Plzeň — Dosud se v Česku mluvilo o liberalizaci regionální dopravy a hledání vhodného dopravce formou výběrového řízení především v souvislosti s Libereckým krajem, kde má část spojů v Jizerských horách od roku 2011 zajistit Arriva prostřednictvím dceřiné společnosti Vogtlandbahn. Většinu spojů ale bude i přes protesty konkurenčních dopravců nadále provozovat akciová společnost České dráhy. Příklad severních Čech nyní následuje Plzeňský kraj, který v úterý 8. 9. 2009 vyhlásil soutěž na některé své tratě. Od tendru si slibuje nejen nižší ceny (subvence), ale také kvalitnější vlaky.
Výběrové řízení nabízí případným zájemcům kontrakt na 15 let pro období prosinec 2011 až prosinec 2026. Kraj tak může poptávat mezi konkurenty dopravce pro určené regionální výkony, kdy vítěz získává dlouhodobou smlouvu na jasné množství výkonů a cenu za ně. Výměnou za to musí nabídnout přijatelný cenový tarif a kvalitní vozidla. Balíček Plzeňského kraje v sobě zahrnuje požadavek na zajištění základní dopravní obslužnosti na tratích 160 (v úseku Plzeň – Blatno), 180 (v úseku Plzeň - Domažlice město) a také navazující 181 (Nýřany – Heřmanova Huť). Zájemci mohou podat nabídky do 19. října, výsledky pak mají být známy právě ještě koncem října tohoto roku. Tyto neobvykle krátké lhůty patrně vychází ze snahy kraje umožnit dopravcům čerpání finančních prostředků na případný nákup vozidel z Regionálních operačních fondů, jak vyplývá z odkazu v usnesení Rady Plzeňského kraje č. 1099/09 na termín předpokládaného vypsání příslušné výzvy v lednu 2010.
V souvislosti s vypsáním řízení byli přímo osloveni dopravci České dráhy a RegioJet, kteří v posledním roce projevili zájem spolupracovat s krajem na zajištění provozu vlaků na regionálních tratích. Ostatní zájemci si mohou zadávací dokumentaci vyzvednout za poplatek 1000 Kč na Krajském úřadě Plzeňského kraje. Od dopravce se očekávají mimo jiné moderní vozidla pro regionální provoz. Pokud je nevlastní, bude mít 13 měsíců do začátku provozu čas na jejich pořízení. Spoje budou provozovány v rámci Integrované dopravy Plzeňska.
Zdroj: Plzeňský kraj
Co se tyce neefektivity CD: to je zname klise, ale nemyslim, ze je dnes jeste to tak strasne jako to byvalo. Konkretne naklady na marketing s castkou neco kolem 0,5 mld. rocne jsou smesne proti celkovym nakladum firmy. Tim ovsem netvrdim, ze s nimi souhlasim. Naopak - daleko lepsi "marketing" by byl, udelat "najbrt" be vsech Beckach (jedno stoji cca 0,5 mil.)
Celkově se domnívám, že výběrová řízení znamenají plus pro dopravu jako takovou a to i za situace, když vyhrají ČD. Je totiž zajímavé, že pokud bylo výběrové řízení dotaženo do konce, tak byla cena vždy nižší, než kolik žádají ČD. (105 nákladové ceny znamená ve skutečnosti dotace kolem 70-80 Kč/km, ČD jinak požadují částku 90-100 Kč/km).
Co se týká In-Goldů apod. tak v zásadě souhlasím s MZ, snad jen s tím, že bych to nezaštiťoval ČD, ale spíše MD, ale je to o nastavení systému...
Takový zlý soukromník by si asi nelámal hlavu s tím, kde kupovat nová vozidla. Drahá a nepříliš spolehlivá vozidla z plzeňské Škodovky by to asi nebyla, a to by přece poškodilo zaměstnanost v Plzni a nepodporovali bychom zlatý český průmysl atd. ... (nemluvě o tom, že vozidla typu Desiro a jim odvozená tato společnost stále "neumí vyrobit")
105,- kc je cena realna a kraj si akorat priplati (ted dava 60,-),
Jak pak nazvat cenu, kdy si ČD účtovaly za 810 + 010 v Libereckém kraji (nákladovou cenu) 136 korun? ;-)
Vysledkem je akorat dalsi neefektivita v systemu, nebot kazdy dalsi dopravce si drzi svoje vozidla, ktere nemuze jinde vyuzit (ani jako posily) a jeste vlastni zalohu.
O něco vyšší efektivita, která by v tomto směru možná byla (nebo vlastně stále je), v případě jediného osobního dopravce (ČD), je mnohonásobně "vyvážena" neefektivitami v podobě výdajů za marketing, přemrštěných mezd a platů atd.
Stačí, aby se "opsaly" základy švýcarského modelu (a drobně přizpůsobily), kde je "správcem síťových slev" provozovatel drážní dopravy "Švýcarské spolkové dráhy, akciová apolečnost", přičemž příslušné slevy platí v všech druzích dopravy (vlaky, autobusy, lanovky, lodě). Lze-li to v zemi s vyspělou tržní ekonomickou, musí jít i v tuzemsku ... kde se jako tržní ekonomika uplatňuje "anglický kapitalismus 17. století".
Není tedy jediný důvod, proč by "správcem síťových jízdenek" nemohly být ČD a platily by u všech dopravců. Každý dopravce by pak dostal z ceny takový podíl, jaký je jeho podíl na stanoveném porovnávacím kritériu (délka tratí z celkové délky železniční sítě, podíl vlakových kilometrů apod.).
greens : ve Švýcarsku nemá národní dopravce monopol (k čemu by ho potřeboval), tam je základem veřejné dopravy systém spolupráce všech dopravců, nikoli učebnicové bláboly o konkurenci ... a taky absence veřejné dopravy, jako prostředku politického boje "konkurenčních" politických stran na libovolné úrovni.
A k cene: to jste na omylu, cena nebude garantovana 15 let ani nahodou. Samozrejme poroste o inflaci, coz ma kraj s CD realne i nyni a dopredu take nebude vedet, kolik ta inflace bude. Takze je to fuk.
xAnri05: V dnešní době jsou stejně oběhy sestaveny vesměs tak, že jedna skupina vozidel brousí pořád jednu trať (což je právě celkem efektivní) a těch "výpomocí" na jiných tratích je minimum. Navíc v zahraničí existují případy, kdy posilové vlaky vedou vozidla cizího dopravce, stačí se dohodnout. I když nejste příznivcem "sekání", musíte uznat že VŘ povede k novým vozidlům, která by jinak ČD asi tolik nesháněly, kdyby je k tomu nic netlačilo. Kromě toho bude garantována cena, zatímco na "nesoutěžních" tratích ji ČD každý rok navyšují a těžko říct, kolik by to za 15 let dělalo.
Mně spíš trochu vrtá hlavou, co bude s regionální dopravou v úseku Blatno - Podbořany. Já vím, byla by nutná domluva s Ústeckým krajem, ale ty přímé osobáky z Plzně mi tak tragické nepřišly, rozhodně lepší než ukončit je v Blatně. Počítá se se zachováním regionální dopravy na tomto úseku a v jaké podobě?
Jinak trať 181 byla zmiňována v souvislosti s S-Bahnem Heřmanova Huť - Radnice, ale to zatím zřejmě tak žhavé není.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.