Záhřeb — Chorvatský výrobce kolejových vozidel Končar Electric dokončuje prototyp elektrické jednotky. Jde o první elektrické železniční vozidlo vyvinuté v Chorvatsku od 80. let minulého století. Čtyřvozová jednotka, která na 75 metrech délky nabízí 176 míst k sezení, z toho 24 v první třídě, má podlahu 600 mm nad temenem kolejnice a je tedy kompletně nízkopodlažní. Součástí soupravy je i bistro-oddíl. Ze dvou vakuových buněk WC je jedna určena i pro imobilní cestující. Krajní podvozky jsou osazeny dvojicemi 500kW asynchronních motorů, schopnými rozjet jednotku na 160 km/h. Zbylé tři podvozky jsou Jakobsovy konstrukce, každý z nich tedy podpírá vždy oba sousední vozy. Z jednoho stanoviště lze obsluhovat až tři jednotky.
Nová řada je určená pro bosenské železnice ŽFBH (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine), napájení se tedy děje jednofázovou trakční soustavou o napětí 25 kV 50 Hz. Dopravce financuje výrobu prototypu částkou 5,3 milionu €. ŽFBH mají zatím objednanou pouze jedinou jednotku a pravděpodobně ji nasadí na zastávkové vlaky Sarajevo – Konjic, případně Sarajevo – Zenica. Na každé lince jezdí tři páry vlaků denně, ty první jsou vedeny klasickými soupravami, druhé pak jednotkami GANZ–MÁVAG. Není vyloučen ani zájem Chorvatských železnic HŽ, které by jednotky mohly nasadit na příměstský provoz v okolí Záhřebu.
Zdroj: Railway Gazette, Končar Electric
To ano, ale taky mají 30 EMU Desiro ve dvou a třívozové variantě. Z Mariboru, pokud se nepletu. Takže potenciál na nakoupení těchto vozidel do Slovinska je zanedbatelný.
Nedal bych nic za to, že si výrobce mohl pomoci zakoupením licence výrobní dokumentace na některé části nebo taky existuje "průmyslová špionáž" u konkurence. "Bývalých Jugoslávců" je plné Německo.
Jinak vozidlo nechci hodnotit přdčasně, ovšem je fakt, že Chorvati umí vyrobit kvalitní a levné tramvaje, elektrickou výzbroj do "Švédeků řady 441/2041 modernizují pro celý Balkán bez ohledu na politické antipatie (a když si to u nich objednávají Srbové, tak už je asi co říct...) a rekonstruované osobní vozy jsou fakt nádherné a patří k tomu nejlepšímu, co se dá v rámci modernizovaných vozů v Evropě spatřit. Takže při troše štěstí by to mohlo dopadnout dobře...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.