..: Využívání vlaků a tržby z mezinárodních dokladů stoupají :..

Graf počet cest na obyvatele země EU, foto: UIC a ČDPraha – Podle statistik Mezinárodní železniční unie (UIC) patří Česká republika k zemím, kde lidé cestují vlakem velmi často – nejvíce z nových členů EU a častěji než v mnoha starších členských zemích. Může za to zejména hustá železniční síť, široká nabídka spojů, přičemž jednotlivé relace jsou obsluhovány v pravidelných intervalech, i dlouholetá tradice železniční dopravy u nás, kdy některé relace jsou pro autobusovou či individuální dopravu nevhodné, případně nemohou časově konkurovat. Příkladem za všechny je relace Praha – Ostrava, kde se reálně jezdí za tři hodiny (2:59 h). Údaje UIC potvrzují, že výspou železniční dopravy je Švýcarsko, kde každý občan cestuje vlakem v průměru 50× za rok; poloviční zájem projevují obyvatelé Německa a za nimi se drží Belgie a Nizozemí, které je, stejně jako Švýcarsko kolébkou tzv. taktového jízdního řádu. České republice patří 6. příčka se 17 cestami za rok na obyvatele. Díky stále se rozšiřující nabídce komerčních slev pro mezinárodní relace pak stoupají tržby i v této oblasti.

Začátkem léta dráhy představily slevy ve vnitrostátním i mezinárodním jízdném, kterými se snaží oslovit stávající a přilákat nové zákazníky. Zatímco sleva 2 Kč z každého vnitrostátního lístku asi mnohé nezaujme, eTikety si již své publikum nachází. Elektronické akční doklady pro různé zahraniční destinace jsou většinou výrazně levnější než obyčejné mezinárodní jízdné — příkladem za vše může být eTiket Praha – Hamburg, kdy cestující zaplatí 39 € namísto 105 € dle TCV tarifu. Případem, kdy došlo zavedením eTiketů k růstu cen, jsou relace z Prahy do Bavorska. I tak ale podle vyjádření ČD vzrostly za prvních pět měsíců meziročně tržby z mezinárodní dopravy o 19 %, tedy o 63 milionů korun na celkových 396 mil. Kč. Za celý loňský rok prodaly České dráhy 12 tisíc eTiketů, letos je to jen za první pololetí skoro 18 tisíc. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Německo, Rakousko a Maďarsko; nabídka by se však podle drah měla dále rozšiřovat. Nemělo by se zapomínat i na další akční nabídky, které jsou pro cestování zajímavé — CityStar, který je atraktivní zejména pro jízdy na Slovensko; Wien Spezial (i s možností zahrnutí jednodenního lístku na MHD ve Vídni) či SoNe resp. REGIONet + DB.

Výnosy stoupají, ceny klesají

In-kartaZákazníci to ale tak jednoznačně nevidí: sledujete–li různá fóra, nebo třeba v současnosti hojně skloňovaný Facebook (o němž v našem zpravodajství asi ještě nepadlo ani slovo), zjistíte, že i tato pravda má svá „ale“. Dráhy zlevnily každý jeden lístek o 2 Kč z celkové ceny a zavedly další akční slevy, které představily začátkem června. V současnosti se ale neobejdete bez zákaznické In–karty, na kterou se mnohé z nabídek vážou. I proto založil jeden z našich editorů, Samir Lepara, skupinu In-kartapro všechny, kteří zjistili, že jízda vlakem není tak drahá, jak na první pohled vypadá.“ Současných 28 členů ale není příliš přesvědčivým důkazem, že se osvěta ohledně tohoto esenciálně důležitého dokladu drahám daří. Zato plných 4 000 lidí se přihlásilo pod iniciativu „Chceme prázdninovou slevu do 26ti, České dráhy!“ Vyzývají k psaní stížností a požadavků za její opětovné zavedení. Zčásti asi proto, že neznají ostatní tarifní výhody, které platí i letos; ale především proto, že sleva 50 % z obyčejného jízdného na jakékoliv trase v jakýkoliv čas a v jakémkoliv spoji byla bezkonkurenční. „Modří“ už vědí, že asi největší výhrou bylo si před změnou jízdních řádů v prosinci 2008 zakoupit novou In–kartu s aplikací In–junior na 3 roky. Tak mohou až do prosince 2011 jezdit se slevou, kterou vám dopravce v současném tarifu již nenabídne.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Facebook (Data k 16.7. 2009)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 20.7.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
20.07.2009 (18:01)  
Ale slevy pro mladé na jízdném nikde moc nejsou.
Tím samozřejmě netvrdím, že by byly špatné.
A také samozřejmě záleží na objednateli - jaké jízdné po ČD chce.
20.07.2009 (17:29)  
Pokud se nepletu, 17 je sice hezké číslo, ale volně přeloženo - je to další pokles. Ještě před pár lety ČD přepravovaly 185 milionů cestujících, teď mají o 10 milionů méně...
20.07.2009 (17:12)  
Orsy: předpokládám, že jezdíš tam a zpět, rozdíl v jedné zpáteční jízdence je 22 korun, což dělá za 3 roky 528 korun, takže pokud ti je od 15 do 26 let, tak se vyplatí, protože stojí 330 na 3 roky
20.07.2009 (17:07)  
No žádná sláva. Díky za graf. Máme co dohánět. Nekomentuji země, kde se rvou miliardy Eur a výsledek stejný jako tady.

Podstatné je to, že se ČD snaží oškubat nevýdělečnou mládež, protože pro výdělečnou klientelu nemůže nic nabídnout - třeba konkurovat autům jako španěláci a další. A jsme opět u problému s těmi muzejními tratěmi. A to bude problém i jakéhokoliv jiného železničního dopravce.
Všechno souvisí se vším a z grafu je zřejmé, kde bychom se měli učit. Howgh.
20.07.2009 (16:34)  
V grafu mi některé země chybí (např. Rakousko).
registrovaný uživatel myrha  mail  
20.07.2009 (16:18)  
sAd: pindat je něco jiného, když by Vám dráhy taky zdražily o 50% (z IN-J na IN-Z) a na Vaši destinaci a na Váš počet osob by se defacto vyplatila individuální doprava (nemluvě o tom, že autem je cesta 2h oproti 4-5h ve vlaku), pak je asi něco špatně, ne?
I autobusové příklady stojí za to: BUS Brno-Bernartice standartní cena cca 180Kč, na IN-Z se dostanete za tu cenu pouze do Veselí n.L., zbylých 35km můžete pěškobusem.. Ať mi někdo nevykládá že cenová politika ČD je nastavena dobře..;)
registrovaný uživatel David Orság  mail  
20.07.2009 (16:18)  
Má cenu si pořizovat In-kartu, když jezdím vlakem jen k babičce asi 8krát do roka a to jen z Kopřivnice do Mankovic ?
registrovaný uživatel sAd 
20.07.2009 (16:08)  
Vždycky bude více lidí pindat na to, když jim někdo sebere nějakou výhodu. Vytvoří se "stádo", které pak "zašlape" jakýkoliv pokus o racionální a logické vysvětlení daného kroku...
Mně InKarta za ty dva roky, co ji používám ušetřila již cca padesátinásobek své původní hodnoty a to nějak extra často vlakem necestuji...
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko