..: V Cerhenicích se krajům prezentovali výrobci drážních vozidel :..

PESA ATR 220-029, Břeclav, foto: Dennis Hübsch Velim / Poříčany – Vozidla vlastněná krajem a veřejnou soutěží vybraní dopravci – takový model začínají zvažovat některé samosprávné kraje České republiky. Podle předpokladů budou od roku 2012 čerpány peníze z evropských fondů, zejména z Operačního programu doprava, v řádu miliard korun českých na získání moderních vlaků. Za tímto účelem Asociace krajů ČR oslovila celkem šest evropských výrobců drážních vozidel pro regionální dopravu, aby prezentovali své výrobky. Nabídku přijali a svá vozidla do areálu Výzkumného ústavu železničního na cerhenický Železniční zkušební okruh přivezli čtyři z nich – Siemens Mobility, Stadler, PESA Bydgoszcz a Škoda Transportation.

Nejnovější z vozidel představila polská PESA Bydgoszcz. Dieselová třídílná regionální jednotka typu ATR 220 je vyráběna pro Itálii a nasazena na jihovýchodě země u Puglia, na severu v Bresciu a také regionu Emilia Romagna u Boloně. Představena byla teprve minulý rok na mezinárodním veletrhu InnoTrans 2008 v Berlíně. Její maximální rychlost je 120 km/h, je klimatizovaná a nízkopodlažní. Škoda Transportation prezentovala své prozatím jediné regionální vozidlo, které má v nabídce – dvoupodlažní třídílnou stejnosměrnou elektrickou jednotku CityElefant ve variantě pro České dráhy. Jednotka je nízkopodlažní a klimatizovaná. Ve vývoji je dvousystémová varianta pro slovenské ZSSK, střídavou širokorozchodnou variantu pro střídavé napětí 25 kV 50 Hz mají ve stavu Litevské železnice (LG). Jednotky na Slovensku a v Litvě mají konstrukční rychlost 160 km/h, varianta pro ČD pouze 140 km/h. Švýcarský Stadler představil jednotku konceptu FLIRT ve čtyřvozové variantě, dodávanou pro maďarské železnice MÁV–START. Nízkopodlažní klimatizovaná jednotka pro střídavou napěťovou soustavu disponuje taktéž max. rychlostí 160 km/h. S FLIRTy se kromě Maďarska setkáte také ve Švýcarsku, Norsku, Německu, Alžírsku, Polsku, Itálii a Finsku. Jediné z představených zahraničních vozidel schválené pro síť SŽDC je dieselová jednotka Desiro koncernu Siemens. V rámci expozice byl předveden demonstrátor Desiro Trainguard, který v sobě ukrývá mimo jiné barový nebo konferenční oddíl. V palubní výbavě pak vlakovou část ETCS. Tyto motorové nízkopodlažní klimatizované jednotky s maximální rychlostí 120 km/h již byly slibovány pro nasazení Českými drahami na lince Praha – Písek – České Budějovice a Praha – Rakovník. Ještě dříve plánovala jejich nasazení na rychlíkové relace také Veolia Transport. V současnosti zajíždí v rámci přeshraničních regionálních spojů do Karlových Varů, Chebu, Mariánských Lázní, Chomutova a Děčína.

PESA ATR 220.027, foto: PESA Bydgoszcz ČD 971.024, Sp 1618, Odb. Chotěbuz, foto: Liška Siemens Desiro Trainguard, foto: Sebastian Terfloth / Wikipedia MÁV START 5341.001, Székesfehérvár, foto: Wikipedia

V současné době probíhá tendr na dopravce regionálních linek v Plzeňském kraji. Již dříve jiná dvě výběrové řízení v Libereckém kraji vyhrály postupně Arriva/Vogtlandbahn a České dráhy. Naopak Ústecký kraj oslovil přímo České dráhy s tím, že by následujících 10 let provozovaly regionální dopravu v kraji. Dlouhodobé smlouvy jsou zárukou dopravcům, aby získali více peněz pro investice do moderního vozového parku. Alternativou je pak pořízení vozidel krajem, který může pak střídat dopravce častěji, ale vozidla zůstávají stále v majetku kraje. Během příštího roku budou vypsány tendry v souhrnné hodnotě přes osm miliard Korun a krajští radní mluví o revoluci v Česku. Podle celoevropských měřítek pak půjde o zavedení kvalitativního standardu obvyklého v západní Evropě.

První zahraniční vozidlo testovalo ETCS v ČR

Siemens Desiro Trainguard v Kolíně, foto: Jan Kratochvíl Jeden z představených strojů, jednotka Siemens Desiro Trainguard, nebyla ve Středočeském kraji pouze za účelem prezentace. Jedná se totiž o demostrátor firmy Siemens, vybavený evropským vlakovým zabezpečovačem systému ETCS. A jako takový se v následujících dnes zapojil do testů na pilotním úseku I. tranzitního koridoru. Centrem všech testů je stanice Poříčany na trati 011 (Kolín – Praha). V DKV Praha je tímto zabezpečovacím zařízením vybavena jednotka 471.042 CityElefant, lokomotiva řady 151.008 a jednotky řady 680 Pendolino. Brněnské DKV pak může poskytnout dvousystémovou elektrickou lokomotivu 362.166. VÚŽ instaloval tento zabezpečovač také do testovací lokomotivy 124.601. Jedna ze součástí ETCS, komunikační systém GSM–R, je podmínkou pro schválění některých moderních vozidel pro provoz na dalších tratích SŽDC, např. lokomotiv Siemens ES64U4 Taurus na trati 330 Přerov – Břeclav. Samotné ETCS je požadováno v rámci příprav zavedení rychlosti 200 km/h na některých českých koridorech.

Zdroje: Asociace krajů ČR, ČT 24, Kolínský Deník, iDnes, TechNet, PESA Bydgoszcz, Siemens – Trainguard (PDF), ETCS (Wikipedia); foto: Dennis Hübsch, Jan Kratochvíl, Liška, Wikipedia, PESA Bydgoszcz


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 2.11.2009 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2      Zpráv na stránku:   
11.11.2009 (19:55)  
Já teda když vidím "klimatizované vozy" Tak se mi tím nechce jezdit. Rád si cestou otevřu pěkně okno a čumím jak utíká krajina a přitom si nechám vofoukavát ksicht. Vagóny bez tohodle už stojej za prd. To už tan člověk sedí jako v kovový rakvi.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
03.11.2009 (22:45)  
Railpic: Číst umím, ale informace je zavádějící a nezakládá se na pravdě. V oboru se dost pohybuju a na přípravě těch výzev jsem se trochu podílel. A skutečně netuším, který kraj konkrétně má vlastnictví vozidel v úmyslu. Určitý zájem v tomto směru projevili svého času akorát na Moravskoslezsku, ale jinak jsem se dosud nesetkal ani s náznakem vývoje v tomto směru- právě naopak: čachry s notifikací se tahly 2 roky právě proto, že kraje o nic takového nemají zájem.
Bohužel celá problematika je natolik složitá, že se nedá novinářsky zjednodušit, aby z toho podstatné okolnosti nezmizely. Takže bych doporučoval si pročíst text notifikace http://www.jihovychod.cz/download/vyzva/vyzva1_3_081009/schvalena-notifikace.pdf a text výzvy ROP Jihovýchod (ostatní regiony budou mít výzvy téměř identické- notifikace nepustí) http://www.jihovychod.cz/download/vyzva/vyzva1_3_081009/rr-21-2009-03-vyhlaseni-vyzev-pr-c2-upr2.pdf. Zejména doporuuji do pozornosti část 3, kdože bude příjemcem dotace (provozovatelé drážní dopravy) a část 10, kde jsou podrobné podmínky.
03.11.2009 (20:38)  
SzKT: umíš číst? Právě tím, co tu tak nadšeně propaguješ, se teď naše kraje začínají zabývat a je to jasně napsané i v článku. Vlastnit ano, provozovat ne.
registrovaný uživatel j p 
03.11.2009 (11:01)  
martin749:
Dovolil bych si nesouhlasit. Alstom (a zejmena jeho zavod v Salzgitteru u Nemecku) se prave zabyva vyrobou motorovych vozu a jednotek pro regionalni dopravu. Rikaji tomu Coradia Lint.
V Dansku tyto jednotky provozuji hned tri dopravci: Arriva, Lokalbanen A/S og Regionstog A/S.
V Nemecku jsou to BR 640 a BR 648, ktere provozuji DB i cela rada dalsich dopravcu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_LINT
registrovaný uživatel SzKT  mail  
03.11.2009 (0:08)  
Railpic: To je právě ten skandál, že tohle nikoho nenapadlo! Přitom všude kolem je vlastnictví vozidel kraji (zeměmi, župami...) celkem normální a stačí se podívat třeba na lokálky v Sasku. Prostě je to logické: kraj bude mít vozidla a bude je dopravci pronajímat v rámci závazku veřejné služby. Takže vozidla budou zůstávat na tratích, zatímco dopravci se mohou časem střídat. Kvůli kulturním odlišnostem je tento princip ostatně zakotven i v notifikaci, takže jsem zvědav, co nastane za cirkus, až ČD budou mít z eurodotace vlaky a pak čirou náhodou nevyhrajou výběrové řízení. Ze stejného důvodu ostatně musí ty vozidla odepsat za 10 let místo obvyklých 30-ti, takže jsem ještě dost zvědav, zda budou mít modří páni vůbec o ta předváděná vozidla (ať už jakákoliv) vůbec zájem...
02.11.2009 (23:20)  
MZ: tak hloubka a ojevnost této myslenky mi uniká. Ono snad někdy někoho byť jen napadlo, že by je kraje provozovaly samy?
02.11.2009 (22:32)  
Krajům je zřejmé, že vlastnictví zavazuje a po dodávce vozidel by kraj musel vyřešit "kam s nimi". Tedy buď mít vlastní prostory pro jejich umístění nebo je propůjčit vybranému dopravci, který tento problém vyřeší sám...
02.11.2009 (21:47)  
Zajímavý počin, tohle setkání výrobců. Třeba z toho nakonec bude nějaký posun v nákupu nových vozidel.
Menší OT: dá se nějak stručně říct, jak jsou na tom nyní Elephanty, co se týče spolehlivosti?
A existuje už nějaký náznak toho, že by se začala vyrábět střídavá/vícesystémová verze pro náš trh?
Díky
registrovaný uživatel brqo 
02.11.2009 (21:24)  
J.V.: Asi jsem to napsal příliš zeširoka, leč vycházím z rozhovoru s člověkem, který letos též Rumunsko navštívil. Z jeho vyprávění, kdy mi popisoval provoz (soupravy, počty spojů, řízení dopravy, stav infrastruktury...), jeho nehospodárnost a ukazoval fotografie, jsem si udělal tento závěr. To se týká především tamní regionální dopravy, o které se tu bavíme. Na hlavních tratích může být stav o něco lepší. Snad je to srozumitelnější...
02.11.2009 (20:38)  
brqo: V Rumunsku jde železniční doprava do kopru? Teď na podzim jsem tam byl a z vlaků jezdících na čas, klimatizovaných patrových souprav na rychlících a ochotného personálu jsem ten dojem opravdu neměl. Pravda, na osobních vlacích jezdí vagóny, které už hodně let nikdo neudržoval ani nečistil, vypadá to, že je chtějí nechat samovolně rozpadnout. Nicméně si myslím, že je tam železniční doprava využívaná a funkční...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko