Záhřeb — Chorvatský výrobce kolejových vozidel Končar Electric dokončuje prototyp elektrické jednotky. Jde o první elektrické železniční vozidlo vyvinuté v Chorvatsku od 80. let minulého století. Čtyřvozová jednotka, která na 75 metrech délky nabízí 176 míst k sezení, z toho 24 v první třídě, má podlahu 600 mm nad temenem kolejnice a je tedy kompletně nízkopodlažní. Součástí soupravy je i bistro-oddíl. Ze dvou vakuových buněk WC je jedna určena i pro imobilní cestující. Krajní podvozky jsou osazeny dvojicemi 500kW asynchronních motorů, schopnými rozjet jednotku na 160 km/h. Zbylé tři podvozky jsou Jakobsovy konstrukce, každý z nich tedy podpírá vždy oba sousední vozy. Z jednoho stanoviště lze obsluhovat až tři jednotky.
Nová řada je určená pro bosenské železnice ŽFBH (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine), napájení se tedy děje jednofázovou trakční soustavou o napětí 25 kV 50 Hz. Dopravce financuje výrobu prototypu částkou 5,3 milionu €. ŽFBH mají zatím objednanou pouze jedinou jednotku a pravděpodobně ji nasadí na zastávkové vlaky Sarajevo – Konjic, případně Sarajevo – Zenica. Na každé lince jezdí tři páry vlaků denně, ty první jsou vedeny klasickými soupravami, druhé pak jednotkami GANZ–MÁVAG. Není vyloučen ani zájem Chorvatských železnic HŽ, které by jednotky mohly nasadit na příměstský provoz v okolí Záhřebu.
Zdroj: Railway Gazette, Končar Electric
Jinak nevím jaké máte zkušenosti s přepravou kola v žabotlamu, ale ty věšáky nejsou zdaleka u všech nástupních prostorů, a nevím jak bych podél šestivozové soupravy pobíhal po plném peróně s kolem a hledal ty správné dveře. Většina lidí to pak opře u dveří a konkrétně na trati 171 se to dělá tak, že se to položí na levé dveře a v zastávce Mokropsy je třeba přijít a chvilku to podržet. Obdobný problém jsem měl ve 471 (oddíl s držáky plný), kde jsem s kolem balancoval u dveří, kde navíc moc nechladila klimatizace.
Že by to mohlo jít i u nás předvedla např. Esmeralda. Bohužel namísto toho, aby ČD pochopily, že tohle je slepá ulička vývoje, začaly ve velkém bastlit obdobné Regionovy. Ale to už je jiná pohádka...
Miroslav zikmund, happy: Výrobce odhaduje výrobní potenciál na cca. 25-30 vozidel pro HŽ a ŽFBH. Celé je to důsledek zvláštní balkánské politiky po krvavém rozpadu Jugoslávie. Slovinci nebudou od Končara kupovat nic z principu, to už radši z nouze Pesu a v Mariboru se prý snaží na koleně bastlit něco "národního" (jak domácké...). Něco podobného platí pro Srbsko (byť kupodivu vzájemná nesnášenlivost je v tomto případě o něco menší- viz modernizace srbských lokomotiv u Končara), kde navíc chronicky nejsou peníze. Nicméně časem by se pár kousků na pravoslavném balkáně uchytit mohlo, stejně jako v Maďarsku- až budou mít peníze. Hypoteticky možná něco exportují do Itálie: soukromé dráhy obracejí každé euro a tohle má navíc dokonale italský design. A to je co do exportního potenciálu asi všechno.
Miroslav Zikmund: Je pravdou, že koncepce 451/452 o řadu let předběhla dobu, byť obdobné soupravy typu APR ve vlastnictví Trenitalie nejsou o moc novější. Dokonce čistě funkčně by 451 mohly požadavkům stačit i dnes, problém je ale v tom, že jejich vizuální stav je jedním slovem tristní. A když se k tomu připočtou šílené jízdní vlastnosti, nemá takové vozidlo na českých kolejích dávno co pohledávat!!
Pro upřesnění: jednotka 471 je do jisté míry zastaralá. Důvodem toho není až tak výrobce, jako spíš odběratel (ČD). Zakázka se už táhne přes deset let, takže nějaká výrazná inovace vozidla je téměř vyloučená z důvodu například údržby.
Ještě pro upřesnění. "Elefant" by uměl jezdit pod chorvatským napětím. Pamatujete si "velikou" dodávku střídavých jednotek pro Litevské železnice?
Jinak klasické a Jakobsovy podvozky mají svoje pro a proti a stále se používá obojí - Desiro Classic a TGV/AGV má Jakobsovy, Desiro Mainline a ICE má klasické, apod. Dalším přístupem je koncepce GTW s krátkým hnacím článkem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.