..: U berounského nádraží probíhá stavba záchytného parkoviště :..

Logo P+R, foto: Wikipedia.org Beroun — V areálu před železniční stanicí Beroun probíhá stavba nového záchytného parkoviště P+R. Investorem je město Beroun, dodavatelem stavební společnost Strabag. Projekt je spolufinancován EU z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Částka za jeho realizaci činí 16,2 milionu korun a předběžný datum dokončení je stanoven na 24. 7. 2010. Parkoviště P+R představuje formu kombinované přepravy, kdy je zajištěna návaznost automobilové dopravy na dopravu veřejnou. Obvykle je budováno v těsné blízkosti nádraží, stanic metra a jiných terminálů hromadné dopravy. Stavba těchto parkovišť podporuje veřejnou dopravu a integrované dopravní systémy. V Praze jsou zařazena do systému Pražské integrované dopravy (PID). Platbu parkovného je tak možné výhodně sloučit s platbou jízdného ve veřejné dopravě.

Informace o výstavbě parkoviště, foto: Dominik JarošPohled na staveniště, foto: Dominik JarošPohled na staveniště, foto: Dominik JarošAreál pod dálničním mostem, foto: Dominik Jaroš

Revoluce v berounské veřejné dopravě?

Autobusové nádraží Beroun, foto: Dominik Jaroš Výstavba tohoto parkoviště je však jen jednou z několika částí projektu, na kterém pracuje město Beroun. Jedná se zejména o výstavbu integrovaného dopravního terminálu, kdy by byla železniční doprava propojena s autobusovou a bylo by tak umožněno využívat jednotných jízdenek, zavést integrovaný jízdní řád, návaznost spojů a území rozdělit mezi jednotlivé dopravce. Současné autobusové nádraží, umístěné mezi centrem města a městskou čtvrtí Závodí při břehu řeky Berounky, je pro cestující velmi nevyhovující. Projekt na jeho místě počítá s vybudováním nového parkoviště pro osobní automobily a autobusy; pěšky by pak cesta z něj na nádraží trvala zhruba 10 – 15 minut. Areál železniční stanice, která se zapojila i do projektu Živá nádraží, by se mohl začít měnit již na jaře příštího roku. Kromě zmiňovaného terminálu zde bude vybudováno i parkoviště pro cyklisty – nádraží se stane výchozím bodem pro již vzniklé i budované cyklostezky – nebo informační centrum pro turisty.

Parkoviště u železniční stanice Beroun, foto: Dominik Jaroš Nádraží v Berouně nyní využívá více než 5 000 cestujících denně a v souvislosti s budoucí integrací lze předpokládat nárůst jejich počtu. Pozitivně k tomu přispěje také probíhající optimalizace tratě Beroun – Zbiroh, jejíž dokončení je naplánováno na příští rok a umožní zkrácení jízdní doby nejen mezi krajskými městy Praha a Plzeň. Areál nádraží v současné podobě, stejně jako autobusové nádraží, nárokům cestujících a řidičů nevyhovuje zejména kvůli počtu parkovacích míst a absenci hlídací služby na zdejším parkovišti. Spousta lidí tak dá přednost jízdě vlastním automobilem před pohodlnější cestou vlakem. To se však změní – kapacita nového parkovacího komplexu bude zhruba 200 míst. Česká republika se tak pomalu přibližuje evropským zemím s kvalitní veřejnou dopravou, jako je například Švýcarsko, Německo nebo Nizozemsko.

Autobusová zastávka, žst. Beroun, foto: Dominik JarošInteriér nádraží Beroun, foto: Dominik JarošInteriér nádraží Beroun, foto: Dominik JarošPohled na stanici, foto: Dominik JarošAreál železniční stanice, foto: Dominik Jaroš

Oprava železničního mostu přes Berounku

Opravený železniční most, foto: Dominik Jaroš V rámci výstavby cyklostezky byla provedena i oprava železničního mostu přes řeku Berounku, který leží v úseku mezi stanicemi Beroun a Beroun – Závodí. Oprava byla nezbytná: most byl v dezolátním stavu, kdy mohla být narušena i celková bezpečnost – v zadní části se most propadal. Investorem bylo, stejně jako v případě parkoviště P+R, město Beroun. Práce probíhaly od 29. 9. do 8. 12. 2009 a náklady na realizaci dosáhly výše 10 milionů Kč. Projekt zahrnoval instalaci nového zábradlí a osvětlení, opravu a zpevnění poškozené konstrukce a pokládku nového povrchu na části pro chodce a cyklisty. Díky tomu se vytvořilo nové kvalitní spojení železniční stanice s městskou čtvrtí Závodí.

Zdroj: autor, Wikipedia, týdeník Sedmička, foto: autor


Dominik Jaroš | 19.6.2010 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
21.06.2010 (17:28)  
Sim - supr vyvazeny srovnani - kdyz jedu autem na Zlicin tak v podstate parkuju hned vedle krtka a jedu nadherne az do rpace. Kdyz prijedu do berouna, tak mne ale ceka cesta sockou...

Co jsou ty komplikace spojene s cestou vlakem? D5 nikdy neni ucpana? Pokud je to casove srovnatelne, tak to zakonite musi byt vlakem vyhodnejsi, protoze neridim, ne? (Pokud to tedy neni brane z pohledu cloveka, ktery rizeni bere jako konicek a nema s nim problem a nepovazuje to za ztraceny cas)
registrovaný uživatel M 
21.06.2010 (17:23)  
No ale ty RR od Retzu taky prece ze Stockerau nejedou bez zastaveni (je tam Korneuburg) a potom videnska nadrazi to uz bere docela taky. Stejne tak tedy nelze rict, ze by z Berouna meli jet "spesnaky" bez zastaveni. Rychlik na Smichov je 29 minut, osobak 45. Neco na urovni RR by stavelo Karlstejn a potom ve "Velke Praze". Nechcu tipovat, ale pod 37 minut to byt nemuze (samozrejme vyjdeme-li z toho, ze nejde snizit tech 29).

Co se tyce te kultury, tak zase jako ocadpocad - mluvime porad o dojizdejicich do prace? Korneuburg, Hohenau - ty budovy nejsou o nic lepsi nez nase Sakvice nebo Modrice. A hlavne - kdyz jedu do prace a z prace, tak prece neresim, jaky jsou na nadrazi obchody, ne? To je takovej docela ulet a dost se to s nim prehani. Jaky obchody jsou (vlastne byly:) treba na Sudbahnhofu? Pripadne jaky jsou jidelni vozy na RR Retz-Meidling?
Pokud to byla reakce spis na ty moje priklady, tak opet... Jeden spechal domu a chtel jet pohodlne - on nechtel kavicku na nadrazi, nechtel ani nakupovat luxusni boty. Druhej se zase chtel ucit. Netouzil po jidelnich vozech (ktery nema ani v aute, kteremu dal prednost).

A pokud jde o cetnost spoju, tak Wien-Stockerau-St.Polten-Linz je na rakouske hlavni trati. Domnivam se, ze trat Praha-Uvaly-Kolin-Pardubice je obslouzena take docela luxusne. Jiste ICE na Mnichov je krapet jina liga nez Ex na Luhacovice, ale v tomto pripade byla rec ciste o cetnosti spoju a v te si Wien-Linz s Praha-Pardubice nezada absolutne v nicem!!


SYN - to je taky pekna kravina. Sorry, ale radeji bych to udrzel na nejake docela seriozni urovni. Pred barakem ma kazdy hlidane parkoviste? Kdyz nepojede do berouna, ale na Zlicin, tak tam mu to nekdo ohlida? Pripadne ohlida mu to nekdo v centru Prahy?
PS: Jezdit na kole se dalo 50 let bez stezek (kor na 250), ted uz to nejde...
Vymluvy, vymluvy, vymluvy. Krade se, nejsou, stezky, ve vlaku neni klimatizace. Pritom vetsina o auto neprisla, kolo nema, auto ma Feldu a ze existuji vlaky s klimou, o tom nemaji ani tuseni. Hlavne je to o tom, ze Cech povazuje za symbol bohatstvi, ze muze jet svym zanovnim autem a to i kdyz verejnou dopravou je to levnejsi (sice ho oslovuje 30 korun za recept, ale jinak to je hroznej svetak, kterej si nemusi v supermarketu brat drobny a necha to supermarketu a taky radsi utraci za benzin...) a pohodlnejsi.
Pozn.: Netvrdim, ze vlakem to je lepsi vzdy a vsude a ze by vlak nemohl nabidnout mnohem vice. Existuje ale spousta moznosti, kde to vlakem lepsi je a stejne o to svetaci zajem nemaji. Za 80 let se o tom bude ucit v literature jako o forme malomestactvi. Tedy pokud budou autori, kteri o tom budou psat povidky:-))
registrovaný uživatel Sim 
21.06.2010 (17:05)  
M > pokud je nekdy nekdo presvedci, CD to nebudou :-)

Kdyz si predstavim nekoho pracujiciho v Karline / Zizkove / Vinohradech a bydliciho nekde mezi Berounem a Zdicema. Schvalne beru takovouto relaci, kde ma vlak pomerne slusnou sanci v podobe parkoviste P+R v Beroune.

varianta 1) Autem na Zlicin, sebehnout do krtka a pak s maximalne jednim prestupem metro -> bus/tramvaj/metro do prace.

varianta 2) Autem do Berouna, vlakem na hlavni nebo Smichov (podle vyhodnosti) a pak sockou (s maximalne jednim prestupem, mozna bez) do prace.

I pokud to bude vychazet casove nastejno, je tu bohuzel pomerne vysoke riziko komplikaci pri ceste vlakem. Co si budem nalhavat, soucasna trat by byla srovnatelna se silnici, kdyby kolem Lodenice a Rudne nebyla dalnice a jezdilo se - vcetne kamionu - serpentynami po stare silnici.
registrovaný uživatel SYN 
21.06.2010 (16:55)  
Mám silný pocit že použitelnost P+R je u nás citelně omezena tím že zdaleka nebývá jisté že se při návratu domů cestující shledá s nepoškozeným nevykradeným autem. Aspoň tak mi to vysvětlují známí co bydlí v malé obci na 250, bohužel u nich docela hodně spojů jen projíždí (tak nějak chápu, rychlejší spoje skutečně asi nemůžou stavět všude), bus je dost nepoužitelný jelikož je u nich mizerná silnice (významnější bus spoje půl kiláku před dědinou na křižovatce uhnou po hlavní bokem protože jinak by neměly moc kam pokračovat, jedině snad závlekem, což zase zdržuje) a přitom by prakticky stačilo se dostat na jednu stranu cca. 2km nebo na druhou nějakých 5km a byli by na stanici kde toho staví většina - jenže pěšky to přecejen denně dá jen skalní sportovec, na kole není rozumná stezka (po silnici tak maximálně za sucha a ještě se strachem) a co pak s kolem, motorka nebo auto - kde ho odstavit a hlavně prý je tam vcelku nezřídka a možná i organizovaně vykrádají...
To se v civilizovaných zemích neděje zdaleka tak často a proto není až takový problém vidět ráno na stanici vlaku plný stojan kol, které si odpoledne zase rozeberou. Šlo by toto rozumně u nás?
Prostě se mi zdá že ráno vyjet vlastním autem (ať už vcelku jakýmkoliv, hlavně že jezdí a je přímo u nosu) od baráku, do 5 minut být na nějaké významější stanici, za pár minut pokračovat vlakem co cíle cesty (řádově nějakou půlhodinku nebo tak něco) by přece mělo normálně fungovat docela dobře? A majlant by to nestálo...
21.06.2010 (16:38)  
Jo, ale Retz je tady 2x dal, takze spis v roli Stockerau. Nicmene ano. Druha vec, ze usetreny cas by byl tak pet minut
Tohle jsem nemyslel přímo z Berouna, ale například ze Zdic, Hořovic nebo Rokycan. Ono 5 minut denně je docela dost a jsem přesvědčen, podíváme-li se na jízdní dobu rychlíku a osobního vlaku, že by to bylo více.

Dalším nesporným bodem je kultura cestování. Pokud by nádraží byla budována tak, aby se tam člověk nebál si sednout, ale byla to centra s obchodem, kavárnami a tak. Aby si člověk mohl dát kávu, v klidu příjemně počkat. Ve vlaku si zajít klidně na jídelního vozu a najíst se. Rozumně. Je to o komplexnosti těch služeb a myšlení lidí. Taky o frekvenci těch spojů, koukněte třeba na spoje Wien - Stockerau. Wien - Linz, Wien St-Polten.
registrovaný uživatel M 
21.06.2010 (16:26)  
Jak tam jezdí osobní vlaky například z Retzu? První pár zastávek jako osobní vlak a pak již jede jako rychlík
Jo, ale Retz je tady 2x dal, takze spis v roli Stockerau. Nicmene ano. Druha vec, ze usetreny cas by byl tak pet minut

a ve Vídni staví na několika místech s přímou návazností na metro, tramvaje a autobusy. A hlavně projíždí skrze celou Vídeň.
Tak to je ale taknejak obecny problem dopravy u nas. A ano, vlak projizdi celou Vidni, ale zase z toho nedelejme neco na zpusob, ze kamkoliv je to v dochazkove vzdalenosti od vlaku, to urcite ne.

A většina parkovišť, co jsem viděl na sever od Vídně je zdarma. Je tak velké, že je obsazena polovina, ale i tak jsou to desítky aut.
Cena je nepochybne dana polohou daneho nadrazi (a tim i parkoviste). Pokud nekde bude nadrazi v centru mesta, tak to tam zadarmo byt nemuze (pokud je nekde za vesnici, kde je zastavka, tak tam je to fat jedno), protoze v takovem pripade to zaplni "ostatni" parkujici, kteri by jinak museli na jinem miste v centru daneho mesta platit. Takze z toho nebude P+R, ale obycejne parkoviste v centru a lide prijizdejici na vlak porad nebudou mit kde parkovat...

Vlaky tiché, rychlé, klimatizované a jezdí včas. Skoro.
Opet obecny problem. Druha vec je, zabotlamy snad nebudou jezdit vecne a pokud se resi, ze dotycnej clovek nema potrebu jezdit na P+R Beroun, ale pojede rovnou do Zlicin, tak se ptam - prazska MHD vyuziva vyhradne klimatizovane vozy? Pokud nekdo jede autem az do prace a ve vlaku si pridapa jako socka, tak ho nepresvedci nikdy nic, nicmene o takovych asi rec neni.
Nemluve o tom, ze na rakouskych P+R jsou k videni i pekna (a asi treba klimatizovana) auta, zatimco prumerny Cech pojede radeji ve sve "luxusni" a prijemne Felicii, nez aby jsou tou sockou, ktera klimatizovana treba i je. Takze je to ve finale o tom, co je u nas a tam vnimano jako znak bohatstvi...


Trochu vsuvka, ktera podle mne hodne souvisi - mel jsem ted rozpravu s clovekem, ktery pry vlakem i jezdi nekdy. Rec byla o Praha-Ostrava. Moznost A pendolino, moznost B jeho nejakej starej malej fiatek (ted nevim presne, neni to uplne stara herka, ale 10 roku to ma a rozhodne je to prtavy) v useku Mirosovice-vyskov po D1... Pohodlnejsi je to pry tim jeho autem.

Debata s jinym clovekem (tam slo o to, jestli bude jezdit autem nebo autobusem, protoze slo o smer Liberec) - pry autem, protoze nema moc casu a musi se ucit. Jestli ma osobniho ridice, tak na to jsem se zeptat nestihl...

Ma nekdo pocit, ze je nekdy nekdo presvedci?
21.06.2010 (15:54)  
Jenomže v té Vídni je to ještě jinak. Jak tam jezdí osobní vlaky například z Retzu? První pár zastávek jako osobní vlak a pak již jede jako rychlík a ve Vídni staví na několika místech s přímou návazností na metro, tramvaje a autobusy. A hlavně projíždí skrze celou Vídeň. A většina parkovišť, co jsem viděl na sever od Vídně je zdarma. Je tak velké, že je obsazena polovina, ale i tak jsou to desítky aut. Vlaky tiché, rychlé, klimatizované a jezdí včas. Skoro.
registrovaný uživatel M 
21.06.2010 (14:42)  
Jugy - jo, to urcite jako jedna z moznosti jde. Ja to nemyslel tak, ze to na tom ma krachnout, to ne. Jen proste, ze to nemuze byt zadarmo. A propojeni ceny parkovneho s jizdenkami je navic mnohem lepsi moznost, nez jen placeni cash, protoze takhle z toho bude jen normalni parkoviste (na ktere budou moct i "cizi" - coz ale muze byt i zamer).

A neberu nazory, ze kdo dojede autem do Berouna, ten to zvladne i do Prahy. Kdyby to tak bylo, tak jsou P+R vyhradne jen na prstenci kolem Vidne a ne po celem Niederosterreichu (heh, to je na truc vsem Solnohradarum:-)
21.06.2010 (14:36)  
Ekoter) To mi nepřijde málo jako potenciál. A stejně, kapacitu nejvíc zabíjí stav trati a zabzař., že...
21.06.2010 (14:32)  
Já jenom, že pokud by se povedl tunel a jezdila by tam třeba nějaká rychlá regionální čtvrhodina (třeba proklad od Příbram/Rakovník/Os Hořovice) do Prahy, tak bych řekl, že parkovací dům pro tisíc aut bude málo. To pak konečně bude věřejná doprava.
Ad Josef Petrák: No jo, ale teď je otázka, pro koho to bude - tak maximálně Karlovo náměstí a Nusle - a kvůli tomu tam stavět a podvazovat kapacitu?
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko