..: Ukrajinští strojvedoucí hrozí Slovensku zablokováním dopravy :..

Širokorozchodná 125.819-3 s nákladním vlakem na ŠRT Maťovce - Haniska, trať ŽSR 500, foto: Jiří Strnisko Maťovce — Kompletní zastavení provozu nákladních vlaků hrozí pohraniční přechodové stanici Maťovce na východním Slovensku. Tímto krokem pohrozily ukrajinské státní dráhy UZ po množících se podnětech strojvedoucích lvovského depa, podle kterých průjezdový rentgenový skener ve stanici Maťovce vážně ohrožuje jejich zdraví. Zařízení THSCAN RF 6010 bylo v pohraniční stanici instalováno těsně před vstupem Slovenska do Schengenského prostoru, aby bylo možné kontrolovat obsah nákladních vozů bez nutnosti jejich individuální prohlídky; ukrajinští strojvedoucí však tvrdí, že je skener ozařuje a způsobuje jim zdravotní potíže. Slovenská strana informace o údajné nebezpečnosti zařízení odmítá a aktuálně hledá cesty, jak dopravu strategických surovin po železnici zachovat bez výpadků.

Pohraniční stanice Maťovce leží na hlavním tahu širokorozchodné trati z Užhorodu do terminálu Haniska pri Košiciach. Denně tudy jezdí 8 až 12 nákladních vlaků s uhlím nebo železnou rudou, kterými je zásobován košický region i spotřebitelé dále na západ. Stacionární skener zde byl nainstalován, aby zabránil pašování zboží a znemožnil ilegálním migrantům překročení slovenské hranice ve vlakových soupravách. Pobočka Ukrajinských železnic ve Lvovu nyní požaduje jeho odstavení. "Slovensko by mělo vypnout toto zařízení nebo zařídit ochranu posádek lokomotiv před zářením," cituje představitele drah maďarská agentura MTI. Ukrajina tvrdí, že jedna posádka lokomotivy musela být hospitalizována v důsledku několikanásobného překročení limitu dávky záření při přejezdu skenerem. Zdravotní problémy měli údajně také další dva strojvedoucí, z nichž jeden skončil v invalidním důchodu. Podle agentury MTI následné měření intenzity záření prokázalo, že povolená hranice radiace byla v kabině strojvůdce překročena až šestinásobně.

Tato tvrzení naopak rázně odmítá jak Celní ředitelství SR, které skener provozuje, tak i nákladní dopravce ZSSK Cargo, jenž vlaky v Maťovcích od Ukrajinských drah přebírá. Mluvčí celního úřadu Vojtech Jakab označil obvinění ukrajinské strany za dezinformace: "Jde o zařízení běžně využívané v celé Evropské unii i USA. Je zdraví neškodné, jinak by ho orgány pro ochranu veřejného zdraví nedovolily. Nevíme, odkud se ukrajinská strana dostala k údajům o 6-násobném překročení limitu."

Rentgenový skener byl podle slovenského Úřadu veřejného zdravotnictví již v době instalace v prosinci 2007 řádně certifikován podle platných slovenských a evropských norem a podléhá průběžným kontrolám. "Závěry státního zdravotního dozoru, parametry i opakovaně provedené zkoušky a měření potvrzují, že provoz je stabilní a bez závad," uvádí mluvčí státního zdravotního úřadu Lenka Šramová. Zařízení podle ní nepředstavuje zvýšené riziko ozáření ani při opakovaném průjezdu vlakové soupravy. Slovenská strana navíc kromě tvrzení o "nespecifikovaných zdravotních potížích" nemá žádné konkrétní informace o údajném ohrožení zdraví posádek ukrajinských lokomotiv. Otázkou je rovněž původ informace o naměřených nadlimitních hodnotách záření.

Zajímavý pohled na situaci nabízejí alternativní informační zdroje: hned několik ukrajinských internetových deníků vydalo k tématu prakticky identický text s pikantním názvem "Radioterapie na slovenský způsob", jenž popisuje údajný incident z 13.-14. února. Podle strojvůdce se tehdy těsně před projíždějícím vlakem na zařízení rozsvítilo červené světlo a zazněla zvuková signalizace. Posádka však už rozjetou soupravu nedokázala včas zastavit. Následně se měly projevit zdravotní komplikace, na základě kterých se posádka dostavila do nemocnice. Článek ostře kritizuje skutečnost, že nikomu z posádky nebyly poskytnuty léky proti ozáření a po pěti dnech byla z nemocnice propuštěna opět do práce. Odmítavě se k stížnostem údajně stavělo i regionální ředitelství UZ, které přistoupilo k plánované blokádě nákladní dopravy až po zvýšené pozornosti ukrajinských médií.

Začátkem dubna se uskutečnilo setkání představitelů ukrajinských úřadů, slovenského konzulátu, UZ, ZSSK Cargo a společnosti EVPÚ, která pro skener poskytuje servis. Informace o výstupech tohoto jednání nejsou nijak konkrétní. Ukrajinský článek pouze uvádí, že podle oficiálního stanoviska EVPÚ dokáže skener rozeznat lokomotivu od vozů a je nastaveno tak, aby hnací vozidla nesnímalo. Jeho výkon je ovšem takový, že nemůže ublížit ani případným osobám ukrytým v nákladních vozech.

Opačný postoj k sporu prezentovala ve svém zpravodajství slovenská televize Markíza, podle které existuje podezření na zapojení ukrajinské cigaretové lobby, jež má zájem na odstavení skeneru. Ten totiž již několik dní po svém uvedení do provozu odhalil v ukrajinském vlaku kontraband 20 tisíc balení cigaret, ukrytých ve dvou vagonech pod nákladem železné rudy. Stejně velký "úlovek" pak celníkům pomohlo zařízení najít v prosinci loňského roku pod vrstvou černého uhlí.

Úplné zastavení dopravy na 99km širokorozchodné trati Maťovce - Haniska by přitom mělo zásadní dopady na ekonomicky slabý region východního Slovenska i odběratele nerostných surovin, včetně železáren US Steel v Košicích a velké tepelné elektrárny Vojany. ZSSK Cargo již ukrajinské straně navrhlo, že vlaky přes kontrolovaný úsek budou vést slovenské posádky, čímž se odstraní hlavní bod kritiky ukrajinských strojvůdců. Podle mluvčí dopravce Margaréty Grecové zatím ukrajinská strana nijak nereagovala. Ve vyjádření pro ŽelPage Grecová uvádí, že v brzké době je plánováno bilaterální setkání na resortní úrovni, které vyhodnotí technické podklady ke skeneru a informace ukrajinské strany. "Předmětem setkání budou rovněž alternativní řešení vozby s cílem dosažení vzájemného kompromisu," dodává mluvčí ZSSK Cargo.

Zdroj: TV Markíza, ZSSK Cargo, Korzár, Зеркало недели, SME, Atlas.sk


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 17.7.2009 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Nehody a mimořádnosti Nákladní doprava

Ďalšie z regiónu Slovensko (celé) Ukrajina


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
21.07.2009 (10:38)  
Koukal jsem na Google a Google Earth..není náhodou ten scanner v místě takové té "bílé čáry" podél koleje viz: 48°33'37.54"S 22° 8'34.07"V (souřadnice podle Google Earth) nebo taky asi 150 m od toho zmiňovaného (?) posledního přejezdu ve stanici směr Ukrajina?

AD TWIX ..i když už padla nějaká vysvětlení, ale ještě jedno přidám...existují tzv. osobní dozimetry (alespoň se jim tak říká), které nosí např. personál v nemocnicích, který pracuje na různých rentgenových pracovištích nebo na sálech (vetšinou operačních), pokud se na nich používá rentgen. Jsou to takové většinou červené placky asi o velikosti 4x2cm, připnuté na oblečení personálu. Pravidelně se musí odevzdávat na kontrolu naměřené dávky renrgenového "záření"...
20.07.2009 (1:01)  
To Miroslav Zikmund & Bram : už konečně vím, z jakého důvodu vůbec končí NRT až na ukrajinském zhlaví stanice Maťovce. Marně jsem si lámal hlavu nad tím, proč to je dovedeno až na konec stanice :-) Teď už to tedy vím, ovšem mohu tedy potvrdit ne z googlu, že trať na UA je opravdu již vytrhána a pokračuje pouze ŠRT !!!
18.07.2009 (17:06)  
Vida, čeho se dobereme díky ukrajinským "potížistům". Koncem roku 1992 byla bývalá NRT kolej do Užgorodu zarostlá, takže na satelitních snímcích by patrně moc vidět nebyla.
S ohledem na "schengenské království" je budování přechodů poněkud složitejší, nicméně přechod Velké Slemence je docela slušně průchozí, bohužel problematicky dostupný. Hlavně je jen pro pěší a cyklisty, tak tam neotravují auta.
registrovaný užívateľ Bram 
18.07.2009 (12:35)  
Miroslav Zikmund: Normálněrozchodná kolej z Maťovců je už vyškubaná, koukal jsem na google, na satelitních fotkách je vidět, že už neexistuje. Nádraží Užhorod, míněno osobní nádraží v centru města po přestavbě, je pouze širokorozchodné, s ostrovními nástupišti a novou budovou. Fotky vám mohu poslat mailem, byl jsem tam naposled před čtrnácti dny. Jinak toto nádraží neplést s Užhorodem 2, to je nádraží na ŠRT do Hanisek. Jezdí tam i pár osobních vlaků z Užhorodu.

Co se týká osobní dopravy přes tento přechod, tak je škoda, že se po normálním rozchodu neobnovila po roce 1989 osobní doprava. Je ovšem otázka, zda normální rozchod vedl z Užhorodu 2 do Užhorodu a nikoliv jen spojkou na trať do Čopu. Byl bych rád, kdyby to někdo upřesnil.

Pokud by ovšem byl zájem a ten určitě není ( zejména u ZSSK ), tak by nebyl technický problém po vybudování nástupiště u širokorzchodné koleje v Trebišově (které vede přímo před staniční budovou) zavést osobní dopravu mezi Trebišovem a Užhorodem, po schválení by tam klidně mohli jezdit elektrcké jednotky UZ, např. řada ER2 a opačně by zas se daly využít i širokorozchodné vozy řady 810. V Trebišově přitom staví vlaky z Košic, Prahy a Bratislavy, takže by se spojení s Ukrajinou značně zlepšilo. Autobusy sice mezi Michalovcemi a Užhorodem jezdí, je ovšem dost velkým problémem se do nich dostat. Ani ne tak s lidmi, jako se zavazadly a tady by vlak přinesl značné zlepšení a našel by si i klientelu, která dnes kvůli tomu jezdí autem. Ovšem problém by byl určitě jiného rázu - s celním a pasovým odbavením - kdo, kde, kdy a jak. Nechci si to ani představit, když vidím jak to probíhá jinde na ukrajinskoslovenské hranici.................
18.07.2009 (12:13)  
rk_kn. : dálkové ovládání 110 (ex E 458.0) se provozovalo na svážném pahrbku ve Valašském Meziříčí.

Bram & Krystof Klima : děkuji za upřesnění. Z Čopu směr Lvov / Halmeu (ten název stanice jsem nějak nemohl vybavit) jsem jel v roce 1996. Do Užgorodu jsem z Čopu nejel.

Pro doplnění – z Maťovců do Užgorodu vede - pokud nebyla snesena – také kolej normálního rozchodu, která se ovšem nepoužívá. "Po listopadu 89" se dokonce uvažovalo o možnosti otevření přechodu pro osobní dopravu.
registrovaný užívateľ Bram 
18.07.2009 (10:32)  
Miroslav Zikmund: Normální rozchod na území bývalé Podkarpatské Rusi se dnes vyskytuje pouze na tratích Čierna na Tisou - Čop - Baťevo - Korolevo ( pouze spojka mimo stanici ) - Ďakovo - Halmeu a na trati Batěvo - Mukačevo ( minulý rok v Mukačevu proběhla překládka trafa jedoucího z Plzně kamsi do bývalého SSSR - viz článek na k-reportu). A samozřejmě na obou tratích do Maďarska, tj. Čop - Záhony a trať z Batěva do Eperjeske. Jinde už ne. Kolej normálního rozchodu Užhorod 2 - Čop byla odstraněna až v 90. letech, zbylo po ní jen těleso paralelně jdoucí s širokorozchodnou tratí.
registrovaný užívateľ rk_kn.  mail  
18.07.2009 (6:36)  
Railfort : Aj žehličky 110/210 majú variantu pre diaľkové ovládanie. Objednali so to elektrárne v bývalej Juhoslávii, ak sa nemýlim v Osijeku. Prechádzali cez našu stanicu, keď išli ako novododané po vlastnej osi do svojho pôsobiska. Ale okrem toho boli schopné aj normálnej prevádzky pod bežným trolejom. Okrem toho dali sa používať aj na automatických spádoviskách. Tie malé zberače boli 4, a boli umiestnené nižšie, na okrajoch kapoty.
18.07.2009 (0:13)  
To Miroslav Zikmund : zařízení stojí cca 1km od hranice, za první výhybkou, nedaleko posledního železničního přejezdu ve stanici Maťovce, toto místo je asi 300m od "plotu" a od budovy místního velitelství policejního útvaru pro ostrahu vnějších hranic EU. Zajímavé je, že stojí pouze na jedné koleji, která vybočuje mimo stanici Maťovce, tedy průběžný širokorozchodný směr, paradoxně, tedy vlak, který by končil v Maťovcích, nebo je musel projíždět přímo, by tento rentgen objel a minul :-)
stavěli to cca čtvrt roku, jak se finišovalo s plotem, minulý rok léto bylo zprovozněn...mám ještě někde fotky z Maťovec, ale tohle jsem si fotit už neodvážil, stačí o kus dál ten plot...to je opravdu čára železné opony
17.07.2009 (23:00)  
Karel Kovářík : ŠRT je jednokolejná, šesti výhybnami dělená na sedm prostorových oddílů. To znamená, že současně může být na trati sedm vlaků jedoucích tím nebo oním směrem. Pravidelně je vedeno 8 párů vlaků a podle potřeby dva páry. Na to bohatě postačuje jedna kolej.
ŠRT z Košic do Rakouska je zajímavá představa, základní otázka je, kolik vlaků by tu jezdilo. Stavět komplet novou trať by smysl nemělo, to je jednodušší přestavět trať z Košic přes Plešivec na čtyřkolejnicovou splítku, podobně jako je postavena trať z Čopu do Užgorodu, pokud se nemülím tak i do Mukačeva, ale též do Djakova na ukrajinsko – rumunské hranici, nejsem si jistý, zda nevede i do Koroleva (Královo nad Tisou).
dopisovateľ alebo člen ŽP Hawkey  mail  
17.07.2009 (20:52)  
Jirka Panther : No myslím, že taková zpráva má asi tak reálný základ jako Radio Jerevan... Na to překopat trakční soustavu nemá nikdo ani odvahu ani peníze..
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko