Banská Bystrica – Slovenská policie v pondělí obvinila řidiče autobusu, který 21.2. 2009 na středním Slovensku u obce Polomka nezvládl řízení a nerespektoval blížící se vlak, který do autobusu později narazil. Tato tragická nehoda si vyžádala 12 životů a skoro na dvě desítky zraněných. Z vyšetřování je patrné, že řidič opravdu před přejezdem bez signalizace v km 17,900 tratě 172 nezastavil, resp. nestihl zařadit rychlost a srážka tak byla nevyhnutelná. Banskobystrický policejní ředitel Marián Slobodník přiblížil celkovou situaci a vyšetřování. "Podle písemných materiálů, které máme ve spisu, autobus před přejezdem nezastavil, ale plynule přijel na přejezd." Proběhnuvší znalecké posouzení a ohledání autobusu neprokázalo žádnou technickou vadu mající případný vliv na nehodu.
Pokud se vina a pochybení řidiče prokáže, hrozí mu pět až deset let odnětí svobody. Ze zatím 24 vyslechnutých cestujících a svědků se většina výpovědí shoduje. Nehoda se počtem obětí zařadila mezi nejtragičtější na Slovensku. Autobusem z Bánovců nad Bebravou cestovalo 37 osob do nedalekého lyžařského střediska Bučník.
Zdroj: České Noviny/ČTK
No pokud jsem sledoval i slovenskej tisk a nezávislý vyšetřovací pokusy, viditelnost je spíš 120-150 m, ve výhledu kromě větví i sloupy vedení. Autobusák tam zřejmě vjel a zapad do výmolu /dokumentovaný stav komunikace v okolí přejezdu: katastrofa/ odkud by se bez přeřazení ani nedostal, tak holt nepředpisově kvedlal šaltpákou. Předpisově měl asi během zbývajících tří sekund evakuovat autobus? A jestli se houkalo, měli by to nějací svědci slyšet, moc mně neuspokojí prohlášení nezůčastněnýho, že se houkalo "určitě" (slyšitelnost bezpečně přes 200m křoví vedle možná rušné silnice)?
Nechme to na těch vyšetřovatelích a soudu.
To co tu popíšu teď jsem psal do diskuze posledně.... Poborskii má pravdu ať se to líbí nebo ne, ve vyhlášce není povinnost zastavit vozidlo, zastavit a stát před přejezdem (neřeším přejezdy se stopkou tam je to jasné)(tzn zastavit pro vy-na-ložení osob a nebo nákladu na dobu nezbytně nutnou přičemž stáním se rozumí doba nad dobu nutnou pro zastasvení)tímto zastavením a stáním se myslí zastavení a stání závislé na vůli řidiče---toto se dokonce nesmí 15m před a za přejezdem---tzn autobus nesmí kohokoliv u přejezdu vyložit (ani řidiče), aby šel zkoumat pešuňk, případně gestikulací řidičovi tlumočit situaci v okolí přejezdu. Nemůžu si pomoct, ale vyhláška na mě působí tak, že bych neměl dobrovolně (o mé vůli) zastavit a stát před přejezdem protože je jen na mé vůli kdy se rozhodnu že pojedu dál a v tom případě stojím do 15m v okruhu přejezdu, což nesmím. Pokud jede přes přejezd vlak, blíží se k němu nebo na něm stojí jedná se o institut zastavení vozidla (a to je na vůli řidiče nezávislé, závisí na povaze provozu před vozidlem, klasická přednost, to je to co porušil autobusák, a také to že si nepočínal opatrně v okolí přejezdu = zřejmě nezařazená, nebo špatně zařazená?? rychlost - ne to že se nepřesvědčil, že nic nejede, protože do zblbnutí může tvrdit, že nic neviděl, nic neslyšel, že se rozhlédl a poslechl ).... Já tedy osobně před podobným přejezdem zastavím vozidlo vždy.
Ještě doporučuji nastudovat případ moravské budějovice na DIČR.
SYN:c/Mohlo to tak být . Těch 200 m totiž všichni berou jako že z té vzd je z přjezdu vidět vlak.Ale platí to i obráceně(oblouk je tuším na fírovu stranu)? Stačí vteřina o kterou se fíra později dopracuje k výhledu na bus na přejezdu -20m, reakce fíry 2-3 vteřiny (brždění předchází houkání, taky fírovi musí dojít že to autobus nestihne) tj -60m, technická reakce vlaku 1-2 s -30m, suma je počátek brždění 90m před přejezdem, 70m je o vteřínu později....Já myslím, že "nekecá" +- nikdo a že tak nějak bohužel bylo....
Ad Chikatetsujin:kde jste prosím našel informaci,že strojvedoucí dával návěst Pozor(houkal) POUZE až když zpozoroval autobu na přejezdu? Že porušil předpis a nedával návěst Pozor opakovaně od návěstidla,které mu toto nařizuje a MUSÍ být minimálně 250 m před přejezdem?
A o tom to je! pokud přejezd normě nevyhovuje, je uživatel komunikace POVINEN! počínat si zvlášť opatrně, což, podle šetření policie, ten autobusák evidentně neudělal. Nechápu, proč se stále snažíte debila, který zavinil smrt 11 lidí pořád omlouvat a vytahujete i ty nejnesmyslnější argumenty. Takže, aby bylo už jednou provždy jasno:1/ Podle současně platné legislativy je 100% viny na straně řidiče autobusu! 2/ pokud přejezd nevyhovuje jakési normě (jaká norma platí pro přejezd polní cesty, která není určena pro běžný provoz?) měl toto vzít autobusák do úvahy a počínat si ZVLÁŠŤ opatrně. Jenže on místo toho vlítl na koleje a když byl uprostřed, tak se strašně divil, že do něj trká motorák! 3/ Strojvedoucí nic neprovedl. Jel povolenou rychlostí, houkal a absolutně nemohl předpokládat, že mu na poslední chvíli zkříží cestu magor s autobusem plným lidí. Rychlobrzdu použil, víc dělat nemohl.
Zkus si sednout za knipl v mašině, rozjet ji na povolené maximum a pak na fleku zastavit, ale tak, abys ve vlaku nepomlátil stojící cestující! Až se ti to povede, tak mluv, protože zatím pouze kecáš nesmysly. Nebo snad myslíš, že ten fíra před tím autobusem nebrzdil? Kdyby se mělo na všech tratích jezdit na bezpečné zastavení na dohled, prodloužily by se jízdní doby na troj až pětinásobek! Takže je to o tom, že strojvedoucí jede podle nařízeného jízdního řádu, který je spáchaný dost na knop a spoléhá na to, že pokud má zelenou, je trať volná. Ono to toiž ani jinak nejde! A tím, kdo se musí bezpodmínečně podřídíit, jsou ti ostatní. Pokud toto ignorují, mají a budou mít prostě smůlu!
Teoreticky v tom jakýsi rozdíl je, ale mám takový dojem, že těm mrtvým už je to jaksi šumafuk. Opravte mne, jestli se pletu. Počítám s tím, že žaloba bude formulována jako trestný čin ublížení na zdraví z nedbalosti s následkem smrti, nebo tak nějak. A pozůstalí budou zcela určitě o zabití mluvit také! Ono to v podstatě také nic jiného není, jenom právníci si, ve snaze zmírnit trest, rádi hrají se slovíčky.
Nezabil, ale porušením důležité povinnosti "způsobil smrt 11 osob".
Aneb, je správné jestliže strojvedoucí když vidí na přejezdu překážku tak spoléhá na to že tato včas zmizí?
Jak už se několika iteracemi ustálilo tak na místě je rozhled na plusmínus 200 metrů (rychlost 20m/s), fíra začal brzdit 70 metrů od přejezdu, to znamená že buď
a) řidič busu kecá a vjel na přejezd když vlak už byl vidět (sice relativně v dáli ale přece)
b) nebo nekecá a pak fíra dost dlouho váhal jestli bude brzdit nebo nebude (což myslím není úplně správné jelikož každý má i při chybě/vině jiného povinnost učinit vše možné k odvrácení hrozící nehody).
P.S. Nevím jak kdo si přeje zabezpečovat přejezdy běžcem s praporkem, ale dát si jako cíl aby všechny přejezdy byly vybaveny stětelnou signalizací by jistě bylo reálnější...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.