Velim / Poříčany – Vozidla vlastněná krajem a veřejnou soutěží vybraní dopravci – takový model začínají zvažovat některé samosprávné kraje České republiky. Podle předpokladů budou od roku 2012 čerpány peníze z evropských fondů, zejména z Operačního programu doprava, v řádu miliard korun českých na získání moderních vlaků. Za tímto účelem Asociace krajů ČR oslovila celkem šest evropských výrobců drážních vozidel pro regionální dopravu, aby prezentovali své výrobky. Nabídku přijali a svá vozidla do areálu Výzkumného ústavu železničního na cerhenický Železniční zkušební okruh přivezli čtyři z nich – Siemens Mobility, Stadler, PESA Bydgoszcz a Škoda Transportation.
Nejnovější z vozidel představila polská PESA Bydgoszcz. Dieselová třídílná regionální jednotka typu ATR 220 je vyráběna pro Itálii a nasazena na jihovýchodě země u Puglia, na severu v Bresciu a také regionu Emilia Romagna u Boloně. Představena byla teprve minulý rok na mezinárodním veletrhu InnoTrans 2008 v Berlíně. Její maximální rychlost je 120 km/h, je klimatizovaná a nízkopodlažní. Škoda Transportation prezentovala své prozatím jediné regionální vozidlo, které má v nabídce – dvoupodlažní třídílnou stejnosměrnou elektrickou jednotku CityElefant ve variantě pro České dráhy. Jednotka je nízkopodlažní a klimatizovaná. Ve vývoji je dvousystémová varianta pro slovenské ZSSK, střídavou širokorozchodnou variantu pro střídavé napětí 25 kV 50 Hz mají ve stavu Litevské železnice (LG). Jednotky na Slovensku a v Litvě mají konstrukční rychlost 160 km/h, varianta pro ČD pouze 140 km/h. Švýcarský Stadler představil jednotku konceptu FLIRT ve čtyřvozové variantě, dodávanou pro maďarské železnice MÁV–START. Nízkopodlažní klimatizovaná jednotka pro střídavou napěťovou soustavu disponuje taktéž max. rychlostí 160 km/h. S FLIRTy se kromě Maďarska setkáte také ve Švýcarsku, Norsku, Německu, Alžírsku, Polsku, Itálii a Finsku. Jediné z představených zahraničních vozidel schválené pro síť SŽDC je dieselová jednotka Desiro koncernu Siemens. V rámci expozice byl předveden demonstrátor Desiro Trainguard, který v sobě ukrývá mimo jiné barový nebo konferenční oddíl. V palubní výbavě pak vlakovou část ETCS. Tyto motorové nízkopodlažní klimatizované jednotky s maximální rychlostí 120 km/h již byly slibovány pro nasazení Českými drahami na lince Praha – Písek – České Budějovice a Praha – Rakovník. Ještě dříve plánovala jejich nasazení na rychlíkové relace také Veolia Transport. V současnosti zajíždí v rámci přeshraničních regionálních spojů do Karlových Varů, Chebu, Mariánských Lázní, Chomutova a Děčína.
V současné době probíhá tendr na dopravce regionálních linek v Plzeňském kraji. Již dříve jiná dvě výběrové řízení v Libereckém kraji vyhrály postupně Arriva/Vogtlandbahn a České dráhy. Naopak Ústecký kraj oslovil přímo České dráhy s tím, že by následujících 10 let provozovaly regionální dopravu v kraji. Dlouhodobé smlouvy jsou zárukou dopravcům, aby získali více peněz pro investice do moderního vozového parku. Alternativou je pak pořízení vozidel krajem, který může pak střídat dopravce častěji, ale vozidla zůstávají stále v majetku kraje. Během příštího roku budou vypsány tendry v souhrnné hodnotě přes osm miliard Korun a krajští radní mluví o revoluci v Česku. Podle celoevropských měřítek pak půjde o zavedení kvalitativního standardu obvyklého v západní Evropě.
První zahraniční vozidlo testovalo ETCS v ČR
Jeden z představených strojů, jednotka Siemens Desiro Trainguard, nebyla ve Středočeském kraji pouze za účelem prezentace. Jedná se totiž o demostrátor firmy Siemens, vybavený evropským vlakovým zabezpečovačem systému ETCS. A jako takový se v následujících dnes zapojil do testů na pilotním úseku I. tranzitního koridoru. Centrem všech testů je stanice Poříčany na trati 011 (Kolín – Praha). V DKV Praha je tímto zabezpečovacím zařízením vybavena jednotka 471.042 CityElefant, lokomotiva řady 151.008 a jednotky řady 680 Pendolino. Brněnské DKV pak může poskytnout dvousystémovou elektrickou lokomotivu 362.166. VÚŽ instaloval tento zabezpečovač také do testovací lokomotivy 124.601. Jedna ze součástí ETCS, komunikační systém GSM–R, je podmínkou pro schválění některých moderních vozidel pro provoz na dalších tratích SŽDC, např. lokomotiv Siemens ES64U4 Taurus na trati 330 Přerov – Břeclav. Samotné ETCS je požadováno v rámci příprav zavedení rychlosti 200 km/h na některých českých koridorech.
Zdroje: Asociace krajů ČR, ČT 24, Kolínský Deník, iDnes, TechNet, PESA Bydgoszcz, Siemens – Trainguard (PDF), ETCS (Wikipedia); foto: Dennis Hübsch, Jan Kratochvíl, Liška, Wikipedia, PESA Bydgoszcz
1 2 | Zpráv na stránku: |
Bohužel celá problematika je natolik složitá, že se nedá novinářsky zjednodušit, aby z toho podstatné okolnosti nezmizely. Takže bych doporučoval si pročíst text notifikace http://www.jihovychod.cz/download/vyzva/vyzva1_3_081009/schvalena-notifikace.pdf a text výzvy ROP Jihovýchod (ostatní regiony budou mít výzvy téměř identické- notifikace nepustí) http://www.jihovychod.cz/download/vyzva/vyzva1_3_081009/rr-21-2009-03-vyhlaseni-vyzev-pr-c2-upr2.pdf. Zejména doporuuji do pozornosti část 3, kdože bude příjemcem dotace (provozovatelé drážní dopravy) a část 10, kde jsou podrobné podmínky.
Dovolil bych si nesouhlasit. Alstom (a zejmena jeho zavod v Salzgitteru u Nemecku) se prave zabyva vyrobou motorovych vozu a jednotek pro regionalni dopravu. Rikaji tomu Coradia Lint.
V Dansku tyto jednotky provozuji hned tri dopravci: Arriva, Lokalbanen A/S og Regionstog A/S.
V Nemecku jsou to BR 640 a BR 648, ktere provozuji DB i cela rada dalsich dopravcu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_LINT
Menší OT: dá se nějak stručně říct, jak jsou na tom nyní Elephanty, co se týče spolehlivosti?
A existuje už nějaký náznak toho, že by se začala vyrábět střídavá/vícesystémová verze pro náš trh?
Díky
1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.