..: České dráhy soutěží rámcovou smlouvu na rychlíkové soupravy :..

ČD 650/651.001 RegioPanter, dveře 1500 mm, Škoda TS, 3. 11. 2011, foto: Juraj Kováč Praha — Na přelomu roku 2013 vypsaly České dráhy soutěž na rámcový kontrakt, jehož plněním by získaly až 14 jednotek pro rychlíky na území České republiky. Pro dráhy zatím netradiční je forma rámcové smlouvy, která umožňuje odebrat konkrétní vozidla až podle potřeb jednotlivých soutěží i dálkové linky vypisované Ministerstvem dopravy. Rámce jsou běžné např. u německých DB, které odebírají jednotky PESA LINK z rámce na 470 vozidel, či ÖBB, které vysoutěžily cenu až za 200 jednotek Siemens Desiro ML.

Nabídky lze zasílat do 6. února. Poptáváno je až 14 dvousystémových elektrických jednotek, z nichž 4 mají mít kapacitu cca 200 sedících cestujících a 10 kapacitu 320 sedících cestujících. Rámcová smlouva bude podepsána na čtyři roky, popř. do vyčerpání jejího rozsahu. Při plném vyčerpání rámce by smluvní plnění činilo až 2,63 mld. korun bez DPH. Tedy průměrně 188 mil. korun za jednu soupravu. Vozidla musí být částečně nízkopodlažní, jednopodlažní. Součástí poptávky není plný servis od dodavatele.

Pro technickou kvalifikaci musí uchazeč doložit dodávku alespoň 7 vícesystémových elektrických železničních vozidel v posledních třech letech.

Určení: rychlíkové linky

Jednotka LE 480.002 v Pardubicích, foto: Matouš Danielka Mezi vozidly, které už jsou schválené na území ČR, patří mj. jednotky Stadler Flirt IC dodané pro vlaky dopravce LEO Express či jednotky Škoda 7Ev dodávané Českým drahám, u kterých lze o modifikaci interiéru pro dálkovou dopravu uvažovat také.

Ministerstvo dopravy podle existujícího harmonogramu připravuje mj. soutěž na rychlíkové linky R5 Praha – Ústí n. Labem – Cheb a R20 Praha – Ústí n. Labem – Děčín. V dříve uveřejněných prohlášeních ministerstvo naznačilo, že bude preferovat alespoň částečně nízkopodlažní jednotky v těchto soutěžích a podrobnější specifikace lze usuzovat z neúspěšného tendru na linku R27 Olomouc – Krnov – Ostrava, např. požadavek jednoho WC na každých 120 sedaček v jednom vozidle.

Soutěž na R5/R20 měla být vypsána už před říjnovými volbami do parlamentu, nicméně ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák si na podpis zadání nenašel v předvolebních dnech čas. Není to ale první odklad – ministr Slamečka zpozdil první soutěže už v roce 2010 kvůli nedořešené situaci s vlastnictvím stanic a procesním nejasnostem. Nabízí se tedy jako logický kandidát, kde tyto vozidla v případě výhry Českých drah ve výběrovém řízení ministerstva uplatnit.

„Uvažuje se o jejich případném nasazení například na linky R19 Praha - Česká Třebová - Brno a R13 Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc,“ uvedl magazínu tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Pořízení těchto souprav stejně jako dalších až 11 elektrických jednotek pro regionální dopravu dráhy podmiňují získáním peněz z Operačního programu doprava, popř. Regionálních operačních programů. Uvažovaným nasazením tak nejsou první skutečně soutěžené linky, ale naopak trasy, které se při současném zpoždění liberalizace budou soutěžit až za horizontem účetní životnosti železničních kolejových vozidel.

Zastarávající dálkové soupravy

1215 050 při testech Ampz České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv v prosinci 2009 věnovaly většinu svých financí na obnovu vozidel v regionální dopravě. Zatímco plnění zakázek na soupravy Stadler RegioShuttle RS1, PESA LINK II a Škoda 7Ev RegioPanter jsou ve vysokém stádiu plnění, rychlíkové a expresní soupravy se mění jen pozvolna. Dálkové vlaky se modernizují zejména optimalizací oběhů, větší účastí vozidel zahraničních železničních dopravců, většími i menšími modernizacemi a odkupem vozidel z druhé ruky. Nadále tvoří základ rychlíků vozy B 20-41 z produkce východoněmecké vagonky Bautzen, i když některé interiéry byly nově vymalovány a přečalouněny látkou. V posledních 10 letech bylo k drahám dodáno jen 26 novostaveb pro vlaky EuroCity a 12 lůžkových vozů z produkce koncernu Siemens. Do tohoto časového období už nespadají ani soupravy ČDT680 Pendolino z italského Alstomu.

Soutěž je zároveň první u drah, která se týká vozidel pro dálkovou dopravu. Ojeté vozy od ÖBB byly nakoupeny zadáním zakázky bez předchozího zveřejnění oznámení o zakázce. Bez porovnání konkurenčních nabídek nakoupily České dráhy také 7 souprav Siemens Viaggio Comfort stejně jako poptaly pronájem lokomotiv řady 1216.2 pro jejich provoz. Lůžkové vozy od Siemensu byly nakoupeny přistoupením k rámcové smlouvě Německých drah (DB).

Rámcový kontrakt tak může pomoci předejít situaci, kdy na soutěž o krnovské rychlíky nebyly dráhy schopny kvůli krátkému času a jediné nabídce pořídit potřebná vozidla, přestože nabízené jednotky LINK už nakupovaly z dřívější smlouvy na 31 vozidel. Navíc může být možností pro další výrobce, aby se etablovali na českém trhu.

Zdroj: Věstník veřejných zakázek, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 2.1.2014 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
07.01.2014 (18:40)  
Jiří Kocourku, jak jo, ale toto mi přijde zbytečně složité a nějak mi to matematicky nevychází:

Nebo mít můžeme na konci soupravy řidičák. Potom ale vyposunování vagonu ze soupravy znamená nejméně 20 minut: 4x přehodit výhybku, provést 6 změn směru jízdy s žehličkou a 4x (od)kuplovat. Moment, ještě zkoušku brzdy.

Stačí přeci žehlí vytáhout řidičák a ten odvěšovaný vůz společně, přehodit, zasunout to celé na vedlejší kolej, odvěsit odvěšovaný vůz a naposunovat zpět řidičák na soupravu bez toho, aby se po celou dobu odpojoval do žehle. Ten se jen sveze tam a zpět, žehlička změní směr jízdy 4x a výměna se přehodí jen 2x. Kuplování musí být 5x, na 4 to nejde udělat. Žehli navěsit, soupravu rozvěsit, odvěšený vůz odvěsit, řidičák navěsit, žehli odvěsit.
07.01.2014 (15:13)  
spalda: Bp, o kterých je tady řeč, mají ale brzdy kotoučové:

http://www.vagonweb.cz//ostatni/prospekty/CD_Bp.pdf
07.01.2014 (15:03)  
JiříK. no záleží jaký. Špalíková brzda je oproti koutočové výrazně hlučnější a to jak při bzrdění, tak při běžné jízdě. Hlavně v dálkové dopravě je to další z argumentů pro nové vozy.
06.01.2014 (20:44)  
Ubrání vagonu, který je navíc:
Brno, odpolední špička přešla. Už jezdíme po 30 minutách (ne po 15) na 4 směry. A rozhodneme se, že ubereme na večer vagon(y) z každého vlaku. (Pokaždé jiný, protože proběhy.) Během hodiny zajede 8 dlouhých souprav do depa (a 8 zkrácených souprav z něj vyjede). V depu to dvě čety rozposunují, na ubrání vagonu(ů) z každého vlaku mají 15 minut, což je tak akorát, aby vygon(y) s žehličkou stihli odklidit na jinou kolej a mohli tak odbavovat další vlak. Vždy se odebere poslední vagon a pak se to přes noc rozposunuje a složí, aby vyšly ty zatracené proběhy. Zkrácená souprava se naposunuje zpátky na nádraží a dlouhé vlaky se stáhnou do depa. Ráno opačně.
Tudíž máme 2 posunovací lokomotivy navíc, dvě noční navíc, 16 posunových cest navíc (během dvou hodin) a mnoho z nich křížem přes jedno či druhé zhlaví (to platí rovněž v odsunuté poloze). To celé v době kdy by bylo vhodné občas projet s nákladním vlakem (obzvláště v odsunuté poloze) když už je v předchozí špičce trať zasekaná osobkou. Proto těmi 16 posunovými cestami křížem přes zhlaví zasekáme nákladku o hodinu až dvě navíc. (Hurá! Ozvalo se z ČESMADu)
V cílové stanici Esbánu budeme objíždět, což třeba ve Vranovicích bude znamenat použití obou staničních zhlaví a traťové koleje lokomotivou, vše musí být po dobu cca 7 minut volné. Inu sebrali jsme z trati jeden "slot" pro vlak. A pak tady máme náležitosti provozní - ostrý objezd soupravy může narušit 5 minut zpožděný R či EC a tím pádem potřebujeme na obrat ne 5 minut, ale nejméně 15 minut abychom zpoždění dálkové dopravy nepřenášeli na Esbáhn obzvláště ve stanici, kde mezi nimi přípoj není. Řešením je vybudování objížděcí koleje pro lokomotivu. To se zadarmo řekne, ale už nepostaví. Nebo tedy prodloužíme obratové doby souprav o 10 minut oproti panťákům na obou koncích linky. To je v součtu 20 minut "na kolečko" navíc a znamená pro každou linku soupravu navíc. Pro ony 4 směry z Brněského nádraží si tedy pro "můžeme odebrat vagon, když není potřeba" nakoupíme dvě soupravy navíc.
Souhrn: 2x posunovací loko, 2x fíra, 2 posunovači, 1 noční směna. K tomu 2 traťové lokomotivy navíc a 10 vagonů navíc.

Nebo mít můžeme na konci soupravy řidičák. Potom ale vyposunování vagonu ze soupravy znamená nejméně 20 minut: 4x přehodit výhybku, provést 6 změn směru jízdy s žehličkou a 4x (od)kuplovat. Moment, ještě zkoušku brzdy.

To všecko proto abychom ušetřili elektřinu na vožení jednoho vagonu. A jak to vypadá na tonáži?
Plecháč s pěti honeckery: 84 plus 5x 40 tun = 284 tun
Plecháč se čtyřmi h-y: 40 tun ušetříme!!
2x třívozový Flirt: 200-205 tun, ale bohužel nemůžeme ubrat vagon, takže mimo špičku s ním neušetříme elektřinu...
06.01.2014 (15:39)  
Nezdá se mi, že pojezd by byl zdrojem nadměrného hluku. Maximálně tak dynamo (alternátor?) - ale u rekonstrukcí se dosazuje CZE.
06.01.2014 (13:53)  
JiriK: a pokud je zdrojem hluku pojezd, planuje se neco i s nim?
06.01.2014 (1:22)  
bartik09: A zrovna Stadler Allegra je k tahání dalších vozů projektovaná. :)
06.01.2014 (1:09)  
No a nebo se treba najdou naky blbci, ktery nevedi, ze k jednotkam nejdou pridavat posilovy vozy a udelaj to... Viz foto: http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/sbb215.jpg
05.01.2014 (21:19)  
quido.speedy: Pokud se nepletu, Flirt byl u nás schválen na 25 kV už dříve než na 3 kV. Nevím ale o tom, že by u nás nějaký skutečně na střídavině někdy jel.

Jinak také se přidám k těm, co myslí že jednotky na R5 a R20 jsou celkem v pohodě. Vždyť už dneska jezdí na R5 o víkendu jednotky. A ty klasiky jsou také provozovány téměř jako jednotky - žádné provázání s jinou tratí, krátké soupravy, pořád stejné řazení (5 vozů a občas se jeden přidá nebo ubere), špičky se řeší přidáváním vlaků místo přidávání vozů. Ještě k tomu se každou hodinu a půl musí přepřahat lokomotiva. Tak co ztratíme tím když to převedeme do jednotek? Kromě nadbytečné hmotnosti :-)
05.01.2014 (20:57)  
ondřej: Bp mají dostat rekonstrukci ve stejném rozsahu, jako ABpee - tedy komplet interiér, klimu, dveře,...

S podpisem se ale čeká na MD, protože dodnes není schopno říct, kdy bude doopravdy nějaká soutěž na R a plány se neustále mění.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko