jeden či 2 vozy s konce soupravy, a po odjetí soupravy na trať najet čímkoli z jedno jaké strany? Nicméně nevím jestli s traťovou loko lze provést takovou operaci?
Myslím si samozřejmě že ano, ale když není vůle tak pak nejde nic.

No a co se vlastně řeší??? To že současná vládní garnitura vč. vedení ČD čí SŽDC nemá skoro žádnou koncepci... spíše antikoncepci. Když se na brífingu nějak v říjnu zeptali novináři vedení čd vč gen. řed. jestli ojetiny od OBB budou vozy modulární stavby, tak nikdo nebyl schopen odpovědět a myslím že se zapotily, no asi víte kde.

Ale to tu víte všichni, tak co se tomu tak divíte. Spřahováním popř rozpřahováním souprav a použití většího množství říď. vozů by šlo na někt ramenech ušetřit dopravní cestu, a zavést např přímé vozy tak jako kdysi. Přestupovat se moc nikomu nechce. Ale on by to byl velký problém, posunovači jsou jen ve velkých uzlech. No a fírové vám nic rozpřahovat nebudou.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko