..: Eurostar Group zadá zakázku Siemensu :..

Siemens Velaro–D, foto: Josef Petrák Paříž — Zástupci vedení společnosti Eurostar se připravují k podpisu smlouvy s německou společností Siemens na dodávku 10 vysokorychlostních vlaků, které budou nasazeny na spoje mezi Velkou Británií a kontinentální Evropou. Eurostar nečekaně vybral Velaro–D, (řada 407), poslední verzi z německé rodiny vysokorychlostních vlaků ICE. Už od června, kdy do tisku pronikly první informace o otevřeném kontraktu, byl favoritem francouzský Alstom s jeho vysokorychlostní soupravou AGV. Soupravy budou nasazeny na linky z Londýna do Amsterodamu a do Kolína nad Rýnem. Je to odpověď na dříve ohlášenou zprávu Deutsche Bahn, že od roku 2013 připravuje přímé spojení z Frankfurtu nad Mohanem do Londýna.

Siemens dodá pro Eurostar za více než 600 mil. eur nové, cca 400 m dlouhé jednotky, které budou stejně dlouhé jako stávající vlaky jezdící pod Kanálem. DB předpokládá, že pro provoz pod Lamašským průlivem získá od Mezivládní komise souhlas pro své 200 m dlouhé soupravy ICE–3.

Podmínkou, která předcházela rozhodnutí, byly dílčí úpravy v bezpečnostních pravidlech pro provoz v tunelu. Díky těmto změnám budou poprvé moci využít tunel i soupravy postavené v Německu. Dva nezávislé zdroje listu Financial Times potvrdily, že francouzské orgány vyvíjely na provozovatele tunelu nemalý tlak, aby byl obnoven nedávno zrušený zákaz používat tunel pod kanálem vlaky s „distribuovanou trakcí“ — kdy je elektrické zařízení uloženo pod podlahou a motory jsou rozmístěny po celém vlaku. Až do začátku letošního roku platila totiž pravidla bezpečnosti tunelu, která připouštěla používat pouze vlaky, která mají elektrické zařízení a motory soustředěné v motorových vozech na obou koncích vlaku. Tomuto uspořádání vyhovují soupravy Eurostar postavené v roce 1990.

Nicméně francouzské orgány jsou proti změně bezpečnostních předpisů a předpokládá se, že budou vyvíjet nemalý tlak na jejich opětovnou změnu. (Mezivládní konference stále ještě diskutuje požadavky na hašení pro vlaky s distribuovanou trakcí. Nicméně tento problém se netýká jen Velara, obdobný způsob pohonu má i AGV.) V roce 2004, když byl Alstom v těžké finanční krizi, tak se mu dostalo výrazné pomoci od státu. Když pak Alstom v roce 2008 představil svou soupravu AGV, tak dokonce francouzský prezident Nicolas Sarkozy, zpochybňoval právo jiných výrobců prodávat jejich vysokorychlostní vlaky do Francie.

Eurostar Group je joint venture vlastněný největšími železničními operátory Eurostar UK limited, SNCF a SNCB. Dosud využíval výhradně soupravy typu TGV, nyní poprvé zadá zakázku na vysokorychlostní vlaky mimo Francii. Dříve SNCF a mezinárodní podniky, do kterých vstoupila formou joint ventures – Eurostar a Thalys – objednávaly vysokorychlostní vlaky výhradně od „domáci“ francouzské společnosti Alstom.

Dodržování pravidel pro provoz pod Lamanšským průlivem – a zejména jejich opětovné měnění – je podstatnou otázkou pro zajištění financování projektu, který chtějí mít vyřešený i spolufinancující banky. Tlak francouzských orgánů vidí bankéři jako nejistotu a jako způsob možného zpoždění při průběhu této zakázky.

Zdroje: Railjournal; Financial Times; Railwaygazette; 4rail


Vlad Poslat mail autorovi | 6.10.2010 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
07.10.2010 (8:06)  
Nevíte někdo, kolik souprav za těch (více než) 600 mil. EUR Siemens dodá?
07.10.2010 (7:57)  
Jaké jsou (racionální) důvody pro neprovozování vlaků se skupinovým pohonem v tunelu? Jako že je tam více míst kde může vzniknout požár? No nevím, ten většinou nezpůsobí trakční zařízení.
Tomáš Palíšek: Myslím že pro DB by teoreticky nebyl problém schválit ICE na SŽDC, v současné době by to byl spíš ekonomický nesmysl. Jediný elektrizovaný přechod do Čech je Bad Schandau a tam je preferovaný směr na Berlín (pro zdejší rychlosti jsou EC soupravy dostatečně dobré).
khunas: No, s tím "nástupcem"... zatímco TGV je značka SNCF, AGV je značka Alstomu, otázka je jestli by to pak SNCF použily jakožto kategorii vlaků.
registrovaný uživatel M 
07.10.2010 (0:06)  
Pikehead - no ona uz ta samotna "substituce" Londyna za Blavu je ve vsi ucte ke Slovakum dost, jak bych to rekl, zajimava...:-)

Samozrejme zcela pomijim fakt, ze kdyby uz DB tak o Blavu stali, tak jim staci dodelat 70 kilaku z Vidne...
registrovaný uživatel khunas  mail  
06.10.2010 (23:55)  
Do tunelu měli vybrat AGV. Podle mě je lepší, rychlejší, design interieru a exterieru se mi moc líbí... Je to škoda.
První co se vybaví, když se řekne Francie jsou TGV. Podle mě by SNCF neměla tuto tradici opouštět a následovat nástupce TGV - AGV.
06.10.2010 (23:40)  
Tomasi, nejak nechapu, k cemu by DB potrebovalo pro vlaky Frankfurt-Bratislava SZDC...
06.10.2010 (21:27)  
Pokud vše dopadne dobře, tak to může být možná paradoxně vzpruha pro české železnice. Napadla mě taková myšlenka, že by se BD díky tomu automaticky vzdal ICE do Londýna a už by hurá začal schvalovat ICE na SŽDC ( ICE Franfurt - Bratislava by nebylo špatné ). Snad se tak Němci zachovají... :)
registrovaný uživatel SYN 
06.10.2010 (20:37)  
Chtějí dosáhnout asi toho aby to co nejdýl nešlo (aby DB nemohly začít jezdit dřív než dorazí AGV - pak už distribuovaný pohon bude muset být principiálně povolený) - ale je to jen můj odhad...
Aneb, jak by se nemělo stávat že se přehnané odborné požadavky (do kterých skutečně fundovaně vidí málokdo, běžný člověk ani neví co je distribuovaný pohon natož aby dokázal odhadnout jestli skutečně zvyšuje riziko nebo ne) způsobují komplikace, prodražování atd.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
06.10.2010 (19:55)  
Nechápu, čeho chtějí tedy Francouzi dosáhnout. Když bude znovu platit zákaz, tak stějně ani AGV ani Velaro-D nebude možné provozovat. Tak co tedy?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko