..: Eurostar Group zadá zakázku Siemensu :..

Siemens Velaro–D, foto: Josef Petrák Paříž — Zástupci vedení společnosti Eurostar se připravují k podpisu smlouvy s německou společností Siemens na dodávku 10 vysokorychlostních vlaků, které budou nasazeny na spoje mezi Velkou Británií a kontinentální Evropou. Eurostar nečekaně vybral Velaro–D, (řada 407), poslední verzi z německé rodiny vysokorychlostních vlaků ICE. Už od června, kdy do tisku pronikly první informace o otevřeném kontraktu, byl favoritem francouzský Alstom s jeho vysokorychlostní soupravou AGV. Soupravy budou nasazeny na linky z Londýna do Amsterodamu a do Kolína nad Rýnem. Je to odpověď na dříve ohlášenou zprávu Deutsche Bahn, že od roku 2013 připravuje přímé spojení z Frankfurtu nad Mohanem do Londýna.

Siemens dodá pro Eurostar za více než 600 mil. eur nové, cca 400 m dlouhé jednotky, které budou stejně dlouhé jako stávající vlaky jezdící pod Kanálem. DB předpokládá, že pro provoz pod Lamašským průlivem získá od Mezivládní komise souhlas pro své 200 m dlouhé soupravy ICE–3.

Podmínkou, která předcházela rozhodnutí, byly dílčí úpravy v bezpečnostních pravidlech pro provoz v tunelu. Díky těmto změnám budou poprvé moci využít tunel i soupravy postavené v Německu. Dva nezávislé zdroje listu Financial Times potvrdily, že francouzské orgány vyvíjely na provozovatele tunelu nemalý tlak, aby byl obnoven nedávno zrušený zákaz používat tunel pod kanálem vlaky s „distribuovanou trakcí“ — kdy je elektrické zařízení uloženo pod podlahou a motory jsou rozmístěny po celém vlaku. Až do začátku letošního roku platila totiž pravidla bezpečnosti tunelu, která připouštěla používat pouze vlaky, která mají elektrické zařízení a motory soustředěné v motorových vozech na obou koncích vlaku. Tomuto uspořádání vyhovují soupravy Eurostar postavené v roce 1990.

Nicméně francouzské orgány jsou proti změně bezpečnostních předpisů a předpokládá se, že budou vyvíjet nemalý tlak na jejich opětovnou změnu. (Mezivládní konference stále ještě diskutuje požadavky na hašení pro vlaky s distribuovanou trakcí. Nicméně tento problém se netýká jen Velara, obdobný způsob pohonu má i AGV.) V roce 2004, když byl Alstom v těžké finanční krizi, tak se mu dostalo výrazné pomoci od státu. Když pak Alstom v roce 2008 představil svou soupravu AGV, tak dokonce francouzský prezident Nicolas Sarkozy, zpochybňoval právo jiných výrobců prodávat jejich vysokorychlostní vlaky do Francie.

Eurostar Group je joint venture vlastněný největšími železničními operátory Eurostar UK limited, SNCF a SNCB. Dosud využíval výhradně soupravy typu TGV, nyní poprvé zadá zakázku na vysokorychlostní vlaky mimo Francii. Dříve SNCF a mezinárodní podniky, do kterých vstoupila formou joint ventures – Eurostar a Thalys – objednávaly vysokorychlostní vlaky výhradně od „domáci“ francouzské společnosti Alstom.

Dodržování pravidel pro provoz pod Lamanšským průlivem – a zejména jejich opětovné měnění – je podstatnou otázkou pro zajištění financování projektu, který chtějí mít vyřešený i spolufinancující banky. Tlak francouzských orgánů vidí bankéři jako nejistotu a jako způsob možného zpoždění při průběhu této zakázky.

Zdroje: Railjournal; Financial Times; Railwaygazette; 4rail


Vlad Poslat mail autorovi | 6.10.2010 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Luxian  mail  
07.10.2010 (22:23)  
-> Hawkey: Jaký je vlastně hlavní výhoda Jacobsových podvozků? Žeby větší bezpečnost? Není pak ale naprávový tlak vyšší?
registrovaný uživatel jk 
07.10.2010 (21:58)  
Krome nakupu novych souprav se ma zrenovovat interier tech starych (ve stylu novych). S novymi soupravami take Eurostar chysta nova spojeni, treba Ženevu nebo Marseille.

Oto: Kapacity v tunelu je dost, celkem nedavno skoncily dotace pro nakladni vlaky a jejich pocet dost prudce poklesl (ono taky kvuli tem pozarnim pozadavkum tam muze jen par lokomotiv).
07.10.2010 (21:45)  
Co se týče srovnání AGV/ICE, tak se mně víc líbí ICE. Podle mně je víc komfortnější než AGV. Jedním z důvodu proč k nám DB neposílají ICE je, že abysme jim za chvilku ten vlak neponičili. Snad brzo OBB začnou k nám posílat Raljety.
07.10.2010 (20:16)  
Busman: No, OK, s tou Bratislavou jsem to možná krapet přehnal, protože myslím i na slovesnké kolegy, ale jinak máš pravdu. Byl by to další dobrý marketingový tah - další lákadlo pro lidi. Jinak, neměl jsem na mysli Berlin - Warszawa Expresy, protože stejně, jedinná ICE, která by k Polákům i k nám někdy mohla, mají svůj domov ve Frankfurtu.

M: No, DB má nad námi slušnou moc. Kdyby se Dráhy rozhodly neposílat k nim ,,emzeta" nebo jen omezeně, asi už by Němci automaticky ztratili zájem o udržování Brahmse, Negrelliho a Webera. Ale oplatit by nám to měli!
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
07.10.2010 (20:15)  
strejcekms
Jak chcete optimalizovat Schöna-Dresden ? Z Pirny se sice jede 160, ale jinak totéž, co Ústí-Dolní Žleb.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
07.10.2010 (20:12)  
Busman
No je to zajímavé, já v Drážďanech myslel, že nějaké ICE jezdí na Berlín a že Němci používají české EC z důvodu finančních, ale ICE jezdí na Lipsko.

Že by relace Dresden-Berlin nebyla tak významné je mi divné. Třeba vyčkávají, kdy se postaví VRT Praha-Berlin, protože u nich výstavby VRT obecně takový problém nejsou.

Ikdyž ušetří Němci 30 minut na EC, jsme stále na cestovní době autobusu...
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
07.10.2010 (20:09)  
Busman) Souhlas, kdyby Němec úsek Bad Schandau - Drážďany - Berlín alespoň "optimalizoval" na 200-230, tak by to na škodu nebylo, pokud by tam jezdilo nějaké to klopidlo (a tím nemyslím jen 680), tak by to byl takovej slušnej ideál...
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
07.10.2010 (20:04)  
Porovnávat TGV/AGV a ICE není vůnec snadné, neboť oba vlaky jsou už koncepčně jinde. Zatímco AGV vsází na tradiční TGV set s využitím Jacobsových podvozdků, Velaro D jde cestou jednotlivých vozů. Oboje má své klady a zápory a nelze jednoznačně určit co je výhodnější. AGV navíc jde v pohonu cestou synchronních motorů s pernametními magnety, co mám informace, Velaro D sází na jistotu, asynchronní trakční motory, ale ani to bych nevidel jako nějaký extra problém. Myslím, že srovnávat TGV/AGV a Velaro D je jako srovnávat Ferrari a RedBull ve formuli 1.
registrovaný uživatel Busman 
07.10.2010 (19:56)  
ceskolipak:
Na českém území se cesta do Berlína už nezrychlí, to je pravda, ale na DB Netz jsou velké rezervy. Kdyby Němec optimalizoval Honneckerův koridor z Drážďan nach Berlin alespoň na 230 km/h, obdobně jako Berlin - Hamburg, tak by se jízdní doba dala o dobrou hodinku zkrátit. Když si vezmeme, že relaci Drážďany a Berlín, města takové velikosti, pouhých 200 km od sebe vzdálená, zajišťují téměř výhradně náležitosti ČD ve 2hodinovém(!) taktu, tak je to trochu drsné. Na téhle trase je velký potenciál ke zvýšení tržního podílu železnice. Co se týče výše jízdného, NRT je snad postačující a vnitrofrekvenci do Děčína bych nepovažoval za cílovou skupinu pro tuhle linku.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
07.10.2010 (19:32)  
Pár zajímavých myšlenek z příspěvků, je to docela ostuda, že jediný přechod v elektrice je jen Děčín-B.Sch.

Jinak, aby poslali Němci vlak ICE do Čech, muslo by to mít pro ně smysl. Nevím, jaké jsou přepravní požadavky, ale dost často při cestě do Drážďan je velká část vlaku rezervovaná pro Dresden-Berlin... Přímou relaci Praha-Berlin využívá málo kdo a vozit zde meziregionálně Čechy Praha-Ústí-Děčín je trochu zbytečný luxus.

Kdyby jezdili vlaky ICE do Čech, musela by stát jízdenka krapek více a vzhledem k tomu, že autobusem to trvá tak nějak stejně, úplně racionální mi to nepříjde..

Zatímco po dálnici přes středohoří se cesta na českém území ještě zrychlí, vlakem už se mnoho neurychlí

Ale třeba se pletu...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko