Řím — Italský státní železniční dopravce Trenitalia minulý týden zveřejnil výsledky ostře sledovaného výběrového řízení na 50 nových vysokorychlostních jednotek. Vítězem se překvapivě nestal Alstom (a jeho továrna v italském Saviglianu, známá svými pendoliny), ale konsorcium kanadského Bombardieru a italské AnsaldoBredy. Jejich osmivozové V300 Zefiro bylo ohodnoceno lépe z technického i finančního hlediska. Zakázka za více než 1,5 mld. eur (asi 38 mld. korun) je tak prvním mimočínským úspěchem rodiny vlaků Zefiro. Do běžného provozu na italských kolejích se má V300 Zefiro dostat v roce 2013.
Bombardier Zefiro je rodina vysokorychlostních jednotek vyvinutých společností Bombardier. Jediným dosud provozovaným typem je Zefiro 250; 20 těchto jednotek v šestnáctivozové lůžkové variantě (s maximální rychlstí 250 km/h) provozují Čínské dráhy pod označením CRH1E. Jednotka má 496 lůžek + 122 sedadel a vzniká v Číně ve spolupráci s čínským partnerem. Dalších 40 osmivozových jednotek (tentokrát nelůžkových) si Čínské dráhy objednaly v červenci 2010.
Druhým typem je Zefiro 380 s maximální rychlostí 380 km/h. Čínské dráhy si v září 2009 objednaly 20 šestnáctivozových a 60 osmivozových jednotek. Mají jezdit pod označením CRH1C a CRH1D a rodit se pak opět přímo v Číně ve spolupráci s čínským partnerem. Nasazeny mají být poprvé v roce 2011 na novou velkoryse projektovanou trať Šanghaj – Peking, která bude schopna jejich maximální rychlosti využít.
Třetím typem je Zefiro 300, přizpůsobené evropským zákazníkům. Právě od něj má být odvozeno V300 Zefiro, produkované ve spolupráci s italským výrobcem AnsaldoBreda. Ten je známý například výrobou jednotek V250, z jejichž technologie má V300 čerpat. V300 má mít maximální rychlost 360 km/h, kapacitu 600 sedadel a podporovat všechny čtyři nejčastější evropské napájecí soustavy. Kromě Itálie má být schopno provozu v Německu, Francii, Švýcarsku, Španělsku a Velké Británii. Jedna jednotka má stát asi 30,8 milionu eur (téměř 1 mld. korun). První prototyp má vyjet do 300 dní, v běžném provozu mají být jednotky od roku 2013.
Ve výběrovém řízení tak vyšel naprázdno nový typ vysokorychlostní jednotky, který hodlala společnost Alstom účelově vyvinout a v Saviglianu vyrábět. Nejrychlejšími vlaky na italských kolejích se však mají již příští rok stát její jednotky AGV, provozované soukromou italskou společností NTV.
Zdroj: Railway Gazette, Railway 2.0, Anglická Wikipedie a Bombardier
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.