Tábor — Dne 14. října 2010 proběhly jízdní zkoušky motorové jednotky 814.013 + 914.013 na osobních vlacích 28410, 28413, 28412 a 28415 na trati č. 202, vedoucí z Tábora do Bechyně. Testy byly provedeny kvůli plánovanému nasazení jednotek od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost dne 12. prosince 2010. Na internetových stránkách Jihočeského koordinátora dopravy (Jikord) je prezentován návrh jízdního řádu pro období 2010/2011, kde jsou všechny zastávky na trati z Tábora do Bechyně již vedeny jako zastávky na znamení. Výjimkou zůstanou vlaky 28420, 28401, 28402 a 28407, nadále vedené klasickou soupravou s elektrickou lokomotivou řady 113, neboť jednotky Regionova nemají kapacitu odpovídající počtu cestujících v ranních spojích.
Na trati z Tábora do Bechyně došlo v minulém roce k poměrně nešetrnému sestavení grafikonu vlakové dopravy, kdy byly stanoveny nevhodné časové polohy pro dojíždění do zaměstnání v táborské aglomeraci, a také dlouhé pauzy pro přestup na spoje do Prahy či Českých Budějovic. To způsobilo úbytek pravidelných cestujících, kteří většinou přešli na autobusovou či individuální automobilovou dopravu. Návrh jízdního řádu pro rok 2010/2011 vrací časovou polohu osobních vlaků na trati do původního stavu, což je však – dle KCOD České Budějovice – podmíněno nasazením jednotek Regionova. Důvodem jsou prý technologické časy pro objíždění klasické soupravy v Táboře a v Bechyni. Pokud tedy opravdu Regionovy „promluví“ do provozu na této trati, dojde k převedení provozu na historicky první elektrifikované dráhy do motorové trakce, neboť ČD Cargo zde provozuje na manipulačních vlacích stroje řady 742. Tato změna je tak zřejmě pokračováním razantních úprav na jihu Čech.
Pane Křižíku, promiňte!
Bechyňka - to je přeci legenda mezi našimi tratěmi. Psal se rok 1900, byly poslední tři dny do jeho závěru - a to byl první zlomový den v historii tratě. V tento den získalo Družstvo bechyňské dráhy společně s firmou Křižík povolení k vypracování projektu na elektrický pohon. Necelých 16 měsíců nato byla udělena koncese na stavbu. 1. června 1903 vyjel na trať první zkušební vlak a 21. června 1903 byl zahájen pravidelný provoz. Dnešní projektanti a stavitelé by mohli tiše závidět - ti by za tak krátkou dobu ani nedořešili projekt, protože by stačil jediný vlastník kousku pozemku, který by byl proti stavbě, a řešily by se výkupy pozemků, změny trasování…
Byla to první elektrifikovaná dráha v českých zemích a vlastně jediná dráha v celém Rakousko-Uhersku, kde se vůbec nepočítalo s parním provozem. Za pokrokovým technickým řešením je nutno hledat "českého Edisona" Františka Křižíka. Řešení, se kterým přišla jeho firma, bylo ekonomičtější. Elektrické vozy mohly zdolávat větší stoupání, než parní lokomotivy, což vedlo k minimalizaci zemních prací. (Na trati je maximální stoupání 41 promile.) To vykompenzovalo nutnost výstavby pevného trakčního zařízení včetně napájecí stanice. Hnací i tažená elektrická vozidla byla lehčí, než vozidla klasické stavby, a tedy i levnější.
Zavádět na elektrifikované trati provoz motorových souprav bude snad jen dočasné řešení. Situace je o to paradoxnější, že naše největší jaderná elektrárna je odsud téměř na dohled. Věřme, že se management ČD "probudí" a věc, která by se panu Křižíkovi věru nelíbila, vbrzku vyřeší. Stačí se podívat jen kousek po Evropě - Švýcarské dráhy by jistě na takovouto trať nasadily adekvátní elektrické vozidlo. Před nedávnem se slavilo 100 let trati. Doufejme, že až v budoucnu budeme slavit nějaké další kulatiny, budou moci fotografové fotit zase jen elektrické lokomotivy a pokud se někde objeví motorová lokomotiva, tak to bude jen proto, aby přetáhla soupravu z hlavní trati na malé nádraží Bechyňské dráhy v Táboře.
Snad i v budoucnu bude možno na této trati pořizovat krásné fotky s elektrickými lokomotivami či soupravami.
Zdroj: ŽelPage, Jikord, město Bechyně
971(+Bt)+zehlicka
912+B(d)t+zehlicka
Jo, jsou to ponekud bizarni kombinace, ktere navic potrebuji upravy - zejmena komunikace masiny s RV by asi byl trochu problem... ale ve srovnani s cimkoliv jinym mi to pripada jako relativne rozumna moznost. Z hlediska cestujicich je to nizkopodlazni, z hlediska provozu jsou to vratne soupravy s podstatne lepsimi adheznimi vlastnostmi s menitelnou kapacitou, takze by rano jezdilo to same co odpoledne, jen by se tomu ubiral nebo pridaval "vlozak".
Samosebou by (po upravach) bylo mozne nasadit jakykoliv ridicak, ovsem je vhodne si pripustit, ze nekteri cestujici budou radsi za nizkopodlazni RN se spatnymi vlastnostmi, nez za solidni RV, do ktereho lezou po zebriku.
k tomu, abyste mohl posunovat s puklíkem na přesuvně nebo točně, musíte být osoba odborně způsobilá, fakticky se "státní zkouškou", ale k tomu abyste řídil firmu s mnohamiliardovým obratem nepotřebujete být osobou odborně způsobilou
K tomu , abyste řídil autobus také potřebujete řidičský a profesní průkaz a k místu manažera v autobusové firmě řidičák a profesák také nepotřebujete . Co je na tom divného ?? Jako manažer potřebujete trochu jinou kvalifikaci , než řadový zaměstnanec.
Hlavní manažer ŠKODA AUTO také nezačínal jako dělník u pásu.A jak ta firma funguje.
zapomeňte na dobu, kdy v čele podniku stála "modrogumní" osoba s diplomem z vysoké školy v Žilně, která prošla nějakými provozními profesemi. Celkem jedno, zda to byla "červená čepice", "černý bratr" nebo "traťovák" ... každý z nich měl výborné znalosti ve svém oboru, ale i nějaké ty obecné znalosti z drážního provozu a v čele odborných útvarů stál někdo, kdo prošel odvětvím od výkonné jednotky
Já bych si to zase tak neidealizoval. Spousta vlivných manažerů ČD před takovými 15 lety neměla vůbec žádný diplom ze Žiliny a na těch manažerských postech seděli dost často lidé , kteří se na ně dostali za minulého režimu díky své politické aktivitě . Znalosti a zkušenosti v tom nehrály žádnou roli.To se vždycky nějak udělalo. A když si vzpomenu na ty přepraváky-manažery se kterými jsem před patnácti lety jednal.... ještě teď mi běhá mráz po zádech.
V létě bejvaj vlaky docela narvaný někdy jsou ještě posíleny o jeden vůz. Teď nasaděj místo reginy klasiku? Nebo spojej dvě regionovy. Já si myslím že by se na bechynku spíš hodily třívozovky
http://kptrain.blog.cz/galerie/foto-2010#61033079
http://kptrain.blog.cz/galerie/foto-2010#61034649
for misa: ten Mariďák je dobrej nápad, zvláště pokud bude na vjezdu do Tábora na "stůj" :-)
FRK
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.