..: Plzeňský kraj výběrovým řízením poptává drážního dopravce :..

754.060, Staňkov, 20. 8. 2009, foto: Pavel Martoch Plzeň — Dosud se v Česku mluvilo o liberalizaci regionální dopravy a hledání vhodného dopravce formou výběrového řízení především v souvislosti s Libereckým krajem, kde má část spojů v Jizerských horách od roku 2011 zajistit Arriva prostřednictvím dceřiné společnosti Vogtlandbahn. Většinu spojů ale bude i přes protesty konkurenčních dopravců nadále provozovat akciová společnost České dráhy. Příklad severních Čech nyní následuje Plzeňský kraj, který v úterý 8. 9. 2009 vyhlásil soutěž na některé své tratě. Od tendru si slibuje nejen nižší ceny (subvence), ale také kvalitnější vlaky.

Výběrové řízení nabízí případným zájemcům kontrakt na 15 let pro období prosinec 2011 až prosinec 2026. Kraj tak může poptávat mezi konkurenty dopravce pro určené regionální výkony, kdy vítěz získává dlouhodobou smlouvu na jasné množství výkonů a cenu za ně. Výměnou za to musí nabídnout přijatelný cenový tarif a kvalitní vozidla. Balíček Plzeňského kraje v sobě zahrnuje požadavek na zajištění základní dopravní obslužnosti na tratích 160 (v úseku Plzeň – Blatno), 180 (v úseku Plzeň - Domažlice město) a také navazující 181 (Nýřany – Heřmanova Huť). Zájemci mohou podat nabídky do 19. října, výsledky pak mají být známy právě ještě koncem října tohoto roku. Tyto neobvykle krátké lhůty patrně vychází ze snahy kraje umožnit dopravcům čerpání finančních prostředků na případný nákup vozidel z Regionálních operačních fondů, jak vyplývá z odkazu v usnesení Rady Plzeňského kraje č. 1099/09 na termín předpokládaného vypsání příslušné výzvy v lednu 2010.

V souvislosti s vypsáním řízení byli přímo osloveni dopravci České dráhy a RegioJet, kteří v posledním roce projevili zájem spolupracovat s krajem na zajištění provozu vlaků na regionálních tratích. Ostatní zájemci si mohou zadávací dokumentaci vyzvednout za poplatek 1000 Kč na Krajském úřadě Plzeňského kraje. Od dopravce se očekávají mimo jiné moderní vozidla pro regionální provoz. Pokud je nevlastní, bude mít 13 měsíců do začátku provozu čas na jejich pořízení. Spoje budou provozovány v rámci Integrované dopravy Plzeňska.

Zdroj: Plzeňský kraj


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.9.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
15.09.2009 (10:43)  
CD to z cenou 136,-Kc zkouseji, to je jasne. Stejne ji nedostavaji, ale machruji, kolik jim chybi... Vse podle zameho urednickeho hesla, chces-li 100,- pozaduj 200,-

Co se tyce neefektivity CD: to je zname klise, ale nemyslim, ze je dnes jeste to tak strasne jako to byvalo. Konkretne naklady na marketing s castkou neco kolem 0,5 mld. rocne jsou smesne proti celkovym nakladum firmy. Tim ovsem netvrdim, ze s nimi souhlasim. Naopak - daleko lepsi "marketing" by byl, udelat "najbrt" be vsech Beckach (jedno stoji cca 0,5 mil.)
15.09.2009 (10:10)  
xAnri: U Arrivy se jedná o nákladovou cenu, stejně jako se bude jednat o nákladovou cenu u ČD. Bylo to tak požadováno v zadávací studii. V zásadě tedy můžeme říci, že se jedná o zhruba stejnou cenu. Je ovšem zajímavé, že zatímco v relaci Liberec-Hrádek požadovali ČD s 810 cca 130 Kč/km, tak nyní přišli s cenou 105 Kč/km.

Celkově se domnívám, že výběrová řízení znamenají plus pro dopravu jako takovou a to i za situace, když vyhrají ČD. Je totiž zajímavé, že pokud bylo výběrové řízení dotaženo do konce, tak byla cena vždy nižší, než kolik žádají ČD. (105 nákladové ceny znamená ve skutečnosti dotace kolem 70-80 Kč/km, ČD jinak požadují částku 90-100 Kč/km).

Co se týká In-Goldů apod. tak v zásadě souhlasím s MZ, snad jen s tím, že bych to nezaštiťoval ČD, ale spíše MD, ale je to o nastavení systému...
registrovaný uživatel DJ 
15.09.2009 (10:06)  
A jinak k samotnému výběrku - samozřejmě že budou dál jezdit ČD, ať už to bude na základě výběrového řízení, kde nabídnou nejlepší cenu (jak řekl před pár týdny jeden z nýmandů z OSŽ, tak ČD jsou vždy nejlevnější, jen jde o to, jestli nějaký soukromník neovlivní v tom výběrovém řízení rozhodování příslušné komise), anebo se to výběrko zruší.

Takový zlý soukromník by si asi nelámal hlavu s tím, kde kupovat nová vozidla. Drahá a nepříliš spolehlivá vozidla z plzeňské Škodovky by to asi nebyla, a to by přece poškodilo zaměstnanost v Plzni a nepodporovali bychom zlatý český průmysl atd. ... (nemluvě o tom, že vozidla typu Desiro a jim odvozená tato společnost stále "neumí vyrobit")
registrovaný uživatel DJ 
15.09.2009 (10:01)  
xAnri05
105,- kc je cena realna a kraj si akorat priplati (ted dava 60,-),
Jak pak nazvat cenu, kdy si ČD účtovaly za 810 + 010 v Libereckém kraji (nákladovou cenu) 136 korun? ;-)

Vysledkem je akorat dalsi neefektivita v systemu, nebot kazdy dalsi dopravce si drzi svoje vozidla, ktere nemuze jinde vyuzit (ani jako posily) a jeste vlastni zalohu.
O něco vyšší efektivita, která by v tomto směru možná byla (nebo vlastně stále je), v případě jediného osobního dopravce (ČD), je mnohonásobně "vyvážena" neefektivitami v podobě výdajů za marketing, přemrštěných mezd a platů atd.
15.09.2009 (9:57)  
M 474 003 : napište na příslušný úřad nebo na Asociaci krajů, Ministerium dopravy, případně oslovte poslance zvolené za váš volební obvod, aby se tohle řešilo ve vazbě na zákon o veřejné dopravě.
Stačí, aby se "opsaly" základy švýcarského modelu (a drobně přizpůsobily), kde je "správcem síťových slev" provozovatel drážní dopravy "Švýcarské spolkové dráhy, akciová apolečnost", přičemž příslušné slevy platí v všech druzích dopravy (vlaky, autobusy, lanovky, lodě). Lze-li to v zemi s vyspělou tržní ekonomickou, musí jít i v tuzemsku ... kde se jako tržní ekonomika uplatňuje "anglický kapitalismus 17. století".

Není tedy jediný důvod, proč by "správcem síťových jízdenek" nemohly být ČD a platily by u všech dopravců. Každý dopravce by pak dostal z ceny takový podíl, jaký je jeho podíl na stanoveném porovnávacím kritériu (délka tratí z celkové délky železniční sítě, podíl vlakových kilometrů apod.).

greens : ve Švýcarsku nemá národní dopravce monopol (k čemu by ho potřeboval), tam je základem veřejné dopravy systém spolupráce všech dopravců, nikoli učebnicové bláboly o konkurenci ... a taky absence veřejné dopravy, jako prostředku politického boje "konkurenčních" politických stran na libovolné úrovni.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
15.09.2009 (9:53)  
babilon: Smlouvy o tom jsem nikde nevidel, takze Vas musim, kolego, ujistit, ze to nemusi byt pravda. CD si taky obecne nesmi nechat cele jizde a dale - Arriva muze "vybrat" petikorunu na vlkm. Takze bude na 107,-.
registrovaný uživatel greens 
15.09.2009 (9:47)  
Vetsina lidi si mysli ze lepsi vozidla je mozne docilit jenom vypisovanim vyberovych rizeni a kdejakou liberalizaci.Ale myslim ze treba Svycarsko je prikladem ze to jde i kdyz ma monopol narodni dopravce.
15.09.2009 (9:45)  
xAnri: To je typické matení veřejnosti srovnávat dotaci (u ČD) a celkovou cenu (u Arrivy). Arriva totiž (na rozdíl do ČD) bude dostávat od kraje 112 Kč minus vybrané jízdné, takže dotace klidně může být i méně než 60 Kč.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
15.09.2009 (9:42)  
Twix: CD by mozna nova vozidla tolik neshaneli, ale zase by dostavali nejsips mene penez nez na vysoutezenych tratich. Navic kraj muze vypsat projekt a spolu s CD si vozidla poridit. S jinym dopravcem to bude delat tezko. Takze jine cesty existuji.
A k cene: to jste na omylu, cena nebude garantovana 15 let ani nahodou. Samozrejme poroste o inflaci, coz ma kraj s CD realne i nyni a dopredu take nebude vedet, kolik ta inflace bude. Takze je to fuk.
15.09.2009 (9:20)  
M 474 003: Dobrý off-topic. Zaprvé jízdenku IN-Gold nevymyslel Plzeňský kraj, zadruhé by roční jízdenky a režijky měly být to poslední, co rozhoduje o podobě regionální dopravy. Ta snad jezdí pro cestující, kteří využívají hlavně jednotlivé jízdenky, traťovky a doklady IDS. Zatřetí to přece ČD můžou vyhrát, pokud si ovšem pořídí zase (po 10 letech nenakupování) nějaký ten motorák.

xAnri05: V dnešní době jsou stejně oběhy sestaveny vesměs tak, že jedna skupina vozidel brousí pořád jednu trať (což je právě celkem efektivní) a těch "výpomocí" na jiných tratích je minimum. Navíc v zahraničí existují případy, kdy posilové vlaky vedou vozidla cizího dopravce, stačí se dohodnout. I když nejste příznivcem "sekání", musíte uznat že VŘ povede k novým vozidlům, která by jinak ČD asi tolik nesháněly, kdyby je k tomu nic netlačilo. Kromě toho bude garantována cena, zatímco na "nesoutěžních" tratích ji ČD každý rok navyšují a těžko říct, kolik by to za 15 let dělalo.

Mně spíš trochu vrtá hlavou, co bude s regionální dopravou v úseku Blatno - Podbořany. Já vím, byla by nutná domluva s Ústeckým krajem, ale ty přímé osobáky z Plzně mi tak tragické nepřišly, rozhodně lepší než ukončit je v Blatně. Počítá se se zachováním regionální dopravy na tomto úseku a v jaké podobě?
Jinak trať 181 byla zmiňována v souvislosti s S-Bahnem Heřmanova Huť - Radnice, ale to zatím zřejmě tak žhavé není.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko