..: V Chorvatsku se vyvíjí nová elektrická jednotka :..

koncar_emu_a, foto: koncar Záhřeb — Chorvatský výrobce kolejových vozidel Končar Electric dokončuje prototyp elektrické jednotky. Jde o první elektrické železniční vozidlo vyvinuté v Chorvatsku od 80. let minulého století. Čtyřvozová jednotka, která na 75 metrech délky nabízí 176 míst k sezení, z toho 24 v první třídě, má podlahu 600 mm nad temenem kolejnice a je tedy kompletně nízkopodlažní. Součástí soupravy je i bistro-oddíl. Ze dvou vakuových buněk WC je jedna určena i pro imobilní cestující. Krajní podvozky jsou osazeny dvojicemi 500kW asynchronních motorů, schopnými rozjet jednotku na 160 km/h. Zbylé tři podvozky jsou Jakobsovy konstrukce, každý z nich tedy podpírá vždy oba sousední vozy. Z jednoho stanoviště lze obsluhovat až tři jednotky.

koncar_emu_2, foto: koncarNová řada je určená pro bosenské železnice ŽFBH (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine), napájení se tedy děje jednofázovou trakční soustavou o napětí 25 kV 50 Hz. Dopravce financuje výrobu prototypu částkou 5,3 milionu €. ŽFBH mají zatím objednanou pouze jedinou jednotku a pravděpodobně ji nasadí na zastávkové vlaky Sarajevo – Konjic, případně Sarajevo – Zenica. Na každé lince jezdí tři páry vlaků denně, ty první jsou vedeny klasickými soupravami, druhé pak jednotkami GANZ–MÁVAG. Není vyloučen ani zájem Chorvatských železnic HŽ, které by jednotky mohly nasadit na příměstský provoz v okolí Záhřebu.

Zdroj: Railway Gazette, Končar Electric


Martin Grill Poslat mail autorovi | 12.10.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Chorvatsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel happy 
12.10.2009 (20:06)  
Slovinci mají tuším jen tři Pendolina.
To ano, ale taky mají 30 EMU Desiro ve dvou a třívozové variantě. Z Mariboru, pokud se nepletu. Takže potenciál na nakoupení těchto vozidel do Slovinska je zanedbatelný.
12.10.2009 (19:01)  
Josef Petrák : na Balkáně, kam patří nástupnické státy bývalé Jugoslávie, panují jiné poměry než v tuzemsku ... Týká se to i Chorvatska. Slovinci mají tuším jen tři Pendolina.
Nedal bych nic za to, že si výrobce mohl pomoci zakoupením licence výrobní dokumentace na některé části nebo taky existuje "průmyslová špionáž" u konkurence. "Bývalých Jugoslávců" je plné Německo.
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
12.10.2009 (18:39)  
Desing je teda extrémě povedený, o tom žádná.
12.10.2009 (17:38)  
Wau, ČD by měly objednat tuto soupravu. To je fantazie!
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
12.10.2009 (16:59)  
Twix: tak na to by stačil nějaký dávno vyzkoušený a vyráběný šmirgl kolejówy z Pesy, ale to je asi P.T. diskutujcím všem jasné. Že to tak v praxi nebude, je jim jasné též. :-(
12.10.2009 (16:52)  
Hele, může mi tady někdo vysvětlit, jak se nově vyvinuté vozidlo ozkouší v provozu, aniž by si ho pořídil kterýkoliv z dopravců? Napadá mě příměr s čerstvě vystudovaným vysokoškolákem - aby ho přijali na pracovní pozici, musí mít praxi, ale praxi získá jen prací. Takový zamotaný kruh, co?
registrovaný uživatel SzKT  mail  
12.10.2009 (16:48)  
Twix: Sice to vyvíjí Kočar, ale právě Bosna to iniciovala. Chorvati mají o uvedená vozidla eminentní zájem, ale dosavadní politika je taková, že se vyrobí prototyp, který zaplatí ŽFBH, tam se to na "lokálech" provozně odzkouší a podle toho se HŽ i ŽFBH zařídí. Malokapacitní úsporná vozidla potřebují obě dráhy jak prase drbání a Ganzy z 1. poloviny 80. let už nejsou to pravé ořechové, ale obě dráhy jsou příliš chudé na to, aby pořizovaly neodzkoušené věci- na rozdíl od ČD.
Jinak vozidlo nechci hodnotit přdčasně, ovšem je fakt, že Chorvati umí vyrobit kvalitní a levné tramvaje, elektrickou výzbroj do "Švédeků řady 441/2041 modernizují pro celý Balkán bez ohledu na politické antipatie (a když si to u nich objednávají Srbové, tak už je asi co říct...) a rekonstruované osobní vozy jsou fakt nádherné a patří k tomu nejlepšímu, co se dá v rámci modernizovaných vozů v Evropě spatřit. Takže při troše štěstí by to mohlo dopadnout dobře...
12.10.2009 (16:08)  
jonáš: Ne, provozem neověřená vozidla si ČD/kraje můžou dovolit koupit jen ze Škodovky :-) Ale jinak samozřejmě souhlas, pro tratě okolo Plzně, Budějovic a na Vysočině by to (nebo jiná jednotka podobné koncepce) bylo ideální.
12.10.2009 (15:49)  
Ovšem možná by to mohly začít nakupovat čédé pro tratě, kde se elefant na pastvě neuživí ;-)
12.10.2009 (15:37)  
Addams) CityElefant je krapet víc kapacitní vozidlo, pro potřeby HŽ a ŽFBH evidentně kapacitně naddimenzované.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko