..: Království železnic otevřelo 1. díl zmenšené ČR – Ústecký kraj :..

Ústí nad Labem západ (Království železnic), foto: Josef Petrák Praha — Půlroční úsilí modelářů a spolupracovníků Království železnic (KŽ) přineslo výsledek – ve čtvrtek 14. ledna 2010 byla v dopoledních hodinách představena první část makety připomínající železnici v České republice. Zobrazení Ústeckého kraje obsadilo 54 z celkové rozlohy 1008 m2, kterou bude 87× zmenšené Česko po svém dokončení zabírat. U otevření nechyběla hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová a zástupci některých sponzorů – předseda představenstva ČD Cargo Josef Bazala a generální ředitel SŽDC Jan Komárek; díky mediálnímu partnerství však mohl otevírání bran nové části království sledovat také náš magazín. Vedle představení prvního zmenšeného kraje byl druhou velkou událostí dne křest knihy s drážní tematikou „Příběhy z dějin našich drah — Kapitoly z historie českých železnic do roku 1918“ autora Pavla Schreiera.

Ústecký kraj – nadhled (Království železnic), foto: Josef PetrákModelové Ústecko, Mostecko a Děčínsko reprezentuje na 54 m2 plochy 121 metrů kolejí a 139 nejrůznějších staveb, z nichž některé více či méně připomínají své reálné předlohy – stanice Most a autodrom, hnědouhelný povrchový důl v Bílině, děčínský Narex či ústecká Setuza, Velké Březno i s místním pivovarem, Mariánská skála, zřícenina hradu Střekov spolu se zdymadly, přístavy, které samozřejmě stojí na zmenšené řece Labe. Na maketě mosteckého autodromu se konají závody trucků, po blízké tramvajové trati jezdí MHD, v dole probíhá těžba uhlí… jen hora Říp s okolím musela být zmenšena více, než umožňovalo měřítko 1 : 220, a je proto umístěna v samostatné vitríně. Na zbudování této části modelu potřebovali 4 modeláři s 30 externisty přes 18 000 pracovních hodin. I podle tvůrců samotných se hodně zjednodušovalo – „Například v Ústí jsme mohli silnici vést jen po jedné straně Labe. To ovšem znamenalo, že jsme tam pak nemohli postavit ani most, protože by nikam nevedl. Že jsme Ústí připravili o most, to asi Ústečáci ponesou těžce,“ popisuje problémy s projektováním kraje ředitel KŽ Rudolf Pospíšil.

Otevření Ústeckého kraje v Království železnic, foto: Josef PetrákKromě prezentace miniaturního Ústeckého kraje se slavnostní setkání věnovalo i křtu již zmiňované knihy o historii českých železnic z pera Pavla Schreiera, vydané nakladatelstvím Mladá fronta, a následné autogramiádě. Kniha za pomoci mnoha unikátních ilustrací a fotografií představuje proces zrodu prvních železničních tratí na našem území. Čtenáře seznámí také s významnými postavami, které se na tomto, na svou dobu gigantickém, díle podíleli; autor je však částečně zasvětí i do tajů politiky císařského dvora, jež dráhy přesouvala z rukou státních do soukromých a nazpět.

Ambicí Království železnic je do konce roku 2014 postupně vytvořit maketu představující všechny kraje České republiky. Zda se autorům podaří touto cestou získat prim ve velikosti modelového kolejiště ve střední Evropě, zatím neví ani oni sami. Jisté však je, že ještě letos by měly být představeny další dva kraje – Plzeňský a Karlovarský. O pokračování jejich přípravy pochopitelně budeme informovat.

Další fotografie

Uhelný dův v Bílině (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín hl.n. (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín, břeh Labe (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín a továrna Narex (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín, přístav a továrna Narex (Království železnic), foto: Josef Petrák Most, autodrom (Království železnic), foto: Josef Petrák Most, vozy ČD Cargo (Království železnic), foto: Josef Petrák Most, železniční stanice (Království železnic), foto: Josef Petrák Ústecký kraj (Království železnic), foto: Josef Petrák Ústí nad Labem, Spolchemie (Království železnic), foto: Josef Petrák Velké Březno, Setuza (Království železnic), foto: Josef Petrák Velké Březno (Království železnic), foto: Josef Petrák 

Zdroj: Království železnic, ŽelPage; foto: Josef Petrák


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.1.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Modelová železnice

Další z regionu ČR Praha ČR Ústecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
16.01.2010 (20:39)  
Byl jsem tam s Lidlenkou a čekal jsem víc, až tam vezmu mého 8-letého syna bude nadšený, ale i on pozná, že některé věci nesedí.psal jsem na email Království ale nikdo mi neodpověděl, to jsem tam psal, své připomínky k projektu a ne jen hanil...
prosím všechny co čtou tuto diskusi aby napsali Království co se jim nelíbí - jedině tak poznají, že nestaví Wunderland, ale disneyland.
registrovaný uživatel postrk 
16.01.2010 (16:16)  
Nápad zajímavý,krajina se mi nelíbí je moc plochá,chybí detaily.Fandím týmu aby dostavěl celé kolejiště ČR a snad dojde ke zlepšení propracovanosti krajiny.
16.01.2010 (16:08)  
A kde jsou chmelnice?
registrovaný uživatel MB 
16.01.2010 (13:26)  
Nevím, čekal jsem od Daleckého něco víc. Bylo mi jasné že to nebude všechno super, ale tohle se mi nelíbí vůbec. Bylo by mi líto za to ty peníze dát. Modely jsou o kompromisech, ale toto nejsou kompromisy, toto je děs. Kompromis je že délka stančních kolejí není 10m, ale 4m, ne tak že se mi vleze desetivozový nákladní vlak od zhlaví na zhlaví. Pokud mají málo místa tak neměli dělat konzumním stylem celou ČR, ale udělat jen výsek v lepší podobě a kvalitněji, a nebo udělat fikci, nikdo by se nezlobil. Ale za fotky díky, aspoň vím kam fakt nemusím.
registrovaný uživatel Josef Kamiš  mail  
16.01.2010 (11:16)  
Nejlépe to vystihuje koment Buráka.Kdo je modelář byť jen teoretický ať si pro inspiraci zajde jinam.Tohle nemá s modelem prakticky nic společného a důvodů je hned několik za všechny lze uvést např ten,že lidé ve vedení modeláři nejsou a prakticky modelařině absolutně nerozumí...proto je výsledek takový jaký je a do budoucna opravdu nemusíte očekávat zázraky...v tomto duchu se to ponese i nadále
registrovaný uživatel 1.kapr  mail  
16.01.2010 (0:08)  
Jasně, má to svoje pro a proti. Je to velký projekt, tak se tam určité renoncy skryjí, až toho bude víc. Jen doufám, že zbytek nebude tak plochý a půjde trochu do výšky podle reálu. Ale něco mi v tom ústeckém kraji chybí... a myslím, že by to všichni hned poznali. Matiční ulice.
registrovaný uživatel Zalho  mail  
15.01.2010 (22:01)  
No chlapci se snažej,těšil sem se.A teď s fotek mi to připadá jako parodie na modelařinu.S HO sem prásknul před deseti lety a řekl bych že i tenkrát sem to měl skutečnější než oni.Jak napsal někdo níže,je to kolotoč pro děcka a modelář(i já) ať jde radši na žejdlík.Už mně ani neláká návštěva toho díla :-)
registrovaný uživatel Burák 
15.01.2010 (21:51)  
Rybízek: Tak to jsi asi měl štěstí na to co jezdilo. Jinak co se týče obsluhy, mno když jsem viděl, jak se u jednoho z kolejišť snažili nasadit vypadlou rajku a přitom polámali 2 lampi a vůbec nic si z toho nedělali, tak lituju ty modeláře co se s tím pachtí aby jim to pak jeden takovej slon z ochranky takle krásně načechral..
15.01.2010 (21:20)  
no teda dneska sem tam byl a vozovy park se my libil dokonce i 380 jezdila a to nadherně provedená jinak co vidim jako problem je pristup kdyz sem videl jak obsluha chodí v řece a jak se to cely prohyba tak se ani nedivim ze sou koleje tak krivý
registrovaný uživatel zaza 
15.01.2010 (19:59)  
Burák: Myslím si, že celé modelaření (aspoň to železniční) je o kompromisech. Délka staničních kolejí, délky širé tratě, délková redukce vozů... Prostě nelze udělat přesnou zmanšeninu, aspoň ne v běžných podmínkách.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko