..: Starší strojvedoucí mohou v budoucnu nahradit i cizinci :..

StrojvedoucíPraha - Za pár let budou mít České dráhy možná problém sehnat náhradu za strojvůdce, kteří odejdou do důchodu. Věková struktura strojvůdců je totiž krajně nepříznivá - podle informací náměstka pro personalistiku ČD Milana Ruttnera jejich průměrné stáří převyšuje 47 let. Mladých je velmi málo a do deseti let odejde do důchodu polovina ze současného celkového počtu čtyř tisíc.

Atraktivita oboru v posledních letech klesá. Podle ředitele SPŠ strojní a dopravní v Děčíně Josefa Šlapáka už není dnes tolik mladých kluků, kteří by jevili zájem o toto náročné povolání. Požadavky jsou i přes klesající zájem stále velmi vysoké, zejména co se zdravotního a psychického stavu týká. Konkrétní výčet podmínek, které musí strojvedoucí splňovat, je uveden ve vyhlášce Ministerstva dopravy.

České dráhy se snaží tomuto nepříznivému trendu čelit – rozběhly stipendijní program pro studenty vybraných dopravních škol. Ti, kteří se zaváží, že pět let po skončení studia budou pracovat pro České dráhy, dostanou měsíční stipendium dva tisíce korun a dráhy jim zaplatí ubytování na internátu. Tuzemští studenti však zřejmě nebudou stačit k tomu, aby nahradili staré strojvůdce, a tak se dráhy poohlížejí i za hranice. Do konce roku 2009 nastoupí do přípravných kurzů na strojvedoucího zhruba sto mladých Slováků.

Podle Ruttnerových slov plánují České dráhy „lovit“ strojvůdce i dále na východ, a to na Ukrajině. Podmínky pro ukrajinské strojvůdce by měly být srovnatelné s tím, co České dráhy nabízejí nyní – tj. nástupní plat kolem dvaceti tisíci korun hrubého. Průměrná mzda se časem může vyšplhat přes třicet tisíc korun, avšak včetně příplatků za noční služby a práce o svátcích a víkendech. České dráhy také počítají s tím, že o některé strojvůdce je připraví konkurence.

zdroj: iDNES


trainspotter Poslat mail autorovi | 18.5.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
20.05.2009 (21:24)  
No je to sranda, Zikmund radi cloveku, ktery realne podnika v oboru (*furt doufam, ze je to teda realna postava:-)), co jak ma delat.
Nejlepsi je asi pasaz o tom cestovnem.

Jeste by Zikmund mohl poradit treba jak investovat na burze, pripadne jak ukoncit krizi, at to vezmeme z gruntu:-) A ja potom zacnu zenskym radit, jak spravne delat aerobic, myslim ze min nez Zikmund rizeni firmy tomu rozumet nemuzu.
20.05.2009 (21:13)  
Petr Šimral : přeji dobrou zábavu. Až vámi půjčený mašinfíra způsobí škodu, kdo za ní ponese odpovědnost ?
Vy jako jeho zaměstnavatel nebo ten, komu jste ho půjčil. (Viz rozsudek, kterým byly ČD odsouzeny k odškodnění za "citovou újmu" způsobenou pozůstalým po strojvedoucím Čestmíru Kolářovi, který zemřel při nehodě v Čerčanech.)
Komu odevzdává strojvedoucí rychloměrový proužek, pokud ho odevzdává ke kontrole. Nebo kontroly vy nebo ten komu ho půjčujete neprovádíte ?
Kde vámi půjčený strojvedoucí nastupuje do směny ? V místě (obci), které je určeno jako místo výkonu práce z hlediska nároku na přiznání cestovních náhrad ? Nebo cestovní náhrady svým zaměstnancům neposkytujete.
Kdo kontroluje dodržování délky směny, resp. doby řízení a dobu odočinku. Vy nebo ten, komu jste fíru zapůjčil ?
Pro Vás neplatí vládní nařízení číslo 589/2006 Sb. ?
registrovaný uživatel M 
20.05.2009 (16:10)  
Tak ted nevim. MAJITEL (nebo jednatel ci co) firmy (pokud to teda neni nejakej vtipalek, co se tak tvari:-)) napise, ze to JDE a ze je to bezne. Na druhe strane - planovac na penzi (ekonom a pravnik samouk) tvrdi, ze to mozne NENI.
Jsem zmateny, nevim komu verit
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
20.05.2009 (12:34)  
Teda pane Zikmunde, já se bavím. Je naprosto samozřejmé, že zavolá někdo z cizí firmy "prosím Tě, půjč mi mašinfíru". Strojvedoucího mu půjčím, on si odvede práci lhostejno zda v osobce, nákladce, v Čechách, na Slovensku, v Německu. My pak vyfakturujeme dohodnutou sumu. Tento strojvedoucí samozřejmě pracuje podle dispozic organizace, která si ho najala. V drážním pojetí je například zoufalost, že by se o něj mělo starat několik lidí (strojmistr ČDC, strojmistr ČD a podobně). Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody : - (
registrovaný uživatel rohilkk  mail  
20.05.2009 (12:33)  
pph: Myslim, ze je uz davno cas prejit za konkurenci, u CD by se za ty prachy nehlo ani kolo....
20.05.2009 (10:47)  
M : máte tím na müsli revizory MHD ? To lze řešit tím, že se uzavře smlouva o dílo s konkrétním pracovníkem, který ji bude dělat v době svého osobního volna u zaměstnavatele.

Antonín Žabák : ono odmítání žen jako „strojvedoucích" bylo (a možná stále je) zdůvodňováno tím, že při praktickém dílenském výcviku na opravách a údržbě vozidel musí být manipulováno s předměty, které podle „nějakých předpisů" nesmí žena zvedat z hlediska jejich váhy. Já sice nechápu, k čemu by měla „strojvůdkyně" umět vyměňovat brzdový špalek, pochybuji, že by to v prakticky na lokomotivě nebo na voze někdy strojvedoucí na trati nebo ve stanici dělal, ale naučit se to musí ...
Jinak nechtějte na mně podrobnosti.
Stejně tak prakticky neuvidíte ženu jako „posunovačku", i když výjimky spočitatelné na prstech jedné ruky existují. Asi na tom něco bude, protože na lokálce Praha – Dobříš nejezdily ženy průvodčí, protože tam jsme jako průvodčí prováděli posun, tj. manipulace se šroubovkou a topnými hadicemi. Jezdila tam sice jedna vlakvedoucí, ale ta fungovala jako „vedoucí posunu" a manipulaci s kuplí dělal průvodčí.
U potencionálních adeptek o práci „strojvůdkyně" bude patrně největším problémem absence příslušného vzdělání. Mladé dámy studující střední školu v oboru elektro nebo strojárna lze počítat v jednotkách, mladé dámy se na dopravní průmyslovku na obor „kolejová vozidla" ani nepřijímaly, protože absolvent studijného směru byl předurčen pro práci strojvedoucího nebo THP funkci v depech. Mladé dámy mohly studovat pouze dopravu nebo zabezpečovačku.

SYN : toho pracovníka musíte prostě převést pod personální pravomoc pracovníka oprávněného k přijímání a propouštění zaměstnanců, resp. pak pod pravomoc strojmistra, který určuje služby. U koho ten strojvedoucí bude hlásit do služby ? U strojmistra Carga nebo u strojmistra ČD ? Strojvedoucí musí ukončit traťový výkon 12 hodin od nástupu ... Kdyby nastupoval u „svého" strojmistra u Carga, tak by část této doby promrhal formou RG jízdy ...
U koho bude končit ? Komu bude odevzdávat rychloměrový proužek, lokomotivní hlášenku apod. Kdo bude dbát na odpočinek mezi směnami, na přesčasovou práci. Co když by si ho „vytáhlo" v době „ČD odpočinku" Cargo pro svoje vlaky ...
Vnitřním problémem ČD a zřejmě i Carga je skutečnost, že výkony prováděné pro „jinou" firmu platíte z peněz určených na mzdové prostředky, ale rozpočítané mzdové prostředky si nemůžete navýšit o příjem z faktury. Například strojvedoucí „jezdí" pro filmaře. Filmaři zaplatí dohodnutou částku, ale část financí, která hradí mzdové náklady strojvedoucího nemůžete převést do finančních prostředků určených na mzdy a současně čerpáte fond pracovní doby.
Mně se to taky nelíbí, ale bylo mi kdysi vysvětleno, že to je dáno „finančními" předpisy, s nimiž ČD nebo tehdy ČSD, potažmo depo nemůžou nic dělat. A „pronajmout" toho strojvedoucího filmařům prostě nejde, protože vy jako zaměstnavatel mu musíte podle zákoníku práce zajistit, aby naplnil stanovený rozsah měsíční pracovní doby, jinak mu musíte doplatit prostoj.
Před desítkami let jsme v depu hledali cesty, jak tohle vyřešit, protože byly problémy s dodržováním limitů přesčasové práce (před nějakými 30 lety to bylo neuvěřitelných 960 hodin za rok, což byla norma pracovní doby na 24 týdnů) u jednoho pracovníka. Vzhledem k chybějící křížové kontrole se pak našla určitá cestička jak tento limit obcházet. A to ještě byli "borci", kteří současně dokázali být za průměr 3 měsíce na "jiné" práci a měli měsíc dovolené.

V zájmu odborů hájících práva zaměstnance jistě bude, aby jeden člen odborové organizace nebyl doma za 60 % protože pro něho není práce a jiný člen téže odborové organizace byl krácen na svém volnu tím, že po něm zaměstnavatel požaduje přesčasovou práci. Mimo jiné proto, že ten se 60 % mzdy odvádí menší členský příspěvek odborové organizaci ... pokud není stanovena fixní částka.
V tom fakturování je čertovo kopýtko, protože Cargo by logicky účtovalo přiměřený zisk, takže v konečném důsledku by to mohlo stát více než zaplacení vlastního strojvedoucího v přesčase. Tarifní mzda strojvedoucího v téže třídě je sice v každém depu ČD samozřejmě stejná, ale už jsou mezi depu rozdílné pohyblivé složky mezd. Tohle je složitá „alchymie" závislá na tom, kolik konkrétní depo dostalo přiděleno peněz.

Fauny (& ostatní) : podmínky, které musí splnit zájemce o práci strojvedoucí jsou uvedeny ve vyhlášce číslo 101/1995 Sb., Řád zdravotní a odborné způsobilosti osob pro provozování dráhy a drážní dopravy.

Karel Dobrý : já jsem nikde neobhajoval „současný" způsob výchovy strojvedoucích. Nabytí zkušeností ve funkci pomocníka nikdy neškodilo. I když západní Evropa (vyjma Itálie, kde je buď pomocník nebo vlakvedoucí) jezdí taky bez pomocníků.

Na druhou stranu i v rámci ČSD byl rozdílný kariérní postup. V Praze se dalo dostat „jen na zálohu" skutečně v nejkratším možném čase po nástupu, zpravidla po návratu z „nejčestnější občanské povinnosti", zatímco v moravských depech to trvalo léta, strojvůdcovský adept byl používán jako pomocník, i když měl zákonité a dopravní zkoušky. Moji ročníkoví spolužáci jezdící v Brně nebo Břeclavi apod. byli na zálohách nebo nákladech, ale jejich věkoví vrstevníci v Praze se v letmu dostávali na osobní dopravu nebo jezdili v nějaké „mládežnické skupině SSM" na osobní dopravě. Jeden ze spolužáků z někdejšího LD Břeclav přišel jako „migrant" do Prahy, i když měl jen „červenou" a motorovou trakci. Než se dostal do přeškolovacího kurzu na „zelené", tak hobloval přesuvnu na 211 / 212 na výkonu posun depo, ale odměnou za toto utrpení mu byl ihned kurz na modré, protože měl „červené". Zatímco v BV byl rád za náklady na laminech, tak v Praze jezdil na modrých do Bratislavy ...
Pomocníci jezdící na pantografech často doslova „prolétli" zálohou a už šli do přeškolení na panťáky, protože je znali i po technické stránce, zejména z hlediska závad a na náklady se vůbec nepodívali.

Ty zdravotní „předpoklady" pro práci v provozu jsou dlouhodobě poněkud přehnané.
Právě kvůli brýlím jsem taky na lokomotivu nemohl, dokonce byly problémy s tím, abych jako průvodčí „s brýlemi" mohl být v turnuse, kde se provádí jednoduchý posun ... protože „co kdyby mi brýle spadly" ....
Nakonec milostivě využil „Náčelník dráhy" (fakticky generální ředitel firmy) své pravomoci a ve smyslu článku „xy" předpisu Op 5 povolil výjimku ... z ustanovení článku „ab" předpisu Op 5 a za podmínek „ble ble" povolil, abych mohl jako průvodčí být zařazen v turnuse, kde se posunuje ... když mám smyslovou skupinu „2 se skly". Než byo milostivě rozhodnuto, trvalo to přes 3/4 roku.
A v současné době se ještě podrobněji zkoumá oční pozadí, kvalita „slyšení" se zkoumá pomocí přístroje vydávajícího různé tóny. Před nějakými 40 lety se podobné vyšetřovací techniky nepoužívaly, takže „zdravotně způsobilý" byl i zaměstnanec nebo uchazeč o zaměstnání, který by dnes při prohlídce neprošel.

Kdo jistě neměl výčitky, že zabil jiného, jsou piloti stíhaček. Naopak, čím více nepřátelských letadel sestřelili a s velkou praděpodobností i zabili pilota, tím většími byli hrdiny a dostávali vyznamenání. Kdo měl pět setřelů byl považován za letecké eso.
registrovaný uživatel DJ 
20.05.2009 (10:43)  
Hele a napadlo někoho, že třeba vůbec nebude tolik strojvedoucích potřeba?
Peníze na regionálku nejsou, ČD to lepí jak se dá, ale říkají, že už to tak dělat nebudou. Stát asi těžko přispěje víc než tu šestinu, co slíbil ještě Bendl. Kraje na tolik vlaků, co objednávají dnes, nebudou mít prachy.

A najednou bude potřeba daleko méně strojvedoucích a problém bude vyřešen. :-)
registrovaný uživatel M 
19.05.2009 (22:36)  
Jako s timto muze mit problem vic povolani - hasic si zase muze lamat hlavu, ze toho rvouciho borca z toho auta mohl vystrihat rychleji a vrtulnik by to stihl.
Primo o doktorech ani nemluve...
"Vyhoda" strojvudcu aspon je, ze snad nebyl priklad, ze by strojvudce byl potrestan za to, ze nestihl zabrzdit. Naopak spouste ridicu primo pred auto nekdo skocil a protoze "neco", tak nakonec si u soudu slovo nevinnen nevyslechli.
19.05.2009 (22:17)  
To staroboleslavák:
Neuděláš nic. Spustíš rychlobrzdu a houkačku a doufáš, že stihne utéct. Pokud ne, zastavíš, zavoláš policajty a tím pro tebe služba končí. Hlavně si nesmíš ani na zlomek vteřiny připustit, že jsi někoho zabil! Protože jakmile si to připustíš, budeš ti to v kebuli strašit až do hrobu a budeš si muset hledat jinou práci. Pokud někdo vleze na koleje a vlak ho přejede, je vina pouze a jedině na něm, je to buď blb, nebo sebevrah a dostal jen to, co zasloužil. Život je dar a kdo s tímto darem jakkoli hazarduje, ten si ho nezaslouží.
registrovaný uživatel hank 
19.05.2009 (21:47)  
V Děčíně jezdily tři ženy jako strojvedoucí na motorech M 262.0 a M 131.1 už v 70. letech...
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko