Praha - Za pár let budou mít České dráhy možná problém sehnat náhradu za strojvůdce, kteří odejdou do důchodu. Věková struktura strojvůdců je totiž krajně nepříznivá - podle informací náměstka pro personalistiku ČD Milana Ruttnera jejich průměrné stáří převyšuje 47 let. Mladých je velmi málo a do deseti let odejde do důchodu polovina ze současného celkového počtu čtyř tisíc.
Atraktivita oboru v posledních letech klesá. Podle ředitele SPŠ strojní a dopravní v Děčíně Josefa Šlapáka už není dnes tolik mladých kluků, kteří by jevili zájem o toto náročné povolání. Požadavky jsou i přes klesající zájem stále velmi vysoké, zejména co se zdravotního a psychického stavu týká. Konkrétní výčet podmínek, které musí strojvedoucí splňovat, je uveden ve vyhlášce Ministerstva dopravy.
České dráhy se snaží tomuto nepříznivému trendu čelit – rozběhly stipendijní program pro studenty vybraných dopravních škol. Ti, kteří se zaváží, že pět let po skončení studia budou pracovat pro České dráhy, dostanou měsíční stipendium dva tisíce korun a dráhy jim zaplatí ubytování na internátu. Tuzemští studenti však zřejmě nebudou stačit k tomu, aby nahradili staré strojvůdce, a tak se dráhy poohlížejí i za hranice. Do konce roku 2009 nastoupí do přípravných kurzů na strojvedoucího zhruba sto mladých Slováků.
Podle Ruttnerových slov plánují České dráhy „lovit“ strojvůdce i dále na východ, a to na Ukrajině. Podmínky pro ukrajinské strojvůdce by měly být srovnatelné s tím, co České dráhy nabízejí nyní – tj. nástupní plat kolem dvaceti tisíci korun hrubého. Průměrná mzda se časem může vyšplhat přes třicet tisíc korun, avšak včetně příplatků za noční služby a práce o svátcích a víkendech. České dráhy také počítají s tím, že o některé strojvůdce je připraví konkurence.
zdroj: iDNES
Na kuří oko jste mi nešlápl.
Zkusím to popořadě:
My jsme k této škodě přišli jako slepý k houslím. To Vám věřit mohu.
Odpověď provozovatele dráhy byla: my podle zákona pojištěni být nemusíme, až si to vysoudíte, škodu uhradíme. I toto. A už jste to "vysoudili"?
Polovinu předpokládané škody (předpokládaný podíl řidiče) uhradila z povinného ručení pojišťovna Allianz.
A to je právě to o čem mluvím. Škoda nakonec vznikla i pojišťovně a jak říká staré drážní úsloví - Vymáchej v tom co nejvíc "lidí" škoda je pak menší..... Případ se pěkně zamotá.... a tím vlastně "zprůhlední". (Taky to umím - viz dále)
A další: u vlaků naší společnosti je naprostou výjimkou, že vlaky řídí najatý strojvedoucí. U nás to funguje obráceně. Strojvedoucí najímám, protože si kvalitních lidí vážím a zaměstnávám je, i když pro ně nemám práci na plný úvazek.
Krásný případ toho, čemu já říkám "kruhová" věta. Dejte se na politiku. (To není urážka, ale doporučení - myslím si, že s takovými větami uspokojíte kohokoliv a to je prý v politice žádoucí...)
Tak jak to je - zaměstnaváte nebo (naopak) najímáte?
Učili mě: Dvojitá (dvojí) kontrola = žádná kontrola (na dráze - ne na ČD, ale na dráze obecně) to tak většinou funguje. Něco jiného je následná kontrola. Mě to neuráží (doufám že ani Vás), jen mě to děsí. Děs je úplně jiný pocit než urážka. Ta mě většinou štve.
Nejde o to kdo co kontroluje, ale kdo za co odpovídá.
Když onen strojvedoucí (chcete-li řidič) nedodrží přestávku mezi dvěma směnami (nutná doba odpočinku) kdo je odpovědný?
Budeme to zamotávat:
U "mateřské" firmy odjezdí řekněme 4 hodiny - pak je "půjčen" na výkon jinam. Podle smlouvy má výkon trvat řekněme další 4 hodiny, on trvá (vlivem čehokoliv - třeba vyšší moci) třeba hodin 6 - kdo má pak odpovědnost? (Zlý mašinfíra to zamkne na trati, že jo.)
Tou kosou na kameni bylo myšleno úplně něco jiného než příčina a vznik oné nehodové události. Bylo tím myšleno to, že když je "směs" příliš hustá (případ příliš složitý) trvá její rozmíchání u soudu (určení kdo, za co, komu) poměrně dost dlouho. Proč - to se neptejte mě. Je to konstatování.
Jinak samozřejmě můžete mít pravdu (nezlobte se - jsem skeptik), co se týče příčin a vzniku nehodové události. To nebylo námětem mého příspěvku. Jen jsem se pokoušel vyjádřit svůj názor na Váš problém s proplacením škody.
Povzdech na závěr:
Kdy už se (konečně) přestaneme "inspirovat" silniční dopravou. Zkusme třeba leteckou.
Cestující bude na nádraží hodinu před odjezdem vlaku, budou sepsány jeho nacionále, následuje "lustrování" zavazadel......
To se pak bude dělat statistika pro kraje (trošku jsem to přehnal vím, ale........).
Pokud jsem Vás nějak urazil omlouvám se neměl jsem to v úmyslu.
Děsivé na tom je, že už několik let.
Dobře vám tak (že Vám nebyla zaplacena škoda).
Vím, že dnes je moderní a in si půjčovat, ale nic se nemá přehánět.
Vznikla Vám vůbec nějaká škoda - když si všechno půjčujete? (Strojvedoucí, lokomotivy, licence, provozovatele...)
Nebo je to obyčejné šejdění? Nezaplatila ony škody náhodou také nějaká(é) pojišťovna(y)?
Délku směny kontrolují dva (subjekty) - děsivé. Mají taky oba dva odpovědnost - nebo budou rozhodovat soudy?
Nejlépe oblíbenou metodou: "Já myslel že to udělal ten druhý." (a každá strana sporu zamává ohebnými paragrafy 266?)
Pak se nedivte, že zaplacení škody tak "dlouho" trvá.
Staré židovské přísloví praví:
Nepůjčuj a nebuď dlužen.
Jiné pak:
Že by padla kosa na kámen?
Vám jsem šlápl na kuří oko?
Motorák náš nebyl. Vlak jel na naší licenci, se strojvedoucím naší firmy. My jsme k této škodě přišli jako slepý k houslím. Odpověď provozovatele dráhy byla: my podle zákona pojištěni být nemusíme, až si to vysoudíte, škodu uhradíme. Polovinu předpokládané škody (předpokládaný podíl řidiče) uhradila z povinného ručení pojišťovna Allianz.
A další: u vlaků naší společnosti je naprostou výjimkou, že vlaky řídí najatý strojvedoucí. U nás to funguje obráceně. Strojvedoucí najímám, protože si kvalitních lidí vážím a zaměstnávám je, i když pro ně nemám práci na plný úvazek.
Délka směny - proč děsivé? Co vás na tom uráží? Pro mě je to naopak dvojí kontrola!!
Proč padá kosa na kámen? On si někdo vypne přejezd a strojvedoucí to měl předpokládat? Řidič u přejezdu s nulovými rozhledovými poměry je čmuchací pes. I Zákon o dopravě na komunikacích povídá v jednom z odstavců: řidič nesmí vjíždět na přejezd, je - li vidět nebo slyšet přijíždějící vlak. Soudní znalec stanovil, že vlak nemohl býti vidět a nemohl býti ani slyšet, protože strojvedoucí zahoukal pouze jednou a to těsně před nárazem proto, že mu projel těsně před nárazníky osobní automobil! U nehody Varnsdorf totiž platilo: Majitel: Hochwaldbahn, provozovatel: Railtrans (podle smlouvy u všech vlaků této společnosti na území ČR), licence: Railtrans, strojvedoucí: Railtrans.
PŠ
Dobře vám tak (že Vám nebyla zaplacena škoda).
Vím, že dnes je moderní a in si půjčovat, ale nic se nemá přehánět.
Vznikla Vám vůbec nějaká škoda - když si všechno půjčujete? (Strojvedoucí, lokomotivy, licence, provozovatele...)
Nebo je to obyčejné šejdění? Nezaplatila ony škody náhodou také nějaká(é) pojišťovna(y)?
Délku směny kontrolují dva (subjekty) - děsivé. Mají taky oba dva odpovědnost - nebo budou rozhodovat soudy?
Nejlépe oblíbenou metodou: "Já myslel že to udělal ten druhý." (a každá strana sporu zamává ohebnými paragrafy 266?)
Pak se nedivte, že zaplacení škody tak "dlouho" trvá.
Staré židovské přísloví praví:
Nepůjčuj a nebuď dlužen.
Jiné pak:
Že by padla kosa na kámen?
PŠ
Jinak veřejně prohlašuji, že mě Railtrans zklamal, na 1.máje v poledne jsem chtěl jet s Varnsdorfu do Liberce a místo nostalgické jízdy veterána studené války červeného dederónského motoráku, proradný soukromník přistavil jakousi novotu nebo rekonstrukci , jízda sice o poznání lepší než konkurenční 810+010, ale jinak šotoušské zklamání :-)
PŠ
Vy jako jeho zaměstnavatel nebo ten, komu jste ho půjčil. (Viz rozsudek, kterým byly ČD odsouzeny k odškodnění za "citovou újmu" způsobenou pozůstalým po strojvedoucím Čestmíru Kolářovi, který zemřel při nehodě v Čerčanech.)
Komu odevzdává strojvedoucí rychloměrový proužek, pokud ho odevzdává ke kontrole. Nebo kontroly vy nebo ten komu ho půjčujete neprovádíte ?
Kde vámi půjčený strojvedoucí nastupuje do směny ? V místě (obci), které je určeno jako místo výkonu práce z hlediska nároku na přiznání cestovních náhrad ? Nebo cestovní náhrady svým zaměstnancům neposkytujete.
Kdo kontroluje dodržování délky směny, resp. doby řízení a dobu odočinku. Vy nebo ten, komu jste fíru zapůjčil ?
Pro Vás neplatí vládní nařízení číslo 589/2006 Sb. ?
Za škodu ponese odpovědnost ten, kdo jí způsobil. Dopravci jsou na to pojiětěni, my třeba na 305 miliónů korun. Rychloměrové proužky kontroluje ten dopravce, na jehož licenci se jede. Strojvedoucí nastupuje na směny v místě, které si dohodnou dopravci mezi sebou. Platebně nastupuje strojvedoucí podle své pracovní smlouvy. Délku pracovní doby kontrolují oba dopravci. Dopravce, který má strojvedoucího zapůjčeného z důvodu svého osvědčení dopravce, dopravce zapůjčitel z důvodu platnosti pracovní smlouvy.
Ještě nějaké otázky?
Mimo jiné nehodu zapůjčeného strojvedoucího jsme již měli. A bylo to dost dobré. Majitel loko: Radek Šauer, provozovatel: BF Logistics, licence: Lokotrans, strojvedoucí Railtrans.
PŠ
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.