Praha - Za pár let budou mít České dráhy možná problém sehnat náhradu za strojvůdce, kteří odejdou do důchodu. Věková struktura strojvůdců je totiž krajně nepříznivá - podle informací náměstka pro personalistiku ČD Milana Ruttnera jejich průměrné stáří převyšuje 47 let. Mladých je velmi málo a do deseti let odejde do důchodu polovina ze současného celkového počtu čtyř tisíc.
Atraktivita oboru v posledních letech klesá. Podle ředitele SPŠ strojní a dopravní v Děčíně Josefa Šlapáka už není dnes tolik mladých kluků, kteří by jevili zájem o toto náročné povolání. Požadavky jsou i přes klesající zájem stále velmi vysoké, zejména co se zdravotního a psychického stavu týká. Konkrétní výčet podmínek, které musí strojvedoucí splňovat, je uveden ve vyhlášce Ministerstva dopravy.
České dráhy se snaží tomuto nepříznivému trendu čelit – rozběhly stipendijní program pro studenty vybraných dopravních škol. Ti, kteří se zaváží, že pět let po skončení studia budou pracovat pro České dráhy, dostanou měsíční stipendium dva tisíce korun a dráhy jim zaplatí ubytování na internátu. Tuzemští studenti však zřejmě nebudou stačit k tomu, aby nahradili staré strojvůdce, a tak se dráhy poohlížejí i za hranice. Do konce roku 2009 nastoupí do přípravných kurzů na strojvedoucího zhruba sto mladých Slováků.
Podle Ruttnerových slov plánují České dráhy „lovit“ strojvůdce i dále na východ, a to na Ukrajině. Podmínky pro ukrajinské strojvůdce by měly být srovnatelné s tím, co České dráhy nabízejí nyní – tj. nástupní plat kolem dvaceti tisíci korun hrubého. Průměrná mzda se časem může vyšplhat přes třicet tisíc korun, avšak včetně příplatků za noční služby a práce o svátcích a víkendech. České dráhy také počítají s tím, že o některé strojvůdce je připraví konkurence.
zdroj: iDNES
Stav ted: CD - potreba 100, realne 80; Soukromnik - potreba 0, realne 0
Stav potom: CD - potreba 80, realne 60; Soukromnik - potreba 20, realne 20 (tehle 20 bylo pretazeno od CD).
Cili CD budou porad minus 20
Prusa - pretahovani penezi HROZI? Ja myslel, ze je to naopak pozitivum toho, ze nekdo dela zadanou a chtenou praci. Adekvatne tomu by se dalo rict, ze nekde "hrozi" kvuli konkurnci zlevnovani potravin...
Pokud jde o přetahování penězi, tak mají ČD nabídnout strojvedoucím takové finanční a další podmínky, aby se její zaměstnanci přetáhnout nenechali. To je normální tržní chování.
U česko & slovenských strojvedoucích není ten problém tak palčivý, protože v této profesi se pojem "hovorová kázeň" z hlediska předpisu D2 nepoužívá.
Nicméně pokud by měl někdo "z východu" zájem, tak se může uchytit u sousedů v Rakousku, Německu nebo Švýcarsku, pokud bude umět na odpovídající úrovni němčinu. Tam mu nabízí stejné pracovní příležitosti. Ono stojí spíše za zamyšlení, proč tuto profesi nenabízet taky ženám. Když to jde u sousedů v Rakousku nebo Švýcarsku, tak není důvod, proč by to nemohlo jít i v Česku.
Mimo zkoušek z "dopravních a návěstních" předpisů se skládá i zkouška z obsluhy a řízení vozidel příslušné trakce, ta se dělá před zkušební komisí Drážního úřadu a taky to není "žádná procházka" růžovým sadem. Představy některých vedoucích pracovníků "z nábřeží" jsou dost svérázné. I psychotesty se dělají v češtině, takže ten adept musí umět česky dost dobře. Navíc ti strojvedoucí by s nějvětší pravděpodobností skončili na nejnižších výkonech, tj. posun apod.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.