..: České dráhy soutěží rámcovou smlouvu na rychlíkové soupravy :..

ČD 650/651.001 RegioPanter, dveře 1500 mm, Škoda TS, 3. 11. 2011, foto: Juraj Kováč Praha — Na přelomu roku 2013 vypsaly České dráhy soutěž na rámcový kontrakt, jehož plněním by získaly až 14 jednotek pro rychlíky na území České republiky. Pro dráhy zatím netradiční je forma rámcové smlouvy, která umožňuje odebrat konkrétní vozidla až podle potřeb jednotlivých soutěží i dálkové linky vypisované Ministerstvem dopravy. Rámce jsou běžné např. u německých DB, které odebírají jednotky PESA LINK z rámce na 470 vozidel, či ÖBB, které vysoutěžily cenu až za 200 jednotek Siemens Desiro ML.

Nabídky lze zasílat do 6. února. Poptáváno je až 14 dvousystémových elektrických jednotek, z nichž 4 mají mít kapacitu cca 200 sedících cestujících a 10 kapacitu 320 sedících cestujících. Rámcová smlouva bude podepsána na čtyři roky, popř. do vyčerpání jejího rozsahu. Při plném vyčerpání rámce by smluvní plnění činilo až 2,63 mld. korun bez DPH. Tedy průměrně 188 mil. korun za jednu soupravu. Vozidla musí být částečně nízkopodlažní, jednopodlažní. Součástí poptávky není plný servis od dodavatele.

Pro technickou kvalifikaci musí uchazeč doložit dodávku alespoň 7 vícesystémových elektrických železničních vozidel v posledních třech letech.

Určení: rychlíkové linky

Jednotka LE 480.002 v Pardubicích, foto: Matouš Danielka Mezi vozidly, které už jsou schválené na území ČR, patří mj. jednotky Stadler Flirt IC dodané pro vlaky dopravce LEO Express či jednotky Škoda 7Ev dodávané Českým drahám, u kterých lze o modifikaci interiéru pro dálkovou dopravu uvažovat také.

Ministerstvo dopravy podle existujícího harmonogramu připravuje mj. soutěž na rychlíkové linky R5 Praha – Ústí n. Labem – Cheb a R20 Praha – Ústí n. Labem – Děčín. V dříve uveřejněných prohlášeních ministerstvo naznačilo, že bude preferovat alespoň částečně nízkopodlažní jednotky v těchto soutěžích a podrobnější specifikace lze usuzovat z neúspěšného tendru na linku R27 Olomouc – Krnov – Ostrava, např. požadavek jednoho WC na každých 120 sedaček v jednom vozidle.

Soutěž na R5/R20 měla být vypsána už před říjnovými volbami do parlamentu, nicméně ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák si na podpis zadání nenašel v předvolebních dnech čas. Není to ale první odklad – ministr Slamečka zpozdil první soutěže už v roce 2010 kvůli nedořešené situaci s vlastnictvím stanic a procesním nejasnostem. Nabízí se tedy jako logický kandidát, kde tyto vozidla v případě výhry Českých drah ve výběrovém řízení ministerstva uplatnit.

„Uvažuje se o jejich případném nasazení například na linky R19 Praha - Česká Třebová - Brno a R13 Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc,“ uvedl magazínu tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Pořízení těchto souprav stejně jako dalších až 11 elektrických jednotek pro regionální dopravu dráhy podmiňují získáním peněz z Operačního programu doprava, popř. Regionálních operačních programů. Uvažovaným nasazením tak nejsou první skutečně soutěžené linky, ale naopak trasy, které se při současném zpoždění liberalizace budou soutěžit až za horizontem účetní životnosti železničních kolejových vozidel.

Zastarávající dálkové soupravy

1215 050 při testech Ampz České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv v prosinci 2009 věnovaly většinu svých financí na obnovu vozidel v regionální dopravě. Zatímco plnění zakázek na soupravy Stadler RegioShuttle RS1, PESA LINK II a Škoda 7Ev RegioPanter jsou ve vysokém stádiu plnění, rychlíkové a expresní soupravy se mění jen pozvolna. Dálkové vlaky se modernizují zejména optimalizací oběhů, větší účastí vozidel zahraničních železničních dopravců, většími i menšími modernizacemi a odkupem vozidel z druhé ruky. Nadále tvoří základ rychlíků vozy B 20-41 z produkce východoněmecké vagonky Bautzen, i když některé interiéry byly nově vymalovány a přečalouněny látkou. V posledních 10 letech bylo k drahám dodáno jen 26 novostaveb pro vlaky EuroCity a 12 lůžkových vozů z produkce koncernu Siemens. Do tohoto časového období už nespadají ani soupravy ČDT680 Pendolino z italského Alstomu.

Soutěž je zároveň první u drah, která se týká vozidel pro dálkovou dopravu. Ojeté vozy od ÖBB byly nakoupeny zadáním zakázky bez předchozího zveřejnění oznámení o zakázce. Bez porovnání konkurenčních nabídek nakoupily České dráhy také 7 souprav Siemens Viaggio Comfort stejně jako poptaly pronájem lokomotiv řady 1216.2 pro jejich provoz. Lůžkové vozy od Siemensu byly nakoupeny přistoupením k rámcové smlouvě Německých drah (DB).

Rámcový kontrakt tak může pomoci předejít situaci, kdy na soutěž o krnovské rychlíky nebyly dráhy schopny kvůli krátkému času a jediné nabídce pořídit potřebná vozidla, přestože nabízené jednotky LINK už nakupovaly z dřívější smlouvy na 31 vozidel. Navíc může být možností pro další výrobce, aby se etablovali na českém trhu.

Zdroj: Věstník veřejných zakázek, České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 2.1.2014 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel CART 
03.01.2014 (8:38)  
Nemůžu si pomoct - nerušila se opce na Railjety kvůli nemožnosti "dále zadlužovat ČD" a kvůli "střednědobé strategii modernizace namísto překotných nákupů novinek"?
03.01.2014 (4:50)  
No kdyby se udělalo výběrko na R5 a vyhrál někdo, kdo by nasadil Siemens Desiro ML, tak klidně z těch Varů do Prahy pojedu i tím vlakem.
Nicméně nejdůležitější je, aby alespoň konečně vypsalo to výběrový řízení a už nejezdil rychlík se 4ma Béčkama
registrovaný uživatel nojva  mail  
03.01.2014 (2:40)  
Martin Grill: mimochodem rakouské RJ na trase Wien-Graz zastavují i v Murzzuschlagu (9000obyv.), kde není ani žádná přípojná trať!
registrovaný uživatel nojva  mail  
03.01.2014 (2:22)  
Martin Grill: se spoustou věcí s vámi souhlasím, ale co máte proti zastavování rychlíků v Blansku?! Se svými 20800 je to 3. největší město mezi Prahou a Brnem (po Pardubicích a Kolíně), tzn. že je větší než Svitavy, Česká Třebová, nebo Ústí nad Orlicí. To by měl ten rychlík podle vás zastavovat jen v Pardubicích? od toho jsou tu EC.
Je ale pravda, že jízdní doba by se po optimalizaci grafikonu při zachování počtu zastavení dala v úseku Praha-Brno stáhnout na 3 hodiny i ve špičce (večerní R877 jede 2:52 a nezastavuje jen ve Skalici)
registrovaný uživatel Honza  mail  
03.01.2014 (0:32)  
Linka Praha - Děčín se při změně GVD přejmenovala z R4 na R20? To mi nějak uniklo.
V Praze u DPP už na štěstí přišli na to, že koženka je pro hromadné prostředky ideální a vrací se k ní. Doufám že to napadne jednou i někoho u dráhy a z humusních hadráků se jednou zase bude přecházet k praktické kožence.
02.01.2014 (23:16)  
kave: Pokud to nebyla mimořádnost, ale pravidelný stav, zachytí se to i ve sčítání cestujících. Z toho se vycházelo i při poptání kapacity na linku R27. Pak by jim taková EMU320 byla málo a museli by i spřáhnout třeba s tou EMU200 jako posilou.
registrovaný uživatel kave 
02.01.2014 (23:12)  
Kapacita 320 sedících na R Brno - Břeclav - Olomouc nic moc. Odpoledními vlaky z Brna cestuje i 400 lidí.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
02.01.2014 (22:54)  
Rychlíky ČD jsou dlouhodobě tím nejexpresivnějším pojetím hnusu, který lze v rámci dopravy v ČR spatřit. Striktně unifikované umakartové porno, nasazované mezi Brnem a Prahou na pomalících (jak jinak říkat něčemu, co stojí i v Blansku?) dokáží ocenit jen pravověrní vyznavači šoupání hýždí po kožence, sporadičtí cestující se pak cítí alespoň familierně, když už ne pohodlně - tímtéž hnusem jeli pravděpodobně při své poslední cestě, pět let zpět, jakož i všech předešlých cestách od roku 70. Na úvraťových Olomoucích je to bohužel totéž, věkový průměr tomu paradoxně sráží lokomotiva a řidičák.

Nechce se mi věřit, že by se na tom mělo něco změnit ještě před tím, než ČD zkrachují a budou nabídnuty k odkupu někomu, kdo bude trochu rozumět dopravě.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko