..: Využívání vlaků a tržby z mezinárodních dokladů stoupají :..

Graf počet cest na obyvatele země EU, foto: UIC a ČDPraha – Podle statistik Mezinárodní železniční unie (UIC) patří Česká republika k zemím, kde lidé cestují vlakem velmi často – nejvíce z nových členů EU a častěji než v mnoha starších členských zemích. Může za to zejména hustá železniční síť, široká nabídka spojů, přičemž jednotlivé relace jsou obsluhovány v pravidelných intervalech, i dlouholetá tradice železniční dopravy u nás, kdy některé relace jsou pro autobusovou či individuální dopravu nevhodné, případně nemohou časově konkurovat. Příkladem za všechny je relace Praha – Ostrava, kde se reálně jezdí za tři hodiny (2:59 h). Údaje UIC potvrzují, že výspou železniční dopravy je Švýcarsko, kde každý občan cestuje vlakem v průměru 50× za rok; poloviční zájem projevují obyvatelé Německa a za nimi se drží Belgie a Nizozemí, které je, stejně jako Švýcarsko kolébkou tzv. taktového jízdního řádu. České republice patří 6. příčka se 17 cestami za rok na obyvatele. Díky stále se rozšiřující nabídce komerčních slev pro mezinárodní relace pak stoupají tržby i v této oblasti.

Začátkem léta dráhy představily slevy ve vnitrostátním i mezinárodním jízdném, kterými se snaží oslovit stávající a přilákat nové zákazníky. Zatímco sleva 2 Kč z každého vnitrostátního lístku asi mnohé nezaujme, eTikety si již své publikum nachází. Elektronické akční doklady pro různé zahraniční destinace jsou většinou výrazně levnější než obyčejné mezinárodní jízdné — příkladem za vše může být eTiket Praha – Hamburg, kdy cestující zaplatí 39 € namísto 105 € dle TCV tarifu. Případem, kdy došlo zavedením eTiketů k růstu cen, jsou relace z Prahy do Bavorska. I tak ale podle vyjádření ČD vzrostly za prvních pět měsíců meziročně tržby z mezinárodní dopravy o 19 %, tedy o 63 milionů korun na celkových 396 mil. Kč. Za celý loňský rok prodaly České dráhy 12 tisíc eTiketů, letos je to jen za první pololetí skoro 18 tisíc. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Německo, Rakousko a Maďarsko; nabídka by se však podle drah měla dále rozšiřovat. Nemělo by se zapomínat i na další akční nabídky, které jsou pro cestování zajímavé — CityStar, který je atraktivní zejména pro jízdy na Slovensko; Wien Spezial (i s možností zahrnutí jednodenního lístku na MHD ve Vídni) či SoNe resp. REGIONet + DB.

Výnosy stoupají, ceny klesají

In-kartaZákazníci to ale tak jednoznačně nevidí: sledujete–li různá fóra, nebo třeba v současnosti hojně skloňovaný Facebook (o němž v našem zpravodajství asi ještě nepadlo ani slovo), zjistíte, že i tato pravda má svá „ale“. Dráhy zlevnily každý jeden lístek o 2 Kč z celkové ceny a zavedly další akční slevy, které představily začátkem června. V současnosti se ale neobejdete bez zákaznické In–karty, na kterou se mnohé z nabídek vážou. I proto založil jeden z našich editorů, Samir Lepara, skupinu In-kartapro všechny, kteří zjistili, že jízda vlakem není tak drahá, jak na první pohled vypadá.“ Současných 28 členů ale není příliš přesvědčivým důkazem, že se osvěta ohledně tohoto esenciálně důležitého dokladu drahám daří. Zato plných 4 000 lidí se přihlásilo pod iniciativu „Chceme prázdninovou slevu do 26ti, České dráhy!“ Vyzývají k psaní stížností a požadavků za její opětovné zavedení. Zčásti asi proto, že neznají ostatní tarifní výhody, které platí i letos; ale především proto, že sleva 50 % z obyčejného jízdného na jakékoliv trase v jakýkoliv čas a v jakémkoliv spoji byla bezkonkurenční. „Modří“ už vědí, že asi největší výhrou bylo si před změnou jízdních řádů v prosinci 2008 zakoupit novou In–kartu s aplikací In–junior na 3 roky. Tak mohou až do prosince 2011 jezdit se slevou, kterou vám dopravce v současném tarifu již nenabídne.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Facebook (Data k 16.7. 2009)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 20.7.2009 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Evropa Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
22.07.2009 (14:01)  
tenzor: pokud chcete radu...
jak psal JK ml. volil bych spojeni pres olomouc (byt delsi o 45 minut) s odjezdem 17.18, ale s prestupem na IC582 s prijezdem 19.33 (Sp1707 jede pres sumperk), IC582 sice bude mit nejake zpozdeni, ale celkove je to spojeni "spolehlivejsi" nez pres CT, pokud by IC582 mel moc velke zpozdeni, lze do zabrehu dojet Os s odjezdem 19.10 a prijezdem do zabreha 20.10
registrovaný uživatel Kakov 
22.07.2009 (12:37)  
takze M odpovezte mi prosim na otazku: zastavate nazor, ze auto je vzdy a za vsech okolnosti spolehlive, rychle a bez zpozdeni (zacpy), kdezto vlak vzdy a za vsech okolnosti nespolehlivi a zpozdeny??
registrovaný uživatel Kakov 
22.07.2009 (12:32)  
myrha: na lenost obcasneho cestujiciho zjistovat slevy a hned si bezet zaridit IN, tu poukazuju asi tak rok, ale vzdycky jsem nekym prehlasovan slovy typu... "kdyz nechtej usetrit jejich problem".. nikomu (toto slovo prosim chapat statisticky jako "drtive vetsine") nedojde, ze tak jak pisete Vy zeleznice tim prichazi o zakazniky,

a to o zlevneni se snazim prezentovat od te doby co chodim na zelpage, podle me je chyba v existenic obyč./zak. jizdneho, kdyz o obyč. je silene predrazeny, proto by zakaznicke melo platit pro vsechny a na nejake karty lakat ostatnimi slevami (napr. eLiska), s tim ze by melo zustat neco jako SONE+ a CDNet
registrovaný uživatel JK ml. 
22.07.2009 (11:35)  
Tenzor : pokud vezmu čistě tvé zadání pak tomu čistě teoreticky vyhouvuje kombinace R935/Sp 1707. IC 582 přes Olomouc s odjezdem z Brna v 17. 18 v cíli 19.30(3) je to o hodinu a tuším 15 km delší.
Teorie má své ale: - sp 1707 nevím jestli a jak a zda vůbec funguje "náhradní"souprava vlaku přes červenku, kvůli kvůli povodním tenhle sp jezdí toiž přes uničov, - IC 582 bude zase pravděpodobně lehce zpožděný kvůli povodním u Jeseníka nad Odrou. Ale jako nouzovka ...no snad o něco málo lepší než drátem do oka....
registrovaný uživatel M 
22.07.2009 (11:32)  
AZD
Tohle je zase debilni nazor presne opacnym smerem...
Predne by mne zajimalo, kde v Praze maji benzin (benzin, ne smes benzinu, cehosi a vody) za 25. Jestli jezdis Praha-Streda za 3:50, tak to ti gratuluji. Kdyz se potrebujes vychcat, tak vytahnes bazanta?:)
Minimalni jistota, ze vlak do bratislavy vubec prijede a kdyz nahodou ano, tak vcas? Fakta jsou nebo jenom blaboly? Autem ses po dalnici stejne rychlej kamkoliv kam jede 680? Olomouc treba? Pardubice? Do pendolina nedostanes zavazadla? Jako uznavam, ze to neni stehovaci auto, ale jinak uz prosim konecne nechte tech neskutecnych blabolu, ze se tam nic nevejde, protoze to neni pravda! (co sem zavedl Zikmund a jeho krabice na banany...)
registrovaný uživatel M 
22.07.2009 (11:23)  
rpet - hele spojil dve ruzny trasy - Z Litvinova jsi jel TY, DO Zabrehu TENZOR:-) Ale to je fuk, mne slo hlavne o to, ze kdyz ty zminis zpozdeni Litvinov-cosi (Usti?) a tenzor Zabreh-Brno, tak nekdo vytahne zacpy, ve kterych se da uviznout...
22.07.2009 (10:18)  
To Myrha:
Jezdíval jsem vlakem rád, ještě v dobách, kdy místenka stála 4 Kčs a lehátko do Burgasu něco málo přes 700. Současné ceny, jsou vzhledem ke kvalitě nabízených služeb, jízdním časům a spolehlivosti, naprosto nehorázné. Dostat se z Prahy např. do České Lípy, nebo Liberce vlakem je, v porovnání s jinými způsoby dopravy, katastrofa. A koupit si jízdenku do Brna, nebo Vídně a skončit v Poříčanech také není to, po čem bych toužil. Zkuste porovnat počet neschopností na ujeté kilometry u žabotlamů, ešusů a pendolin, výsledek bude pro novou techniku katastrofální. Systém slev je nepřehledný a pro příležitostné klienty prakticky nepoužitelný. A už vůbec nechápu stav, kdy osoby nad 70 let věku cestují z Prahy do Sázavy busem MHD zdarma, zatímco u ČD musejí za mnohem déle trvající jízdu s přestupem v Čerčanech ještě zaplatit. Autem se po dálnici dostanu z Prahy kamkoli za stejnou dobu, jako s Pendolinem (pokud tam ten šmejd vůbec dojede) a kamkoli jinam autem rychleji, navíc s množstvím zavazadel, které bych do Šmejdolína nedostal vůbec a u jiného vlaku bych za ně musel opět platit. A cestování do zahraničí... Trasu Praha - Dunajská Streda jezdím za 3h 50 min. je to, přes Pernek, Pezinok a Senec, od domu do domu 375 km. Projedu max. 28 litrů naturalu 95, za cenu 25 Kč/litr, takže jízdné pro dvě osoby vyjde na 700 Kč, čili 350 Kč na hlavu. Pokud bych jel Pendolinem, mám k dispozici pouze jeden spoj denně, navíc v době, která mi absolutně nevyhovuje, minimální jistotu, že vůbec dojedu a že dojedu včas. Vláčení se s bágly na nádraží, přestup v Bratislavě a hrkotání šukafonem dalších 60 km z Blavy! a za 350 Kč na hlavu to nepořídím ani náhodou! To už raději pojedu přímým busem z Florence.
registrovaný uživatel kubam 
22.07.2009 (9:32)  
myrha: jo docela s tebou souhlasím, já jsem asi takovej blázen jako ty:-D Ale byly časy, kdy jsem čéče taky byl lenivej, ale teď jak to jde, tak jedu vlakem a mám těch kilometrů ještě víc;-) Je fakt, že komukoli v mým okolí zařizuju lístky, slevy, místenky apod. já, aby s tím neměli starosti a jeli co nejlevneji:-) Proto se mi to asi tak těžký nezdá, páč už jsem se v tom naučil orientovat.
Jen spíš ohledně té ceny, když se podívám na okolní státy ( vím, že to tu někdo zakazoval srovnávat inkartu třeba vorteilScard ), tak to jízdný třeba v Rakousku je úplně hrozivý...my jsme na jiný kvalitě a taky ceně, ale nemyslím si, že by byl u nás vlak vyloženě drahej...samozřejmě každá "koruna dolů" je příjemná:-)
registrovaný uživatel myrha  mail  
22.07.2009 (9:13)  
kubam: Dle mého názoru tahle diskuse měla ukázat, že 9X% (X si dosaďte;) ) populace ČR (co nechodí na ŽP) raději zvolí ke své cestě auto, než vlak. Dneska žijeme ve světě senzacechtivých médií, které s radostí podporují "světonázor" většiny společnosti o tom, že "vlaky mají stále zpoždění" a "všechny jsou hnusné a zaplivané". Viděli jste někdy například reportáž o tom, jak vlaky jezdí včas? Já nikoli..
To co lidi možná nejvíc odrazuje je nejistota a neochota ji podstupovat, řešit ujeté přípoje a "co kdybych tam náhodou zůstal.." Společným faktorem je pak lenost. Lenost přemýšlet, jestli by to vlakem nebylo lepší, lenost hledat si slevu (že by se to tu řešilo?), lenost řešit vzniklé situace.. Místo toho cítí jistotu ve svém plechovém miláčku, se kterým už přece něco najezdili a vědí co od něj mají čekat (semtam se to podrbe taky ale vždyť to není tak často). A pokud je individuální jízdné srovnatelné s cenou individouální dopravy, myslím, že je vymalováno..

Nikdo není blázen jako já, kterému, když ujel poslední vlak čekal do rána na další, nebo (podruhé, to byl chytřejší) jel oklikou blíž k domovu a zbylých 10km i v zimě došel pěšky.. Kdybych jezdil vlakem jednou za uherský rok (ne 11000km ročně) pak bych se asi na nádraží cítil jako Alenka v říši divů a rozhodně bych si neběžel ihned vyřizovat IN-Z:) Proto jediné co by u nás platilo pro získání více cestujících (asi ale jen na delších trasách, na dojíždění pár km do práce jsou jízdenky ještě jakžtakž použitelné i po nedávném 100% zdražení) je právě levnější jízdné (bez šílených složitých procedur), na to uslyší jistě hodně lidí (i když ne 100%), proč by jinak u nás ještě existovaly Kauflandy a Lidly či jiné hypermarkety.. Většina obchodníků konkuruje cenou, jen Ti nejlepší kvalitou. Nechci se dotknout ČD, já mám vlaky rád ale pro naši společnost nejsou kvalitní (viz "světonázor").. Sorry za tento tok myšlenek a pokud máte někdo nápad jak dostat lidi do vlaku, sem s ním:)
registrovaný uživatel tenzor 
22.07.2009 (9:11)  
babilon: protože v daném čase autobus nejede (přímý spoj jede tuším už ve dvě). Co jsem chtěl naznačit bylo, že člověk, který podle Idosu sedne na vlak v představě, že bude za hodinu a půl na místě ve skutečnosti stráví díky neexistujícím zpožděním cestováním 3 hodiny. A to ne občas, ale u daného spoje v 95 procentech případů. Čím asi pojede příště, pokud bude mít jakoukoli jinou možnost mimo vlak?

Karel Kovařík: trochu soudnosti prosím, kdybych byl takový příznivec "gumokolu", tak jako první věc v Idosu vyškrtnu při hledání vlaky...

Ohledně těch zpoždění, neříkám, že jezdím tak často, ale už ani nepamatuju, kdy při dálkové cestě s přestupem (tedy ne na lokálce nebo v příměstské dopravě) neměl ani jeden z vlaků aspoň 10 minut zpoždění, což při přestupech 5 minut a nečekajících přípojích ve skutečnosti znamená hodinu a více zpoždění.

No, čekal jsem nějakou rozumnou radu, ale asi se jí nedočkám :)
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko