Praha – Podle statistik Mezinárodní železniční unie (UIC) patří Česká republika k zemím, kde lidé cestují vlakem velmi často – nejvíce z nových členů EU a častěji než v mnoha starších členských zemích. Může za to zejména hustá železniční síť, široká nabídka spojů, přičemž jednotlivé relace jsou obsluhovány v pravidelných intervalech, i dlouholetá tradice železniční dopravy u nás, kdy některé relace jsou pro autobusovou či individuální dopravu nevhodné, případně nemohou časově konkurovat. Příkladem za všechny je relace Praha – Ostrava, kde se reálně jezdí za tři hodiny (2:59 h). Údaje UIC potvrzují, že výspou železniční dopravy je Švýcarsko, kde každý občan cestuje vlakem v průměru 50× za rok; poloviční zájem projevují obyvatelé Německa a za nimi se drží Belgie a Nizozemí, které je, stejně jako Švýcarsko kolébkou tzv. taktového jízdního řádu. České republice patří 6. příčka se 17 cestami za rok na obyvatele. Díky stále se rozšiřující nabídce komerčních slev pro mezinárodní relace pak stoupají tržby i v této oblasti.
Začátkem léta dráhy představily slevy ve vnitrostátním i mezinárodním jízdném, kterými se snaží oslovit stávající a přilákat nové zákazníky. Zatímco sleva 2 Kč z každého vnitrostátního lístku asi mnohé nezaujme, eTikety si již své publikum nachází. Elektronické akční doklady pro různé zahraniční destinace jsou většinou výrazně levnější než obyčejné mezinárodní jízdné — příkladem za vše může být eTiket Praha – Hamburg, kdy cestující zaplatí 39 € namísto 105 € dle TCV tarifu. Případem, kdy došlo zavedením eTiketů k růstu cen, jsou relace z Prahy do Bavorska. I tak ale podle vyjádření ČD vzrostly za prvních pět měsíců meziročně tržby z mezinárodní dopravy o 19 %, tedy o 63 milionů korun na celkových 396 mil. Kč. Za celý loňský rok prodaly České dráhy 12 tisíc eTiketů, letos je to jen za první pololetí skoro 18 tisíc. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Německo, Rakousko a Maďarsko; nabídka by se však podle drah měla dále rozšiřovat. Nemělo by se zapomínat i na další akční nabídky, které jsou pro cestování zajímavé — CityStar, který je atraktivní zejména pro jízdy na Slovensko; Wien Spezial (i s možností zahrnutí jednodenního lístku na MHD ve Vídni) či SoNe resp. REGIONet + DB.
Výnosy stoupají, ceny klesají
Zákazníci to ale tak jednoznačně nevidí: sledujete–li různá fóra, nebo třeba v současnosti hojně skloňovaný Facebook (o němž v našem zpravodajství asi ještě nepadlo ani slovo), zjistíte, že i tato pravda má svá „ale“. Dráhy zlevnily každý jeden lístek o 2 Kč z celkové ceny a zavedly další akční slevy, které představily začátkem června. V současnosti se ale neobejdete bez zákaznické In–karty, na kterou se mnohé z nabídek vážou. I proto založil jeden z našich editorů, Samir Lepara, skupinu In-karta „pro všechny, kteří zjistili, že jízda vlakem není tak drahá, jak na první pohled vypadá.“ Současných 28 členů ale není příliš přesvědčivým důkazem, že se osvěta ohledně tohoto esenciálně důležitého dokladu drahám daří. Zato plných 4 000 lidí se přihlásilo pod iniciativu „Chceme prázdninovou slevu do 26ti, České dráhy!“ Vyzývají k psaní stížností a požadavků za její opětovné zavedení. Zčásti asi proto, že neznají ostatní tarifní výhody, které platí i letos; ale především proto, že sleva 50 % z obyčejného jízdného na jakékoliv trase v jakýkoliv čas a v jakémkoliv spoji byla bezkonkurenční. „Modří“ už vědí, že asi největší výhrou bylo si před změnou jízdních řádů v prosinci 2008 zakoupit novou In–kartu s aplikací In–junior na 3 roky. Tak mohou až do prosince 2011 jezdit se slevou, kterou vám dopravce v současném tarifu již nenabídne.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Facebook (Data k 16.7. 2009)
Hele a jak se da nabrat vlastne zpozdeni v aute? Ty mas nakej jizdni rad?
Ale možná jedna reakce, když jezdím s taxíkem ( teď se už tomu ale vyhýbám, takže jen když je potřeba zaskočit ), tak bych to mohl srovnávat spíš s vlakama a busama. Když si někdo vytáhne svoje auto, tak se to moc nedá ( jak ho vytáhne, tak si jede a prostě je to vše oki - cesta se zdála bez problémů ). Za den jsem najezdil okolo 500 km, ale často i víc a abych pravdu řekl, tak i na krátký trasy jsem nabíral zpoždění, ono to na silnici je jen zdánlivý, že jde vše hladce. Každopádně já když už musím někam autem, tak většinou mám zpoždění už na odjezdu a někdy i víc jak 15minut...:-)Ale to je asi ve mě
Co se tyce te tve cesty pres Prahu, tak holt smula. A jestli si myslis, ze smulu mel i rpet a kdyby jel kdykoliv jindy, tak se mu to nestane, tak dobre...
Pokud jde o to, ze ti podsouvam, ze jsi zacpy dal vsude, tak to bude tim, jak to pises. Ty sam jsi napsal, ze autem to neni einfach a ze pres prahu je hodiny navic uplne normalni (ja to prekladam jako vzdy). Cili dobre - hodina navic je autem normal "via Praha", jenze tenzor a rpet psali o "venkove", takze jim prosim neargumentuj zacpami. Pokud pojede autem do Zabrehu, tak ma problem u Zvonarky a pak jede co hrdlo raci
kdyz jste takovy priznivec gumokolu tak si jej kupte, jezdete gumokolem a nechodte na ZP.....
jinak jestli jste si vsiml, tak jsem vzdy mluvil o konkretnich tratich, nikdy jsem nemluvil obecne o cemkoliv...
ano v dobe prestavby breclavi+vyluka 250+nejake omezeni 270/010 je tahle trasa problem, to ale nic nerika o tom, ze vlak ma vsude a vzdy zpozdeni, ani ze auto je vzdy a vsude rychlejsi a nikde nemuze uviznout v zacpe.....
takze ja jen tvrdil ze i vlak muze jet presne, a na druhou stranu i auto muze uviznout v zacpe = ani jedno neni dokonale spolehlive,
nejake velkoznalectvi nebo zacpy "vsude" je vymysl Vas a pana M, a jen mi to podsouvate
Ovšem v okamžiku, kde se v rámci PIDu dá jezdit vlakem na "tramvajenku" z Radotína do Klánovic, jsou jakékoli statistiky srovnávané s dobou, kdy se na každou jízdu vlakem kupovala samostatná jízdenka, maximálně existovaly nějaké dělnické nebo žákovské časové jízdenky, kde byl počet jízd celkem jasně dán - v podstatě nahnuté.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.