..: U berounského nádraží probíhá stavba záchytného parkoviště :..

Logo P+R, foto: Wikipedia.org Beroun — V areálu před železniční stanicí Beroun probíhá stavba nového záchytného parkoviště P+R. Investorem je město Beroun, dodavatelem stavební společnost Strabag. Projekt je spolufinancován EU z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Částka za jeho realizaci činí 16,2 milionu korun a předběžný datum dokončení je stanoven na 24. 7. 2010. Parkoviště P+R představuje formu kombinované přepravy, kdy je zajištěna návaznost automobilové dopravy na dopravu veřejnou. Obvykle je budováno v těsné blízkosti nádraží, stanic metra a jiných terminálů hromadné dopravy. Stavba těchto parkovišť podporuje veřejnou dopravu a integrované dopravní systémy. V Praze jsou zařazena do systému Pražské integrované dopravy (PID). Platbu parkovného je tak možné výhodně sloučit s platbou jízdného ve veřejné dopravě.

Informace o výstavbě parkoviště, foto: Dominik JarošPohled na staveniště, foto: Dominik JarošPohled na staveniště, foto: Dominik JarošAreál pod dálničním mostem, foto: Dominik Jaroš

Revoluce v berounské veřejné dopravě?

Autobusové nádraží Beroun, foto: Dominik Jaroš Výstavba tohoto parkoviště je však jen jednou z několika částí projektu, na kterém pracuje město Beroun. Jedná se zejména o výstavbu integrovaného dopravního terminálu, kdy by byla železniční doprava propojena s autobusovou a bylo by tak umožněno využívat jednotných jízdenek, zavést integrovaný jízdní řád, návaznost spojů a území rozdělit mezi jednotlivé dopravce. Současné autobusové nádraží, umístěné mezi centrem města a městskou čtvrtí Závodí při břehu řeky Berounky, je pro cestující velmi nevyhovující. Projekt na jeho místě počítá s vybudováním nového parkoviště pro osobní automobily a autobusy; pěšky by pak cesta z něj na nádraží trvala zhruba 10 – 15 minut. Areál železniční stanice, která se zapojila i do projektu Živá nádraží, by se mohl začít měnit již na jaře příštího roku. Kromě zmiňovaného terminálu zde bude vybudováno i parkoviště pro cyklisty – nádraží se stane výchozím bodem pro již vzniklé i budované cyklostezky – nebo informační centrum pro turisty.

Parkoviště u železniční stanice Beroun, foto: Dominik Jaroš Nádraží v Berouně nyní využívá více než 5 000 cestujících denně a v souvislosti s budoucí integrací lze předpokládat nárůst jejich počtu. Pozitivně k tomu přispěje také probíhající optimalizace tratě Beroun – Zbiroh, jejíž dokončení je naplánováno na příští rok a umožní zkrácení jízdní doby nejen mezi krajskými městy Praha a Plzeň. Areál nádraží v současné podobě, stejně jako autobusové nádraží, nárokům cestujících a řidičů nevyhovuje zejména kvůli počtu parkovacích míst a absenci hlídací služby na zdejším parkovišti. Spousta lidí tak dá přednost jízdě vlastním automobilem před pohodlnější cestou vlakem. To se však změní – kapacita nového parkovacího komplexu bude zhruba 200 míst. Česká republika se tak pomalu přibližuje evropským zemím s kvalitní veřejnou dopravou, jako je například Švýcarsko, Německo nebo Nizozemsko.

Autobusová zastávka, žst. Beroun, foto: Dominik JarošInteriér nádraží Beroun, foto: Dominik JarošInteriér nádraží Beroun, foto: Dominik JarošPohled na stanici, foto: Dominik JarošAreál železniční stanice, foto: Dominik Jaroš

Oprava železničního mostu přes Berounku

Opravený železniční most, foto: Dominik Jaroš V rámci výstavby cyklostezky byla provedena i oprava železničního mostu přes řeku Berounku, který leží v úseku mezi stanicemi Beroun a Beroun – Závodí. Oprava byla nezbytná: most byl v dezolátním stavu, kdy mohla být narušena i celková bezpečnost – v zadní části se most propadal. Investorem bylo, stejně jako v případě parkoviště P+R, město Beroun. Práce probíhaly od 29. 9. do 8. 12. 2009 a náklady na realizaci dosáhly výše 10 milionů Kč. Projekt zahrnoval instalaci nového zábradlí a osvětlení, opravu a zpevnění poškozené konstrukce a pokládku nového povrchu na části pro chodce a cyklisty. Díky tomu se vytvořilo nové kvalitní spojení železniční stanice s městskou čtvrtí Závodí.

Zdroj: autor, Wikipedia, týdeník Sedmička, foto: autor


Dominik Jaroš | 19.6.2010 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
27.06.2010 (21:44)  
Tak si sypu popel na hlavu, v patek jsem mel tu cest se projet po D5 od Berouna na Prahu. A tohle jsem tam zatim nezazil (nastesti) - kvuli upravam na okruhu kolem Prahy to stalo az k Benzine na Rudne.

Sice se o P+R uvazuje v budoucnu a to snad okruh bude funkcni, ale soucasny stav je fakt sileny - uvazovanych 10 minut z Berouna do Zlicina snad jedine v noci, kdy neni provoz.
registrovaný uživatel SYN 
23.06.2010 (18:43)  
Ee, jako docela často si vytvoříš svoji vlastní otázku na kterou pak podáváš svou vlastní odpověď (se kterou se vcelku dá souhlasit, pokuď tedy přijmu vůbec tu upravenou otázku).
Já jsem tu začal (hm, no začal, spíš se připojil) diskuzi ve smyslu "placené/neplacené/hlídané/nehlídané" parkoviště (a nikoliv specificky P+R, apropó existuje snadný způsob jak rozeznat co je P+R a co není? nemyslím jasné případy kde se o tom napíše několiv tiskovek a ještě je tam někde velká cedule) s tím že můj názor byl že nejlepší je když si člověk může vybrat z více než jedné varianty (pokud možno když jedna z nich je hlídané - pochopitelně dražší, ale ne o moc) protože někteří lidé mají z nehlídaného strach.
Rozhodně jsem nemluvil o tom že by princip P+R jako takový byl nepoužitelný, do té roviny jsi to převedl ty.
registrovaný uživatel M 
23.06.2010 (18:26)  
Kdybych byl dokonaly, tak bych nenechaval veci v aute, kdybych mel stesti, tak by si toho nikdo nevsiml.
Pises hloupe vymluvy, ale jestli chces tvrdit, ze P+R system je neproveditelny, protoze se na parkovisti kradou auta, tak ti ten nazor brat nebudu
registrovaný uživatel SYN 
23.06.2010 (17:34)  
M: Nojo no, jak se zdá tak kromě toho že jsi dokonalý máš i zpekla štěstí, přeju ti to a závidím jen trošku. My ostatní holt občas místo chladného posouzení problému ze všech stránek podléháme unáhleným soudům a iracionálnímu strachu, no co už s náma naděláš, střílet to nemůžeš... :-)))
23.06.2010 (10:09)  
Re: Ondřej Fábera. SPVD. Jsem rád, že jste se ozval. Bylo by možné si vyměnit několik emailů? jonasz@centrum.cz. V současné době tu dosti zápasím s modelem veřejné dopravy v Berouně a rád bych měl nějaké zasvěcené informace a ne informace JPP. Bylo by to možné?
registrovaný uživatel M 
23.06.2010 (1:47)  
Jasne... Kradeni kol - ano, to je bezny jev na P+R a co tyden, to pet aut na spalkach.
Poskokzeni auta - jo, taky mi parkat zkurvili zamek - kdyz jsem tam nechal radio a podruhe deku na sedadle. V ostatnich 2000 pripadech mi do auta nikdo neleze, protoz vidi, ze tam nic neni. Ale mozna mam kliku a do prazdnych aut se ve Vranovicich vlamuji ob den...

PS: A vsichni pracuji a hlavne parkuji (!) v nejakem arealu, zatimco nadrazi ve Vranovicich je v temnem tunelu, kam se boji i policie...
registrovaný uživatel SYN 
22.06.2010 (20:46)  
M: Tak v uvahu prichazeji varianty nechat doma a jet vlakem (problem - malo spoju), dojet do Vranek anebo az do Brna. V obou krajnich variantach problem s parkovanim nehrozi (v praci nastesti misto celkem v pohode v arealu), ale je fakt ze az do Brna autem leze do penez a nekdy je to ucpane.
Vykradani - tak udajne uz nejake pripady byly, detaily jsem si vypravet nenechal. Ono obvykle hrozi vetsi skoda poskozenim auta nez odnesenim veci zevnitr, pripadne ukradeni dilu (kola a pod.) takze to moc nevyresi nenechavani veci v aute...
registrovaný uživatel M 
22.06.2010 (19:09)  
Ano, pred barackem je auto ve vetsim bezpeci, nez nekde na P+R. Jenze baracek neni tim, co se srovnava.
Srovnanim je parkovani nekde v Brne a to je plne srovnatelne s tema Vranovicema. A pokud "ti oni" nepracuji doma nebo nedojdou na nejblizsi zastavku pesky, tak to auto NEKDE nechat musi.
PS: Jak muzou vedet, ze se an tom P+R vykradaji auta (mimochodem - auto neni trezor a pokud jedu do prace, tak v nem prece nemusim nic nechavat a "prosit" o vykradeni), kdyz tam zadnej z nich nechce parkovat. Hic sunt leones?:-))
22.06.2010 (17:54)  
Zdeněk Jonáš: V článku je uvedeno, cituji: Současné autobusové nádraží, umístěné mezi centrem města a městskou čtvrtí Závodí při břehu řeky Berounky, je pro cestující velmi nevyhovující. Projekt na jeho místě počítá s vybudováním nového parkoviště pro osobní automobily a autobusy; pěšky by pak cesta z něj na nádraží trvala zhruba 10 – 15 minut.
Pochopil jsem to tedy tak, že se nové parkoviště P+R má stavět v místě současného autobusového nádraží...

Ondřej Fábera: Je vidět, že se vyznáte. Děkuji Vám za informace o tom, jak to vlastně je.
22.06.2010 (15:23)  
Jen "nadčasový" terminál P+R u berounského (hlavního) nádraží torpédujte argumenty vztaženými k roku 2010 a autobusák se tam ze Závodí už ani nepřesune... Jsem členem dopravní komise berounské městské rady a autorem městského dopravního generelu a vím, kolik dalo práce přesvědčit město do této a dalších postupných investic do zkvalitnění veřejné dopravy...

Ale k tomu, co tady zaznělo:

Dnes je plocha před nádražím plná, parkují tam především lidé, kteří 1. skutečně někam jedou vlakem, 2. pracují v přilehlých firmách, 3. nechtějí platit za parkovné blíže k centru města. Jaký je podíl skupin 1, 2 a 3, neumím odhadnout. Stejně tak neumím odhadnout, co se stane po zpoplatnění parkování v této lokalitě (skupiny 2 a 3 odpadnou zcela jistě, budou mít i jiné možnosti, v případě zpoplatnění bez zvýhodněné jízdenky může odpadnout i skupina 1).

Z Berouna do Prahy dnes vlakem dojíždí jen málo lidí, výrazně dominují autobusy, které jsou rychlejší a navíc projíždějí celou berounskou aglomerací (2/3 obyvatel města bydlí na sídlišti směrem ke Královu Dvoru s pěší docházkou k pražskému autobusu). Dokonce mezi Berounem a Prahou cestuje vlakem o něco více lidí o víkendu než v pracovní den. Jsou to sice data z našeho průzkumu cca 4 roky stará, ale nemyslím si, že by se to od té doby úplně zásadně změnilo. Lákadlem pro cestu vlakem byla snad jen možnost využít tarifu PID rovnou z Berouna (a tím ušetřit - ovšem mimo R), minimum lidí dojíždí také z Berouna do Řevnic, Dobřichovic a Černošic (to platí i naopak).

Kompletnímu přesunu autobusáku zatím brání (kromě peněz - o tom píše trefně věci znalý SzKT) také neexistence druhého paralelního městského mostu přes Berounku, který je plánován zhruba na úrovni soutoku Berounky s Litavkou a ještě dlouho nebude stát (pokud vůbec někdy). Suverénně nejzatíženější (a zároveň dopravně/prostorově nejproblematičtější) je totiž autobusová zastávka U Černého koně, a protože většina v Berouně končících spojů přijíždí od Králova Dvora, nelze ji jednoduše vynechat a odbočit ještě před dosažením centra na odlehlý autobusák u vlakového nádraží. A že díky dálnici z psychologického hlediska odlehlý je, o tom by si s vámi Berounští rádi popovídali...

Takže nic není ani zdaleka černobílé, ale měl to být původně trochu experimentální krok, který pravděpodobně mohl vést i přes úskalí z dlouhodobého hlediska správným směrem... Kam ale reálně povede po všech modifikacích a případně bez navazujícího přesunu autobusáku, to si netroufám odhadnout...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko