..: U berounského nádraží probíhá stavba záchytného parkoviště :..

Logo P+R, foto: Wikipedia.org Beroun — V areálu před železniční stanicí Beroun probíhá stavba nového záchytného parkoviště P+R. Investorem je město Beroun, dodavatelem stavební společnost Strabag. Projekt je spolufinancován EU z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Částka za jeho realizaci činí 16,2 milionu korun a předběžný datum dokončení je stanoven na 24. 7. 2010. Parkoviště P+R představuje formu kombinované přepravy, kdy je zajištěna návaznost automobilové dopravy na dopravu veřejnou. Obvykle je budováno v těsné blízkosti nádraží, stanic metra a jiných terminálů hromadné dopravy. Stavba těchto parkovišť podporuje veřejnou dopravu a integrované dopravní systémy. V Praze jsou zařazena do systému Pražské integrované dopravy (PID). Platbu parkovného je tak možné výhodně sloučit s platbou jízdného ve veřejné dopravě.

Informace o výstavbě parkoviště, foto: Dominik JarošPohled na staveniště, foto: Dominik JarošPohled na staveniště, foto: Dominik JarošAreál pod dálničním mostem, foto: Dominik Jaroš

Revoluce v berounské veřejné dopravě?

Autobusové nádraží Beroun, foto: Dominik Jaroš Výstavba tohoto parkoviště je však jen jednou z několika částí projektu, na kterém pracuje město Beroun. Jedná se zejména o výstavbu integrovaného dopravního terminálu, kdy by byla železniční doprava propojena s autobusovou a bylo by tak umožněno využívat jednotných jízdenek, zavést integrovaný jízdní řád, návaznost spojů a území rozdělit mezi jednotlivé dopravce. Současné autobusové nádraží, umístěné mezi centrem města a městskou čtvrtí Závodí při břehu řeky Berounky, je pro cestující velmi nevyhovující. Projekt na jeho místě počítá s vybudováním nového parkoviště pro osobní automobily a autobusy; pěšky by pak cesta z něj na nádraží trvala zhruba 10 – 15 minut. Areál železniční stanice, která se zapojila i do projektu Živá nádraží, by se mohl začít měnit již na jaře příštího roku. Kromě zmiňovaného terminálu zde bude vybudováno i parkoviště pro cyklisty – nádraží se stane výchozím bodem pro již vzniklé i budované cyklostezky – nebo informační centrum pro turisty.

Parkoviště u železniční stanice Beroun, foto: Dominik Jaroš Nádraží v Berouně nyní využívá více než 5 000 cestujících denně a v souvislosti s budoucí integrací lze předpokládat nárůst jejich počtu. Pozitivně k tomu přispěje také probíhající optimalizace tratě Beroun – Zbiroh, jejíž dokončení je naplánováno na příští rok a umožní zkrácení jízdní doby nejen mezi krajskými městy Praha a Plzeň. Areál nádraží v současné podobě, stejně jako autobusové nádraží, nárokům cestujících a řidičů nevyhovuje zejména kvůli počtu parkovacích míst a absenci hlídací služby na zdejším parkovišti. Spousta lidí tak dá přednost jízdě vlastním automobilem před pohodlnější cestou vlakem. To se však změní – kapacita nového parkovacího komplexu bude zhruba 200 míst. Česká republika se tak pomalu přibližuje evropským zemím s kvalitní veřejnou dopravou, jako je například Švýcarsko, Německo nebo Nizozemsko.

Autobusová zastávka, žst. Beroun, foto: Dominik JarošInteriér nádraží Beroun, foto: Dominik JarošInteriér nádraží Beroun, foto: Dominik JarošPohled na stanici, foto: Dominik JarošAreál železniční stanice, foto: Dominik Jaroš

Oprava železničního mostu přes Berounku

Opravený železniční most, foto: Dominik Jaroš V rámci výstavby cyklostezky byla provedena i oprava železničního mostu přes řeku Berounku, který leží v úseku mezi stanicemi Beroun a Beroun – Závodí. Oprava byla nezbytná: most byl v dezolátním stavu, kdy mohla být narušena i celková bezpečnost – v zadní části se most propadal. Investorem bylo, stejně jako v případě parkoviště P+R, město Beroun. Práce probíhaly od 29. 9. do 8. 12. 2009 a náklady na realizaci dosáhly výše 10 milionů Kč. Projekt zahrnoval instalaci nového zábradlí a osvětlení, opravu a zpevnění poškozené konstrukce a pokládku nového povrchu na části pro chodce a cyklisty. Díky tomu se vytvořilo nové kvalitní spojení železniční stanice s městskou čtvrtí Závodí.

Zdroj: autor, Wikipedia, týdeník Sedmička, foto: autor


Dominik Jaroš | 19.6.2010 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
21.06.2010 (14:08)  
Nedá mi to si nerýpnout – kdyby se dalo do pořádku nádraží Praha Vyšehrad, jistě by mnohé oslovila možnost přestoupit na tramvaje DPP s minimální docházkovou vzdáleností, což docela hraje proti použitelnosti Prahy hl.n.
registrovaný uživatel Sim 
21.06.2010 (13:58)  
ekoter > samosebou souhlasim... ale je preci jen vice "pesky chodicich" ze spousty zastavek trasy metra, nez pesky chodicich ze Smichova a Hlavniho.

Ale to uz je detail. Samosebou to taky zavisi na moznostech a vkusu kazdyho jedince - me treba prijde logictejsi jet na dva prestupy v ramci MHD, nez to kombinovat na MHD+vlak; urcite se ale najdou relace, kde je ten vlak vhodnejsi.
21.06.2010 (11:54)  
Nezapomínete, že z toho Zličína musíte jet zhruba 20 minut metrem někam do centra (samozřejmě záleží na tom, kde je váš cíl cesty). Ale i tak ten vlak na tom není vysloveně špatně. Navíc, pokud potřebujete zaplnit třeba 50 míst na parkovišti, tak je to v zásadě Modal Split nula-nula-nic a neměl by to být podle mne problém.
registrovaný uživatel Sim 
21.06.2010 (11:47)  
Jugy > tohle mi prijde jako velmi rozumna varianta, jenze to ma par hacku:

- jak slevu poskytovat? pro denni dojizdeni asi malokdo bude kupovat kazdy listek zvlast a tak by se sleva uplatnovala ponekud obtizne. To uz by mi prisla schudnejsi rozsirena varianta parkovani v podobe predplatneho - tedy P+R permice na danou trasu. Tak, aby parkovne ke klasicke permici bylo za par korun navic, ale jen nepatrne, jinak by to nemotivovalo.

- kdo tu bude parkovat? Pokud uz jedu autem na nadrazi v Beroune a potrebuju jet do Prahy, je pro me rozumejsi dojet autem az na Zlicin. Je to rychlejsi a asi i levnejsi (samosebou to zalezi na vic vecech, inkarta a dalnicni znamka jsou dva priklady). Nicmene treba nekdo bydlici u Berouna a dojizdejici do Dobrichovic takovouto moznost uvita.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
21.06.2010 (10:52)  
A co kdyby parkovací lístek sloužil jako poukaz na slevu při nákupu jízdenky ve výši ceny parkovného?
registrovaný uživatel M 
20.06.2010 (22:31)  
1.Placene parkoviste neni synonymem hlidaneho!

2.Placene to byt asi musi. Nevim, jak je to v Beroune (nejaky prispevek naznacoval, ze nadrazi je nekde bokem), ale obecne - pokud to bude zdarma, tak z toho bude parkoviste zdarma na velmi lukrativnim miste a nakonec to muze skoncit tak, ze parkoviste bude plne a lide, co jedou vlakem, tak nebudou mit misto. Takze placene to byt musi asi, ale jednim dechem treba dodat, ze to musi byt nejakym zpusobem vyhodne pro ty, co jedou vlakem (je to parkoviste primarne pro ne)
20.06.2010 (17:34)  
M 474 003: Měla by se víc zapojit trať 173 to co na ní ČD předvádí je ubohost.

Jo co si kraj zaplatí, to má. Na části z Nučic do Prahy se už víc, za současných podmínek, dělat nedá, kromě zřízení zastávky Rudná -centrum. Z Nučic do Berouna je to bída, ale určitě by to nezachránili lidi jedoucí z Berouna do Prahy.
20.06.2010 (15:37)  
AD Jirka Pantherneboť soudruzi na ČD v okamžiku, kdy vlaky z Prahy do Brna odjíždí až po 5:30 a mohl být přípoj z Plzně, který několik desetiletí přijížděl kolem 5:20, tak ho posunuli tak, že stíhá s?? jediný vlak do Ostravy. Jste si jistý že soudruzi na ČD vytváří JŘ neobjednává vlaky MD a JŘ tvoří SŽDC?
registrovaný uživatel zaosai  mail  
20.06.2010 (14:11)  
Opět jsme stolet za opicema,V Německu má každá větší zastávka P+R už hodně let zpátky.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
20.06.2010 (12:22)  
Tomáš Kraus: Máš samozřejmě pravdu, ale co se dá dělat. Spíš to bude dělat trochu problém, protože město musí zajistit pětiletou udržitelnost, tudíž když to P+R nebude nikdo nebude využívat, dotace se bude vracet. Ale ČD Beroun opravdu neovlivní a navíc jsou na městě ze strany drah krmeni pohádkami o vysokorychlostním tunelu do Prahy (i kdyby byl, tak rozhodně pro místní dopravu využitelný nebude), takže si myslí, že až za pár let tunel bude, stoupne nádraží na významu. Další důvod, proč tenhel projekt podali, je celková koncepce. Oni mají totiž v plánu postavit vedle železničního nádraží i autobusové. Dokonce už si chtěli na tenhle všestranně přínosný projekt též podat žádost o dotaci, vše ale skončilo na tom, že v konkurenci ostatních projektů by neměli šanci- nedostali by body. Jde o to, že v současné době je možné stavět jen nástupiště s přístřešky, protože zázemí pro cestující by mělo být společné pro cestující. A pravidla ROP z důvodu hospodárnosti neumožňují financovat další odbavovací budovu v těsném sousedství té železniční. Bohužel prostředí žst. Beroun je krajně nekulturní a ještě dlouho to tak zůstane, protože ČD budovu "výhodně" pronajali jakýmsi Židům a nejde s tím nic dělat. A než se tohle vyřeší, peníze v ROP dojdou, v dalším programovacím období už zřejmě žádné dotace na tohle nebudou, takže autobusák si bude muset město ve vzdálené budoucnosti zaplatit samo...
A co se týče polatků za parkovné: původně byla i úvaha, že by to mohlo být zadarmo, ale museli jsme Berounu zpoplatnění poradit. Jde o to, že žadatel je povinnen zajistit, že parkoviště se bude využívat v souladu s projektem, tedy jakožto P+R. Kdyby se zjistilo, že tam parkují lidé, co vlakem nikam nejedou, bude Beroun vracet dotaci. Mnohem elegantnějším řešením by bylo podle západního vzoru kombinovat parkovné s jízdným na vlak (řidič, co tam chce zaparkovat se prokáže při odjezdu z P+R jízdenkou na vlak), to by ovšem musela být v Berouně funkční integrace- tedy PID i na rychlíky. Tudíž zpoplatnění je jediná cesta, jak tohle aspoň částečně řešit a z logiky věci musí být parkovné dražší, než jinde v centru města, aby to cílovou klientelu odradilo. Takhle to musí být 5 let, potom už si tam může parkovat kdo chce a tahle opatření ztrácí smysl.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko