..: Starší strojvedoucí mohou v budoucnu nahradit i cizinci :..

StrojvedoucíPraha - Za pár let budou mít České dráhy možná problém sehnat náhradu za strojvůdce, kteří odejdou do důchodu. Věková struktura strojvůdců je totiž krajně nepříznivá - podle informací náměstka pro personalistiku ČD Milana Ruttnera jejich průměrné stáří převyšuje 47 let. Mladých je velmi málo a do deseti let odejde do důchodu polovina ze současného celkového počtu čtyř tisíc.

Atraktivita oboru v posledních letech klesá. Podle ředitele SPŠ strojní a dopravní v Děčíně Josefa Šlapáka už není dnes tolik mladých kluků, kteří by jevili zájem o toto náročné povolání. Požadavky jsou i přes klesající zájem stále velmi vysoké, zejména co se zdravotního a psychického stavu týká. Konkrétní výčet podmínek, které musí strojvedoucí splňovat, je uveden ve vyhlášce Ministerstva dopravy.

České dráhy se snaží tomuto nepříznivému trendu čelit – rozběhly stipendijní program pro studenty vybraných dopravních škol. Ti, kteří se zaváží, že pět let po skončení studia budou pracovat pro České dráhy, dostanou měsíční stipendium dva tisíce korun a dráhy jim zaplatí ubytování na internátu. Tuzemští studenti však zřejmě nebudou stačit k tomu, aby nahradili staré strojvůdce, a tak se dráhy poohlížejí i za hranice. Do konce roku 2009 nastoupí do přípravných kurzů na strojvedoucího zhruba sto mladých Slováků.

Podle Ruttnerových slov plánují České dráhy „lovit“ strojvůdce i dále na východ, a to na Ukrajině. Podmínky pro ukrajinské strojvůdce by měly být srovnatelné s tím, co České dráhy nabízejí nyní – tj. nástupní plat kolem dvaceti tisíci korun hrubého. Průměrná mzda se časem může vyšplhat přes třicet tisíc korun, avšak včetně příplatků za noční služby a práce o svátcích a víkendech. České dráhy také počítají s tím, že o některé strojvůdce je připraví konkurence.

zdroj: iDNES


trainspotter Poslat mail autorovi | 18.5.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
18.05.2009 (15:08)  
DJ - mozna nemas pravdu.
Stav ted: CD - potreba 100, realne 80; Soukromnik - potreba 0, realne 0
Stav potom: CD - potreba 80, realne 60; Soukromnik - potreba 20, realne 20 (tehle 20 bylo pretazeno od CD).
Cili CD budou porad minus 20

Prusa - pretahovani penezi HROZI? Ja myslel, ze je to naopak pozitivum toho, ze nekdo dela zadanou a chtenou praci. Adekvatne tomu by se dalo rict, ze nekde "hrozi" kvuli konkurnci zlevnovani potravin...
registrovaný uživatel DJ 
18.05.2009 (14:27)  
Jiří Průša: Pokud převezmou část výkonů soukromí dopravci, tak logicky nebudou potřebovat samy ČD tolik strojvedoucích. Problém se tím jistě nijak nezhorší.
Pokud jde o přetahování penězi, tak mají ČD nabídnout strojvedoucím takové finanční a další podmínky, aby se její zaměstnanci přetáhnout nenechali. To je normální tržní chování.
18.05.2009 (14:25)  
Toto vůbec nechápu a dělám fíru přes 20 roků.Jsem u Carga a momentálně doma na 60% platu,protože pro mě není práce.Když se zakládalo Cargo,tak bylo řečeno,že v případě potřeby budem jezdit u matky na osobních(ČD).U matky se dělají přesčasy,ale my sedíme doma.Co bylo řečeno před rokem už neplatí.Taková je politika ČD.
18.05.2009 (14:17)  
Problém s nedostatkem strojvedoucích se bude zhoršovat s tim jak budou přicházet další dopravci kteří nejspíše získají současné zaměstnance ČD, přičemž hrozí riziko přetahovaní penězi. Navíc ČD (potažmo stát resp. daňový poplatník) zaplatí relativně drahý a dlouhý výcvik.
registrovaný uživatel Lee 
18.05.2009 (13:53)  
Jednu dobu jsem o tomto povolání vážně uvažoval. I přes svoje nadšení k železnici a vůbec vše co jezdí po kolejích, jsem došel k názoru, že člověk, který v dnešní době žádá o zaměstnání u ČD musí být svým způsobem trochu "blázen". Osobně si myslím, že zacházení se strojvedoucím jako zaměstnaneckou složkou ze strany ČD zdaleka neodpovídá standardům v Evropě. Rád s nadhledem a humorem kamarádovi na mašině připomínám jeho svačiny a vzhled (chleba, salám, montérky a montér-brašna a tričko ČD) s porovnáním s kolegama z Německa :o) Nemluvě o tom, že dnes pro lidi pojem strojvedoucí nic neznamená.
18.05.2009 (13:39)  
Třeba za pár let bude mít Černá Díra naopak strojvedoucích přebytek, protože ji nikdo nebude chtít...:-)
18.05.2009 (13:39)  
Jenže ti cizinci taky musí složit příslušné zkoušky v českém jazyce, přičemž musí ovládat přesně předpisovou terminologii. To neznamená našrotit se předpisy nazpaměť. Stane se, že složení zkoušky D07 (výpravčí) je problémem i pro Slováka, který ve své domovině jako výpravčí sloužil, ale v Česku musí skládat zkoušku podle českých předpisů. Ono nejde o to, že by ten předpis neznal, ale neumí se předpisově česky vyjadřovat (tzv. závazná slovní znění předpisu, slangově "hovorová kázeň").
U česko & slovenských strojvedoucích není ten problém tak palčivý, protože v této profesi se pojem "hovorová kázeň" z hlediska předpisu D2 nepoužívá.
Nicméně pokud by měl někdo "z východu" zájem, tak se může uchytit u sousedů v Rakousku, Německu nebo Švýcarsku, pokud bude umět na odpovídající úrovni němčinu. Tam mu nabízí stejné pracovní příležitosti. Ono stojí spíše za zamyšlení, proč tuto profesi nenabízet taky ženám. Když to jde u sousedů v Rakousku nebo Švýcarsku, tak není důvod, proč by to nemohlo jít i v Česku.

Mimo zkoušek z "dopravních a návěstních" předpisů se skládá i zkouška z obsluhy a řízení vozidel příslušné trakce, ta se dělá před zkušební komisí Drážního úřadu a taky to není "žádná procházka" růžovým sadem. Představy některých vedoucích pracovníků "z nábřeží" jsou dost svérázné. I psychotesty se dělají v češtině, takže ten adept musí umět česky dost dobře. Navíc ti strojvedoucí by s nějvětší pravděpodobností skončili na nejnižších výkonech, tj. posun apod.
registrovaný uživatel sysel 
18.05.2009 (13:37)  
Ano,ještě tak mít za zodpovědnou a náročnou práci v provozu mající velmi negativní vliv na zdraví velké mzdové a sociální požadavky! Fuj hanba! Myslím,že levnější než Ukrajinci by mohli být Severní Korejci.Ti by se dali k mašině připoutat a jezdili by jenom za jídlo.To by byla ještě lepší zpráva!
registrovaný uživatel Fauny  mail  
18.05.2009 (13:33)  
Hlavně že v Brně neberou. Prý mají dost........
registrovaný uživatel DJ 
18.05.2009 (13:05)  
Myslím, že to je dobrá zpráva. I do budoucna bude zajištěn dostatečný počet strojvedoucích a ti Ukrajinci asi nebudou mít tak velké mzdové a další sociální požadavky.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko