..: Velkolepý rozvoj francouzské vysokorychlostní infrastruktury :..

Vesoul - Francouzský prezident Nicolas Sarkozy je v současné době pro své mnohdy odvážné a nekonvenční názory spojován snad se vším, co se v Evropě děje. Některé jeho návrhy se mohou zdát běžným lidem i mnohým ekonomům doslova šílené. To ale neplatí v oblasti infrastruktury. Rozvoj infrastruktury má jednoznačně pozitivní vliv na rozvoj regionů, sídel a zvyšování zaměstnanosti. A to si uvědomuje i francouzský prezident.

Klíčové datum - rok 2011

Ve svém projevu z 15.1.2009 ve východofrancouzském Vesoul apeloval na rozvoj železniční infrastruktury jako prostředek k nastartování ekonomické aktivity a východisko ze současné krize. Lék, který může mít pouze příjemné vedlejší účinky v podobě zlepšení ekologie a snížení měrné energetické náročnosti a v neposlední řadě rozvoje ekonomiky. Lék jehož účinky se narozdíl od kontroverzní podpory automobilek v budoucnu nemine účinkem. V infrastruktuře totiž platí, že co zainvestuješ nyní, v budoucnu jako když najdeš. Résseau Ferré de France (RFF) se může od letoška těšit na masivní podporu pro výstavbu vysokorychlostních tratí (LGV) vyjádřenou prezidentem země. V současné době RFF řídí výstavbu LGV Rhin-Rhône (východní větev) a aktivně připravuje 4 následující projekty: LGV Sud Europe Atlantique (Tours-Boredaux), LGV Bretagne - Pays de la Loire, Contournement de Nîmes et Montpellier a LGV Est 2. část (Baudrecourt-Vendenheim).

Bude to poprvé v historii, kdy budou ve Francii budovány 4 vysokorychlostní tratě současně (2010 až 2014). Doposud tak byly vždy budovány pouze 2 a navíc jen s malým překryvem. Tři z těchto čtyř projektů budou budou realizovány systémem PPP, pouze 2. fáze LGV Est 100% investováním státu. Na tuto stavební činnost bude v průběhu následujících čtyř let uvolněno 14 mld EUR. V letošním roce RFF investuje do výstavby, obnovy a údržby infrastruktury 3,4 mld EUR oproti 2,3 mld EUR v roce 2006.

LGV Sud Europe Atlantique

Toto nové spojení umožní zkrátit jízdní dobu mezi Paris a Bordeaux na 2h 05 min ze současných 3h. Nová trať mezi Tours a Bordeaux v délce 340 km přijde na 7 mld. EUR. Trať bude financována systémem PPP, kdy koncesi na výstavbu získá soukromá firma, která bude po určenou dobu inkasovat poplatky za použití dopravní cesty místo RFF. Stát a lokální rozpočty budou financovat 50% projektu. V současné době RFF prověřuje 3 zájemce, Bouygues, Vinci a Eiffage. Úsek Angoulême - Bordeaux už byl prohlášen za veřejně prospěšnou stavbu. To samé je třeba co nejrychleji udělat i s úsekem Tours - Angoulême. Všechny úřední a finanční věci musí být připraveny tak, aby byla výstavba zahájena v roce 2011.

LGV Bretagne - Pays de la Loire

Projekt v délce 182 km mezi Connerré (východně od Le Mans), Sablé-sur-Sarthe a Rennes má za cíl výrazným způsobem zlepšit spojení Bretaně, departmentů v okolí Loiry a Ille de France. LGV přinese v relaci Paris - Rennes úsporu času 37 minut. Díky modernizaci návazných tratí na západ od Rennes dovolí zkrátit cestování Paris - Brest a Quimper na cca 3h00. Ve směru Paris - Nantes dovolí zkrátit o 8 minut a vlaků TGV se dočká i oblast Vendée, také díky elektrifikaci dokončené 14.12.2008 v úseku Nantes - La Roche-sur-Yon - Les-Sables-d'Olonne. Projekt byl prohlášen za veřejně prospěšnou stavbu již 26.10.2007. Odhadovaná cena se pohybuje okolo 3 mld. EUR. Financování bude rovněž systémem PPP, jako v předchozím případě. Stavební práce by měli začít také v roce 2011.

Contournement de Nîmes et Montpellier

Obchvat (contournement) těchto dvou měst na jihu Francie je stavba v délce 71 km sloužící jako jediná jak nákladní, tak osobní dopravě. Tento projekt má vyřešit současnou saturaci v nákladní dopravě mezi Francií a Španělskem a také zvýšit atraktivitu vysokorychlostní dopravy mezi oběma státy po propojení jejich vysokorychlostních sítí v roce 2012. Uvolněná kapacita původní trati bude použita pro zlepšení nabídky regionálních vlaků TER. Přibližná cena tohoto projektu je stanovena na 1,4 mld. EUR Také zde bude použit k financování systém PPP. Stavební práce by měli začít rovněž v roce 2011.

LGV Est (2. část)

Nová trať mezi Baudrecourt a Vendenheim (předměstím města Strasbourg) v délce 106 km zkrátí cestovní čas Paris - Strasbourg ze současných 2h20 na pouhých 1h50. Na přípravu tohoto projektu byla již v roce 2007 vyhrazena částka 94 mil. EUR, dovolující začít archeologický a geotechnický průzkum, studie přeložek sítí a předprojektovou přípravu. V brzké době bude stát investovat dodatečných 31,5 mil. EUR pro odstartování přípravných prací. Zahájení prací je možné v roce 2010.

Kromě těchto projektů budoucnosti je v současné době investováno i do probíhající výstavby LGV Rhin-Rhône (východní větev) v délce 140 km mezi Villiers-les-Pots a Petit-Croix s předpokládaným datem uvedení do provozu v prosinci 2011. Skoro 2,5 mld EUR je investováno státem do výstavby LGV Rhin-Rhône (východní větev). Díky vyspělosti francouzského železničního a stavebního průmyslu a bohatým zkušenostem byla převážná většina prací svěřena francouzským firmám a i většina materiálu pochází z Francie. Celkově je zapojeno okolo 6000 zaměstnanců, kteří jsou napojeni na tuto stavbu po dobu 5 let (2006 - 2011). V průměru 3500 jich pracuje přímo na staveništi, 2500 v projekčních kancelářích, továrnách a napojených službách. Je to poprvé, kdy RFF pod hrozbou sankcí stavebním firmám nařídila, aby minimálně 7% odpracovaných hodin bylo uskutečněno prostřednictvím lidí v těžké sociální situaci (dlouhodobě nezaměstnaní, mladí bez praxe, žadatelé starší 50 let, atd.) A realita? Toto číslo ve skutečnosti představuje cca 17%.

zdroj: RFF


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 12.2.2009 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Francie


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
12.02.2009 (12:52)  
junkrs - No s tím počtem pracovníků máte pravdu. Na zrovna rekonstruovaném úseku (třeba 10 km) nepotkáte více jak 4 až 5 kusů těžké techniky a tak 15 až 20 lidí.
12.02.2009 (12:50)  
Josef Petrák - Jen jsem uvedl příklad, kam by mohly peníze jít a kde ve skutečnosti končí, co je na to tak zásadně a vyhraněně politické? O žádných konkretních politických subjektech jsem nepsal. Jen jsem naspal svůj názor a doufám, že to snad ještě mohu. Nebo už je to zakázané??
12.02.2009 (12:47)  
Panorino) VRT a socialni pojisteni? Jak vidim, politicky populismus je skutecne tematicky naroubovatelny na jakekoliv tema. Az na to, ze tento web neni politicke forum, takze si to laskave nechaj k projevu pod Konem. Diky.
registrovaný uživatel junkrs 
12.02.2009 (12:36)  
To Paninaro:
Většinou s tebou souhlasím. Jiný mám názor na porovnání doby trvání rekonstrukce tratí u nás s rychlostí novostaveb.
Technologicky se asi bude rychleji stavět novostavba, kde se může pracovat prakticky po celé trase souběžně a nemusí se to dělat po několika kilometrových úsecích z důvodů toho, že zároveň musí být zachován provoz na zbytku tratě, kde se nic neděje (asi jako bys rozebíral barák až do základů a znova ho stavěl, ale zároveň bys chtěl zajistit jeho obyvatelnost - taky bys rychleji postavil nový:-) )
S tím souvisí i počet pracovníků. U nás jich pracuje v terénu tak max. několi desítek natož tisíce, co budou ve Francii.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
12.02.2009 (12:25)  
To Paninaro: srovnáváte nesrovnatelné. Francie není Česko (velikost, počet obyvatel, ekonomika), novostavba není rekonstrukce. Když srovnávat, tak třeba s Rakouskem nebo Maďarskem.
12.02.2009 (12:14)  
No jsem zvědavý, kdy i u nás dostanou politické reprezentace více rozumu a budou aktivnější v oblasti opravy a budování železniční infrastruktury. U nás by tratě v takovém rozsahu stavěly tak 300 let. Ve Francii to mají naplánované na 4 roky. Ale čemu se vlastně divit, když se příkladmo naší experti s rekonstrukcí trati 221 (49 km) plouží už asi 5 let a zdaleka nejsou u konce. U nás se 5 km kolejí vyměňuje tříčtvrtě roku... Zajisté si nikdo nepřeje, aby se v ČR postavilo 500 km tratí za 4 roky, ale rekonstrukce třeba 4. koridoru z Prahy do Horního Dvořiště by neměla trvat déle jak 3 až 4 roky (od prvního výkopu k přestříhávaní pásek). A dopředu upozorňuji velké místní domácí ekonomy, aby zde nepsali, že na to nejsou peníze nebo, že to nejde. ČR má HDP skoro 3 biliony, hospodaří s rozpočtem 1,1 bilionů. Tudíž se jedná o promile a až procenta státního rozpočtu.V ČR to není až tak problém ekonomický jako převážně politicky. V ČR se raději sníží sociální pojištění, každý bude mít doma průměru o 150,- měsíčně více, za kterých svoji finanční situaci dramaticky nezlepší, ale na druhé straně stát přijde asi 28 mld na straně přijmů, za které by mohl rekonstruovat asi 100 km dvoukolejné elektrifikované trati...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko