..: ČD: Pendolina musí vydělávat a být využity jejich možnosti. :..

Hoštejn 680 České dráhy uvažují o velkých změnách v provozování jednotek řady 680 Pendolino. V současné době jsou tyto jednotky nasazovány výhradně na spoje pod značkou SuperCity, které jako jediné pravidelné spoje v současnosti provozují České dráhy na své vlastní podnikatelské riziko. Na začátku letošního roku ovšem dráhy poprvé přiznaly, že na jejich provozu prodělávají. Kromě nutnosti splácení drahého úvěru jsou totiž také velice drahé pravidelné opravy, které musí jednotky stejně jako všechna ostatní kolejová vozidla podstupovat.

Něco málo z historie

680 Rollout Praha hl.n. 24.6.2003Po rozdělení Československa se na našich tratích začalo projevovat jejich dlouholeté zanedbávání. Stavbu nových koridorů bylo ale třeba politicky zdůvodnit. České dráhy proto stály o moderní vysokorychlostní jednotky, které by přepravovaly cestující z Berlína do Vídně přes Prahu. V roce 1994 vznikl v ateliéru profesora Petra Tučného návrh na vlak Integral s naklápěcí skříní, který se měl hned na první pohled lišit od podobných souprav cizích železničních správ. V červnu roku 1995 bylo na dodávku deseti takovýchto vlaků vypsáno výběrové řízení, ve kterém zvítězilo konsorcium firem ČKD Praha Holding, Moravskoslezská vagonka Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens. Nabídnutá cena 415 mil. Kč za jednotku byla ale nereálná a výroba se dostala do hlubokého skluzu. Návrh firmy Siemens na výrobu jednotek podobných německým ICE-T měl snížit vysoké náklady na vývoj. Další rána přišla v roce 1997, kdy se cena za jednu jednotku zvýšila na 715 mil. Kč. Po krachu ČKD se dráhy rozhodly, aby zakázku převzala výrobu nástupnická firma Fiatu ALSTOM, která za původní cenu nabídla 7 souprav vyrobených podle vlastního vzoru v Itálii. Konkurenční Siemens za tuto sumu nabídl pouze 5 souprav a jakékoliv navýšení ceny dráhy odmítaly. Výsledné jednotky tak vycházejí z řady ETR 470.

Další problém nastal, když po letech zpoždění dodávek jednotek řady 680 definitivně padla možnost zajíždění do Německa, kdy oficiální důvod zamítnutí německou stranou spočíval v nedostatečné kapacitě českých pendolin. Ty by se pak musely zejména pro úsek Drážďany - Berlín zdvojovat. Vzhledem k počtu dodaných jednotek by však nebylo možné původně plánovanou trasu Vídeň - Praha - Drážďany - (Berlín) vyjezdit v rozumných intervalech. České dráhy se tedy nakonec rozhodly vytvořit z nouze ctnost a od prosince 2005 nasadily jednotky řady 680 jako prestižní spoje SuperCity mezi Prahou a Ostravou, kde existovala silná poptávka po kvalitním železničním spojení, za které si byli cestující schopni také řádně zaplatit. Jak se po letech ukazuje, tak ani nasazení na tuto relaci není dostatečně výnosné na to, aby se zaplatily náklady na pořízení jednotek, jejichž možnosti (zejména třísystémovost, naklápění a maximální rychlost přes 200 km/h) nejsou zdaleka využity. Možnost jezdit pod více systémy byla zpočátku využita na vlacích IC/EC zajíždějících do Brna a Břeclavi od prosince 2005 a po schválení pro provoz na Slovensku a Rakousku o rok později také pro zajíždění jako spoje SuperCity do Vídně a Bratislavy. Vzhledem k počtu jednotek, které "zbyly" pro jižní relaci je počet spojů na jižní větvi pouhé tři páry denně a není ani žádným překvapením, že si tyto spoje, kterým navíc mezi Prahou a Brnem zdatně konkurují stejně rychlé ale podstatně levnější autobusy, moc cestujících nezískaly.

České dráhy: Je načase, aby pendolina začala vydělávat

Pendolino, foto: PayusČeské dráhy proto zvažují možnosti, jak zajistit, aby jim jednotky řady 680 začaly přinášet zisk. Jednou ze zvažovaných možností je nasazení na delší vozební ramena, kde by navíc využila své možnosti jezdit rychlostmi přes 200 km/h. Na současné trase do Ostavy mohou využívat maximální rychlosti 160 km/h. Také proto České dráhy zvažují nasadit v budoucnosti na tuto trasu lehčí a provozně levnější jednotky bez naklápění (uvažovaná řada 665), které budou také schopny dosahovat rychlosti 160-200 km/h. Cestování na této relaci by se prodložilo maximálně o 15 minut. Navíc celková jízdní doba se minimálně o tento čas ještě zkrátí po kompletním dokončení koridorů, jako je například průjezd údolím řeky Orlice. Správa železniční dopravní cesty navíc tvrdí, že by byla schopna bez větších investic některé úseky upravit i pro rychlosti 170 až 180 km/h. Ředitel SŽDC Jan Komárek navíc pro magazín E15 dodal: "Rychleji už to nejde, protože bychom museli odstranit všechny přejezdy, a to by vyšlo příliš drahé."

Další z možností je také založení společnosti typu joint venture s jiným partnerem, který by zajistil jejich větší komerční využití a to například na již výše zmíněné nasazování na delší vozební ramena. To především znamená nasazení na přeshraniční spoje (přímo se nabízí například spolupráce mezi ČD a nějakým železničním dopravcem z nějaké země sousedící s ČR. Takový model zde již v minulosti byl u ČD zvažovaného nákupu dálkových jednotek řady 665), nebo také pronájmem pro různé charterové a reklamní jízdy, či půjčováním různým filmovým štábům, jako bylo například natáčení bondovky Casino Royale či film Wanted.

Částečné "vysvobození" možná již v příštím GVD

SC Slovenská StrelaV současné době je již pomalu jisté, že částečné změny se pendolina dočkají již příští rok. V nedávné době proběhla v Ljubljani konference o podobě mezinárodních vlakových spojů v GVD 2009/2010. Z té vyplynulo několik informací. Vlak SC Slovenská Strela by měl od prosince jezdit opět jako klasické EC vezoucí klasické vozy ZSSK. Jednotka 680 by se přesto během dne měla na Slovensko podívat jako EC Slovan, který by měl celoročně jezdit v poloze letošního Jadranu. Podobně by měly skončit spoje SuperCity jedoucí do Vídně, kdy rakouská strana odmítá jednotky řady 680 na vlacích EC například z důvodu nedostatečné kapacity prostor pro odložení zavazadel.

České dráhy tak sice příjdou o spoje jedoucí v prestižní kategorii SuperCity na jižní větvi, na druhou stranu budou jezdit jako klasické IC/EC a tudíž zapadnou do státem dotované kategorie závazku veřejné služby. Toto přeřazení by mohlo bohatě kompenzovat výrazně nižší zájem cestujících o Spoje SuperCity na jižní větvi. Otázkou je, jestli se tohoto v budoucnu nedočkáme i u spojů jedoucích do Ostravy, kdy by byly dráhy naprosto zbaveny rizika z prodělku při provozování těchto jednotek.

ETR610 v unifiku ČD, foto: CjoctavianKomentář autora: Uvidíme jakým směrem se provoz pendolin do budoucna vyvine. V každém případě je jistě chvályhodné, že současné vedení se nebojí otevřeně říct, že současná podoba provozu pendolin má k ideálu daleko a snaží se najít jejich smysluplnější využití a případné nahrazení na trase do Ostravy vhodnějšími jednotkami. Nové jednotky by kromě vhodnějších dispozic pro trasu do Ostravy mohly navíc odstranit největší výtky cestujících vůči jednotkám řady 680, jako je například nedostatek odkládacích prostor, interiér odpovídající době vzniku projektu jednotek řady 680, nebo nemožnost nabídnout Bussines oddíly.

zdroj: E15, ŽM Atlas vozidel 4 - Elektrické jednotky, ilustrační kresba: CJOctavian


JiříK. | 3.3.2009 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Pajoo 
08.03.2009 (16:43)  
Ja si myslím že ČD by sa mohlo zamyslieť aj nad cenotvorbou cestovných lístkov. Uvediem jeden príklad, možno extrém, ale je to úplne reálne pre občasného cestujúceho, ktorý napríklad porovnáva autobus a vlak. (Konkrétne kolega v práci váhal, či pošle ženu za dcérou autobusom alebo vlakom). Jednosmerný lístok na trati Bratislava-Praha 2.tr/1.tr stojí v tomto GVD 917/1276 Kč!!!! Minulý GVD 448/540 Kč. A ešte ďalší protiklad, Europa Special ticket BAHN.DE Bratislava-Berlín vo vlaku EC 29/39 EUR. Prečo neexistuje na aspoň nevyťažené Pendolina nejaká zľava, dostupná napríklad najmenej 2 týždne pred cestou??? Tak znie moja (žiaľ) básnická otázka... :-( Súdruhovia z ČD by si mohli otvoriť stránky BAHN.DE alebo RENFE.ES a v roku 2009 pochopiť, že cenotvorba už dávno nie je o kilometroch...
registrovaný uživatel lukin 
08.03.2009 (0:11)  
ad Jirka Pospisil

Podepisuji co napsal Jirka. Nejvetsi rozdil jsem postrehl v useku Ostrava-Prerov, kde je misto 120 km/h pro klasiku 150km/h pro klopidla. Jinak jsou rychlosti jenom mirne vyssi, nebo spise stejne jako ma klasicka souprava.
Ze by nekvalitni svrsek na superdraho zrekonstruovanem koridoru ??
registrovaný uživatel JiP 
07.03.2009 (16:33)  
Co se tyce moznosti vyuziti zvyseni rychlosti diky naklapeni pendelin dodnes nechapu soucasny stav-napr mezi Prerovem a Ostravou se pochybuje v dlouhem useku pro normalni vlaky rychlost mezi 110-120km/h a pendolina tento usek projizdi rychlosti 150-160km/h. Rychlost 110-120km/h pro normalni vlaky je taktez v dlouhych usecich na trati Ceska Trebova-Brno, nicmene zde pendolina jedou pouze 130-140km/h. Napr. stanice Trebovice v Cechach umoznuje jizdu normalnihovlaku rychlosti 120km/h a pendolino zde i na obloukovem zhlavi jede 140km/h. O dve stanice dal v Krasikove je taktez obloukove zhlavi a klasicke vlaky jedou 140/150km/h ale pendolino oproti Trebovicime jede taktez pouze 150km/h cimz se trha vejpul velmi dlouhy usek pro 160km/h pro naklapeci vlaky. Udavane zvyseni rychlosti diky naklapeni pendolin je az o 35% tj. 135km/h pro naklapeci vlaky v miste kde klasika jede 100km/h, nicmene nase pendolina v mistech kde je 100km/h pro klasiku nejezdi vice nez 120km/h. Ma nekdo odpoved na to, co tak skrti jizdu pendolin v Cechach? Navic si myslim, ze vyhody pendolin se teprve ukazi, az se zacne zvysovat rychlost nad 160km/h. Jednim z useku, o kterych se zde velmi casto mluvi je Pardubice –Chocen, jenze pokud si ho poradne prohlednete, tak je tu rada problemu. Hned prvni je oblouk za Pardubicemi, pak je dlouha rovna do Uherska (ne az tak aby melo smysl palit elektriku na rozjezd na 200), jenze zde je opet dost ostry oblouk navic s obloukovym zhlavim, dale stanice Zamrsk, kde je prujezd provede esovite s kratkymi ostrymi oblouky, hned za Zamrskem dalsi ostry oblouk doprava, pred Chocni ostry oblouk vlevo. Kdyz vnimam jizdu temito oblouky, tak pro klasku urcite zadne km/h navic neumoznoji, neb jiz ted se tam vagony dost kymaceji diky odstredivemu zrychleni, takze realne pokud 180-200 v tomto useku, tak jedine s naklapenim. A takto by se dalo pokracovat dale. Napr usek Kolin Praha, ktery je temer ze 2/3 obloukovity, Ceska Trebova az prakticky Mohelnice a nebo Prerov Ostrava-ja simyzlim ze pendolina jeste vubec nemela moznost ukazat v nasich podminkach sve prednosti.
07.03.2009 (2:10)  
Odpusťte, ale nechápu proč tuzemské pendolino, respektive ČD nemůže používat stejnou tarifní strukturu ("leteckou") jako TGV, ICE a další západní vlaky vysoké kvality. Proč prostě nepoužít něco co dobře funguje léta - za 289 km z Paříže do Poitiers dáte 40 EUR za zpátečku 8-10 týdnů předem, 2 týdny je to za 80 EUR a na místě 120-150 EUR (samozřejmě upravit adekvátně na českou cenovou hladinu)....v poledne a uprostřed týdne nejlevnější, večer nejdraží jízdné. Pokud by nebyly dráhy při uplatnění tohoto systému schopny zaplnit soupravy na 95% - zasouží celé vedení drah vyhodit a na jejich místo dosadit někoho ze SNCF.

Občas mě napadá, jestli ten management ČD vůbec vystrčí nos a podívají se, jak fungují vlaky v západní Evropě - nebo pořád jezdí jen svými auty a do vlaku lezou jen na reklamní akce typu Gott a sushi?
registrovaný uživatel M 
06.03.2009 (21:16)  
Cuba - no, je to asi o tom, ze na jizni vetci mas jistotu mista aji nez te mistenky za 100:)
06.03.2009 (18:15)  
to DjTiesto: Jenze neco tak draheho a u nas nevyuzitelneho je potreba kupovat a nastane potreba vyrovnavky a ne deset let dopredu:)

A jinak zase ja nevim kde Vy chodite na to, ze 471 je tak strasne zastarala a vubec se nezmenila. Muete to konkretizovat cim je zastarala? Nebo na urovni pocatku devadesatych let. Ne, ze bych ji povaozval za vrchol technickeho vyvoje (a asi vsichni vime jak je to s kvalitou prvni serie), nicmene nezda se mi tak silene zastarala, jak se tu snazite ostatnim namluvit.
registrovaný uživatel Cuba 
06.03.2009 (16:55)  
Jen tak mimochodem k ceně jízdného v SC: Ne všichni cestují přece platí za místenku 200,- Kč. A s rail plus to alespoň z Prahy na Moravu není taková palba, aby se to nevyplatilo za jistotu místa. Jinak taky dost nechápu to uspořádání 2+1 ve dvojce....
registrovaný uživatel M 
06.03.2009 (16:38)  
Ale u soukromnika. Kocka by to treba mohl...:)
registrovaný uživatel astray 
06.03.2009 (15:52)  
mic> Spřáhnout všech sedm dokolečka a provozovat je na malém Cerhenickém okruhu jako kolotoč pro děti.
registrovaný uživatel mic 
06.03.2009 (12:50)  
Fajn, tak jsme si pokecali, co je všechno špatné. Otázka "Kam s ním?" zůstává. Jsou nějaké rozumné možnosti, kde upotřebit těchto sedm skvostů? Vycházejme z toho, že Berlín ani Vídeň je nechce, Ova je nevyužije. Co dál? Napadá mě např. Pha-CB-Linz, nebo (Plzeň)-Pha-Brno. MMCH: jakou jízdní dobu by dokázalo klopidlo na 250?
  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko