Záhřeb — Chorvatský výrobce kolejových vozidel Končar Electric dokončuje prototyp elektrické jednotky. Jde o první elektrické železniční vozidlo vyvinuté v Chorvatsku od 80. let minulého století. Čtyřvozová jednotka, která na 75 metrech délky nabízí 176 míst k sezení, z toho 24 v první třídě, má podlahu 600 mm nad temenem kolejnice a je tedy kompletně nízkopodlažní. Součástí soupravy je i bistro-oddíl. Ze dvou vakuových buněk WC je jedna určena i pro imobilní cestující. Krajní podvozky jsou osazeny dvojicemi 500kW asynchronních motorů, schopnými rozjet jednotku na 160 km/h. Zbylé tři podvozky jsou Jakobsovy konstrukce, každý z nich tedy podpírá vždy oba sousední vozy. Z jednoho stanoviště lze obsluhovat až tři jednotky.
Nová řada je určená pro bosenské železnice ŽFBH (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine), napájení se tedy děje jednofázovou trakční soustavou o napětí 25 kV 50 Hz. Dopravce financuje výrobu prototypu částkou 5,3 milionu €. ŽFBH mají zatím objednanou pouze jedinou jednotku a pravděpodobně ji nasadí na zastávkové vlaky Sarajevo – Konjic, případně Sarajevo – Zenica. Na každé lince jezdí tři páry vlaků denně, ty první jsou vedeny klasickými soupravami, druhé pak jednotkami GANZ–MÁVAG. Není vyloučen ani zájem Chorvatských železnic HŽ, které by jednotky mohly nasadit na příměstský provoz v okolí Záhřebu.
Zdroj: Railway Gazette, Končar Electric
28. října jsem jel na "poslední motorák do Malé Morávky" z Opavy do Krnova a pak z Bruntálu do Olomouce v Bixu (se zelenými sedačkami) na konci vlaku (kde to háže nejvíc) v pohodě bez házení a skákání. To není Bixem, ale stavem trati. Kol toho Mikulova nebo mezi Bořím Lesem a Valticemi Bixici "skáčí" dlouhá léta.
Totéž se týká i 451/452.
Obecně mi tenhle typ diskuze přijde jako základní důvod hnusnosti české železnice: všichni řeší pouze techniku a cestující je zcela na okraji zájmu. A podle toho to na ČD vypadá.
Twix : přeprava kol 451/452 > tak mne napadlo, že by se dala u šestivozové soupravy u jednoho vloženého vozu vyházet část sedaček a udělat tam prostor na kola.
Zkusím hodit udičku ....dobrá inspirace.
Předpokládám tedy že když tu zmiňujete délku 26,4m tak se z toho asi moc malé jednotky vytvářet nedají...
Má to Jaköbovy podvozky nikoli Jakobsovy což znamená navždy spolu. Nevidím to jako výhodné, když vidím některé 471 sestavené z dílů co depo dalo.
Tak řekl bych že při rozumné provozní spolehlivosti není s obtížnou rozpojitelností (nikoliv nemožnou, jen obtížnou) Jakobsů takový problém. To je specifikum Elefantů že často stojí a proto se oplatí s jejich jednotlivými díly šachovat...
K psaní - nejsem odborník lingvista ale v české Wikipedii vidím psáno "Jakobsův podvozek", v anglické vidím "Jakobs bogies", pán se údajně jmenoval Wilhelm Jacobs (nevím, neznal jsem ho:-) tak tím je to pro mě vyřízeno...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.