..: Království železnic otevřelo 1. díl zmenšené ČR – Ústecký kraj :..

Ústí nad Labem západ (Království železnic), foto: Josef Petrák Praha — Půlroční úsilí modelářů a spolupracovníků Království železnic (KŽ) přineslo výsledek – ve čtvrtek 14. ledna 2010 byla v dopoledních hodinách představena první část makety připomínající železnici v České republice. Zobrazení Ústeckého kraje obsadilo 54 z celkové rozlohy 1008 m2, kterou bude 87× zmenšené Česko po svém dokončení zabírat. U otevření nechyběla hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová a zástupci některých sponzorů – předseda představenstva ČD Cargo Josef Bazala a generální ředitel SŽDC Jan Komárek; díky mediálnímu partnerství však mohl otevírání bran nové části království sledovat také náš magazín. Vedle představení prvního zmenšeného kraje byl druhou velkou událostí dne křest knihy s drážní tematikou „Příběhy z dějin našich drah — Kapitoly z historie českých železnic do roku 1918“ autora Pavla Schreiera.

Ústecký kraj – nadhled (Království železnic), foto: Josef PetrákModelové Ústecko, Mostecko a Děčínsko reprezentuje na 54 m2 plochy 121 metrů kolejí a 139 nejrůznějších staveb, z nichž některé více či méně připomínají své reálné předlohy – stanice Most a autodrom, hnědouhelný povrchový důl v Bílině, děčínský Narex či ústecká Setuza, Velké Březno i s místním pivovarem, Mariánská skála, zřícenina hradu Střekov spolu se zdymadly, přístavy, které samozřejmě stojí na zmenšené řece Labe. Na maketě mosteckého autodromu se konají závody trucků, po blízké tramvajové trati jezdí MHD, v dole probíhá těžba uhlí… jen hora Říp s okolím musela být zmenšena více, než umožňovalo měřítko 1 : 220, a je proto umístěna v samostatné vitríně. Na zbudování této části modelu potřebovali 4 modeláři s 30 externisty přes 18 000 pracovních hodin. I podle tvůrců samotných se hodně zjednodušovalo – „Například v Ústí jsme mohli silnici vést jen po jedné straně Labe. To ovšem znamenalo, že jsme tam pak nemohli postavit ani most, protože by nikam nevedl. Že jsme Ústí připravili o most, to asi Ústečáci ponesou těžce,“ popisuje problémy s projektováním kraje ředitel KŽ Rudolf Pospíšil.

Otevření Ústeckého kraje v Království železnic, foto: Josef PetrákKromě prezentace miniaturního Ústeckého kraje se slavnostní setkání věnovalo i křtu již zmiňované knihy o historii českých železnic z pera Pavla Schreiera, vydané nakladatelstvím Mladá fronta, a následné autogramiádě. Kniha za pomoci mnoha unikátních ilustrací a fotografií představuje proces zrodu prvních železničních tratí na našem území. Čtenáře seznámí také s významnými postavami, které se na tomto, na svou dobu gigantickém, díle podíleli; autor je však částečně zasvětí i do tajů politiky císařského dvora, jež dráhy přesouvala z rukou státních do soukromých a nazpět.

Ambicí Království železnic je do konce roku 2014 postupně vytvořit maketu představující všechny kraje České republiky. Zda se autorům podaří touto cestou získat prim ve velikosti modelového kolejiště ve střední Evropě, zatím neví ani oni sami. Jisté však je, že ještě letos by měly být představeny další dva kraje – Plzeňský a Karlovarský. O pokračování jejich přípravy pochopitelně budeme informovat.

Další fotografie

Uhelný dův v Bílině (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín hl.n. (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín, břeh Labe (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín a továrna Narex (Království železnic), foto: Josef Petrák Děčín, přístav a továrna Narex (Království železnic), foto: Josef Petrák Most, autodrom (Království železnic), foto: Josef Petrák Most, vozy ČD Cargo (Království železnic), foto: Josef Petrák Most, železniční stanice (Království železnic), foto: Josef Petrák Ústecký kraj (Království železnic), foto: Josef Petrák Ústí nad Labem, Spolchemie (Království železnic), foto: Josef Petrák Velké Březno, Setuza (Království železnic), foto: Josef Petrák Velké Březno (Království železnic), foto: Josef Petrák 

Zdroj: Království železnic, ŽelPage; foto: Josef Petrák


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.1.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Modelová železnice

Další z regionu ČR Praha ČR Ústecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
15.01.2010 (11:03)  
řekl bych, že tohle je začátek plnění modelářského snu..
15.01.2010 (9:45)  
Mě se to osobně velmi líbí a ještě více se mi líbí prohlíčeč foto galerie.
Jenom dodatek že SETUZA není ve Velkém Březně a škoda, že do Ústí neumístili mrakodrap Spolechemie.
15.01.2010 (9:39)  
Taky jsem byl zvědav jak to bude s tím modelem prvního českého kraje a je to spíše taková koláž, něco jako tématický obraz na téma Ústecký kraj, s charakteristickými dominantami. I z toho důvodu bych ale most v Ústí taky postavil od někud nikam, ale rozhodně by tam měl být. Těším se na další kraje.
15.01.2010 (9:02)  
Za to Most se teda nepovedl, zatím podle fotografií... já vím, že z důvodů prostoru se musí zjednodušovat, ale v Mostě je to spíš o vymýšlení.

Tak třeba tramvaj je od autodromu v nejbližším místě vzdálena vzdušnou čarou 1,4 km, rozhodně nevede přímo vedle. To už mohli udělat radši kousek tramvajové trati Most, nádraží - Souš ( směr Litvínov ) - která vede podél železniční trati, a místy vypadá skoro jako čtvrtá a pátá traťová kolej.

Mostecké nádraží bych bez popisků taky poznal asi až po hodně dlouhém prohlížení (ještě že budova je naprosto charakteristická).

Podle fotografií jsem zklamán - známá místa nepoznávám, ale těším se až se tam dostanu a uvidím to naživo. Jinak samozřejmě nechci tvůrce shazovat... vypadá to hezky, jsou to frajeři, jen člověk nesmí být z míst, která stavěli.
registrovaný uživatel Snickers  mail  
15.01.2010 (9:00)  
Tem most v ústí bych postavil i kdyby nikam nevedl, neumim si bez něj ústí představit...Jinak vše ušito horkou jehlou, vypadá to jako vlakodrom. Na druhou stranu je zas obdivuju, kdo tohle umí stavět je machr.
registrovaný uživatel EC 174  mail  
15.01.2010 (8:46)  
Ten Děčín se povedl.
Myslím, že je to Pavel Schreier.
15.01.2010 (7:20)  
Kniha Příběhy z dějin našich drah - Kapitoly z historie českých železnic do roku 1918. Nenapsal jí Pavel Schreier?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko