Praha — Na přelomu roku 2013 vypsaly České dráhy soutěž na rámcový kontrakt, jehož plněním by získaly až 14 jednotek pro rychlíky na území České republiky. Pro dráhy zatím netradiční je forma rámcové smlouvy, která umožňuje odebrat konkrétní vozidla až podle potřeb jednotlivých soutěží i dálkové linky vypisované Ministerstvem dopravy. Rámce jsou běžné např. u německých DB, které odebírají jednotky PESA LINK z rámce na 470 vozidel, či ÖBB, které vysoutěžily cenu až za 200 jednotek Siemens Desiro ML.
Nabídky lze zasílat do 6. února. Poptáváno je až 14 dvousystémových elektrických jednotek, z nichž 4 mají mít kapacitu cca 200 sedících cestujících a 10 kapacitu 320 sedících cestujících. Rámcová smlouva bude podepsána na čtyři roky, popř. do vyčerpání jejího rozsahu. Při plném vyčerpání rámce by smluvní plnění činilo až 2,63 mld. korun bez DPH. Tedy průměrně 188 mil. korun za jednu soupravu. Vozidla musí být částečně nízkopodlažní, jednopodlažní. Součástí poptávky není plný servis od dodavatele.
Pro technickou kvalifikaci musí uchazeč doložit dodávku alespoň 7 vícesystémových elektrických železničních vozidel v posledních třech letech.
Určení: rychlíkové linky
Mezi vozidly, které už jsou schválené na území ČR, patří mj. jednotky Stadler Flirt IC dodané pro vlaky dopravce LEO Express či jednotky Škoda 7Ev dodávané Českým drahám, u kterých lze o modifikaci interiéru pro dálkovou dopravu uvažovat také.
Ministerstvo dopravy podle existujícího harmonogramu připravuje mj. soutěž na rychlíkové linky R5 Praha – Ústí n. Labem – Cheb a R20 Praha – Ústí n. Labem – Děčín. V dříve uveřejněných prohlášeních ministerstvo naznačilo, že bude preferovat alespoň částečně nízkopodlažní jednotky v těchto soutěžích a podrobnější specifikace lze usuzovat z neúspěšného tendru na linku R27 Olomouc – Krnov – Ostrava, např. požadavek jednoho WC na každých 120 sedaček v jednom vozidle.
Soutěž na R5/R20 měla být vypsána už před říjnovými volbami do parlamentu, nicméně ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák si na podpis zadání nenašel v předvolebních dnech čas. Není to ale první odklad – ministr Slamečka zpozdil první soutěže už v roce 2010 kvůli nedořešené situaci s vlastnictvím stanic a procesním nejasnostem. Nabízí se tedy jako logický kandidát, kde tyto vozidla v případě výhry Českých drah ve výběrovém řízení ministerstva uplatnit.
„Uvažuje se o jejich případném nasazení například na linky R19 Praha - Česká Třebová - Brno a R13 Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc,“ uvedl magazínu tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Pořízení těchto souprav stejně jako dalších až 11 elektrických jednotek pro regionální dopravu dráhy podmiňují získáním peněz z Operačního programu doprava, popř. Regionálních operačních programů. Uvažovaným nasazením tak nejsou první skutečně soutěžené linky, ale naopak trasy, které se při současném zpoždění liberalizace budou soutěžit až za horizontem účetní životnosti železničních kolejových vozidel.
Zastarávající dálkové soupravy
České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv v prosinci 2009 věnovaly většinu svých financí na obnovu vozidel v regionální dopravě. Zatímco plnění zakázek na soupravy Stadler RegioShuttle RS1, PESA LINK II a Škoda 7Ev RegioPanter jsou ve vysokém stádiu plnění, rychlíkové a expresní soupravy se mění jen pozvolna. Dálkové vlaky se modernizují zejména optimalizací oběhů, větší účastí vozidel zahraničních železničních dopravců, většími i menšími modernizacemi a odkupem vozidel z druhé ruky. Nadále tvoří základ rychlíků vozy B 20-41 z produkce východoněmecké vagonky Bautzen, i když některé interiéry byly nově vymalovány a přečalouněny látkou. V posledních 10 letech bylo k drahám dodáno jen 26 novostaveb pro vlaky EuroCity a 12 lůžkových vozů z produkce koncernu Siemens. Do tohoto časového období už nespadají ani soupravy ČDT680 Pendolino z italského Alstomu.
Soutěž je zároveň první u drah, která se týká vozidel pro dálkovou dopravu. Ojeté vozy od ÖBB byly nakoupeny zadáním zakázky bez předchozího zveřejnění oznámení o zakázce. Bez porovnání konkurenčních nabídek nakoupily České dráhy také 7 souprav Siemens Viaggio Comfort stejně jako poptaly pronájem lokomotiv řady 1216.2 pro jejich provoz. Lůžkové vozy od Siemensu byly nakoupeny přistoupením k rámcové smlouvě Německých drah (DB).
Rámcový kontrakt tak může pomoci předejít situaci, kdy na soutěž o krnovské rychlíky nebyly dráhy schopny kvůli krátkému času a jediné nabídce pořídit potřebná vozidla, přestože nabízené jednotky LINK už nakupovaly z dřívější smlouvy na 31 vozidel. Navíc může být možností pro další výrobce, aby se etablovali na českém trhu.
Zdroj: Věstník veřejných zakázek, České dráhy
ondřej: Máme loko řady 162,3 a 362,3 je škoda kupovat jednotky
Jenze ty lokomotivy sou uz taky cca 20 - 30 let stary. Nezapominejte, ze prvni exemplare tech jednotek, o kterejch je clanek, zacnou jezdit az za nekolik let (jestli vubec). Nejde cekat az se ty lokomotivy rozsypou a pak zacit shanet neco novyho. Krom toho by taky bylo fajn, kdyby i rychliky na koridorech zacali vyuzivat tu 160, kdyz uz byla provedena za drahy penize ta korytorizace.
To už i na FJB máme slušné svezení v novém hytláku (sám se divím, kolik jich je :) ), občas je tam i ING jednička a polidštěných B začíná taky přibývat. Asi se tam nejvíc bojej tendru... :)))
Což ovšem nejsou chyby těchto vozů dané jejich konstrukcí, ani chyby vyskytující se jen u těchto vozů, ale chyby jejich provozovatele. Jak rozsáhlá a hluboká rekonstrukce ve struktuře provozovatele by je byla schopna odstranit, je otázkou :-)
Jinak to byl poslední vagon na R925 "Rozkoš".
Každá varianta má své pro a proti. To je třeba pečlivě zvážit a nedělat ukvapené závěry. Například závěr, že klasika je lepší, protože se snáz posiluje, není zas tak úplně pravda. Pokud totiž máte linku s pravidelným taktem a relativně ostrým obratem (např. PHA HLN), tak je obtížné přivěšovat/odvěšovat vozy. Zhlaví je vytížené, k vozům je potřeba posunovací lokomotiva, atd. Nadále je potřeba vlaky s lokomotivou bez řidičáku obracet. To je velký a zbytečný problém. Jednotky se naopak posilují snadno, stačí najet a spojit. Koukněte na provoz na Masaryčce, kde se tyto posilové jednotky uklízejí do pošty (nejen).
Řešením se mohou zdát PUSH-PULL soupravy. Těm odpadá potřeba obracet, ale posilování zase vyžaduje mnoho posunu, pokud nepřivěsíte posilové vozy rovnou i s dalším čelem (řidičákem).
Lépe PUSH-PULL soupravy vyhovují posilování v týdenní špičce, kdy lze na pátek nebo neděli posílit již v noci nebo o vhodné pauze. Avšak posilování denní špičky není taková sranda.
Dále uvažujte sami na dalšími otázkami: nízkopodlažnost, váha soupravy, dynamika (počty hnaných náprav), variabilita interiéru,...
V.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.