Beroun — V areálu před železniční stanicí Beroun probíhá stavba nového záchytného parkoviště P+R. Investorem je město Beroun, dodavatelem stavební společnost Strabag. Projekt je spolufinancován EU z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Částka za jeho realizaci činí 16,2 milionu korun a předběžný datum dokončení je stanoven na 24. 7. 2010. Parkoviště P+R představuje formu kombinované přepravy, kdy je zajištěna návaznost automobilové dopravy na dopravu veřejnou. Obvykle je budováno v těsné blízkosti nádraží, stanic metra a jiných terminálů hromadné dopravy. Stavba těchto parkovišť podporuje veřejnou dopravu a integrované dopravní systémy. V Praze jsou zařazena do systému Pražské integrované dopravy (PID). Platbu parkovného je tak možné výhodně sloučit s platbou jízdného ve veřejné dopravě.
Revoluce v berounské veřejné dopravě?
Výstavba tohoto parkoviště je však jen jednou z několika částí projektu, na kterém pracuje město Beroun. Jedná se zejména o výstavbu integrovaného dopravního terminálu, kdy by byla železniční doprava propojena s autobusovou a bylo by tak umožněno využívat jednotných jízdenek, zavést integrovaný jízdní řád, návaznost spojů a území rozdělit mezi jednotlivé dopravce. Současné autobusové nádraží, umístěné mezi centrem města a městskou čtvrtí Závodí při břehu řeky Berounky, je pro cestující velmi nevyhovující. Projekt na jeho místě počítá s vybudováním nového parkoviště pro osobní automobily a autobusy; pěšky by pak cesta z něj na nádraží trvala zhruba 10 – 15 minut. Areál železniční stanice, která se zapojila i do projektu Živá nádraží, by se mohl začít měnit již na jaře příštího roku. Kromě zmiňovaného terminálu zde bude vybudováno i parkoviště pro cyklisty – nádraží se stane výchozím bodem pro již vzniklé i budované cyklostezky – nebo informační centrum pro turisty.
Nádraží v Berouně nyní využívá více než 5 000 cestujících denně a v souvislosti s budoucí integrací lze předpokládat nárůst jejich počtu. Pozitivně k tomu přispěje také probíhající optimalizace tratě Beroun – Zbiroh, jejíž dokončení je naplánováno na příští rok a umožní zkrácení jízdní doby nejen mezi krajskými městy Praha a Plzeň. Areál nádraží v současné podobě, stejně jako autobusové nádraží, nárokům cestujících a řidičů nevyhovuje zejména kvůli počtu parkovacích míst a absenci hlídací služby na zdejším parkovišti. Spousta lidí tak dá přednost jízdě vlastním automobilem před pohodlnější cestou vlakem. To se však změní – kapacita nového parkovacího komplexu bude zhruba 200 míst. Česká republika se tak pomalu přibližuje evropským zemím s kvalitní veřejnou dopravou, jako je například Švýcarsko, Německo nebo Nizozemsko.
Oprava železničního mostu přes Berounku
V rámci výstavby cyklostezky byla provedena i oprava železničního mostu přes řeku Berounku, který leží v úseku mezi stanicemi Beroun a Beroun – Závodí. Oprava byla nezbytná: most byl v dezolátním stavu, kdy mohla být narušena i celková bezpečnost – v zadní části se most propadal. Investorem bylo, stejně jako v případě parkoviště P+R, město Beroun. Práce probíhaly od 29. 9. do 8. 12. 2009 a náklady na realizaci dosáhly výše 10 milionů Kč. Projekt zahrnoval instalaci nového zábradlí a osvětlení, opravu a zpevnění poškozené konstrukce a pokládku nového povrchu na části pro chodce a cyklisty. Díky tomu se vytvořilo nové kvalitní spojení železniční stanice s městskou čtvrtí Závodí.
Zdroj: autor, Wikipedia, týdeník Sedmička, foto: autor
Ale to uz je detail. Samosebou to taky zavisi na moznostech a vkusu kazdyho jedince - me treba prijde logictejsi jet na dva prestupy v ramci MHD, nez to kombinovat na MHD+vlak; urcite se ale najdou relace, kde je ten vlak vhodnejsi.
- jak slevu poskytovat? pro denni dojizdeni asi malokdo bude kupovat kazdy listek zvlast a tak by se sleva uplatnovala ponekud obtizne. To uz by mi prisla schudnejsi rozsirena varianta parkovani v podobe predplatneho - tedy P+R permice na danou trasu. Tak, aby parkovne ke klasicke permici bylo za par korun navic, ale jen nepatrne, jinak by to nemotivovalo.
- kdo tu bude parkovat? Pokud uz jedu autem na nadrazi v Beroune a potrebuju jet do Prahy, je pro me rozumejsi dojet autem az na Zlicin. Je to rychlejsi a asi i levnejsi (samosebou to zalezi na vic vecech, inkarta a dalnicni znamka jsou dva priklady). Nicmene treba nekdo bydlici u Berouna a dojizdejici do Dobrichovic takovouto moznost uvita.
2.Placene to byt asi musi. Nevim, jak je to v Beroune (nejaky prispevek naznacoval, ze nadrazi je nekde bokem), ale obecne - pokud to bude zdarma, tak z toho bude parkoviste zdarma na velmi lukrativnim miste a nakonec to muze skoncit tak, ze parkoviste bude plne a lide, co jedou vlakem, tak nebudou mit misto. Takze placene to byt musi asi, ale jednim dechem treba dodat, ze to musi byt nejakym zpusobem vyhodne pro ty, co jedou vlakem (je to parkoviste primarne pro ne)
Jo co si kraj zaplatí, to má. Na části z Nučic do Prahy se už víc, za současných podmínek, dělat nedá, kromě zřízení zastávky Rudná -centrum. Z Nučic do Berouna je to bída, ale určitě by to nezachránili lidi jedoucí z Berouna do Prahy.
A co se týče polatků za parkovné: původně byla i úvaha, že by to mohlo být zadarmo, ale museli jsme Berounu zpoplatnění poradit. Jde o to, že žadatel je povinnen zajistit, že parkoviště se bude využívat v souladu s projektem, tedy jakožto P+R. Kdyby se zjistilo, že tam parkují lidé, co vlakem nikam nejedou, bude Beroun vracet dotaci. Mnohem elegantnějším řešením by bylo podle západního vzoru kombinovat parkovné s jízdným na vlak (řidič, co tam chce zaparkovat se prokáže při odjezdu z P+R jízdenkou na vlak), to by ovšem musela být v Berouně funkční integrace- tedy PID i na rychlíky. Tudíž zpoplatnění je jediná cesta, jak tohle aspoň částečně řešit a z logiky věci musí být parkovné dražší, než jinde v centru města, aby to cílovou klientelu odradilo. Takhle to musí být 5 let, potom už si tam může parkovat kdo chce a tahle opatření ztrácí smysl.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.