..: V Chorvatsku se vyvíjí nová elektrická jednotka :..

koncar_emu_a, foto: koncar Záhřeb — Chorvatský výrobce kolejových vozidel Končar Electric dokončuje prototyp elektrické jednotky. Jde o první elektrické železniční vozidlo vyvinuté v Chorvatsku od 80. let minulého století. Čtyřvozová jednotka, která na 75 metrech délky nabízí 176 míst k sezení, z toho 24 v první třídě, má podlahu 600 mm nad temenem kolejnice a je tedy kompletně nízkopodlažní. Součástí soupravy je i bistro-oddíl. Ze dvou vakuových buněk WC je jedna určena i pro imobilní cestující. Krajní podvozky jsou osazeny dvojicemi 500kW asynchronních motorů, schopnými rozjet jednotku na 160 km/h. Zbylé tři podvozky jsou Jakobsovy konstrukce, každý z nich tedy podpírá vždy oba sousední vozy. Z jednoho stanoviště lze obsluhovat až tři jednotky.

koncar_emu_2, foto: koncarNová řada je určená pro bosenské železnice ŽFBH (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine), napájení se tedy děje jednofázovou trakční soustavou o napětí 25 kV 50 Hz. Dopravce financuje výrobu prototypu částkou 5,3 milionu €. ŽFBH mají zatím objednanou pouze jedinou jednotku a pravděpodobně ji nasadí na zastávkové vlaky Sarajevo – Konjic, případně Sarajevo – Zenica. Na každé lince jezdí tři páry vlaků denně, ty první jsou vedeny klasickými soupravami, druhé pak jednotkami GANZ–MÁVAG. Není vyloučen ani zájem Chorvatských železnic HŽ, které by jednotky mohly nasadit na příměstský provoz v okolí Záhřebu.

Zdroj: Railway Gazette, Končar Electric


Martin Grill Poslat mail autorovi | 12.10.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Chorvatsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Addams 
12.10.2009 (15:17)  
Nevyslo by ich lacnejsie kupit zopar - uz prevadzkou overenych - Elefantov zo Studenky ?
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
12.10.2009 (12:36)  
Ten design (a modrá barva :-) ) hodně připomíná záhřebské tramvaje, jen co je pravda. Když jsem je poprvé viděl, musím uznat, že jsou dobří. Jezdí jim velmi slušně i na metrovém rozchodu, vypadají skvěle a nedrnčí. Držím palce!
12.10.2009 (11:25)  
Ve skutečnosti to Končar dělá hlavně pro HŽ (viz horní obrázek), celkem mě udivilo že první jednotku má dostat ŽFBH. Chorvati by měli objednat (už objednali?) zatím 4 jednotky.

Jinak tramvaje Končar jsou pokud vím jak levné tak spolehlivé, mají i značné šance na export. Analogicky k tramvajím (Crotram) má nová jednotka nést komerční název Crotrain...

Chruďoš: Vykolejení v Rudinu snad nesouviselo tolik s technickým stavem tratě a typem vozidla, jako s provedením údržbových prací, a každopádně tohle tam sotva bude jezdit, dráty tam široko daleko nejsou a asi nikdy nebudou.
registrovaný uživatel qwix 
12.10.2009 (11:11)  
Nič proti, ale pokial si ŽFBH naozaj zaobstarajú len jedného exota, tak máme kandidáta na najväčšie prevádzkové náklady tisícročia. Udržovať v reálnej prevádzke jednotku, ktorá bude (s veľkou pravdepodobnosťou) jediná svojho druhu, je fakt nápad za milión :D :D
12.10.2009 (11:10)  
No jestli to bude jezdit po takových tratích, jako jsou v okolí Rudinu, tak to bude zajímavé. V létě se tam vykolejila naklápěcí souprava.
registrovaný uživatel SYN 
12.10.2009 (11:09)  
A taky na ty co nezapomenou pripomenout ze Chorvatum se to - na rozdil od nasi zeme s prebohatou tradici a zkusenosti - nemuze podarit...

Aneb kdekdo uz je dneska schopen vyvijet podobnou jednotku, dulezite je ktera bude dobra, spolehliva a levna, proc mam pocit ze nase domaci v druhych dvou bodech neni nijak zvlast jista?

Jinak mit uz na vyvoj platiciho zakaznika (z ciziny, tedy asi tezko skrytou dotaci od vlastniho statu) je temer idealni :-)
Jo a vychazi to na zhruba 140MKc za vyvoj + prototyp, zajimave. Ale az teprve cas ukaze jak se to povede...
12.10.2009 (10:56)  
Teď tady čekám všechny ty odborníky, co začnou tvrdit proč se vyvíjí něco, co už u Siemensu dávno je...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko