Banská Bystrica – Slovenská policie v pondělí obvinila řidiče autobusu, který 21.2. 2009 na středním Slovensku u obce Polomka nezvládl řízení a nerespektoval blížící se vlak, který do autobusu později narazil. Tato tragická nehoda si vyžádala 12 životů a skoro na dvě desítky zraněných. Z vyšetřování je patrné, že řidič opravdu před přejezdem bez signalizace v km 17,900 tratě 172 nezastavil, resp. nestihl zařadit rychlost a srážka tak byla nevyhnutelná. Banskobystrický policejní ředitel Marián Slobodník přiblížil celkovou situaci a vyšetřování. "Podle písemných materiálů, které máme ve spisu, autobus před přejezdem nezastavil, ale plynule přijel na přejezd." Proběhnuvší znalecké posouzení a ohledání autobusu neprokázalo žádnou technickou vadu mající případný vliv na nehodu.
Pokud se vina a pochybení řidiče prokáže, hrozí mu pět až deset let odnětí svobody. Ze zatím 24 vyslechnutých cestujících a svědků se většina výpovědí shoduje. Nehoda se počtem obětí zařadila mezi nejtragičtější na Slovensku. Autobusem z Bánovců nad Bebravou cestovalo 37 osob do nedalekého lyžařského střediska Bučník.
Zdroj: České Noviny/ČTK
v poslední době)bych mohl napsat knihu.Tady vůbec není co řešit,zrovna jako v 99,9%případů kdy dojde ke střetu na přejezdu.VŽDYCKY je na vině řidič gumokolu,dráha nese vinu POUZE v případě když se porouchá zabezpečovací zařízení a nikdo nedá fírovi rozkaz(kolikrát se něco takovýho stalo?)anebo když fíra rozkaz dostane a nedodrží jej.Jiná možnost zavinění nehody ze strany železnice NEEXISTUJE.A vyhláška jasně stanoví,jak se má řidič chovat na chráněným i nechráněným přejezdu,pakliže to řidič nezná,NEMA za volantem co pohledávat.
Jinak pro zajímavost tram Vřesinská - Zátiší (zde se přes přejezdy jezdilo 60kmh a neciká se dodnes) DIČR prověřila rozhledové poměry na přejezdu kde došlo shodou okolností ke srážce těch tramvaji - doslovný přepis odstavce ze zprávy dičr:
Provozovatel ve smyslu § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 266/1994 Sb. neprovozoval dráhu pro
potřeby plynulé a bezpečné drážní dopravy podle pravidel pro provozování dráhy tím, že na křížení
dráhy s pozemní komunikací v km 6,915 zabezpečeném výstražnými kříži na úseku dráhy
přilehlém k přejezdu, nezajistil ve smyslu § 4 odst. 7 vyhlášky č. 177/1995 Sb., kterou se vydává
stavební a technický řád drah, v platném znění (dále jen vyhláška č. 177/1995 Sb.) a článku 7.4.1
České technické normy ČSN 73 6380 Železniční přejezdy a přechody (dále jen ČSN 73 6380), pro
řidiče silničních vozidel nerušený rozhled na dráhu, tj. na čelo drážního vozidla (viz dokument
„PROTOKOL o výkonu státního dozoru ve věcech drah“, č. j. 1-715/2008/DI-2, ze dne 23. 05.
2008):
– vlevo i vpravo ve směru od výhybny Vřesina nebyla dodržena rozhledová délka pro silniční
vozidlo Lr,
– vpravo ve směru od výhybny Vřesina a vlevo i vpravo ve směru od zastávky Poruba koupaliště
nebyla dodržena rozhledová délka pro nejpomalejší silniční vozidlo Lp.
Rozhledové délky Lr a Lp byly při výkonu státního dozoru ve věcech drah posuzovány v době, kdy
byla nejvyšší dovolená rychlost v místě vzniku MU provozovatelem snížena z 60 km.h-1 na
40 km.h-1. Protože hodnoty rozhledových délek Lr a Lp stanovené normou ČSN 73 6380 pro
traťovou rychlost 60 km.h-1 jsou vyšší než-li pro traťovou rychlost 40 km.h-1 lze konstatovat, že
rozhledové délky Lr a Lp
nebyly v době vzniku MU dodrženy.
Vzhledem k příčinám a okolnostem vzniku MU nelze nezajištění nerušeného rozhledu na dráhu, tj.
na čelo drážního vozidla, pro řidiče silničních vozidel posuzovat v příčinné souvislosti se vznikem
předmětné MU.
Provozovatelé drah mohou výhradně nadávat na nezodpovědné řidiče (i když je mi jasné že ve valné většině je vina na straně řidičů), až si budou 100% jisti že přejezdy na našich drahách jsou v cajku a přehledné a ne, že já jako laik si na stránkách dicr pročtu zprávy z mimořádných událostí a zjistím, že ve třech z nich byly poměry na přejezdu ze strany provozovatele dráhy v nepořádku!!!!(MU Lukov, MU Vřesina, MU Varnsdorf) a v dalších dvou MU nebyl komunikační systém v téhle republice schopen zabránit srážce drážního vozidla s vozidlem uvázlým na přejezdu i přes relativní včasnost poskytnutí informace.(MU Vraňany, MU Jablůnka - Bystřička). I můj otec jako strojvedoucí byl ve své strojvůdcovské praxi účastníkem MU na žp přejezdu Lovosice město (zastávka na 090), kdy došlo ke zvednutí závor PZZ po průjezdu vlaku z protisměru těsně před vjetím lokomotivy vlaku který vedl on na žp. Je to událost která byla řádně protokolována a spadá do doby těsně po vybudování koridoru v této lokalitě - naštěstí beze škod. Takže se mi nedivte že dráze až tak nevěřím všechno co tvrdí o bezpečností přejezdů....
A když už tak často tady píšeš jak bylo dříve všechno lepší a spravedlivější, tak mi vysvětli jak je možný, že opilý strojvedoucí, který u Šakvic na Štedrý den v r.1953 zabil 103 lidí a dalších 102 těžce zranil dostal jen pět let. Materiální škoda 5 mil. Kčs, což by dnes bylo dost přes 100 milionů Kč. O tom, že se soudruzi nijak nenámahali odškdonit stovky pozůstálých darmo hovořit.
Z hlediska trestního zákona a ukládání trestu se rozlišuje mezi úmyslným zabitím (vražda podle § 219) nebo ublížením na zdraví s následkem smrti (§ 221- 224); přitom se rozlišuje umýslné ublížení na zdraví a neumýslné (nedbalostní). Z hlediska v současné době platného trestního zákona by podle § 224 odst. 3) hrozil v Česku řidiči trest odnětí svobody na tři až deset let.
JK ml. velmi zajímavé.
Položme si otázku, jak by "TO" dopadlo, kdyby se podobná prolínačková studie udělala na všech železničních přejezdech a především, kdo by to zaplatil.
2/AŽD: Vono při hnusných klimatických podmínkách je i dráha doslova expert na jízdu vysokou rychlostí. Taková hustá hmla na Bezpráví, (kde už je aspoň doufám kódování???) to asi bude adrenalinový zážitek. Myslím, že kdyby cestující věděli že vlak jede i 80-90 kmh a fíra "vidí" max 20m před lokomotivu, .... asi by příště tou mlhou jeli dobrovolně autem.Ato je zde klika že případný padlý strom by přerušil trolej. To takový motorový rychlík z Pardubic do Liberce podobné štěstí v lesních úsecích mít asi nebude že. (je snad jasné že každý nabržděný metr v takové situaci je vyvažován lidským zdravím).
Ne vlastně ne, na železnici to je politováníhodné selhání u nejnáročnjší profese na zeměkouli (v tomto případě sboru zaměstanaců), zatímco ti hajzli ze silnic by se měli věšet.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.