..: České dráhy soutěží rámcovou smlouvu na rychlíkové soupravy :..

ČD 650/651.001 RegioPanter, dveře 1500 mm, Škoda TS, 3. 11. 2011, foto: Juraj Kováč Praha — Na přelomu roku 2013 vypsaly České dráhy soutěž na rámcový kontrakt, jehož plněním by získaly až 14 jednotek pro rychlíky na území České republiky. Pro dráhy zatím netradiční je forma rámcové smlouvy, která umožňuje odebrat konkrétní vozidla až podle potřeb jednotlivých soutěží i dálkové linky vypisované Ministerstvem dopravy. Rámce jsou běžné např. u německých DB, které odebírají jednotky PESA LINK z rámce na 470 vozidel, či ÖBB, které vysoutěžily cenu až za 200 jednotek Siemens Desiro ML.

Nabídky lze zasílat do 6. února. Poptáváno je až 14 dvousystémových elektrických jednotek, z nichž 4 mají mít kapacitu cca 200 sedících cestujících a 10 kapacitu 320 sedících cestujících. Rámcová smlouva bude podepsána na čtyři roky, popř. do vyčerpání jejího rozsahu. Při plném vyčerpání rámce by smluvní plnění činilo až 2,63 mld. korun bez DPH. Tedy průměrně 188 mil. korun za jednu soupravu. Vozidla musí být částečně nízkopodlažní, jednopodlažní. Součástí poptávky není plný servis od dodavatele.

Pro technickou kvalifikaci musí uchazeč doložit dodávku alespoň 7 vícesystémových elektrických železničních vozidel v posledních třech letech.

Určení: rychlíkové linky

Jednotka LE 480.002 v Pardubicích, foto: Matouš Danielka Mezi vozidly, které už jsou schválené na území ČR, patří mj. jednotky Stadler Flirt IC dodané pro vlaky dopravce LEO Express či jednotky Škoda 7Ev dodávané Českým drahám, u kterých lze o modifikaci interiéru pro dálkovou dopravu uvažovat také.

Ministerstvo dopravy podle existujícího harmonogramu připravuje mj. soutěž na rychlíkové linky R5 Praha – Ústí n. Labem – Cheb a R20 Praha – Ústí n. Labem – Děčín. V dříve uveřejněných prohlášeních ministerstvo naznačilo, že bude preferovat alespoň částečně nízkopodlažní jednotky v těchto soutěžích a podrobnější specifikace lze usuzovat z neúspěšného tendru na linku R27 Olomouc – Krnov – Ostrava, např. požadavek jednoho WC na každých 120 sedaček v jednom vozidle.

Soutěž na R5/R20 měla být vypsána už před říjnovými volbami do parlamentu, nicméně ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák si na podpis zadání nenašel v předvolebních dnech čas. Není to ale první odklad – ministr Slamečka zpozdil první soutěže už v roce 2010 kvůli nedořešené situaci s vlastnictvím stanic a procesním nejasnostem. Nabízí se tedy jako logický kandidát, kde tyto vozidla v případě výhry Českých drah ve výběrovém řízení ministerstva uplatnit.

„Uvažuje se o jejich případném nasazení například na linky R19 Praha - Česká Třebová - Brno a R13 Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc,“ uvedl magazínu tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Pořízení těchto souprav stejně jako dalších až 11 elektrických jednotek pro regionální dopravu dráhy podmiňují získáním peněz z Operačního programu doprava, popř. Regionálních operačních programů. Uvažovaným nasazením tak nejsou první skutečně soutěžené linky, ale naopak trasy, které se při současném zpoždění liberalizace budou soutěžit až za horizontem účetní životnosti železničních kolejových vozidel.

Zastarávající dálkové soupravy

1215 050 při testech Ampz České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv v prosinci 2009 věnovaly většinu svých financí na obnovu vozidel v regionální dopravě. Zatímco plnění zakázek na soupravy Stadler RegioShuttle RS1, PESA LINK II a Škoda 7Ev RegioPanter jsou ve vysokém stádiu plnění, rychlíkové a expresní soupravy se mění jen pozvolna. Dálkové vlaky se modernizují zejména optimalizací oběhů, větší účastí vozidel zahraničních železničních dopravců, většími i menšími modernizacemi a odkupem vozidel z druhé ruky. Nadále tvoří základ rychlíků vozy B 20-41 z produkce východoněmecké vagonky Bautzen, i když některé interiéry byly nově vymalovány a přečalouněny látkou. V posledních 10 letech bylo k drahám dodáno jen 26 novostaveb pro vlaky EuroCity a 12 lůžkových vozů z produkce koncernu Siemens. Do tohoto časového období už nespadají ani soupravy ČDT680 Pendolino z italského Alstomu.

Soutěž je zároveň první u drah, která se týká vozidel pro dálkovou dopravu. Ojeté vozy od ÖBB byly nakoupeny zadáním zakázky bez předchozího zveřejnění oznámení o zakázce. Bez porovnání konkurenčních nabídek nakoupily České dráhy také 7 souprav Siemens Viaggio Comfort stejně jako poptaly pronájem lokomotiv řady 1216.2 pro jejich provoz. Lůžkové vozy od Siemensu byly nakoupeny přistoupením k rámcové smlouvě Německých drah (DB).

Rámcový kontrakt tak může pomoci předejít situaci, kdy na soutěž o krnovské rychlíky nebyly dráhy schopny kvůli krátkému času a jediné nabídce pořídit potřebná vozidla, přestože nabízené jednotky LINK už nakupovaly z dřívější smlouvy na 31 vozidel. Navíc může být možností pro další výrobce, aby se etablovali na českém trhu.

Zdroj: Věstník veřejných zakázek, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 2.1.2014 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
03.01.2014 (23:55)  
Já jel s Bp jen jednou z Ústí do Lysé a když pominu, že je tam jeden z nejhorších svršků, takže hluk samozřejmě značný, tak ten barevný vzhled není vůbec pěkný. Je to takový smutný, neútulný, ošklivý. Daleko lepší jsou koženkové Bdt.
Bčka obecně moc nemusím, takže když jsem teď nedávno s nimi začal jezdit prakticky denně do Prahy, bál jsem se jak to bude hrozný a ku podivu to docela jde. Nejlepší je na nich to, že když jedu brzo ráno ospalý a pozdě večer rovněž ospalý, většinou nechce nikdo svítit, tak je tam krásně pohoda. Dá se buď pospávat, nebo sledovat noční města, vesnice. Poměrně rychle je to vytopené i když to přijede studené z depa.
03.01.2014 (23:50)  
Mám obavu, že ROPy na vozidla už nebude možné využít - bude se preferovat chybějící infrastruktura
registrovaný uživatel Téoz  mail  
03.01.2014 (22:50)  
k vozům Bp:
jsem rád, že se najdou i tací, kteří uznají, že to není tak špatné, jak se tu člověk občas dočítá. Jezdím normálně Č Kostelec-Praha aspoň jednou za dva týdny a až na ojedinělé výpadky zejména topení naprostá pohoda. Samozřejmě z hlediska klidu novostaveb nebo vzhledu to není tak "úža", ale vozy jsou to slušné. Jsou však celé do hněda (ve vnitř), což asi nedělá vizuálně nejlepší dojem, s úklidem problém nemám, hlučné jsou občas jen koleje... když bude chtít někdo nadávat a stěžovat si, tak si něco najde na všem!
03.01.2014 (17:49)  
thingie - souhlasím. Ve vozích Bp je naprosto příšerná zima. Fouká to snad odevšad a zejména od oken. Hlavně z tohoto důvodu bych je nepustil do provozu. Bohužel ČD je to naprosto jedno, asi si zákazníky pletou s dobytkem. Jezdím úsek Starkoč - Hradec Králové a úplně mě to stačí. Lituji ostatní, kteří jedou celou trasu z Trutnova do Prahy. To, aby si před jízdou radši vyzvedli rovnou neschopenku..
registrovaný uživatel thingie  mail  
03.01.2014 (17:28)  
Vozy Bp nejsou vůbec špatné, na jednom představku je místo na kola, při nižším obsazení je tam pro každého spousta místa a i při 100% je to pořád snesitelné. I díky tomu, že si můžete velká zavazadla snadno dát pod sedadlo, co u spousty sedaček v novějších/modernizovaných vozech nejde, přitom dneska každý vozí obrovský kufr na kolečkách. Hlučné mi nijak zvlášť nepřijdou, sympatické je i rozdělení na dva oddíly (opět, novostavby/modernizace jsou zpravidla rozděleny nijak).

Zásadní problémy jsou pak ale samozřejmě údržba, teda, především okna, protože v každém jednom voze řady Bp je neuvěřitelná zima, jak to profukuje. Mezi Brnem a Plzní mi to přijde silně na hraně toho, co je ještě vůbec nějak lidsky únosné provozovat. Koncepční chyby (nebo možná spíš zjevná zastaralost) pak lze nalézt ve dveřích mezi oddíly -- prostě dveře na pantech na kliku nemají v roce 2014 už fakt ve vlaku místo, myslím, že by se měly nahrazovat za automatické posuvné už při nějaké větší příležitosti v dílnách, ne jen modernizacích. Chybí samozřejmě aspoň těch pár zásuvek (pro rychlíky s 6hodinovou jízdní dobou), chybí uzavřené záchody, chybí jakýkoliv informační systém (opět, nehlásit jména stanic v roce 2014? to by nemělo být už ani legální)... To všechno by přitom šlo řešit i za méně peněz než velkou modernizací (která je vlastně v jakém stavu?).
03.01.2014 (16:58)  
Na 020 je to opravdu tragédie, naštěstí po jakési údržbě/rekonstrukci v úseku HK - Velký Osek? to není místy 85dB, ale celkem normální cesta.

Poslední dobou pendluju HK-Praha dost často a jen kvůli akční nabídce na HK - Praha za 80 kč nejezdím pravidelně přes Pardubice. Cestovní doba sice skoro stejná + jeden přestup, ale vše vynahradí pohodlí EC.
registrovaný uživatel Leinad 
03.01.2014 (16:56)  
Na co požadujou jednotku? Pokud by někdo čistě toreticky nabízel lokomotivu a vagony(a řidičák) nebo motorové vagony se stejnými parametry, tak se nemůže přihlásit?
registrovaný uživatel Pavolo 
03.01.2014 (12:49)  
to Papež Panther
Já asi jezdím jinou 020 a jinými vozy. Mně to nijak dramatické nepřijde. Dle mého trošičku více přeháníte.
03.01.2014 (12:22)  
k Bp
pro mě je tedy vždycky lepší jet Bp (ČB - Brno, 4,5hod) než B (ČB-Praha, 3hod). Hlučnost v B je často na daleko horší úrovni než v Bp a v Bp jí často zvyšují průvodčí, protože nezavírají mezivozový průchody. To v B tolik nevadí. Potíž je jen při plným voze nebo s hlučnou partou - nevýhoda všech velkoprostorů. Ale že Bp vypadají opravdu zanedbaně s tím souhlasím a docela mě to mrzí, považuju je za lepší vagony ve srovnání s B. A i za komfortnější, přijde mi, že na tratě typu transverzální kozodráhy, mají pěkně vypružený podvozek. Což ale někdy je nevýhoda, neb poslední Bp v soupravě sebou hází jak bejk na koridě :-)
registrovaný uživatel Komín  mail  
03.01.2014 (11:58)  
Já s vozy Bp na trase České Budějovice - Plzeň nemám žádný problém. Zrovna včera jsem jel, hlučnost minimální (jak již někdo napsal i díky kotoučovým brzdám), sedadla poměrně měkká. Pro mě příjemnější než koženka.

A k tomu financování, po výměně vedení snad bylo řečeno, že dráhy budou modernizovat pomalejším tempem a dále se právě budou snažit využívat dotační programy. Z operačního programu doprava by se railjety asi těžko zaplatily...!
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko