..: Využívání vlaků a tržby z mezinárodních dokladů stoupají :..

Graf počet cest na obyvatele země EU, foto: UIC a ČDPraha – Podle statistik Mezinárodní železniční unie (UIC) patří Česká republika k zemím, kde lidé cestují vlakem velmi často – nejvíce z nových členů EU a častěji než v mnoha starších členských zemích. Může za to zejména hustá železniční síť, široká nabídka spojů, přičemž jednotlivé relace jsou obsluhovány v pravidelných intervalech, i dlouholetá tradice železniční dopravy u nás, kdy některé relace jsou pro autobusovou či individuální dopravu nevhodné, případně nemohou časově konkurovat. Příkladem za všechny je relace Praha – Ostrava, kde se reálně jezdí za tři hodiny (2:59 h). Údaje UIC potvrzují, že výspou železniční dopravy je Švýcarsko, kde každý občan cestuje vlakem v průměru 50× za rok; poloviční zájem projevují obyvatelé Německa a za nimi se drží Belgie a Nizozemí, které je, stejně jako Švýcarsko kolébkou tzv. taktového jízdního řádu. České republice patří 6. příčka se 17 cestami za rok na obyvatele. Díky stále se rozšiřující nabídce komerčních slev pro mezinárodní relace pak stoupají tržby i v této oblasti.

Začátkem léta dráhy představily slevy ve vnitrostátním i mezinárodním jízdném, kterými se snaží oslovit stávající a přilákat nové zákazníky. Zatímco sleva 2 Kč z každého vnitrostátního lístku asi mnohé nezaujme, eTikety si již své publikum nachází. Elektronické akční doklady pro různé zahraniční destinace jsou většinou výrazně levnější než obyčejné mezinárodní jízdné — příkladem za vše může být eTiket Praha – Hamburg, kdy cestující zaplatí 39 € namísto 105 € dle TCV tarifu. Případem, kdy došlo zavedením eTiketů k růstu cen, jsou relace z Prahy do Bavorska. I tak ale podle vyjádření ČD vzrostly za prvních pět měsíců meziročně tržby z mezinárodní dopravy o 19 %, tedy o 63 milionů korun na celkových 396 mil. Kč. Za celý loňský rok prodaly České dráhy 12 tisíc eTiketů, letos je to jen za první pololetí skoro 18 tisíc. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Německo, Rakousko a Maďarsko; nabídka by se však podle drah měla dále rozšiřovat. Nemělo by se zapomínat i na další akční nabídky, které jsou pro cestování zajímavé — CityStar, který je atraktivní zejména pro jízdy na Slovensko; Wien Spezial (i s možností zahrnutí jednodenního lístku na MHD ve Vídni) či SoNe resp. REGIONet + DB.

Výnosy stoupají, ceny klesají

In-kartaZákazníci to ale tak jednoznačně nevidí: sledujete–li různá fóra, nebo třeba v současnosti hojně skloňovaný Facebook (o němž v našem zpravodajství asi ještě nepadlo ani slovo), zjistíte, že i tato pravda má svá „ale“. Dráhy zlevnily každý jeden lístek o 2 Kč z celkové ceny a zavedly další akční slevy, které představily začátkem června. V současnosti se ale neobejdete bez zákaznické In–karty, na kterou se mnohé z nabídek vážou. I proto založil jeden z našich editorů, Samir Lepara, skupinu In-kartapro všechny, kteří zjistili, že jízda vlakem není tak drahá, jak na první pohled vypadá.“ Současných 28 členů ale není příliš přesvědčivým důkazem, že se osvěta ohledně tohoto esenciálně důležitého dokladu drahám daří. Zato plných 4 000 lidí se přihlásilo pod iniciativu „Chceme prázdninovou slevu do 26ti, České dráhy!“ Vyzývají k psaní stížností a požadavků za její opětovné zavedení. Zčásti asi proto, že neznají ostatní tarifní výhody, které platí i letos; ale především proto, že sleva 50 % z obyčejného jízdného na jakékoliv trase v jakýkoliv čas a v jakémkoliv spoji byla bezkonkurenční. „Modří“ už vědí, že asi největší výhrou bylo si před změnou jízdních řádů v prosinci 2008 zakoupit novou In–kartu s aplikací In–junior na 3 roky. Tak mohou až do prosince 2011 jezdit se slevou, kterou vám dopravce v současném tarifu již nenabídne.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Facebook (Data k 16.7. 2009)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 20.7.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
22.07.2009 (22:39)  
To M:
Ono tank v Měcholupech (mám to cestou na chatu) a druhý nejlevnější je v Uhříněvsi a v Tescu Letňany. A v těch Měcholupech mají skutečně benzin, kdyby tam totiž prodávali břečku, tak by, při tom, kolik aut tam tankuje, riskovali těžké zmrzačení od naštvaných řidičů. Ono když se do tanků doplňuje každý druhý den, tak voda jaksi nemá šanci se do benzinu dostat.
22.07.2009 (22:34)  
To Kovařík:
Takhle bych to neformuloval. Ale pro nás dva je auto v 99% případů levnější a lepší alternativa. Vlakem tak maximálně na okružní výlet, ale pokud potřebuji za hranice, nebo se někam spolehlivě a ve mnou vybraný čas dostat, tak vlak je ta poslední možnost.
22.07.2009 (22:30)  
To JK:
Asi ti uniklo, že po šedesátce musíš mít prohlídku a potvrzení, že můžeš řídit. V 65 se vyšetření opakuje a po dosažení 70 let už na něj musíš každé dva roky! Já jsem na vyšetření v 60 loni byl a s rezervou jsem prošel. A praxe skoro milion kilometrů za volantem také dělá své. Přes deset let jsem totiž jezdil služebně a 400 km denně byl běžný průměr. O tom, že od r. 1972, kdy jsem získal B skupinu jsem nezavinil ani jednu nehodu se šířit nebudu.
registrovaný uživatel M 
22.07.2009 (22:04)  
Ptal jsem se s ohledem na... Jak jste se dostali na ten vlak? Ty delsi trasy s deckem chapu (osobne bych asi zabil lidi, co vezmou rocni decko a jedou "mu" autem ukazat more do Chorvatska...), nicmene v tom vlaku by to zase bylo spatny s tatinkem...
Kuprikladu takovou Viden si zase moc nedovedu predstavit autem. 130 km dlouha kolona Polaku... Pritom vlakem pohodicka, rychleji...
registrovaný uživatel JK ml. 
22.07.2009 (21:07)  
M: Kyjovice obec, tzn od konečn tram č.5 v Zátiší slabé 3 km směr vzhůru.
Právě že jezdíme do Pv k tchánovi a tchýni jedině s dětma. Obecně dál jak 100km s dětma nerad jezdím autem. S tou starší - 4,5- let je to v klidu, ale v kombinaci s mladší (1 rok) a manželkou je to na dálky soda. I když je pravda, že teď na Sázavu jsme celá moravská větev famílie včetně prabáby jeli automobily a kupodivu šlo to. Ono by to stejně jinak nešlo, dojezd pacifikem do Kácova si s tím co se všechno táhlo s sebou prostě nedovedu představit. Rychlostní průměr zpět (kdy sem to jel v kuse tak max. 80 kmh a to bylo po dálnici (kromě prvních a posledních 40km) furt....
Jinak ještě pozn: V Kácově jsme spali v ubytovně AŽD prakticky bezprostředně u zhlaví směr Zruč nS. By mě zajímalo, který expert vedl manipulační vlak 15 nebo 16.7 z Kácova směr Zruč ložený dřevem kamsi do Rakouska s odjezdem okolo půl osmé ráno z Kácova(loko ř.742)? To bylo vážně nutné troubit přímo pod oknem našeho pokoje takovým způsobem, že jsem se nejen probudil, ale i spadnul z postele a takřka při tom provedl potřebu???? Jako chápu že je tam nepřehledný relativně frekventovaný přejezd ale to opravdu muselo celé posázaví vědět že Cargo konečně veze z Kácova něco někam?:-)))
registrovaný uživatel M 
22.07.2009 (19:45)  
Muzes uvest konkretne o jakou diru jde? Klidne fabuluj a napis sousedni (ale podobne velkou, obslouzenou a vzdalenou:-)

Nicmene v zasade souhlas s Prahou, ale nesouhlas s Prostejovem. Ja jezdim "trosku podobnou" trasu Brno-Havirov a vlakem jsem to zkusil jen jednou a proste se to neda. Kdybych to mel jet dneska, tak pocitam, ze by mne slehlo... Do Ostravy mozna (teda na jare a na podzim, dneska ani to ne:-)
Pozn.: Jezdim jen s dospelymi
registrovaný uživatel JK ml. 
22.07.2009 (17:50)  
jak praktikuju já problém vlak vs automobil:
1/ mám 2 malé děti tzn pokud použijeme vozidlo pro cestu Díra u Ostravy - Praha za dědou (resp.do roudnice nl za babkou) nedostanu se nikdy na rychlostní průměr takřka 98 km/h jako AŽD (o tom že řídit auto na takové vzd ve věku 70+let mi nepřijde bezpečné z principu, se dál šířit nebudu), to s dětma fakt nemůžu, naopak zde zvítězí vlak prakticky vždy. Problém je že pendolino neobsahuje vůz pro matky s dětmi nebo hrací koutek...Posledně jsme zneužili EC comenius a v počtu 2x 15+ a 2x15- obsadili kupé Bmz a přestavěli ho na letiště.Byla to nejpohodovější cesta s dětmi na takovou vzdálenost co jsem kdy zažil, naštěstí lidí nejelo moc.Podnikali jsme i noční jízdy do roudnice v přímém lehátkovém balíkovaném smradu, který poskytuje R440/441 a no....zrovna se to moc neujalo:-)
Pokud toto jedu sám jsou první volbou IC Janáček, IC Manažer, kvůli návaznostem z/na busy a tramvaje do naší Díry. Pendolina jsou hned v závěsu, protože přípoje na busy případně tramvaj moc nesedí a hodina v klasika EC navíc mi až tak nevadí. Dopravu ani autem přes Prahu řešit nemusím, spíš je potíž skloubit trasu vlakem Pardubice-kolín-praha klánovice/běchovice(v případě použití auta= moje poslední možná volba, pak na D1 to řeší exit říčany, je to o cca hodinu, max. dvě rychlejší než vlak, ale jasně že po cestě vlakem jsem jaksi použitelnější).
K druhému dědovi do Prostějova to jezdilo fantasticky v době kdy R Brno-Ostrava zastavovaly v Nezamyslicích a z Prostějova k nim jezdil žabotlam. Pak to byl sice půl hodinový nicméně bezbarierový přestup téměř typu hrana-hrana :-)Dneska se jeví pro cestu tam jako ideální k využití drobné zpoždění rychlíku od Jeseníka v Olomouci pak ta kýžená hrana/hrana vyjde, jinak jde o zcela nepochpitelný nepřípoj(EC142/R906 nebo IC582/R908, skvělé je také IC516/Os 3852) použití následných os vlaků protahuje celkovou dobu jízdy o 35-40 min ale hlavně je nutné přejít z nástupiště na nástupiště (zhusta v olomouci na to nejvzdálenější s bagáží dětmi atd... věřte je to znát)!!!Jinak autem tohle jezdíme vždy když jedeme všichni 4 a jen na víkend(asi půl na půl). Pokud manželka a děti zůstávájí v PV déle použijeme vlak.
Na zdechlé spoje je to u mě za poslední rok jestli dobře počítám 3:3 (čd: teď na dovolené zušení spoje Stvořidla - Kácov - údajně střet na přejezdu, dvě hodiny pod střechou zastávky bez signálu mobilu za vytrvalého děště, dzastávka nevybavena jízdním řádem!!! dále již dříve odstavování zdechlého jídelního vozu na EC118 v české třebbové směr Praha = k dvaceti minutám dalších + 30min a +50min EC 114 - zpožděný příjezd ze sousedního státu. Na straně autobusů místní linkové dopravy: u nízkopodlažního stroje typu SOR jedenkrát zdechnutí na vzduch = záchrana gumokol přivolaný mobilem jinak by bylo 5km pěšky + čekání na místní spoj MHD jedoucí v intervalu 1 hodina, dvakrát totéž vozidlo - motor neposkytoval vyšší otáčky než volnoběžné, opět řešení gumokolem, jinak by bylo 7km pěšky do cíle).
Těch 17 jízdenek na vlak jsem předevčírem vysypal z peněžky za období od dubna. Místním busem jezdím kromě dovolené v kladívka denně asi 25km (tam i zpět) vlakem to neodhadnu jsou to jednotky tisíc km ale ne tak četne jako busem....Auto mi na cestě nezdechlo nikdy, co si pamatuju co žijeme v Díře u Ostravy, tedy posledních 5 let pak jsem vozem cca 4x nevyrazil (2x vybitá baterie, 2x sněhová kalamita=totálně zavátá garáž + neprohrnutá veřejná komunikace ve vsi, řešeno busem a vlakem).Autem jezdím obecně málo, odhadem do 20 000km ročně.
Řekl bych že je to přece o tom že auto/autobus/vlak se musí doplňovat ne si konkurovat, pak to začne v téhle republice třeba i fungovat.
registrovaný uživatel M 
22.07.2009 (17:41)  
OK
registrovaný uživatel Kakov 
22.07.2009 (16:03)  
M: tak v tom pripade jsme za jedno a "trenice" je mezi nami zbytecna,

ale prispevek rpet na me delal dojem typu jednou jsem mel zpozdeni priste jedu autem (kamkoliv/kdykoliv) proto jsem chtel namitnout, ze auto ne vzdy a vsude jede na cas a nejrychleji, s tou prahou to byl jen priklad, protoze ta je dle mych docela bohatych zkusenosti nepredvidatelna, rozhodne jsem nechtel rict, ze kamkoliv pojedu autem budu v zacpe
registrovaný uživatel M 
22.07.2009 (15:35)  
KK, ne tento nazor nezastavam. nezastavam nazor, ze vlak je na hovno, ale taky nezastavam nazor, ze kamkoliv jedu autem, tak narazim na zacpy a jine kalamity...
Aneb - nemam rad ty krajni a extremni pripady ani na jednu stranu

PS: Ted jsem prijel z mesta. Byl jsem tam salinou, ve ktere bylo odhadem tak 58 stupnu. Cili za tehle podminek auto v kazdem pripade lepsi je:-)
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko