..: Žluté jaro končí, RegioJet si troufá na víc - v Plzni i ve Znojmě :..

Konkurence Student Agency a ČSSD: Desiro proti 810 (Moravské Budějovice), foto: Juraj KováčPlzeň — Zatímco propagační jízdy RegioJetu v krajích se pomalu blíží ke konci, žlutá Desira z českých tratí rozhodně jen tak nezmizí. Student Agency totiž chce na své "žluté jaro na železnici" navázat hned několika dalšími projekty. Již v polovině června spustí provoz svých prvních pravidelných spěšných vlaků na trase Plzeň - Domažlice, v průběhu letní sezóny bude zajišťovat dopravu návštěvníků několika hudebních festivalů, od března příštího roku se chystá na dálkovou trasu Praha - Ostrava a nápady ji zatím nedochází. Jednotka Desiro Classic se tak v pátek 4. června vůbec poprvé podívala do Jihlavy – ne ani tak proto, aby následovala reklamní Regio-shuttle Českých drah, ale v rámci prezentace návrhu zavedení přímého železničního spojení Znojma s Havlíčkovým Brodem, který již podpořili krajští radní na Vysočině i na jižní Moravě. RegioJet tak chce usilovat o převedení státních subvencí z mezistátních vlaků na nové rychlíkové relace, ačkoli nemá jistotu, že v případě vypsání tendru zajímavé trasy skutečně získá. Firma si přesto věří a chce postupně představit další podobné projekty.

Plzeň - Domažlice: dva týdny reklamně, pak ostrý provoz

Jednotka Desiro společnosti RegioJet, foto: bazala68Počínaje sobotou 5. června 2010 budou mít cestující možnost svézt se na trati Plzeň – Domažlice zvláštními vlaky společnosti RegioJet. Denně vyjedou 4 páry spěšných vlaků, které budou vedeny dvojicí motorových jednotek Siemens Desiro Classic. Ty má dopravce k dispozici prozatím do konce července a chce je na českých tratích patřičně využít. Zpáteční jízdné za symbolickou cenu 5 Kč bude platit první dva týdny – stejně jako v ostatních krajích, kde RegioJet v loňském roce podal závazné nabídky na provoz regionální dopravy. Na rozdíl od Ústecka, Olomoucka a jižní Moravy však jednotky mezi Plzní a Domažlicemi setrvají minimálně do poloviny letních prázdnin – po skončení mimořádných jízd totiž nastoupí na své první skutečně pravidelné spoje, a to v podobě spěšných vlaků provozovaných bez finanční podpory kraje. V nich již budou cestující přepravováni dle platného tarifu dopravce.

Plzeňský kraj se od prvních třech jmenovaných odlišuje ještě jednou věcí: podepsání desetileté smlouvy s Českými drahami zde totiž předcházelo výběrové řízení na provozovatele vlakových spojů, které ovšem krajský úřad na poslední chvíli zrušil. Od soukromých dopravců si za to vysloužil kritiku, která vyústila až v podání stížnosti k Evropské komisi. Toto podání se v současnosti posuzuje; v případě jeho uznání ale může mít pro všechny dotčené kraje zásadní následky.

kmstaniceSp 1502
(Sp 39822)
Sp 1504
(Sp 39824)
Sp 1506
(Sp 39826)
Sp 1508
(Sp 39828)
0Plzeň – hl.n.7.5311.3215.4919.56
1Plzeň – Jižní předměstí|11.35|19.59
3Plzeň – Skvrňany||||
8Vejprnice|11.42|20.08
11Tlučná|||20.10
14Nýřany8.0511.48||
19Zbůch||||
22Chotěšov u Stoda||||
26Stod8.1711.58|20.24
29Hradec u Stoda||||
34Holýšov8.3012.0716.1720.33
36Dolní Kamenice||||
40Staňkov8.3712.1416.2520.39
44Osvračín||||
48Blížejov8.4412.21|20.46
52Milavče||||
59Domažlice8.5512.3216.4020.57
kmstaniceSp 1501
(Sp 39821)
Sp 1503
(Sp 39823)
Sp 1505
(Sp 39825)
Sp 1507
(Sp 39827)
0Domažlice5.5210.2714.0117.20
7Milavče||||
11Blížejov6.0310.3814.1217.32
15Osvračín||||
19Staňkov6.1110.4514.19|
23Dolní Kamenice||||
25Holýšov6.2010.5114.2617.49
30Hradec u Stoda||||
33Stod6.2710.5914.33|
37Chotěšov u Stoda||||
40Zbůch||||
45Nýřany6.3811.08 – 11.1114.4817.59
48Tlučná||||
51Vejprnice6.4411.1714.5418.05
56Plzeň – Skvrňany||||
58Plzeň – Jižní předměstí6.5111.2415.03|
59Plzeň – hl.n.6.5411.2715.0618.13
  • spěšné vlaky jedou v období od 5. června do 31. července 2010
  • jízdenky se prodávají ve vlaku
  • v období od 5. do 20. června platí akviziční sleva: zpáteční jízdenka 5,–Kč; od 21. června platí standardní tarif dopravce RegioJet, cestujícím však bude uznána zákaznická sleva.

Vzhledem k plánované výluce v úseku Blížejov – Domažlice bude ve dnech 13. – 17. června 2010 zavedena náhradní autobusová doprava. Cestující budou přepraveni autobusy společnosti Student Agency. Doporučujeme sledovat informace na internetových stránkách dopravce a informační letáky ve vlacích.

RegioJet: Znojmo si zaslouží lepší dálkové spojení

Siemens Desiro Classic (ř. 642) dopravce RegioJet a rakouská souprava Wiesel v žst. Znojmo, foto: Juraj KováčDalším projektem, tentokrát namířeným především na ministerstvo dopravy, je koncept přímého rychlíkového spojení jihomoravského Znojma s Jihlavou a Havlíčkovým Brodem, kde by vlaky navazovaly na rychlíky ve směru Kutná Hora - Praha a Žďár nad Sázavou. Myšlenka pohodlného železničního spojení Znojemska s Prahou přitom není žádnou novinkou: v podobě rychlíku Dyje existovalo již před lety, a to dokonce se srovnatelnou jízdní dobou oproti dnešním možnostem veřejné dopravy.

Podle RegioJetu je v současnosti Znojmo zbytečně odříznuté od rychlé dálkové dopravy, což by zavedení rychlíků v dvouhodinovém intervalu mohlo změnit – zejména budou–li nasazena vhodná vozidla. Třicetitisícové město na Dyji má dnes paradoxně nejlepší železniční spojení s Vídní, odkud sem po nedávném dokončení elektrifikace trati 248 zajíždějí osobní vlaky, vedené dvoupodlažní push/pull soupravou Wiesel rakouských drah.

Kromě rychlejšího spojení Znojma s Prahou s jediným přestupem hrana-hrana v Havlíčkově Brodě by mohly být rychlíky zajímavé i pro cesty do Jihlavy, kde by jízdní doba 1 hodina 30 minut byla naprosto srovnatelná s autobusem. V případě vypsání tendru ze strany MDČR chce žlutý dopravce na tuto relaci nabídnout jednotky Desiro Classic, které podle něj nejvíce odpovídají požadavkům na jízdní vlastnosti na této trase a poskytují dostatečný komfort pro cesty s jízdní dobou do dvou hodin.

Jančura: EC/IC nepotřebují dotace, raději nové rychlíky

RegioJet Desiro Classic v žst. Jihlava, foto: Juraj KováčZpracovaný návrh přímých spojů Znojmo – Jihlava – Havlíčkův Brod teď RegioJet rozešle místním samosprávám na připomínkování. Rozhodující slovo však bude mít ministerstvo dopravy, které veškerou dálkovou železniční dopravu v Česku objednává a spolufinancuje. To se však brání, že na zavádění nových spojů nemá peníze. RegioJet naopak namítá, že řada dálkových spojů je v současnosti státem financována zbytečně – podle majitele společnosti Radima Jančury není důvod subvencovat třeba mezistátní vlaky EuroCity, které by si na sebe měly dokázat vydělat samy.

Absurdním stavem je pak podle žlutého dopravce subvencování i těch vlaků, v nichž je vyloučena vnitrostátní přeprava. Svá tvrzení chce podložit provozem vlastních komerčních spojů od března příštího roku, s jejichž pomocí chce přimět ministerstvo, aby zařazení "vlaků vyšší kvality" do sítě základní obslužnosti přehodnotilo. Současný stav je přitom důsledkem rozhodnutí z prosince 2007, kdy resort dopravy souhlasil s navýšením úhrad o přibližně 600 milionů korun ročně na pokrytí vlaků IC/EC, které předtím ČD provozovaly na vlastní podnikatelské riziko. Podle Jančury by tyto prostředky mohly být využity účelněji na nových rychlíkových linkách a zahuštění intervalů stávajících dálkových spojů.

1116.163 ÖBB s push/pull soupravou Wiesel vedle Desira Classic (RegioJet), Znojmo, foto: Juraj Kováč Převaha Siemensů ve Znojmě - Desiro Classic (RegioJet) a souprava Wiesel s taurem (ÖBB), foto: Juraj Kováč
Setkání siemensů ve Znojmě: Desiro, Taurus a Wiesel. Za českou stranu Btx763

RegioJet Desiro Classic v žst. Jihlava, foto: Juraj KováčSamotný projekt rychlého spojení Znojemska se středem republiky již podpořil KORDIS a pozitivně se k němu staví i představitelé obou dotčených krajů – Jihomoravského a Vysočiny – kteří teď chtějí tlačit na ministerstvo, aby novou linku zavedlo. Pokud se tak stane, bude se jednat o první výběrové řízení na provoz dopravy v souladu s novou legislativou EU. RegioJet tak nemá jistotu, že smlouvu na provoz nové relace skutečně získá; podle obchodního ředitele Jiřího Schmidta by už ale i samotné vypsání otevřeného tendru na novou dálkovou linku bylo pozitivním krokem. S ohledem na čas nutný k sestavení jízdního řádu je prvním možným termínem zahájení provozu nových rychlíků prosinec 2011.

Motorový vůz 810.222 v barvách ČSSD u 1. nástupiště žst. Znojmo, foto: Juraj Kováč RegioJet Desiro Classic u 1. nástupiště žst. Znojmo, foto: Juraj Kováč
Konkurence - dopravní a politická - na jedné koleji: vlevo 810 v barvách ČSSD, vpravo Desiro zarytého kritika ČSSD

Žlutý dopravce svůj záměr prezentoval v pátek na tiskové konferenci za účasti představitelů města Znojma – jak jinak, než právě v mimořádném vlaku do Jihlavy. Myšlenka rychlého železničního spojení se zde dlouhodobě setkává s velkou podporou, zejména v kontextu probíhajícího zkvalitňování dopravní obslužnosti regionu. Po dokončení modernizace tratě do Rakouska teď 1. července Znojemsko čeká integrace do IDS JMK a místní radní netají ambice dopravu dále zlepšovat. Město samotné přitom již má za sebou konkrétní zkušenosti s výběrovým řízením na provoz autobusové dopravy a nové smluvní vztahy s dopravci si pochvaluje jako výrazně výhodnější.

Pohled z okna na konkurenci, foto: Juraj KováčZnojemští představitelé navíc nejsou jediní, kdo je plánům RegioJetu nakloněn. Důležité spojence získala firma minulý týden v řadách krajských zastupitelů Jihomoravského kraje, konkrétně v podobě klubu ODS, který je součástí velké koalice s vítězem krajských voleb, ČSSD. Ti se shodli, že od vedení kraje budou požadovat vypsání výběrového řízení na provoz krajské železnice v nejbližším možném termínu – reálně tedy od roku 2016. Větší problém může mít žlutý dopravce na Vysočině, kde je dlouhodobě ve sporu s náměstkem hejtmana pro dopravu Liborem Jouklem. Dopravce však věří, že i zde převládne snaha o zkvalitnění dopravy nad osobními a politickými preferencemi; o to víc, že rychlíky Znojmo – Havlíčkův Brod by za určitých okolností na základě tendru mohly provozovat i České dráhy.

Zdroj: RegioJet, SŽDC, ŽelPage, Týdeník Sedmička


Jiří Pekárek , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.6.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
10.06.2010 (16:42)  
Davidus135) Sorry, ale za tohle si může SŽDC, pokud má takovou techniku, která se složí průjezdem SCHVÁLENÉHO vozidla na jejich síť. Mimochodem, kdyby to vozidlo bylo tak nebezpečné pro stanici Krahulov, mohli přece vydat provozní opatření a provoz tohoto typu omezit, jak je tomu třeba u ES64U4–C/–D.
10.06.2010 (15:07)  
Sim-kdyby se to stalo u RS1, tak bych samozžejmě říkal že za to můžou ČD a měly by to dát rychle do kupy, což myslím by udělali. Vždyť i s pendolíny byly problémy. Ale už jsou napraveny
10.06.2010 (13:00)  
Davidus 135: Neschválené vozidlo si jen tak po tratích SŽDC jezdit nemůže. A zabzař které se totálně složí při průjezdu schváleného vozidla existovat... může? Jasně že všechno stojí peníze, ale pokud si v roce 2002 kompletně přestavím koridor Brno - Břeclav, a v roce 2009 tam po celé léto zavedu rozsáhlé výluky kvůli výměně zabzař, není to optimální nakládání s těmi penězi.
registrovaný uživatel Sim 
10.06.2010 (12:25)  
Davidus 135 > jenze zrovna tak se mohlo ciste teoreticky stat, ze se svou putovni vystavkou prifrci RS1. Pokud by v teto situaci nastal podobny bragjl, taky byste rikal, ze za to muzou CD, bo maji nevhodna vozidla?
10.06.2010 (11:54)  
ad Babilon- celou dobu je všechno v pořádku, přijede RJ a problém je na světě. Opravdu myslím že zab.zař je v tom nevinně. Ale jak sem psal, vše je ve věci šetření.
registrovaný uživatel mirous 
10.06.2010 (10:15)  
Davidus 135: To taky nebyla odpověď, ale jen stručné konstatování stavu. A to, že mají některé typy kolejových obvodů problém s Desiry je taky pravda, ale není to případ postižené stanice, na těch se Desiro neztrácí, teda pokud tam nejsou rezavé koleje.
09.06.2010 (23:53)  
Nezlobte se, ale pokud vozidlo, byť neschválené, nebo i třeba koza urvaná z řetězu, která přešla přes trať, rozhasí zabzař tak, že je ho třeba 4h dávat dokupy, pak je podle mne chyba v tom zabzař.
09.06.2010 (21:44)  
Tomáš kraus- No jo, ale kde na to vzít peníze. Těžko opravit všechny tratě co tu sou. Navíc RJ musel jezdit pomalu na přejezdech i na trati do Třebíče. A je divný že to zlobí až u moderních vozidel. Čekal bych to naopak
09.06.2010 (21:00)  
Davidus 135: Pokud vím přes přejezdy se jezdilo pomalu (na Op) jenom na trati 275, kde se právě Desiro (i RS1) ztrácelo, nikde jinde snad omezení není.
A pokud tedy reléové ZZ v Krahulově vypadlo (co přesně ten pojem znamená?) vlivem vjezdu vozidla schváleného na SŽDC (a široko daleko v Evropě), tak už je asi načase s infrastrukturou něco dělat (a nepsat "RJ za to může") - třeba začít stavět moderní koridory tak, aby se po nich dalo jezdit moderními vozidly.
registrovaný uživatel kubam 
09.06.2010 (16:48)  
strejcekms: to co píšeš, jsou optimistický zprávy pro nás, máš to z důvěryhodnýho zdroje? Vím, že se to řeší a že tam velká šance je, ale ty to píšeš až skoro s jistotou :-) No uvidíme, jak to vše bude ;-)
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko