Praha – Podle statistik Mezinárodní železniční unie (UIC) patří Česká republika k zemím, kde lidé cestují vlakem velmi často – nejvíce z nových členů EU a častěji než v mnoha starších členských zemích. Může za to zejména hustá železniční síť, široká nabídka spojů, přičemž jednotlivé relace jsou obsluhovány v pravidelných intervalech, i dlouholetá tradice železniční dopravy u nás, kdy některé relace jsou pro autobusovou či individuální dopravu nevhodné, případně nemohou časově konkurovat. Příkladem za všechny je relace Praha – Ostrava, kde se reálně jezdí za tři hodiny (2:59 h). Údaje UIC potvrzují, že výspou železniční dopravy je Švýcarsko, kde každý občan cestuje vlakem v průměru 50× za rok; poloviční zájem projevují obyvatelé Německa a za nimi se drží Belgie a Nizozemí, které je, stejně jako Švýcarsko kolébkou tzv. taktového jízdního řádu. České republice patří 6. příčka se 17 cestami za rok na obyvatele. Díky stále se rozšiřující nabídce komerčních slev pro mezinárodní relace pak stoupají tržby i v této oblasti.
Začátkem léta dráhy představily slevy ve vnitrostátním i mezinárodním jízdném, kterými se snaží oslovit stávající a přilákat nové zákazníky. Zatímco sleva 2 Kč z každého vnitrostátního lístku asi mnohé nezaujme, eTikety si již své publikum nachází. Elektronické akční doklady pro různé zahraniční destinace jsou většinou výrazně levnější než obyčejné mezinárodní jízdné — příkladem za vše může být eTiket Praha – Hamburg, kdy cestující zaplatí 39 € namísto 105 € dle TCV tarifu. Případem, kdy došlo zavedením eTiketů k růstu cen, jsou relace z Prahy do Bavorska. I tak ale podle vyjádření ČD vzrostly za prvních pět měsíců meziročně tržby z mezinárodní dopravy o 19 %, tedy o 63 milionů korun na celkových 396 mil. Kč. Za celý loňský rok prodaly České dráhy 12 tisíc eTiketů, letos je to jen za první pololetí skoro 18 tisíc. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Německo, Rakousko a Maďarsko; nabídka by se však podle drah měla dále rozšiřovat. Nemělo by se zapomínat i na další akční nabídky, které jsou pro cestování zajímavé — CityStar, který je atraktivní zejména pro jízdy na Slovensko; Wien Spezial (i s možností zahrnutí jednodenního lístku na MHD ve Vídni) či SoNe resp. REGIONet + DB.
Výnosy stoupají, ceny klesají
Zákazníci to ale tak jednoznačně nevidí: sledujete–li různá fóra, nebo třeba v současnosti hojně skloňovaný Facebook (o němž v našem zpravodajství asi ještě nepadlo ani slovo), zjistíte, že i tato pravda má svá „ale“. Dráhy zlevnily každý jeden lístek o 2 Kč z celkové ceny a zavedly další akční slevy, které představily začátkem června. V současnosti se ale neobejdete bez zákaznické In–karty, na kterou se mnohé z nabídek vážou. I proto založil jeden z našich editorů, Samir Lepara, skupinu In-karta „pro všechny, kteří zjistili, že jízda vlakem není tak drahá, jak na první pohled vypadá.“ Současných 28 členů ale není příliš přesvědčivým důkazem, že se osvěta ohledně tohoto esenciálně důležitého dokladu drahám daří. Zato plných 4 000 lidí se přihlásilo pod iniciativu „Chceme prázdninovou slevu do 26ti, České dráhy!“ Vyzývají k psaní stížností a požadavků za její opětovné zavedení. Zčásti asi proto, že neznají ostatní tarifní výhody, které platí i letos; ale především proto, že sleva 50 % z obyčejného jízdného na jakékoliv trase v jakýkoliv čas a v jakémkoliv spoji byla bezkonkurenční. „Modří“ už vědí, že asi největší výhrou bylo si před změnou jízdních řádů v prosinci 2008 zakoupit novou In–kartu s aplikací In–junior na 3 roky. Tak mohou až do prosince 2011 jezdit se slevou, kterou vám dopravce v současném tarifu již nenabídne.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Facebook (Data k 16.7. 2009)
To, co píšeš, je prachsprostá demagogie. Co je neoddiskutovatelný fakt, je nehorázná poruchovst Š mejdolin a Ešusů. Nedovedu si představit, jak by ČSD do padly někdy v 60. nebo 70. letech, kdyby jim měly bobiny a žabotlamy klekat tak často, jako ty dnešní, zbytečnou elektronikou nesmyslně přecpané krabice! Tehdy by za to nejspíš ty odpovědné zavřeli a poslali k lopatě a dnes by bylo velmi záhodno udělat totéž. Cestující veřejnost by to určitě ocenila víc, než to, že se ČD pokoušejí hrát si na něco, na co absolutně nemají a hned tak mít nebudou, totiž na spolehlivého a kvalitního dopravce.
Jo ahaaa!! Takze ty ruzne hlasky o vlacich (jako Casu Dost treba) vznikly az po nasazeni nove techniky a driv bylo vsechno super. A kdyz soucasna generace 40niku rika, ze vlakem jela naposled pred 20 lety, tak tim rikaji, ze tehdy se jim to tak strasne moc libilo, ze si tu krasnou vzpominkou chteji uchovat a nechteji si to kazit tou nepeknou soucasnosti...
Takovy Bmz (nebo 680) je opruz, neni nad poradny Becko. S poradne zterelou gumou na oknech, na pera prosezenou sedackou a 54 stupni v interieru.
BTW - cim jezdis? Embeckem (teda jestli to neni prilis novota)?
Hm, jenomze nikdo nepsal o tom, ze behem 4 hodin umres zizni...
Cestování krabicemi typu šukafon, nebo regiošmejd je bída a utrpení, nevím, podle jaké logiky jsou vozidla, určená především pro ,,hrbaté" tratě vybavována tím nejhorším možným řešením podvozků.
Poslední zdražení jízdného je jen další hřebíček do rakve. Pro dvojici důchodců se nyní auto stává po všech stránkách lepší alternativou.
Systém slev je natolik nepřehledný, že příležitostné cestující spolehlivě odradí. Ne každý má přístup na internet a pro klienty typu: Sakra tohle je průšvih, já tam musím zajet, jinak to nepůjde" je vlak v podstatě neakceptovatelný.
Co už nechápu vůbec, je fakt, že důchodci nad 70, kteří jezdí s MHD zadarmo, musí za cestu vlakem do stejného místa platit. Vzhledem k existenci integrovaného tarifu bych předpokládal, že integrovaný znamená jezdit za stejné peníze, ale jak vidno, i integrace má své meze.
Takže závěrem: Jezdil jsem vlakem rád, ale teď už ne. Nemám totiž důvod do vlaku lézt.
Vím, co je pitný režim. A také už přes šedesát let vím, že na sedění 4 hodiny v autě mi vydrží to, co vypiju před tím, než vyjedu. A ujet denně s jednou pauzou 800 km mi, ani dnes, nijak nevadí. Když máš tréning, tak snadno vydžíš i to, co by jiného porazilo. Ne každý dokáže uběhnout např. 10 km v kuse.
-busem linek 287/8, 263/4 směr ostrava nebo Opava Východ/Komárov na vlak.Existuje i kombinace spojů přes Bílovec a Studénku (692/3). Není těch spojů moc, ale dá se to. Situaci by velmi pomohlo, kdyby se manželka nebála jezdit autem na hlídané parkoviště před svinovským nádražím. (pracuju na tom):-) Vyloženou nouzi řeší tramvaj z/do Zátiší.
AŽD: To že se chodí po 60 na prohlídky vím. Tím mi to ale nevymluvíte, že je fakt v pohodě když v 70 jedete na Slovensko na jeden zátah. Byť jako bývalý řidič z povolání. Ono něco se stát může v každém věku to je jasné. Prostě s dětma se pořád cítím líp ve vlaku než na dálnici.
I když dlužno doznat že poslední dobou : Vřesina, Studénka, Paskov, všechno je jaksi od nás nedaleko že....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.