..: V Chorvatsku se vyvíjí nová elektrická jednotka :..

koncar_emu_a, foto: koncar Záhřeb — Chorvatský výrobce kolejových vozidel Končar Electric dokončuje prototyp elektrické jednotky. Jde o první elektrické železniční vozidlo vyvinuté v Chorvatsku od 80. let minulého století. Čtyřvozová jednotka, která na 75 metrech délky nabízí 176 míst k sezení, z toho 24 v první třídě, má podlahu 600 mm nad temenem kolejnice a je tedy kompletně nízkopodlažní. Součástí soupravy je i bistro-oddíl. Ze dvou vakuových buněk WC je jedna určena i pro imobilní cestující. Krajní podvozky jsou osazeny dvojicemi 500kW asynchronních motorů, schopnými rozjet jednotku na 160 km/h. Zbylé tři podvozky jsou Jakobsovy konstrukce, každý z nich tedy podpírá vždy oba sousední vozy. Z jednoho stanoviště lze obsluhovat až tři jednotky.

koncar_emu_2, foto: koncarNová řada je určená pro bosenské železnice ŽFBH (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine), napájení se tedy děje jednofázovou trakční soustavou o napětí 25 kV 50 Hz. Dopravce financuje výrobu prototypu částkou 5,3 milionu €. ŽFBH mají zatím objednanou pouze jedinou jednotku a pravděpodobně ji nasadí na zastávkové vlaky Sarajevo – Konjic, případně Sarajevo – Zenica. Na každé lince jezdí tři páry vlaků denně, ty první jsou vedeny klasickými soupravami, druhé pak jednotkami GANZ–MÁVAG. Není vyloučen ani zájem Chorvatských železnic HŽ, které by jednotky mohly nasadit na příměstský provoz v okolí Záhřebu.

Zdroj: Railway Gazette, Končar Electric


Martin Grill Poslat mail autorovi | 12.10.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Chorvatsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registered user Cairo 
28.10.2009 (16:39)  
Pane George_Couser: Omyl, tohle nema nic společného se Siemensem. To je další jasný pokus kopírovat Stadler, tedy rádoby FLIRT.
Registered user land 
15.10.2009 (16:23)  
Jen s ohledem na mé dlouholeté dojíždění do škol - ano, žabotlam měl na čerstvě rekonstruované trati lepší jízdní vlastnosti, než kraken. Ale na běžně zdevastované trati tomu jest přesně naopak. Svého času jsem se tomuto fenomenu podivoval. Ovšem jak je to dlouho, co se rekonstruoval úsek Poříčany-Český Brod? A jak se o tento úsek pečuje ty léta?
Registered user SzKT  mail  
15.10.2009 (8:19)  
Miroslav Zikmund: Naozaj stavem trati?! Pak doporučuju svezení žabotlamem do Ústí nad Labem. Nabízí se pouze 2 vysvětlení: buď se ten koridor modernizoval tak mizerně, že to není moc poznat, nebo to stavem trati nebude. Vzhledem k tomu, že EC na stejných místech jen tiše šumí, tak se bojím,. že stavem trati to fakt nebude.
14.10.2009 (18:18)  
Bixy nemají pensylvánské podvozky.
28. října jsem jel na "poslední motorák do Malé Morávky" z Opavy do Krnova a pak z Bruntálu do Olomouce v Bixu (se zelenými sedačkami) na konci vlaku (kde to háže nejvíc) v pohodě bez házení a skákání. To není Bixem, ale stavem trati. Kol toho Mikulova nebo mezi Bořím Lesem a Valticemi Bixici "skáčí" dlouhá léta.
Totéž se týká i 451/452.
Registered user Bartisko  mail  
14.10.2009 (17:07)  
SzKT: ty Bixy :D jednou se mi stalo, že na cestě do Mikulova vagón po těch ,,rovných'' kolejích tak skákal, že sem se několikrát na chvíli ocitl ve stavu beztíže :D (asi tak půl sekundy)...kamarád totéž a byl ještě lehčí :D takže opravdu zábava.
Correspondent or Member of ŽelPage Martin Grill  mail  
13.10.2009 (22:27)  
Tak ona ta otřesná věc - myšleno 451/2 - má pensylvánské podvozky. Proto to házení a skákání...
Registered user SzKT  mail  
13.10.2009 (21:58)  
Miroslav Zikmund: Mám na mysli skákání za jízdy, že si cestující někdy připadá jak pingpongový míček. Když se ta věc rozjede na plný výkon, je to nezapomenutelný zážitek a jsem velmi rád, že ho nemusím příliš často podstupovat. Něco velmi podobného mají Bixy a 820, ale to jezdilo převážně na lokálkách, tak to nevadilo. Nicméně svezení ekonstruovaným Bixem z Prahy do Rakovníka je též výrazný zážitek podobného druhu! Prostě uvedené řady nemají už dlouho na českých kolejích co pohledávat!!
Obecně mi tenhle typ diskuze přijde jako základní důvod hnusnosti české železnice: všichni řeší pouze techniku a cestující je zcela na okraji zájmu. A podle toho to na ČD vypadá.
13.10.2009 (17:02)  
SzKT : můžete specifikovat pojem šílené jízdní vlastnosti ? Pamatuji jednoho z "bohémských" panťákářů, který dokázal se 451 dojet a předjet s osobním zastávkovým vlakem na trojkolejce mezi Běchovicemi a Poříčany rychlík jedoucí po nulté rychlostí 120... měl smůlu v tom, že na rychlíku byl cvičný a skončilo to odebráním měsíčních prémií. Když uvážíte, jaká je vzdálenost mezi stanicemi / zastávkami, do nichž musí vlak zastavit, tak ty jízdní vlastnosti asi tak špatné nebudou.

Twix : přeprava kol 451/452 > tak mne napadlo, že by se dala u šestivozové soupravy u jednoho vloženého vozu vyházet část sedaček a udělat tam prostor na kola.
Zkusím hodit udičku ....dobrá inspirace.
Registered user land 
13.10.2009 (11:58)  
Ad topic: kdopak u nás asi vyhrabe Tatran...
Registered user SYN 
13.10.2009 (11:33)  
M 474 003: Hm, neříkám že co navrhujete by nefungovalo (nová verze 451, říkejme tomu tedy 453 jestli jsem správně pochopil Váš návrh) ale jsem celkem přesvědčen že v tomto segmentu tu máme momentálně Elefanty a přestože možná nejsou posledním výkřikem techniky, považuji za vhodné napřít snahu vývojářů a konstruktérů do segmentu menších (el.) jednotek, které tu momentálně vůbec nejsou (a domnívám se že docela chybí, už vzhledem k (pomalu ale přece) postupující elektrifikaci dalších tratí). Jako potřebovali bysme Elefanty doplnit kapacitně směrem dolů, jejich případnou náhradu něčím jiným (respektive ne náhradu ale další nákupy) můžeme řešit potom.
Předpokládám tedy že když tu zmiňujete délku 26,4m tak se z toho asi moc malé jednotky vytvářet nedají...

Má to Jaköbovy podvozky nikoli Jakobsovy což znamená navždy spolu. Nevidím to jako výhodné, když vidím některé 471 sestavené z dílů co depo dalo.
Tak řekl bych že při rozumné provozní spolehlivosti není s obtížnou rozpojitelností (nikoliv nemožnou, jen obtížnou) Jakobsů takový problém. To je specifikum Elefantů že často stojí a proto se oplatí s jejich jednotlivými díly šachovat...

K psaní - nejsem odborník lingvista ale v české Wikipedii vidím psáno "Jakobsův podvozek", v anglické vidím "Jakobs bogies", pán se údajně jmenoval Wilhelm Jacobs (nevím, neznal jsem ho:-) tak tím je to pro mě vyřízeno...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko