Praha - Za pár let budou mít České dráhy možná problém sehnat náhradu za strojvůdce, kteří odejdou do důchodu. Věková struktura strojvůdců je totiž krajně nepříznivá - podle informací náměstka pro personalistiku ČD Milana Ruttnera jejich průměrné stáří převyšuje 47 let. Mladých je velmi málo a do deseti let odejde do důchodu polovina ze současného celkového počtu čtyř tisíc.
Atraktivita oboru v posledních letech klesá. Podle ředitele SPŠ strojní a dopravní v Děčíně Josefa Šlapáka už není dnes tolik mladých kluků, kteří by jevili zájem o toto náročné povolání. Požadavky jsou i přes klesající zájem stále velmi vysoké, zejména co se zdravotního a psychického stavu týká. Konkrétní výčet podmínek, které musí strojvedoucí splňovat, je uveden ve vyhlášce Ministerstva dopravy.
České dráhy se snaží tomuto nepříznivému trendu čelit – rozběhly stipendijní program pro studenty vybraných dopravních škol. Ti, kteří se zaváží, že pět let po skončení studia budou pracovat pro České dráhy, dostanou měsíční stipendium dva tisíce korun a dráhy jim zaplatí ubytování na internátu. Tuzemští studenti však zřejmě nebudou stačit k tomu, aby nahradili staré strojvůdce, a tak se dráhy poohlížejí i za hranice. Do konce roku 2009 nastoupí do přípravných kurzů na strojvedoucího zhruba sto mladých Slováků.
Podle Ruttnerových slov plánují České dráhy „lovit“ strojvůdce i dále na východ, a to na Ukrajině. Podmínky pro ukrajinské strojvůdce by měly být srovnatelné s tím, co České dráhy nabízejí nyní – tj. nástupní plat kolem dvaceti tisíci korun hrubého. Průměrná mzda se časem může vyšplhat přes třicet tisíc korun, avšak včetně příplatků za noční služby a práce o svátcích a víkendech. České dráhy také počítají s tím, že o některé strojvůdce je připraví konkurence.
zdroj: iDNES
martinrozsy:dík za info:( a hodně štěstí:)
Omyl, i u soukromníka se to tak někde praktikuje. Např. v našem s.r.o., která vzniklo z bývalého ČSAD, se cca před dvěma lety oddělila nákladní doprava od osobní, ale podobně jako je tomu u ČD, zůstala u jednoho majitele, dokonce pod stejným názvem firmy. A dnes, kdy na nákladní dopravě řidiči nemají práci a na osobní je řidičú nedostatek, nemůžou řidiči z nákladu jít jezdit na osobní, přestože mají platné všechny náležitosti pro osobní dopravu(řidičák, profesák, školení, psychotesty a pod.). Pokud chtějí jezdit na osobní a nechtějí být doma za 60% platu, tak musí dát z nákladní výpověď a nastoupit u stejné firmy jako řidič autobusu. Současně si můžou dát do smlouvy klauzuli, že pokud bude na nákladu znovu práce, budou(v případě jejich zájmu) uvolněni zpět na kamionku bez výpovědní lhůty. Neuvěřitelné, ale skutečné....!!!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.