..: Unifikace do barev Najbrt jde ztuha, Regionovy jí uniknou úplně :..

Nové barevné schéma jednotek 814 RegioNova ČD, foto: České dráhyPraha/Náchod — Když České dráhy v březnu představily záměr sjednotit vzhled svých vozidel do nového korporátního barevného schématu z dílny Studia Najbrt, mělo převlečení do šedo–modro–modré postupně zasáhnout všechna vozidla osobní dopravy, od moderních vozů Siemens až po motorové vozy na regionálních tratích. Jedinou výjimkou zde měla být pendolina, jejichž vizuální řešení již z výroby modrou a šedou alespoň v nějaké formě obsahuje; naopak mezi prezentačními vozidly v nových barvách se kromě polohistorického vozu B a „peršingu“ 163.257 objevily i počítačové vizualizace jednotek CityElefant a RegioNova. Paradoxně ale právě tyto dva symboly obnovy vozového parku ČD nakonec šedo–modrému kabátu uniknou. Rozhodlo o tom představenstvo ČD, údajně již krátce po samotné prezentaci. Kromě sporadických přelakování osobních vagónů či lokomotiv bychom tak exteriér i interiér ve stylu Najbrt měli poprvé v praxi vidět na podzim u bistrovozů ARmpee. Vzhled interiéru 2. třídy v nové, modro–modré kombinaci musí zatím počkat, stejně jako druhá, 68kusová série regionov vyjede z výroby v původní žluto–zeleno–oranžové kombinaci podle návrhu studia Konting.

Unifikace: plošně, a přeci pozvolna

Nové barevné schéma jednotek 471 CityElefant ČD, foto: České dráhy Již nedlouho po prezentaci pro média začalo být jasné, že se státní dopravce do slaďování barev nepohrne se stejným nasazením jako slovenská ZSSK, u niž se červeno–bílo–šedé vizuální schéma „blonski“ ze studia 001 začalo prosazovat velmi rychle. Nový lak v této podobě kromě nových vozidel (vůbec první byly „bagety“ 813–913) začaly automaticky dostávat i všechny lokomotivy při větších revizích a velká část osobních vozů. Paradoxně lak v novém stylu dostal i nejeden motoráček řady 810 a jeho přívěsné vozy, ačkoli jejich dny před rekonstrukcí již byly sečteny, nebo některé vozy Bmee, u nichž už se plánovala modernizace, zahrnující kompletní přelakování. V kontrastu s živelnou unifikací na Slovensku volí České dráhy spíše tempo odpovídající pohybu ledovců: za rok se mají na kolejích v najbrtím šatu objevit asi čtyři desítky vozidel — a nebude mezi nimi ani jedna z vlajkových lodí, které v podobě vizualizací obletěly česká média a dodnes slouží jako ilustrační obrázky k mnoha článkům.

Konting: nové barevné řešení Regionov je nevhodné

814.001 Most 24.11.2005 Návrh nátěru jednotek 814–914 v nových korporátních barvách ČD nezůstal dlouho bez reakce autorů původního vzhledu regionov, náchodského studia Konting. To v uplynulých letech pro národního dopravce vyhotovilo hned několik grafických řešení vozidel, včetně řady reklamních lokomotiv, cyklovozů Bvt nebo lůžkových vozů WLABmz. Právě vizuální styl regionovy však byl pro grafiky z Kontingu mimořádně úspěšným, a tak se netají otevřenou kritikou konzervativnější a méně výrazné varianty. „Nové barevné řešení podle Studia Najbrt pracuje se škálou barev šedá, safírově modrá a nebeská modř; s ohledem na šerocit (rozpoznatelnost barev za snížené viditelnosti) barvami zcela nevhodnými, především pro dopravní prostředky. Bohužel barevné řešení velmi necitlivě působí též na design vozidel, resp. vůbec ho nebere v potaz,“ píše se v komentáři na webu náchodského studia.

Jak naznačuje aktuální vývoj, vedení drah jim dává za pravdu: i druhá objednaná série 68 regionov tak zřejmě zůstane věrná elipsám, obloukům a výrazným barvám. Ty mají, podle slov autorů, i praktické funkce — „Zvýraznění čel s cílem zvýšení viditelnosti vlaku na železničních přejezdech (oranžové elipsy na čelech vlaku), zvýraznění důležitých bodů na soupravě s ohledem na bezpečnost cestujících — nástupní dveře a pevné spojení vagonů, zlepšení orientace cestujících při nástupu do vlaku — zvýraznění asymetricky umístěných dveří, a především grafické odlišení nízkopodlažní a vysokopodlažní části soupravy (opačně orientované zelené oblouky v podokenní části),“ píše se v prezentaci Kontingu z roku 2005.

U cityelefantů, jež se změny vzhledu dočkaly při příležitosti vytvoření jejich obchodní značky na podzim 2006, je setrvání u stávajícího grafického řešení dáno prozaičtějšími důvody: výrobci Škoda Vagonka zbývá dodat posledních několik kusů řady 471, pro něž již aplikace nového barevného schématu nemá praktický význam.

Interiéry podle Najbrta: první třída postupně, druhá musí počkat

Nové vizuální řešení interiéru vozů 1. třídy řady A, foto: ČD Ještě volnější než u vnějších nátěrů je tempo vizuální unifikace interiérů osobních vozů, pro něž nicméně Studio Najbrt rovněž má vlastní představu. V současnosti se s její praktickou realizací lze setkat v několika zgenerálkovaných vozech 1. třídy řady A, jejichž úpravu pro ČD provádí firma Janoza CZ. První „nový“ interiér, laděný do tónů béžové a tmavěmodré, bychom měli poprvé vidět letos na podzim při dodání prvních rekonstruovaných bistrovozů ARmpee ze ŽOS Vrútky. Jiné vozy klasické stavby v současnosti ČD nakupovat neplánují a rychlost zavádění nových barev a materiálů do ostatních nových vozidel zůstává otázkou. Na své oficiální představení si tak počká i plánovaná podoba interiéru 2. třídy, v niž jednoznačně dominuje modrá a šedá barva.

Návrh interiéru 1. třídy podle Studia Najbrt (potah sedadel, ladění interiéru, záclony), foto: ŽelPage Návrh interiéru 2. třídy podle Studia Najbrt (potah sedadel, ladění interiéru, záclony), foto: ŽelPage
Vizuální řešení interiéru podle Studia Najbrt: vlevo 1. třída, vpravo 2. třída.
Rozdělení obrázků: vzor potahu sedaček, celkové ladění interiéru, vzor a barva závěsů

vůz BDsee, foto: Ondik Jak se ukazuje, vytyčená cesta ke sjednocení vzhledu vozidel ČD bude dlouhá nejen kvůli jeho pozvolné aplikaci, ale dosti možná bude muset počkat na kompletní obměnu jedné generace vozidel. K tomuto cíli navíc dráhy nepřiblíží ani volba nátěru nové vozové řady BDsee, která v zájmu barevného ladění s vozy Bmteeo na svůj netypický modro–šedý lak, poněkud kuriózně, čekala až do doby po představení korporátní vizuální identity Českých drah.

Zdroj: Studio Konting, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 30.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
30.07.2009 (11:37)  
Navrhy studia Najbrt nepovazuji ze zdarile. Staci se podivat na logo vytvorene pro Ostravu. OSTRAVA!!!. A nasledne je stejna modra recyklovana pro navrh CD. A souhlasim s Vladem, ze toto tajnustkarstvi nikam nevede.
30.07.2009 (11:34)  
MV: Ono hlavně vzhledem k vlastníkovi patlat světlou barvu co najdále od spodku a dalších hodně exponovaných míst.
registrovaný uživatel Raquac 
30.07.2009 (11:31)  
Vlad: Potiz je ovsem v tom, ze konecne slovo ma vzdycky zadavatel, at uz mu vysledky predzvykava kdo chce. Jinymi slovy, nevinil bych Najbrta ale Ty, kteri toto schvalili.
S tou promarnenou sanci souhlasim, mne ty natery i barevne reseni interieru pripadaji taky odporne studene, pritom preplacane a v nasich podminkach ve vzhledove slusnem stavu neudrzzitelne.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
30.07.2009 (11:22)  
Raquac: Proc vsichni nadavate na Najbrta?
Asi bych napsal, že nedávání vypadá jinak...
Ale za tuhle negativní raekci si může ČD samo - svou neotevřeností, svým "tajnůskářstvím".
Pokud bych byl v čele státní firmy a chtěl měnit "vzhled", který bude podporovat značku, asi bych se obrátil k širké platformě grafiků a designérů - a to nejen zkušených profesionálů, ale i studentů uměleckých škol. Z jejich návrhů by pak odborná (!) porota (nikoliv management) vybrala nejvhodnější řešení...
Asi bychom se divili, jaká zajímavá, netradiční, originální, neotřelá řešení by byla nabídnuta...
Najbrt v tom není sám, je jen špičkou ledovce - a mne, stejně jako většinu komentujcích spíše mrzí ta ztracená příležitost posunout ČD designově někam blíže civilizované Evropě.
30.07.2009 (11:18)  
Já bych vagony neviděl jako největší problem, třeba to A nebo B zvenku nevypadá zas až tak špatně. Horší už je to s mašinama. Ta 163 ještě ujde, ale co 242.220? To je děs největší. Přitom by stačilo pár úprav... U každé lokomotivy by se měly brát v potaz její linie.
A hlavně doufám, že do Najbrta nezačnou natírat brejlovce. Ti mají snad nejhezčí lak ze všech lokomotiv ČD...
30.07.2009 (11:13)  
Paradoxne podľa mňa je protest ohľadom regionovy neopodstatnený, lebo akurát u nej ten nechutný najprd lepšie podtrhne design ako tá zelenožltá gebuzina...
30.07.2009 (11:08)  
Já bych to nechal tak jak ty barvi sou kdyť žádné jiné dráhy nemají všechny vagóny stejně sladěné do jedné barvi a ni lokomotivi........šedo-modro-modrá je humus...... to ta červeno bíla,zeleno blá a modro bílá se mi na těch vagónech líbí víc.......
registrovaný uživatel Raquac 
30.07.2009 (10:58)  
Proc vsichni nadavate na Najbrta. Znate snad podminky od zadavatele, podle kterych mel za ukol to barevne schema pripravit? Znate vsechny navrhy, ktere predlozil zadavateli? Myslim, ze na miste je nadavat nekomu jinemu (s kolotocarsko-pitevnim vkusem). Kdyz si spoluobcan pres doporuceni prodavace koupi a oblece zelene kalhoty, modre sako, cervene boty a zlutou kosili, kdo je ten trouba? Prodavac?
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
30.07.2009 (10:33)  
Heh, audina v Najbrtu s šedivo/modrým interiérem by byla vážně humus :-).

Lepší než Najbrt mi přijde nátěr BDsee - mnohem výraznější, barevně odlišené dveře a celkový dojem je mnohem přátelštější, než celý Najbrt...
30.07.2009 (10:12)  
Zda-li pak si také nechají nastříkat své služební automobily nejvyšší vrcholoví manažeři Českých drah. To AUDI páně Žaludy by přece bylo "dobrou" reprezentací jeho osoby a firmy, kterou dočasně vede. FRK
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko