..: Expanze railjet pokračuje :..

railjet 63 München - Budapest, foto: Tomáš Kubovec Vídeň - Začátek letošního dubna nedává kolejím na jihu rakouské metropole odpočinout — zatímco stavba nového vídeňského hlavního nádraží uvrhla jeden z nejvytíženějších městských úseků do polohy běžné dvoukolejné tratě s rýchlostními omezeními, přibližně o kilometr dále nedaleko Grillgasse se dvůr za plotem areálu ÖBB Technische Services začíná červenat. Již příští týden se do provozu dostane druhá várka vysokorychlostních souprav railjet, kterými rakouské dráhy nahradí většinu klasických souprav na vlacích EuroCity do Mnichova. Zároveň začínají dostávat reálné obrysy i další plánované trasy, na které se chlouba ÖBB od prosince letošního roku podívá.

Od pondělí do Mnichova třikrát denně

Nově dodané soupravy se od pondělí 6. dubna dostanou opět na trasu München Hbf – Wien Westbf. (– Budapest-keleti pu.), na které raijlety absolvovaly i svou premiéru v prosinci loňského roku. Nahradí tak další dva páry spojů EuroCity, vedených klasickou soupravou ÖBB – konkrétně EC 69/262, jenž spojí bavorskou metropoli s vídeňským západním nádražím, a EC 60/960 / 67/967, který tuto trasu protáhne až do Budapešti.

RJ 60RJ 262Stanice
odj. 7:10Budapest-Keleti pu.20:49
8:36Györ19:19
10:08odj. 8:20Wien Westbahnhof17:4019:40
11:509:50Linz/Donau Hbf.16:0418:04
12:5810:58Salzburg Hbf.14:5416:54
14:3112:31München Hbf.odj. 13:26odj. 15:26
StaniceRJ 67RJ 69

V dvouhodinovém intervalu přímých spojů Vídeň - Mnichov tedy od příštího týdne zůstanou už jen dva vlaky s klasickou soupravou. I ty se ovšem dočkají svého nahrazení railjetem do konce aktuálně platného jízdního řádu. ÖBB tak v roce 2009 novými soupravami kompletně pokryjí první trasu a budou moci začít přidávat další destinace. Již příští rok chtějí stejný dvouhodinový interval railjetu zavést i na trase Vídeň - Bregenz s plánovaným prodloužením až do švýcarského Curychu. Pro roky 2010-2012 pak nasazování první série 23 souprav railjet počítá se zajížděním do Grazu a dále ve směru Maribor - Lublaň (- Záhřeb). Objevit se mají i spoje přes Villach do italských Benátek. Ve stejném období se plánuje i další zahušťování intervalových spojů do Curychu.

Příští destinace: Švýcarsko

Pohled do velkoprostorové Economy Class railjetu, foto: Georgo V polovině března se mohli cestující na nejednom švýcarském nádraží podivovat nad nečekanou soupravou v červeném kabátu ÖBB railjet, která navíc ještě pořád zobrazovala trasu Budapest-Keleti - München Hbf, což by za běžných okolností představovalo velmi zajímavý odklon. Lokomotiva 1116.217 Spirit of Switzerland se 7-vozovou soupravou Spirit of Munich poprvé vstoupila na síť SBB 17. března přes pohraniční stanici St. Margrethen. V následujících dnech podstoupila jízdní zkoušky na celé řadě švýcarských tratí v rámci schvalovacího procesu před plánovaným zahájením provozu. Souprava railjet tak zavítala nejen do servisního centra SBB Oberwinthertur, ale i do údolí Tösstal a po gotthardské trati až do Locarna. Přípravy na nasazení railjetu do Švýcarska mají probíhat v průběhu letošního roku tak, aby první spoj s cestujícími mohl vyjet společně se začátkem nového GVD.

Vlakz railjet v Česku? Zatím rozhodně ne.

V uplynulých dnech se na českém internetu v železničních kruzích začaly šířit překvapivé zprávy o plánovaném zajíždění railjetu do Prahy v grafikonu 2009/2010. Tyto úvahy se opírají o "zaručené" informace o tom, že rakouské ÖBB požádaly o schválení těchto souprav (jejichž vozy nejsou v režimu RIC) pro provoz na síti SŽDC s tím, že takto chtějí nahradit nepříliš oblíbené jednotky řady 680 ČD na spojích do Vídně.

railjet nemá vozy v režimu RIC, foto: Georgo Požádali jsme proto Drážní úřad ČR, který má schvalování drážních vozidel v kompetenci, o vyjádření. Vedoucí odboru drážních vozidel Ing. Jiří Hanuš ve své odpovědi sdělil, že "k dnešnímu dni žádná žádost z Rakouských spolkových drah na téma schvalovací řízení soupravy railjet, včetně řídícího vozu řady Apfmz, nebyla podána. Šířící se informace o podané žádosti jsou tedy mylné." Nasazení jednotek v Česku odmítají i samotné ÖBB — jak tento týden pro ŽelPage potvrdila mluvčí Rakouských spolkových drah Katja Blum: "V současnosti nasazení railjetu do Prahy neplánujeme." Rakouský dopravce se v otázce zajíždění svých nejlepších souprav drží původního oficiálního plánu, podle kterého lze s případným provozem těchto vlaků na českých tratích počítat až ve druhé fázi nákupu příslušných jednotek. Jak doplňuje Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah, jednání o konkrétní podobě příštího GVD v mezinárodní dopravě ještě nejsou ukončena, nicméně rakouská strana žádnou změnu koncepce neoznámila. "O České republice nebo Polsku v oficiálních zprávách ÖBB zatím není žádná zmínka," dodává Šťáhlavský.

zdroj: ÖBB, ČD, DÚ ČR, info24


JiříK. , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 3.4.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Rakousko Česká republika (celá) Švýcarsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
03.04.2009 (23:29)  
měl bych prosím na všechny diskutující dva dotazy a poprosím znalé lidi o korektní odpovědi

1) existuje tedy nějaký předpis, který omezuje použití řidících vozů u sunutých souprav??? (ať už rychlostí nebo počtem vagónů, či něčím jiným)
to MZ: to co psal CzechDave přeci neříká nic o technické stránce věci, ale je to dotaz na legislativu, a tam může být problém, i když je to z technického pohledu nelogické.
(z jiných oborů znám takových případů dost)

2) mohl by mi prosím někdo napsat v čem je Railjet lepší než 680CD? nerejpám, jen bych chtěl slyšet nějaký objektivní názor.

Děkuji
03.04.2009 (21:27)  
CzechDave: Přestavět koleje by nebyl takový problém, ne?
03.04.2009 (20:22)  
Natix : v Rakousku nejezdí, tam je Vmx jen 200.

CzechDave : nečetl jste náhodou nějaké elaboráty nejmenovaného "odborníka" z oboru kolejových vozidel, který svými výpočty dokazoval, že na ČSD (ČD) nemohou existovat řídící vozy, protože by mohlo dojít k vytlačení v oblouku. Nedlouho poté, co se dotyčný stal "zákazníkem" Úřadu důchodového zabezpečení" se začalo reálně s řídícími vozy počítat. Nicméně řídící vůz Ř487.001 byl v provozu už na přelomu 60. a 70. let a "falešné" řídící vozy jezdily i za éry onoho odborníka, aniž by kdykoli cokoli z tohoto důvodu vykolejilo.
registrovaný uživatel Natix  mail  
03.04.2009 (20:10)  
Při pohledu na obrázek tabulky z RJ vozů mě napadá otázka: jezdí vlastně nakonec RJ těch proklamovaných 230 km/h, nebo jenom klasických 200?
03.04.2009 (19:59)  
CzechDave: Že tyhle problémy nemaj v Rakousku?
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
03.04.2009 (19:06)  
Není zajíždění railjetů k nám také ovlivněno legislativou, týkající se maximálního počtu sunutých vagonů před lokomotivou maximální traťovou rychlostí? Dovedu si představit, že v některých obloukovitých tratích budou některé vozy jevit snahu vyskočit z kolejí.
03.04.2009 (18:43)  
Railjet v Česku, prosííím!
03.04.2009 (18:27)  
Karel Kovářík - souhlasím, já jezdím s 680 ČD rád a Railjet mě až tak moc nevzal.
registrovaný uživatel Kakov 
03.04.2009 (13:42)  
Luxian: např?
ja kvuli tomu do Rakouska nepojedu :-) tak bych rad vedel co je na tm tak lepsiho?
registrovaný uživatel Luxian  mail  
03.04.2009 (13:30)  
Karel Kovářík: Svezte se a pochopíte rozdíl.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko