Praha - Za pár let budou mít České dráhy možná problém sehnat náhradu za strojvůdce, kteří odejdou do důchodu. Věková struktura strojvůdců je totiž krajně nepříznivá - podle informací náměstka pro personalistiku ČD Milana Ruttnera jejich průměrné stáří převyšuje 47 let. Mladých je velmi málo a do deseti let odejde do důchodu polovina ze současného celkového počtu čtyř tisíc.
Atraktivita oboru v posledních letech klesá. Podle ředitele SPŠ strojní a dopravní v Děčíně Josefa Šlapáka už není dnes tolik mladých kluků, kteří by jevili zájem o toto náročné povolání. Požadavky jsou i přes klesající zájem stále velmi vysoké, zejména co se zdravotního a psychického stavu týká. Konkrétní výčet podmínek, které musí strojvedoucí splňovat, je uveden ve vyhlášce Ministerstva dopravy.
České dráhy se snaží tomuto nepříznivému trendu čelit – rozběhly stipendijní program pro studenty vybraných dopravních škol. Ti, kteří se zaváží, že pět let po skončení studia budou pracovat pro České dráhy, dostanou měsíční stipendium dva tisíce korun a dráhy jim zaplatí ubytování na internátu. Tuzemští studenti však zřejmě nebudou stačit k tomu, aby nahradili staré strojvůdce, a tak se dráhy poohlížejí i za hranice. Do konce roku 2009 nastoupí do přípravných kurzů na strojvedoucího zhruba sto mladých Slováků.
Podle Ruttnerových slov plánují České dráhy „lovit“ strojvůdce i dále na východ, a to na Ukrajině. Podmínky pro ukrajinské strojvůdce by měly být srovnatelné s tím, co České dráhy nabízejí nyní – tj. nástupní plat kolem dvaceti tisíci korun hrubého. Průměrná mzda se časem může vyšplhat přes třicet tisíc korun, avšak včetně příplatků za noční služby a práce o svátcích a víkendech. České dráhy také počítají s tím, že o některé strojvůdce je připraví konkurence.
zdroj: iDNES
Jako já taky jsem v laboce někdy do sedmi,osmi do večera a ráno přijdu na šest(a to ty hodiny navíc rozhodně nesedím na zadku a nečekám, až přijede domíchávač). Ale oba já a betonář spíme přes noc před další šichtou v posteli, méně než by třeba bylo vhodné, ale spíme. Fíra v mém případě přes noc víceméně nespí, navíc pokud bydlí na okraji Prahy, pak tam nevyspalý jede autem nebo MHD - kde tou dobou nejezdí metro , návrat domů se tedy protáhne o pobyt v noční pražské dopravě.... A že u Carga tyhle situace vznikají poměrně pravidelně v pravidelném, mimořádnostmi nezpožďovaném, provoze (ne že dvě hodiny nejede míchačka, ale naopak vše jezdí jak má, jen těch vlaků je občas holt víc než koritor pobere) je na bíledni. Nic ve zlém, můžete to ověřit na sobě: mapř: nastoupit v Praze do vlaku jet něčím pomalejším do Olomouce, zpátky se dospěte na sedačce v Excelu do Prahy, až dorazíte do Prahy jděte se někam vyspat, ve tři odpoledne vlezte do žabotlamu jeďte do Pardubic a zpátky potom vlezte do dalšího žabotlamu třeba na Beroun a zpátky do Prahy. Vyjde vám to být o půl noci doma, což fíra u nákladu tu další šichtu pravděpodobně nestihne.... Neusnul jste v osobácích ani na vteřinu? Tak to máte elitní předpoklady jít dělat "chudáka" mašifíru. Podotýkám, že mašinfíra není cestující, ale ten vlak jaksi ovládá a pokud se jednou zaváhá vznikají z toho Káranice, Vršovice, Paskov atd atd (Já v laborce roztoky vylévám a začnu znova).Jinak je mi jasné, že tahle profese je jedna z mnoha, které mají podobné problémy. Diskutujeme však o železnici a zde jsou letmo fírové od nákladů na odpočincích byti jako žádná jiná profese na železnici.
Proc mam z tveho dotazu pocit, ze ten fira je hrozny chudak a ze nikomu jinemu se tohle nedeje...
Vrcholové starání se :-). My používali termín "zastřešuje". Taky moc pěkné slovo. Ještě že ty "zastřešovače" máme, nevím co by bylo bez nich.
Dvojí kontrola je podle mě v pohodě. Dopravce se stará o své a my se o to staráme vrcholově.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.