..: 50 nových vysokorychlostních jednotek pro Trenitalii :..

Vizualizace jednotky V300 Zefiro, foto: Bombardier Řím — Italský státní železniční dopravce Trenitalia minulý týden zveřejnil výsledky ostře sledovaného výběrového řízení na 50 nových vysokorychlostních jednotek. Vítězem se překvapivě nestal Alstom (a jeho továrna v italském Saviglianu, známá svými pendoliny), ale konsorcium kanadského Bombardieru a italské AnsaldoBredy. Jejich osmivozové V300 Zefiro bylo ohodnoceno lépe z technického i finančního hlediska. Zakázka za více než 1,5 mld. eur (asi 38 mld. korun) je tak prvním mimočínským úspěchem rodiny vlaků Zefiro. Do běžného provozu na italských kolejích se má V300 Zefiro dostat v roce 2013.

Bombardier Zefiro je rodina vysokorychlostních jednotek vyvinutých společností Bombardier. Jediným dosud provozovaným typem je Zefiro 250; 20 těchto jednotek v šestnáctivozové lůžkové variantě (s maximální rychlstí 250 km/h) provozují Čínské dráhy pod označením CRH1E. Jednotka má 496 lůžek + 122 sedadel a vzniká v Číně ve spolupráci s čínským partnerem. Dalších 40 osmivozových jednotek (tentokrát nelůžkových) si Čínské dráhy objednaly v červenci 2010.

Lůžková jednotka CRH1E, foto: ANR2008 Druhým typem je Zefiro 380 s maximální rychlostí 380 km/h. Čínské dráhy si v září 2009 objednaly 20 šestnáctivozových a 60 osmivozových jednotek. Mají jezdit pod označením CRH1C a CRH1D a rodit se pak opět přímo v Číně ve spolupráci s čínským partnerem. Nasazeny mají být poprvé v roce 2011 na novou velkoryse projektovanou trať Šanghaj – Peking, která bude schopna jejich maximální rychlosti využít.

Třetím typem je Zefiro 300, přizpůsobené evropským zákazníkům. Právě od něj má být odvozeno V300 Zefiro, produkované ve spolupráci s italským výrobcem AnsaldoBreda. Ten je známý například výrobou jednotek V250, z jejichž technologie má V300 čerpat. V300 má mít maximální rychlost 360 km/h, kapacitu 600 sedadel a podporovat všechny čtyři nejčastější evropské napájecí soustavy. Kromě Itálie má být schopno provozu v Německu, Francii, Švýcarsku, Španělsku a Velké Británii. Jedna jednotka má stát asi 30,8 milionu eur (téměř 1 mld. korun). První prototyp má vyjet do 300 dní, v běžném provozu mají být jednotky od roku 2013.

Ve výběrovém řízení tak vyšel naprázdno nový typ vysokorychlostní jednotky, který hodlala společnost Alstom účelově vyvinout a v Saviglianu vyrábět. Nejrychlejšími vlaky na italských kolejích se však mají již příští rok stát její jednotky AGV, provozované soukromou italskou společností NTV.

Zdroj: Railway Gazette, Railway 2.0, Anglická Wikipedie a Bombardier


jk | 20.8.2010 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Itálie


registrovaný uživatel Luxian  mail  
24.08.2010 (23:01)  
Akorát nevím, kde to těch 360 v Itálii bude jezdit.
24.08.2010 (13:22)  
Italové si asi chtějí nechat to nejlepší pro sebe. Nic proti Italům, ale jejich dráhy jsou: 1. komplikované 2.lakomé.
23.08.2010 (14:59)  
Zefiro 360 by se četlo "žefíro", prostě výzva "že fíro pojedeš těch 360 km/h" ? :-)))
registrovaný uživatel Luxian  mail  
23.08.2010 (14:02)  
Zajímavé, Zefiro 300 má mít max 360 km/h, pak nechápu, proč nepostupují podle pvůdoní logiky označování a nepojmenují ho Zefiro 360.
registrovaný uživatel mira 
22.08.2010 (23:02)  
Zdeněk J: JJ, taliáni se úplně zbláznili: Napřed před lety zrušili odpolední EC do Benátek, pak zkrátili to ranní opět jen sem. Letos to pro jistotu zrušili úplně přitom vytíženost byla tak 80-90% a tak za ně zaskakují ÖBB busy. Přes Brenner kdyby DB s ÖBB nejezdili svoje EC tak tam zase nic nejede. To samý do Nice, kde opět všechny EC(jedno jezdí i teď) a jeden EN zrušili. Ta firma se prostě snaží odizolovat se od zbytku Evropy!
20.08.2010 (22:40)  
No fajn, tak to by mohli Italové obnovit denní vlaky EC Vídeň-Benátky, které loni tak "moudře" zařízli. A Od prosince se prý nic v této relaci nezlepší... :-(
registrovaný uživatel junkrs 
20.08.2010 (21:03)  
Jo, tak tomu říkám investice do budoucnosti. Nezbývá, než Italům závidět.
registrovaný uživatel Pendolino006  mail  
20.08.2010 (20:12)  
Italům celkem závidím. V blízkých letech 2 nejlepší rychlovlaky dneška...asi se tam pak zajedu podívat :)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko